Suomen kielen vanhahtavat sanat ja ilmaisut
Listataan vanhahtavia suomen kielen ilmaisuja tähän. Laitetaan perään myös nykyaikainen vastine.
Itselle uutena tuli verbi myödä, joka on yleinen Itä-Suomen murteissa. Yleiskielen vastine on myydä.
Kommentit (144)
Aamulla sanomme "huomenta", mutta tuskin kukaan muuten käyttää huomenta aamun synonyymina. Sen sijaan sekä "ehtoo" että toivotus "ehtoota" ovat jääneet käytöstä.
Kammari, porstua, ullakko, hellahuone, sali, palkongi, huussi, liiteri, piisi.
Itse rakastan näitä sanoja ja nuorison hämmästykseksi käytän niitä myös.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 16:10"]Aamulla sanomme "huomenta", mutta tuskin kukaan muuten käyttää huomenta aamun synonyymina. Sen sijaan sekä "ehtoo" että toivotus "ehtoota" ovat jääneet käytöstä.
[/quote]
Käytän tuota sanaa ehtoota , välillä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 16:12"]
Kammari, porstua, ullakko, hellahuone, sali, palkongi, huussi, liiteri, piisi.
Itse rakastan näitä sanoja ja nuorison hämmästykseksi käytän niitä myös.
[/quote]
Osa noista on elävässä käytössä olevia murresanoja, eivätkä mitenkään vanhahtavia käyttäjilleen.
Huomaan käyttäväni monia näistä vanhahtavista sanoista. Minusta ne on ihan hauskoja ja käyttökelpoisia yhä. Kuten tahi, näillä näkymin, ehtoo, hauskan näköinen.
Lopeta puhelu sanomalla "kuulemiin", niin onpa toisella osapuolella ihmettelemistä. Nykyäänhän se on "okei moooooi".
Meilläpäin sanotaan kyllä "ehtoo", "ehtoommalla" ja "ehtoota".
"Huomen" on tosin ihan vain aamu. :D
[quote author="Vierailija" time="18.03.2014 klo 16:17"]
Kuolemantauti. Käytän tuota sanaa.
[/quote]
Kuolemantaudin voi saada desinfisioimattomista tuotteista.
Olen aivan ulalla, kun asiat menevät väärälle tolalle. Onneksi pääsen pian pälkähästä eikä tarvitse olla kauan hakoteillä. Takapajulla ei ole kenkään hauska olla.
[quote author="Vierailija" time="17.03.2014 klo 23:30"]
Rakennuskaari http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340002000 on hyvin mielenkiintoista luettavaa huomioiden sen olevan yhä voimassa.
[/quote]
Mitä mä juuri luin? :D Ei toi voi olla käypä Suomen laki. Elukoita ja talonpoikia :D
Miksei sieltä poisteta noita turhia juttuja kokonaan? Ajantasaistus?