Lääkikseen 2015, tarvitsen sotasuunnitelman!
Aion päästä sisään ensi vuonna. Opiskelen AMK:saa tällä hetkellä. Kannattaako mennä valmennuskurssille? Entä kannattaako pitää mielummin välivuosi kuin jatkaa? Miten paljon jaksaa tehdä töitä lukujen lomassa? Mistä aineesta kannattaa aloittaa vai käydä kaikkia samanaikaisesti?
Kaikista lääkisaineista minulla on ok pohjatiedot. Fysiikka tuottanee eniten vaikeuksia. Kertokaa mikä on oma sotasuunnitelmanne pääsykokeeseen!
P.S. Tiedän kyllä pääsykoeuudistuksesta, mutta en jaksa vaivata sillä päätäni vielä, sillä mikään ei ole varmaa.
Kommentit (66)
Mikä pääsykoeuudistus?
Sinuna kyllä jatkaisin amk:ta, sillä niistä opinnoista on apua lääkiksen pääsykokeissa. Lisäksi jos et pääsekään sisälle, et jää täysin tyhjän päälle.
Sotasuunnitelmana aloittaisin jo nyt lukemisen ja pänttäämisen, lisäksi sitten fysiikan, kemian yms perusteita lukion kirjoista jos ovat päässeet unohtumaan. Netissä on lääkiksen vanhoja pääsykokeita, katso niitä niin tiedät mihin valmistaudut.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:09"]
Mistä pääsykoeuudistuksesta puhut?
[/quote]
varmaan siitä, että jos on jo korkeakoulupaikka niin sisäänpääseminen on vaikeampaa kuin niillä joilla ei ole korkeakoulupaikkaa olemassa?
Mä kävin puolipäivätöissä pääsykokeisiin lukemisen ohessa. Fysiikasta kävin valmennuskurssin, kemia oli hyvin hallinnassa aiemman ammattini ( laboratoriohoitaja) vuoksi. Kokopäivätöitä en suosittele.
Suositteletteko välivuotta amk:sta vai amk:n ohessa lukemista? Tai kenties koko lukemisen lykkäämistä valmistumisen jälkeiseen aikaan? Olen ongelmatilanteessa, sillä haluan vain ja ainoastaan lääkäriksi, eikä nykyinen alani kiinnosta kovinkaan paljon. Haluan kuitenkin saavuttaa jonkin ammatin tässä lähiaikoina.
Ongelmani on vain aika, kun sitä ei tunnu koskaan olevan tarpeeksi pelkkää pääsykokeeseen pänttäämistä varten.
Uudistus oli siis 2012 ja nykyään ei tarvitse päntätä enää Galenosta ollenkaan, vaan keskitytään vain lukion fysiikan, kemian ja biologian opintoihin, matikka kans tärkeä. Itsellä olisi kans tarkoitus hakea ensi vuonna lääkikseen, ja nyt aluksi kävin avoimessa yliopistossa lääkikseen valmentavan kurssin jonka kesto on syyskuusta toukokuuhun. Se käsittää 3 kurssia ja hintaa oli 160e + oppikirjat n. 200-300e. Ihan hyvin tullut lisätietoa tuosta!
Iltalukio mulla on vielä hieman kesken, että amispohjalta siis aion hakea itse. Iltalukiota en ole varma suoritanko loppuun, mutta ainakin tärkeimmät aineet lääkiksen kannalta luen. Mutta tosiaan: kannattaa aloittaa lukemaan jo ajoissa jos haluaa päästä sisään! Olen itse tulostanut kaikki aiemmat pääsykokeet ja vielä on paljon juttuja, joita en osaa tai hallitse. Vaikkakin kokeet vaihtuvat joka vuosi, mutta silti.
[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 20:24"]Uudistus oli siis 2012 ja nykyään ei tarvitse päntätä enää Galenosta ollenkaan, vaan keskitytään vain lukion fysiikan, kemian ja biologian opintoihin, matikka kans tärkeä. Itsellä olisi kans tarkoitus hakea ensi vuonna lääkikseen, ja nyt aluksi kävin avoimessa yliopistossa lääkikseen valmentavan kurssin jonka kesto on syyskuusta toukokuuhun. Se käsittää 3 kurssia ja hintaa oli 160e + oppikirjat n. 200-300e. Ihan hyvin tullut lisätietoa tuosta!
Iltalukio mulla on vielä hieman kesken, että amispohjalta siis aion hakea itse. Iltalukiota en ole varma suoritanko loppuun, mutta ainakin tärkeimmät aineet lääkiksen kannalta luen. Mutta tosiaan: kannattaa aloittaa lukemaan jo ajoissa jos haluaa päästä sisään! Olen itse tulostanut kaikki aiemmat pääsykokeet ja vielä on paljon juttuja, joita en osaa tai hallitse. Vaikkakin kokeet vaihtuvat joka vuosi, mutta silti.
[/quote]
Amispohjalla tosi vaikea päästä, tosin niin on muutenkin. Käy ihmeessä iltalukio loppuun.
Ps. Se uudistus ei ollut galenosta koskeva vaan hyvin tod.näk. uusi säädös korkeakoulupaikkoja koskien
Ajoissa aionkin aloittaa, varmaankin jo heti viikon päästä. Aikataulujeni vuoksi en kuitenkaan pysty lukemaan kuin iltaisin ja viikonloppuisin. Kesällä aion olla kokopäivätyössä. Syksyllä jatkuisi taas koulu, mutta en ole varma, pystyisinkö yhdistämään koulua ja pääsykoelukuja järkevällä tavalla.
Onko pk-seudulla tarjolla mitään mahdollisuuksia opiskella pääsykoeaineita kesäaikaan?
Jos AMK-alasi tukee lääkiksen pääsykokeeseen lukemista (eli liittyy jotenkin kemiaan, fysiikkaan tms.), niin jatka opiskelua ja lue samalla. Jos ei, niin kannattanee hankkia osa-aikatyö ja lukea samalla.
Muistaakseni tilastollisesti on järkevää olla valmennuskurssilla eli sisäänpäässeistä valtava osa on käynyt valmennuskurssin. Mutta jos on rahasta pulaa tms, niin ilmankin selviää.
Amk-alani liittyy kyllä kemiaan ja biologiaan ja muihin lääkisaineisiin, mutta taso on suoraan sanottuna ei kovin haastava. Täällä on todella paljon pakollista läsnäoloa ja ihmeellisiä liibalaaba-tehtäviä, jotka vievät kamalasti aikaa. Myös työharjoittelut vievät aikaa. Pelkään kuitenkin vieroittuvani koko koulusta, jos nyt pidän vuoden taukoa. Ärsyttäisi myös, jos valmistuminen lykkääntyy taas vuodella. Kannattaisiko minun siis vain siirtää ja siirtää hakemista lääkikseen vain siksi, että saisin tämän yhden ammatin tehtyä? Sitten olisi tukikuukaudetkin jo melkein käytetty.
Onko kukaan ilmoittautumassa lähiaikoina Eximian kurssille? Itse olen ilmoittautumassa pian. Sieltä saa jokainen 20% alennusta 4 hengen porukasta. Nyt on jo kolmen hengen porukka kasassa ja kaivataan vielä yhtä henkilöä mukaan.
Pidä välivuosi AMK:sta. AMK:n kursseista et saa hyväksiluettua lääkiksessä mitään ja lääkikseen pyrkiessä ei kannata rassata päätään millään asiaan liittymättömällä (= suorittaa samaan aikaan amk-opintoja). Aloita laskurutiinin kehittäminen jo nyt, hanki vanhoja pääsykokeita, selvitä itsellesi, mitä osaat ja mitä et ja kehitä lukusuunnitelma em. asiat huomioiden.
Itse pääsin lääkikseen v. 2006 tokalla yrittämällä seuraavin konstein: olin välivuoden töissä, mutta työpaikka sattui olemaan niin leppoisa, että työpaikallakin ehti lukea pari tuntia päivässä. Aloitin työn ohessa laskemisen (fysiikkaa/kemiaa pari tuntia päivässä) muistaakseni elokuussa. Tätä jatkoin sitten koko syksyn ja kevään, samalla kävin kaikki lukion kemian kurssit iltalukiossa uudestaan, kun kemia oli nimenomaan edellisessä pääsykokeessa eniten vaikeuksia tuottanut. Kirjoitin myös kemian ainereaalin huvikseni, sain 2 pistettä yli täydet (kiitos jokerin). Keväällä sitten, en muista tarkkaan kuuta, aloin lukea pari tuntia myös töiden jälkeen. 5 viikkoa pidin lomaa ennen pääsykokeita ja luin 8-9h päivässä siten, että aamupäivät luin Galenosta (jota ei enää pääsykoekirjana ole) ja iltapäivät kehitin laskurutiinia. Valmennuskurssia en käynyt. Näillä eväin olin 7. paras reilusta 700 hakijasta.
Tsemppiä!
Itse olen jo valmistunut. Mun neuvoni on: panosta lukutekniikkaan.
Lue avoimessa ainakin kemiaa ja fysiikkaa. Kun luet sitä yliopistotasolla, aukeaa lukion sisältö paljon syvällisemmin (tuntuu helpommalta) ja sitten vielä pänttäät päälle ne lukion asiat. Lukiotiedoilla kokeessa pärjää, mutta ilman muuta yliopisto-opinnot noissa aineissa auttaa.
Ja sellainen vinkki yleisesti, että kokeessa kysytään lukioasioita. Piste. Jos joku tehtävä on sellainen, ettet oikeasti tiedä sitä lukiopohjalta (eli sitä ei mistään lukion oppimäärästä löydy), niin sitten vedät henkeä ja mietit, että missä on kompa. Onko asia sittenkään niin vaikea vai löytyykö vastaus esimerkiksi siitä aineistosta, jossa saattaa olla vastauksia/apuja myös niihin kysymyksiin, joihin ko. aineisto ei suoraan viittaa.
Minä en ainakaan haluaisi sellaisen lääkärin vastaanotolle, joka käy av palstalla hakemassa neuvoa päätöksissään.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 00:01"]
Minä en ainakaan haluaisi sellaisen lääkärin vastaanotolle, joka käy av palstalla hakemassa neuvoa päätöksissään.
[/quote]
Et ole tosissasi.
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 00:03"]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 00:01"]
[/quote]
T. nro 13, joka itse aikanaan kyseli pääsykoevalmistautumisvinkkejä demi.fi:stä ;)
Et ole tosissasi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 00:01"]Minä en ainakaan haluaisi sellaisen lääkärin vastaanotolle, joka käy av palstalla hakemassa neuvoa päätöksissään.
[/quote]
No onneks et tiedä, vaikka lääkärisi olisi suomi24:n vakikirjoittelija tai av:n pahin provo
[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 23:52"]
Pidä välivuosi AMK:sta. AMK:n kursseista et saa hyväksiluettua lääkiksessä mitään ja lääkikseen pyrkiessä ei kannata rassata päätään millään asiaan liittymättömällä (= suorittaa samaan aikaan amk-opintoja). Aloita laskurutiinin kehittäminen jo nyt, hanki vanhoja pääsykokeita, selvitä itsellesi, mitä osaat ja mitä et ja kehitä lukusuunnitelma em. asiat huomioiden.
Itse pääsin lääkikseen v. 2006 tokalla yrittämällä seuraavin konstein: olin välivuoden töissä, mutta työpaikka sattui olemaan niin leppoisa, että työpaikallakin ehti lukea pari tuntia päivässä. Aloitin työn ohessa laskemisen (fysiikkaa/kemiaa pari tuntia päivässä) muistaakseni elokuussa. Tätä jatkoin sitten koko syksyn ja kevään, samalla kävin kaikki lukion kemian kurssit iltalukiossa uudestaan, kun kemia oli nimenomaan edellisessä pääsykokeessa eniten vaikeuksia tuottanut. Kirjoitin myös kemian ainereaalin huvikseni, sain 2 pistettä yli täydet (kiitos jokerin). Keväällä sitten, en muista tarkkaan kuuta, aloin lukea pari tuntia myös töiden jälkeen. 5 viikkoa pidin lomaa ennen pääsykokeita ja luin 8-9h päivässä siten, että aamupäivät luin Galenosta (jota ei enää pääsykoekirjana ole) ja iltapäivät kehitin laskurutiinia. Valmennuskurssia en käynyt. Näillä eväin olin 7. paras reilusta 700 hakijasta.
Tsemppiä!
[/quote]
Hyvä plan. Tein vastaavasti itsekin, mutta lukion 1. luokan syksystä alkaen. En lukenut juuri lainkaan enää pääsykokeisiin, joissa sössin omilla kriteereilläni melko pahasti ja olin 3. paras minäkin. Töitä joka tapauksessa tarvitsee tehdä. Se on aika sama koska sen tekee. Analyysi ja toiminta, kurinalainen toiminta. Kyllä se oikeastaan on aika hyvä valintaperuste, että kykenee tarvittaessa priorisoimaan elämänsä siten, että tulos on toivottu eikä sinne päin.
Mua huolestuttaa nyt jo tuo uudistus, joka hankaloittaa entisestään elämää, jos on jo korkeakoulupaikka olemassa. Ei tuosta ollut tietoakaan, kun vastaanotin edellisen opiskelupaikan. Toivottavasti on nyt sitten joku systeemi, jolla voin irtisanoutua nykyisestä opiskelupaikasta, koska lääkis on koko ajan ollut se mihin todella haluan.
Mistä pääsykoeuudistuksesta puhut?