Miksi juokseminen on vaikeaa minulle?
Olen 23 vuotias,pituus 161 cm ja paino 48kg. Olen aina harrastanut liikuntaa:10 vuotta joukkuevoimistelua,kuntosalilla olen käynyt 15 vuotiaasta ja jumpissa myöskin. Syön terveellisesti,en polta ja alkoholia käytän harvoin. Mulla on verenkierron häiriöitä ja viime kesällä mulla tuli keuhkoveritulppa.
Ongelmana on se,että en PYSTY juoksemaan kuin vähän matkaa kerralla. Tuntuu,että happi loppuu heti ja alkaa keuhkoihin ja kurkkuun sattumaan ja limaa alkaa kertyä nieluun jo 200 metrin juoksemisen jälkeen. En ymmärrä miksen pysty juoksemaan enempää? Lenkillä käyn lähes päivittäin,mutta se on semmoista että puolet kävelen ja puolet juoksen hitaasti. Onko mulla hapen saanti niin huono ettei se riitä juoksemiseen? Voiko toi verenkierron häiriö/veritulppa aiheuttaa sen,ettei happi kulje kunnolla?
Yleiskunto on mulla todella hyvä,olen alipainon ja normaalipainon rajalla ja pidän urheilusta. Tämä vaan häiritsee,sillä haluaisin edes joskus pystyä juoksemaan 10-20 km lenkkejä kun nyt ne jäävät vaan 5-6 km.
Ja anteeksi tää sekava teksti,aivot ei ihan toimi vielä! :-)
Kommentit (4)
[quote author="Vierailija" time="11.04.2014 klo 11:57"]
Mene lääkäriin. Keuhkoveritulpasta sinun olisi pitänyt jo toipua, vaikka siinäkin voi kuukausia kestää. Vaikea sanoa mikä vaivaa ja millaisia verenkiertohäiriöitä sinulla on - mutta faktahan on, että jos verenkierrossa on ongelmia, ei hapetus toimi kunnolla. Taustalla voi olla hoitoa vaativa krooninen sairaus tai hengenahdistus voi liittyä keuhkojen vaurioitumiseen veritulpan takia.
[/quote]
Joo tätä kans vähä ajattelin :-) kiitos!
Samaa sanon kuin kakkonen, eli kannattaa käydä lääkärillä. Ei kuulosta hyvältä oireilusi, joten asia kannattaa selvittää ennen kuin jatkaa juoksemista.
Myös ruokailuun kannattaa kiinnittää huomiota. Sanot olevasi alipainon rajoilla, joten voi olla, ettet saa ravinnostasi riittävää määrää energiaa juoksuun. Sekin voi näkyä "kunnon loppumisen" tyylisinä oireina. Syö enemmän ja monipuolisemmin, ettei tule puutoksia!
Ja kaikille ei vain juoksu sovi, vaikka ei ole kunnosta kiinni (= pystyy harrastamaan muuta liikuntaa). Itse nakkasin yrityksiin kyllästyneenä tennarit naulaan pari vuotta sitten ja siirryin kävelemään. Sen lisäksi käyn mm. spinningissä ja muilla ryhmäliikuntatunneilla kuten Pumpissa, CX:ssä ym. Alkuu tuntui vähän haikealta luopua juoksun yrittämisestä, kunnes tajusin, että olin halunnut juosta vain koska se on nyt muotia ja "kaikki juoksee". Olen onnellinen näinkin, ja hyväkuntoinen (ja ilman niitä eri tossuista huolimatta jatkuneita vuosikausien jalkaongelmia).
Mulla ikää 42v, pituutta 169 cm ,painoa 51kg ja voimistelutausta ym löytyy myös :) Mutta....sama on ongelma mullakin....pystyn nykyään juoksemaan muutaman kilometrin, mutta loput 7 meneekin sitten kävellen ja välillä hölkäten. Ikinä jalat ei väsy, puduu tai mitään muutakaan vaan keuhkot. Minulla on kyllä astma ja siihen lääkitys, mutta kun sekään ei ole mikään paha, niin en oikein osaa sanoa että se olisi syy moiseen. Eli jos jostain keksit selityksen, niin tulehan kiltti kertomaan sen tänne palstalle :)
Mene lääkäriin. Keuhkoveritulpasta sinun olisi pitänyt jo toipua, vaikka siinäkin voi kuukausia kestää. Vaikea sanoa mikä vaivaa ja millaisia verenkiertohäiriöitä sinulla on - mutta faktahan on, että jos verenkierrossa on ongelmia, ei hapetus toimi kunnolla. Taustalla voi olla hoitoa vaativa krooninen sairaus tai hengenahdistus voi liittyä keuhkojen vaurioitumiseen veritulpan takia.