Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset eivät mene enää naimisiin?

Vierailija
12.11.2020 |

Hesarin juttu laittoi miettimään. Perinteitä on hyvä välillä kyseenalaistaa, mutta silti minun on vaikea ymmärtää, miksei mennä naimisiin, jos on lapsiakin. Isompi sitoutuminen ne lapset ovat kuin avioliitto, josta pääsee tarvittaessa eroon.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007613639.html

Kommentit (193)

Vierailija
101/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä olla menemättä naimisiin vaikka onkin monogaminen, tai vaikka olla avoimessa suhteessa avioliitossa jos haluaa. Omat vanhempani eivät menneet naimisiin eivätkä ole menossakaan, koska siihen menee aikaa ja rahaa ja yhdessä voi olla ilman avioliittoakin. Naimisiin meno on pelkkä muodollisuus jonka jotkut kokee tärkeäksi ja jotkut taas ei. Jokaisen oma asia, ei sitä sen enempää tarvitse ihmetellä.

Miten naimisiin menoon menee muka aikaa ja rahaa?

Saa olla aika kiireinen jos ei ole sitä 5 min. aikaa mitä vihkimiseen menee. 

Maistraatin pakollinen vihkikaava on oksettava.

Menisin heti, jos sen voisi tehdä vain paperit allekirjoittamalla.

Mikä tässä oksettaa?

Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi ja yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin.

Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä (vihittävän nimi): Tahdotteko ottaa tämän (vihittävän nimi) aviopuolisoksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?

(Vastaus: Tahdon.)

Näiden todistajien läsnä ollessa kysyn Teiltä (vihittävän nimi): Tahdotteko ottaa tämän (vihittävän nimi) aviopuolisoksenne rakastaaksenne häntä myötä- ja vastoinkäymisissä?

Vastattuanne näin kumpikin kohdaltanne myöntävästi Teille tehtyyn kysymykseen, totean Teidät aviopuolisoiksi.

Ottakaa liittonne merkiksi sormus puolisoltanne. Teidät on nyt vihitty avioliittoon. Puolisoina olette keskenänne yhdenvertaiset. Osoittakaa avioliitossa toinen toisillenne rakkautta ja keskinäistä luottamusta sekä toimikaa yhdessä perheen hyväksi.

Vierailija
102/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ei kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle: Koska eivät pidä avioliittoa tärkeänä ja eivät halua byrokratiaa eikä sitoutumista? Avoliitosta on paljon helpompi kirjaimellisesti lähteä kävelemään ilman paperitöitä, jos virallisesti ollaan vain kämppiksiä. 

Itse tosin en kuulu noihin, vaan pidän avioliittoa tärkeänä, kuten puolisonikin, ja menimme naimisiin tänä vuonna.

Vierailija
104/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on turhaa miettiä, miksi muut ei mene naimisiin ja toisaalta myös, miksi menee naimisiin. Siis syitä tietysti voi miettiä, mutta kun mitään yksiselitteistä vastausta tai oikeaa ja väärää vastausta ei ole. Jotkut haluaa naimisiin syystä tai toisesta ja jotkut ei halua. Mulle itselleni se oli tosi tärkeä asia. Varmaan siksi, että olen aina ollut aika epävarma ihminen ja vaikka toisaalta uskoinkin miehen rakastavan ja olevan sitoutunut minuun, jotenkin kaipasin kuitenkin vahvistusta sille. Toisaalta on siinä myös juridisesti hyviä puolia ja halusin yhteisen sukunimen. Jonkun mielestä naimisiinmeno voi olla vanhanaikaista tai turhaa, mutta minulle se ei sitä ole. En kuitenkaan ihmettele niitäkään, jotka eivät naimisiin halua mennä. Kukin tehkööt niinkuin itselle parhaiten sopii.

Vierailija
105/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se on kun somessa pakko päästä näyttämään että on parisuhteessa joten valitaan sellaisia kumppaneita joiden kanssa ei haluta elää loppuelämää. Häpeä liian suuri kun niitä avioeroja tulisi tasaisin väliajoin.

Vierailija
106/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä yli 10 vuotta emmekä ole naimisissa. Syitä tähän on muun muassa:

-Mies on sanonut, että jos naimisiin mennään niin sitten on pidettävä isot häät. Minä en halua häitä.

-Puolet avioliitoista päättyy eroon, meidänkin suhteemme voi päättyä eroon ja eroaminen avoliitosta on kaikinpuolin helpompaa ja halvempaa

- Maassa, jossa asumme puoliso perii toisen velat ja erossa molemmat ovat vastuussa veloista vaikka ne olisi vain toisen aikaansaamia. Emme ole velkaisia, mutta en halua ottaa riskiä

-avioliitto on vanhanaikaista ja uskonnollista. Emme ole uskovaisia.

- Edelleen oletetaan pariskuntien avioituvan jossain vaiheessa, itse tykkään elää vastoin yleisiä odotuksia ja ”järkyttää mummoja”

-En koe, että avioliitosta on meille mitään hyötyä, ennemminkin vaivaa

Vierailija
107/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on hassuja käsityksiä avioliitoista. Jotkut ajattelee, että se muuttaa suhdetta jotenkin (parempaan tai huonompaan). Toiset ajattelee, että se on "pallo jalassa" ja hirveän pyhä sitoumus, josta ei saa erota. Toiset ajattelee, että avioliitto= isot häät, "jos menen naimisiin niin pitää olla kunnon häät" ja hirveä järjestely ja rahanmeno. Jotkut vastustaa koko instituutiota vanhanaikaisena, mihin en ole löytänyt vielä oikein järkevää selitystä. Sekä vastustajista että puolustajista löytyy hirveän tunteella asiaan suhtautuvia "en mene naimisiin, koska vanhempieni avioliitto oli huono", ihan kuin se avioliitto olisi tehnyt parisuhteesta huonon, toisessa ääripäässä sitten esim uskovaiset jotka tarvitsee sen Jumalan siunauksen suhteelleen.

Itse ajattelen asiaa aika rationaalisesti. Avioliitto on sopimus, joka tekee pariskunnasta perheen yhteiskunnan silmissä. Aviopuolisot ovat automaattisesti toistensa lähiomaisia ja perivät toisensa, aviomies on automaattisesti yhteisten lasten isä, jos haluaa näitä asioita niin avioituminen on järkevää. Nämä asiat voi tietysti hoitaa myös avoliitossa kunkin erikseen, mutta avioliitto on ikään kuin yksi sopimus joka kattaa nämä kaikki. Lisäksi avioitumista voi juhlia rakkauden juhlana jos haluaa.

Uskoisin, että aika monessa tapauksessa naimisiin ei mennä, koska ei ole pakko ja ei koeta sitä mitenkään tarpeelliseksi, niin se sitten vaan jää. Tiedän monia pariskuntia, jotka kertovat, että voisihan sitä mennä naimisiin, mutta kun ei ole vaan saatu aikaiseksi. Kun tuli nämä lapsetkin tähän jo, ja sitten olisi kiva järjestää ne häätkin ja siinä on iso homma. Että mennään ehkä sitten joskus.

Vierailija
108/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut mieheni kanssa yhdessä yli 10 vuotta emmekä ole naimisissa. Syitä tähän on muun muassa:

-Mies on sanonut, että jos naimisiin mennään niin sitten on pidettävä isot häät. Minä en halua häitä.

-Puolet avioliitoista päättyy eroon, meidänkin suhteemme voi päättyä eroon ja eroaminen avoliitosta on kaikinpuolin helpompaa ja halvempaa

- Maassa, jossa asumme puoliso perii toisen velat ja erossa molemmat ovat vastuussa veloista vaikka ne olisi vain toisen aikaansaamia. Emme ole velkaisia, mutta en halua ottaa riskiä

- Edelleen oletetaan pariskuntien avioituvan jossain vaiheessa, itse tykkään elää vastoin yleisiä odotuksia ja ”järkyttää mummoja”

Käyn tummennetut kohdat läpi järjestyksessä. Osa näistä ei nyt liity suoraan sinuun (koska sanoit asuvasi muualla kuin Suomessa), mutta nämä ovat sen verran yleisiä perusteluja, että tartun niihin silti.

1. Oletko oikean ihmisen kanssa yhdessä, jos hän haluaa painostaa sinua johonkin, mitä et halua? Eli naimisiin joko suurilla häillä tai ei ollenkaan? 

2. Jos puolet avioliitoista päätyy eroon, niin puolet päätyy kuolemaan. Miksi haluat heikentää oikeuksiasi puolisosi kuoleman varalta? Mahdollista avioeroa voi helpottaa kaikenlaisilla sopimuksilla, esimerkiksi avioehdolla. Avoliittoon taas ei saa pienempää perintöveroa, leskeneläkettä tai oikeutta asua yhteisessä asunnossa minkäänlaisilla sopimuksilla.

3. Avioliitto on juridinen sopimus, joka on ollut käytössä kaikenlaisissa yhteisöissä kautta aikain ilman sidoksia uskontoihin. Suomessa häät ovat vahvasti assosioitu kristinuskon kanssa kirkon vihkimisoikeuden vuoksi, mutta se ei tee avioliitosta kristillistä instituutiota. 

4. Mitä ihmeen järkeä on heikentää omia juridisia ja taloudellisia oikeuksiaan koska haluaa olla "omg lolz kapinallinen rebel erilainen nuori"?

Vierailija
109/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni teemme töitä niin paljon kuin niitä saamme. Silti saamme työttömyystukea, asumistukea ja toimeentulotukea. Jos muuttaisimme yhteen tai menisimme naimisiin toimeentulotuen perusosa laskisi noin 70 euroa molemmilla. Meillä on opintolainat maksettavana ja ei ole varaa menettää tuota 140 euroa käyttörahoista joka kuukausi.

Vierailija
110/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä olla menemättä naimisiin vaikka onkin monogaminen, tai vaikka olla avoimessa suhteessa avioliitossa jos haluaa. Omat vanhempani eivät menneet naimisiin eivätkä ole menossakaan, koska siihen menee aikaa ja rahaa ja yhdessä voi olla ilman avioliittoakin. Naimisiin meno on pelkkä muodollisuus jonka jotkut kokee tärkeäksi ja jotkut taas ei. Jokaisen oma asia, ei sitä sen enempää tarvitse ihmetellä.

Mikä tässä oksettaa?

Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi ja yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin.

Vastattuanne näin kumpikin kohdaltanne myöntävästi Teille tehtyyn kysymykseen, totean Teidät aviopuolisoiksi.

Ottakaa liittonne merkiksi sormus puolisoltanne. Teidät on nyt vihitty avioliittoon. Puolisoina olette keskenänne yhdenvertaiset. Osoittakaa avioliitossa toinen toisillenne rakkautta ja keskinäistä luottamusta sekä toimikaa yhdessä perheen hyväksi.

Esim. tämä:

"Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi ja yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin."

Perheen perustaminen on avioliiton tarkoitus?! Silleen anteeks mitä? Ei kaikki halua perhettä eikä se oli mikään syy mennä naimisiin.

Isoäitini meni juuro 72-vuotiaana naimisiin 30 avoliiton jälkeen, pitäiskö perhe perustaa? Vai eivätkö he muka ole olleet perhe jo 30 vuotta?

Ja sillee naimisiin meno = tehdään ae YHTEISKUNNAN SÄILYMISEKSI? 😂

Sillee ööö. Miten yhteiskunta säilyy jos menen naimisiin?

Mennäänkö me naimisiin yhteiskunnan takia eikä omista syistä?

Toimikaa yhdessä perheen hyväksi?

Todella vanhanaikaista. Ihmiset saa tehdä mitä haluavat avioliitossa ja olla naimisissa vain kaksi vuotta jos siltä tuntuu, ihme kuraa koko vala.

Myös toi tahdotko homma on niin NAURETTAVA.

Sillee tulin vihittäväks mut sorge emmä tahdokaa moro!!!

Vierailija
111/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitens ne oikeudet, jos toinen kuolee huomenna?

Harvassa maassa on edea Suomen tasoisia oikeuksia avopareilla.

Vierailija
112/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmäilin ketjun läpi. Suurin selitys näyttää olevan se, että avoliitosta on helpompi erota. 

Aika surullista. 

Vierailija
113/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran olen naimisissa ollut ja toiste en mene. Ei ole mitään syytä että menisin. 

Minäkin olen eronnut avioliitosta. 

Enkä näe mitään syytä, miksi en menisi uudestaan naimisiin. 

Vierailija
114/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakisyistä erityisesti toisen kuoleman varalta haluan naimisiin. Muuten en.

Kumpikaan vanhemmistani ei ole ikinä ollut naimisissa ja isoäitikin meni tuossa alle 5 vuotta sitten naimisiin. Hänen äitinsä otti avioeron 50-luvulla ja kasvatti neljä lasta yksin. Isoisäkin ollut avoliitossa 30 vuotta.

Mun elämässä ei ole muuta avioliiton mallia, kuin toinen isoisäni, joka meni naimisiin erittäin kyseenalaisen henkilön kanssa, eli varasti puolet nuoremman perheenjäsenensä naisen.

Uskon, että tämä vaikuttaa minun asenteeseen, kun avioliitto aika vieras juttu.

Vierailija
115/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun näkökulmasta avioliiton vastustajien perustelut, mitä tässäkin ketjussa on esitetty, on todella epärationaalisia, tunnepohjaisia perusteluja.

"Avioero on vaikeampaa kuin avoero", no tämähän ei edes pidä paikkaansa, pitkästä parisuhteesta lähteminen ei ole ikinä helppoa. Avioero vaatii toki allekirjoituksen kahteen paperiin, mutta toisaalta avioliitossa yhteisen omaisuuden jaolle on olemassa selvät säännöt toisin kuin avoliitossa. Yhteiset lapset ne isoin sitoumus on, niistä on vaikeampi erota kuin puolisosta.

"Minusta ne kermakakku-pönötyshäät on kauheita" ja mitähän tekemistä sillä on avioliiton kanssa? Häät voi järjestää tai olla järjestämättä juuri niinkuin haluaa. Sama pätee perusteluun "se maksaa niin paljon".

"Jos menen naimisiin, haluan kunnon häät, mutta en mene naimisiin koska en halua sitä vouhotusta" ok, tätä nyt kukaan ei varmaan yritäkään väittää miksikään järkeväksi perusteluksi.

"Vanhempieni avioliitto oli huono" tai siis vanhempiesi parisuhde oli huono, avioliitolla ei ole suuremmin merkitystä suhteen laatuun.

"Haluan olla epäsovinnainen ja järkyttää mummoja elämällä avoliitossa" no, mikäs siinä jos antaa toisten mielipiteiden vaikuttaa omaan elämäänsä noin paljon.

"Avioliitto on uskonnollinen instituutio", ei ole, sen voi hoitaa täysin ilman uskontoakin.

Naimisiin ei toki pakko ole mennä, jos ei halua, nykypäivänä se ei ole mitenkään välttämätöntä eikä ehkä tarpeellistakaan. Minusta vaan tuntuu, ettei moni vastustaja ole kunnolla pysähtynyt miettimään, mitä avioliitto tosiasiassa on.

Vierailija
116/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toista kertaa naimisissa. Nämä jutut ovat hämmentäviä. Ihan kuin avioliitossa olisi jotain pahaa tai pelottavaa. 

Ihminen tekee paljon asioita ilman hyvää syytä. Yhtäkkiä avioliittoon menemisessä pitää olla se hyvä syy, kun milloinkaan muulloin ei sitä tarvitse olla. Ristiriitaista. 

Vierailija
117/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me nuoret koetaan, että avioliitto on äärimmäisen konservatiivista, vanhanaikaista ja vanhoillista eikä sovi enää tähän päivään. Katsos nykyään esim. nuoret työikäiset naiset ovat kouluttautuneita ja menestyviä uraihmisiä. Eivät he tarvitse enää elättäjää, niinkuin entisinä aikoina. Tasa-arvo jyrää ja se ruokkii ajattelutapaa, että avioliitto on vanhanaikaista. Tietenkin myös naisten vaatimukset ovat kasvaneet urautumisen myötä. Ennen vanhaan tuntui olevan ajattelutapa, että naisilla ei saa olla kunnianhimoa ja naimisiin menevät kuitenkin. Aika, maailma ja tavat ovat muuttuneet. 

Täällä toinen nuori joka ajattelee avioliitosta niin, että menet naimisiin rakastamasi ihmisen kanssa jonka kanssa haluat olla kuolemaan saakka (en ole uskovainen), RAKKAUDEN TAKIA.

Avioliitto mielestäni ei ole este olla kunnianhimoinen ja luoda uraa. Pitää olla aika huonoll tolalla suhde jos näin käy.

Ei avioliitto tarkoita, että olet orja ja kotirouva.

Avioliitto tarkoittaa minun mielestä sitä, että saat olla rakkaasi kanssa, ei siihen isoja häitä tarvita vaan yhteinen sopimus, mutta en kiellä ihmisiä olemasta avoliitossakaan.

Tämä on vain minun mielipide, muillakin on omat.

Peace and Love!

Joku katsonut vähän liikaa Disney elokuvia ja elää harhaisessa haavemaailmassa. Rakkaudella ei ole mitään tekemistä juridisen sopimuksen kanssa

Vierailija
118/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tässä oksettaa?

Esim. tämä:

"Avioliiton tarkoituksena on perheen perustaminen siihen kuuluvien yhteiseksi parhaaksi ja yhteiskunnan säilymiseksi. Avioliitto on tarkoitettu pysyväksi, jotta perheen jäsenet voisivat yhdessä luoda onnellisen kodin."

Perheen perustaminen on avioliiton tarkoitus?! Silleen anteeks mitä? Ei kaikki halua perhettä eikä se oli mikään syy mennä naimisiin.

Isoäitini meni juuro 72-vuotiaana naimisiin 30 avoliiton jälkeen, pitäiskö perhe perustaa? Vai eivätkö he muka ole olleet perhe jo 30 vuotta?

Ja sillee naimisiin meno = tehdään ae YHTEISKUNNAN SÄILYMISEKSI? 😂

Sillee ööö. Miten yhteiskunta säilyy jos menen naimisiin?

Mennäänkö me naimisiin yhteiskunnan takia eikä omista syistä?

Toimikaa yhdessä perheen hyväksi?

Todella vanhanaikaista. Ihmiset saa tehdä mitä haluavat avioliitossa ja olla naimisissa vain kaksi vuotta jos siltä tuntuu, ihme kuraa koko vala.

Myös toi tahdotko homma on niin NAURETTAVA.

Sillee tulin vihittäväks mut sorge emmä tahdokaa moro!!!

Teeskenteletkö vai etkö oikeasti vain tajua että kaksi ihmistä muodostavat perheen? Lapset eivät liity asiaan. 

Huomaan kyllä tyylistäsi että olet joko tosi nuori tai hmmm... nuorenmielinen. Lienee turha sanoa mitään henkilölle jonka vastaus on OMG LOL PIERU!!11

Vierailija
119/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen alkanut arvostamaan avioliittoa, kun olen tätä ketjua lukenut.

Ennen en pitänyt sitä tärkeänä, mutta nyt pidän: haluan, että mieheni haluaa kanssani naimisiin. Koska se kertoo, että hän uskoo meidän parisuhteeseen, eikä pohdi eroa alitajuisesti. Että hän haluaa olla minun kanssani ilman, että miettii, miten minusta voi hyötyä. Että hän haluaa osoittaa sitoutuneisuutensa ja yksiavioituneensa.

Kiitos tästä ketjusta. Opin itsestäni paljon.

Vierailija
120/193 |
12.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe mitään syytä mennä naimisiin. 20v yhteistä eloa, muutama lapsi, talo. Mihin sen avioliiton tarvitsee?

Leskeneläke joutaa romukoppaan, jäänne historiasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi