Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisitte vieraana häissäni, pitäisittekö pahana?

Vierailija
01.03.2014 |

Hei,

pidämme häämme ravintolassa jonne ei saa tuoda omia juomia. Koska ravintolan hinnat ovat kovia, emme pysty pitämään täysin avointa piikkiä koko iltaa. Olemme pohtineet, että tarjoaisimme vieraille (ruokaviinien ym lisäksi tottakai) miedot alkoholijuomat meidän piikkiimme. Eli jokainen voisi juoda siideriä, olutta, lonkeroa meidän piikkiimme mutta jos tahtoo jotain drinkkejä tai hyvää konjakkia, joutuisi sen sitten itse ostamaan. Onko ihan typerää ja loukkaantuisitteko jos olisitte vieraana? Kiitos vastauksista!!

Kommentit (113)

Vierailija
101/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 21:30"]

Hei,

pidämme häämme ravintolassa jonne ei saa tuoda omia juomia. Koska ravintolan hinnat ovat kovia, emme pysty pitämään täysin avointa piikkiä koko iltaa. Olemme pohtineet, että tarjoaisimme vieraille (ruokaviinien ym lisäksi tottakai) miedot alkoholijuomat meidän piikkiimme. Eli jokainen voisi juoda siideriä, olutta, lonkeroa meidän piikkiimme mutta jos tahtoo jotain drinkkejä tai hyvää konjakkia, joutuisi sen sitten itse ostamaan. Onko ihan typerää ja loukkaantuisitteko jos olisitte vieraana? Kiitos vastauksista!!

[/quote]

Kuulostaa hyvältä suunnitelmata,eiköhän häissä ole kuitenkin tarkoitus juhlistaa hääparia eikä ryypätä :)

Vierailija
102/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:15"]

Kiitos vain, mutta en miellä itseäni hienostelevaksi kermaperseeksi. Kuten sanottu, minulle kelpaa oikein hyvin miedot juomat enkä edes juo niitä montaa yhden illan aikana. Kritisoin ainoastaan ap:n suunnitelmaa maksaa osa tarjolla olevista juomista ja laittaa vieraat maksamaan osa. Ehdottomasti selkeämpää ja kaikille mukavampaa on, että a) kutsujan piikkii menee kaikki, tai b) kukin maksaa itse juomansa, joipa sitten hanaolutta tai ravintolan kalleitna konjakkia. Kumpikaan vaihtoehto ei ole huono tai "väärin".

[/quote]

No sinulle on sitten varmaan uusi asia, mutta voin kertoa, että suurin osa ihmisistä on sen verran lukutaitoisia, että ymmärtävät kyllä mitä tarkoittaa, jos kutsussa kerrotaan, että olutta, siideriä ja lonkeroa on tarjolla isäntäväen piikkiin, mutta drinkkejä ja väkevämpiä varten juhlakansa voi halutessaan varata rahaa mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:20"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 22:56"]

Eipä meidän häissämme kukaan pahoittanut mieltään tämän tyyppisestä järjestelystä. Tarjosimme siis vain ruokajuomat (alkudrinkin, aterian viinit, kahvin avec, yöpalan olut/siideri), ja asia oli ilmaistu juhlainfossa muistaakseni jotenkin tähän tyyliin: "Tarjoamme ruokajuomat, ja juhlapaikalla on myös maksullinen baari."  

[/quote]

Niin, te tarjositte ruokajuomat ettekä jakaneet vieraita kahteen kastiin sen mukaan, juovatko he ruokailun jälkeen olutta/siideriä/lonkeroa vai jotain muuta.

[/quote]

Miten tuossa nyt ihmisiä muka kasteihin jaetaan?

[/quote]

Lue aloitus. Toisten juomat maksaa hääpari ja toisten juomia ei.

[/quote]

Höpöhöö. Nyt haluat tarkoituksella ymmärtää väärin ja haastat riitaa.

[/quote]

Kertonet sitten, kuinka tämä ap:n kirjoittama on tulkittava, jos ei siten kuin minä sen tulkitsin.

"Olemme pohtineet, että tarjoaisimme vieraille (ruokaviinien ym lisäksi tottakai) miedot alkoholijuomat meidän piikkiimme. Eli jokainen voisi juoda siideriä, olutta, lonkeroa meidän piikkiimme mutta jos tahtoo jotain drinkkejä tai hyvää konjakkia, joutuisi sen sitten itse ostamaan."

[/quote]

Niin eli sinulle ei kelpaa olut, viini, siideri, lonkero tai vesi vaan haluat ehdottomasti juoda drinkkejä tai väkeviä.

[/quote]

Kyllä minulle kelpaa, enkä itse asiassa edes juo drinkkejä tai väkeviä. Mutta on monia, jotka ottavat mieluummin drinkin tai vaikka konjakin, tai lasin viiniä (viiniähän olisi aloituksen perusteella tarjolla vain ruokajuomana, ei muuten). Minusta tuollainen kahden kerroksen väkeen jakaminen on älytöntä. Jos ei ole varaa tai halua laittaa kaikkea hääparin piikkiin, niin sitten tarjotaan pelkät ruokajuomat.

[/quote]

Tuohan on ihan naurettava logiikka. Syytätkö hääparia myös siitä, että he jakavat vieraat kasteihin: niihin jotka tykkäävät tarjolla olevista ruuista ja niihin jotka mieluummin söisivät jotain muuta? Jos ei ole varaa tarjota kaikkea mahdollista niin sitten on parempi olla tarjoamatta mitään?

[/quote]

Huoh...

Ap:n suunnitelman ongelma on se, että osa tarjolla olevista juomista on vieraille ilmaisia, osa ei. Jos juomat haetaan itse baaritiskiltä, käytäntö aiheuttaa sekaannuksia ja pahaa mieltä. Siksi olisi ehdottomasti parempi, että hääparin piikkiin menisi kaikki tai ei mitään.

Mutta olkoon. Koska käsityskykysi ei nähtävästi riitä ymmärtämään ylläolevaa, en jaksa vääntää enempää.

Vierailija
104/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok minusta. Ongelma varmaan näille, joille alkoholi on iso osa juhlimista, ja aina on bonusta jos saa juoda itsensä ihan känniin muiden piikkiin. Ap:n mainitsema alkoholimäärä on ihan riittävä normaalille ihmiselle. 

Vierailija
105/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosiaan erikoista, että ihmiset lähtevät liikkeelle ilman rahaa, pankkikorttia tai puhelinta. No, ehkä heillä on oma limusiini ja kuljettaja, joka huolehtii kaikesta.

Vierailija
106/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:28"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 22:56"]

Eipä meidän häissämme kukaan pahoittanut mieltään tämän tyyppisestä järjestelystä. Tarjosimme siis vain ruokajuomat (alkudrinkin, aterian viinit, kahvin avec, yöpalan olut/siideri), ja asia oli ilmaistu juhlainfossa muistaakseni jotenkin tähän tyyliin: "Tarjoamme ruokajuomat, ja juhlapaikalla on myös maksullinen baari."  

[/quote]

Niin, te tarjositte ruokajuomat ettekä jakaneet vieraita kahteen kastiin sen mukaan, juovatko he ruokailun jälkeen olutta/siideriä/lonkeroa vai jotain muuta.

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kertonet sitten, kuinka tämä ap:n kirjoittama on tulkittava, jos ei siten kuin minä sen tulkitsin.

"Olemme pohtineet, että tarjoaisimme vieraille (ruokaviinien ym lisäksi tottakai) miedot alkoholijuomat meidän piikkiimme. Eli jokainen voisi juoda siideriä, olutta, lonkeroa meidän piikkiimme mutta jos tahtoo jotain drinkkejä tai hyvää konjakkia, joutuisi sen sitten itse ostamaan."

[/quote]

Niin eli sinulle ei kelpaa olut, viini, siideri, lonkero tai vesi vaan haluat ehdottomasti juoda drinkkejä tai väkeviä.

[/quote]

Kyllä minulle kelpaa, enkä itse asiassa edes juo drinkkejä tai väkeviä. Mutta on monia, jotka ottavat mieluummin drinkin tai vaikka konjakin, tai lasin viiniä (viiniähän olisi aloituksen perusteella tarjolla vain ruokajuomana, ei muuten). Minusta tuollainen kahden kerroksen väkeen jakaminen on älytöntä. Jos ei ole varaa tai halua laittaa kaikkea hääparin piikkiin, niin sitten tarjotaan pelkät ruokajuomat.

[/quote]

Tuohan on ihan naurettava logiikka. Syytätkö hääparia myös siitä, että he jakavat vieraat kasteihin: niihin jotka tykkäävät tarjolla olevista ruuista ja niihin jotka mieluummin söisivät jotain muuta? Jos ei ole varaa tarjota kaikkea mahdollista niin sitten on parempi olla tarjoamatta mitään?

[/quote]

Huoh...

Ap:n suunnitelman ongelma on se, että osa tarjolla olevista juomista on vieraille ilmaisia, osa ei. Jos juomat haetaan itse baaritiskiltä, käytäntö aiheuttaa sekaannuksia ja pahaa mieltä. Siksi olisi ehdottomasti parempi, että hääparin piikkiin menisi kaikki tai ei mitään.

Mutta olkoon. Koska käsityskykysi ei nähtävästi riitä ymmärtämään ylläolevaa, en jaksa vääntää enempää.

[/quote]

Mä olen ollut häissä, joissa ainoa juoma veden ja kotikaljan lisäksi oli sahti. Morsiamen suku Pohjanmaalta. Edes siis rahalla ei saanut mitään muuta.

Tämä oli mielestäni vähän hassu järjestely, mutta mikäs siinä. Ihan hauskat häät silti.

AP:n alkuperäisissä suunnitelmassa oli kuitenkin jo alkumaljat, ruokajuomat ja olut, siideri sekä lonkero (?) ja tarkensi vielä että viinikin voisi sisältyä myös näihin. Jos nyt joku ei tuosta löydä itselleen juotavaa, niin varmaan voi mainiosti sitten olla ilman? Mielestäni tuo on jo aika ylenpalttinen tarjoilu.

Ravintolahäissä pidän tavallisena, että alkumaljat ja muutama kaato viiniä ruoan kanssa ja mahdollisesti joku booli tms. sen jälkeen kaikki maksaa itse tai käy halkopinolla.

Vierailija
107/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jotenkin kauhistuttaa häiden alkoholikeskeisyys.

Vierailija
108/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 22:33"]

Mä en kyllä edes ymmärrä miksi alkoholia pitäisi olla enemmän kuin nuo ruokajuomat.

[/quote]

Ihmeen loppasuuporukkaa. Ilmaiseksihan sai vielä miedot juomat. Paukut joutui maksamaan itse.

'

'Eli palstamammulin juhla on pilalla, ellei saa vetää väkevää viinaa häissä. Ei riitä miedot juomat mammalle.

Vierailija
109/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:41"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 22:33"]

Mä en kyllä edes ymmärrä miksi alkoholia pitäisi olla enemmän kuin nuo ruokajuomat.

[/quote]

Ihmeen loppasuuporukkaa. Ilmaiseksihan sai vielä miedot juomat. Paukut joutui maksamaan itse.

'

'Eli palstamammulin juhla on pilalla, ellei saa vetää väkevää viinaa häissä. Ei riitä miedot juomat mammalle.

[/quote]

no suurinosahan täällä on ollut sitä mieltä, että tuo ap:n järjestely olisi oikein hyvä. 

Vierailija
110/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ravintolahäissä jossa on ollut boolia vapaasti tarjolla ja muu on pitänyt itse maksaa. En edes muista oliko viiniä ruuan kanssa. Mua ei haitannut. Voiskos se vapaasti juotava olla eri paikassa ja baarista saisi muut. Jos häät on ravintolassa niin voisi vieras olettaa että tarvitaan rahaa.

Vierailija
111/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:28"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Huoh...

[/quote]

Eivät kaikki ole kaltaisiasi siinä etteivät tajua mitä tarkoittaa että tietyt juomat tarjotaan hääparin puolesta, muut maksetaan omalla rahalla. Niitä sinun pelkäämiäsi sekaannuksia sattuu lähinnä sinulle, tavanomaisille ihmisille tämä ei ole liian monimutkainen asia ymmärrettäväksi.

Vierailija
112/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:05"]Hei ja kiitos kaikille vastauksista! Etenkin niistä asiallisista :) Mietimme että tarjoaisimme myös viinit meidän piikkiimme. Olette oikeassa siinä että täytyy tehdä selväksi käytäntö jotenkin järkevästi. Laskimme että ruokajuomiin, aveceihin, alkukuohuvaan menisi yhteensä sellaisenaan jo 5000-6000€ ja pelkään että tuo tuplaantuu jos joku intoutuu juomaan jotain 100 vuotta vanhaa xo:ta :D Kiitos kaikille hirveästi vastauksista!! Niistä oli apua. T:Ap

[/quote]

Saako kysyä,kuinka monta ihmistä on kutsuttu? Tuttavani häissä oli n. 80 ihmistä ja tarjolla oli olutta,siideriä,boolia,viiniä,konjakkia + alkoholittomat juomat,eikä juomat loppuneet kesken. Rahaa muistaakseni meni 800-900e.

Vierailija
113/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 11:20"][quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:05"]Hei ja kiitos kaikille vastauksista! Etenkin niistä asiallisista :) Mietimme että tarjoaisimme myös viinit meidän piikkiimme. Olette oikeassa siinä että täytyy tehdä selväksi käytäntö jotenkin järkevästi. Laskimme että ruokajuomiin, aveceihin, alkukuohuvaan menisi yhteensä sellaisenaan jo 5000-6000€ ja pelkään että tuo tuplaantuu jos joku intoutuu juomaan jotain 100 vuotta vanhaa xo:ta :D Kiitos kaikille hirveästi vastauksista!! Niistä oli apua. T:Ap

[/quote]

Saako kysyä,kuinka monta ihmistä on kutsuttu? Tuttavani häissä oli n. 80 ihmistä ja tarjolla oli olutta,siideriä,boolia,viiniä,konjakkia + alkoholittomat juomat,eikä juomat loppuneet kesken. Rahaa muistaakseni meni 800-900e.

[/quote]

Tottakai! Vieraita n. 120. Ravintolahinnat niin halvinkin viinipullo on melkein 40€... Saimme täältä paljon hyviä neuvoja, saattaa olla että kehitämme vielä jotku "nimikkodrinkit" joten tarvinneeko ravintolan omia viinoja sitten välttämättä ollenkaan? Pohdinnassa on! Nyt olemme laskeneet siis kuohuvat alkuun (7€ per henki), viiniä n. puoli pulloa per 1, sekä kahviavec. Ja sitten ne sen jälkeiset juomat. T.Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi