Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos olisitte vieraana häissäni, pitäisittekö pahana?

Vierailija
01.03.2014 |

Hei,

pidämme häämme ravintolassa jonne ei saa tuoda omia juomia. Koska ravintolan hinnat ovat kovia, emme pysty pitämään täysin avointa piikkiä koko iltaa. Olemme pohtineet, että tarjoaisimme vieraille (ruokaviinien ym lisäksi tottakai) miedot alkoholijuomat meidän piikkiimme. Eli jokainen voisi juoda siideriä, olutta, lonkeroa meidän piikkiimme mutta jos tahtoo jotain drinkkejä tai hyvää konjakkia, joutuisi sen sitten itse ostamaan. Onko ihan typerää ja loukkaantuisitteko jos olisitte vieraana? Kiitos vastauksista!!

Kommentit (113)

Vierailija
81/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet odottavat häitä mukavina juhlina ruokineen ja JUOMINEEN!! Toki kaikki eivät ole alkoholin "perään", mutta kyllä se monelle on se juttu, että pääsee rentoutumaan ja nauttimaan juhlista kaikin tavoin. Häät ovat (valitettavasti) hyvin samanlaisia ja joskus jopa tylsiä ja pitkästyttäviä, kun odotellaan vähän väliä jotain. Ja jos se hääpari tai toinen heistä ei kuulu sinun läheisimpiin ystäviin, voivat häät tuntua vieläkin tylsemmiltä. Ja jos sitten vielä kitsastellaan juoman suhteen, niin kyllä taitaa joidenkin osalta juhlat jäädä lyhyeksi. 

Ja toki ryyppääminen ei mitenkään ole juhlien päätarkoitus, mutta mukavasti rentouttaa tunnelmaa ja saa juhlaväen nauttimaan olostaan. Ja joo, turha nyt tarttua tähän ja kirjoittaa, että onpa kumma jos ei voi nauttia ilman alkoholia, mutta näin se vaan joidenkin kohdalla on. :( 

Ja ainoat valitukset ihmisten häistä on liittynyt juuri maksullisiin juomiin sekä pitkäveteiseen ja tylsään "ohjelmaan"...

Mutta jokainen tyylillään ja varmasti hääpari tuntee vieraansa ja heidän tapansa juhlia ja nauttia elämästään. :) :) 

Vierailija
82/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 08:45"]

Monet odottavat häitä mukavina juhlina ruokineen ja JUOMINEEN!! Toki kaikki eivät ole alkoholin "perään", mutta kyllä se monelle on se juttu, että pääsee rentoutumaan ja nauttimaan juhlista kaikin tavoin. Häät ovat (valitettavasti) hyvin samanlaisia ja joskus jopa tylsiä ja pitkästyttäviä, kun odotellaan vähän väliä jotain. Ja jos se hääpari tai toinen heistä ei kuulu sinun läheisimpiin ystäviin, voivat häät tuntua vieläkin tylsemmiltä. Ja jos sitten vielä kitsastellaan juoman suhteen, niin kyllä taitaa joidenkin osalta juhlat jäädä lyhyeksi. 

Ja toki ryyppääminen ei mitenkään ole juhlien päätarkoitus, mutta mukavasti rentouttaa tunnelmaa ja saa juhlaväen nauttimaan olostaan. Ja joo, turha nyt tarttua tähän ja kirjoittaa, että onpa kumma jos ei voi nauttia ilman alkoholia, mutta näin se vaan joidenkin kohdalla on. :( 

Ja ainoat valitukset ihmisten häistä on liittynyt juuri maksullisiin juomiin sekä pitkäveteiseen ja tylsään "ohjelmaan"...

Mutta jokainen tyylillään ja varmasti hääpari tuntee vieraansa ja heidän tapansa juhlia ja nauttia elämästään. :) :) 

[/quote]

Unohdin tähän vielä lisätä, että varmasti tuo järjestely käy kaikille hyvin. Että tarjolla olutta/siideriä ym. Mukavia juhlia!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain ruokajuomat tarjoaisin! Ja tyytyisin vieraanakin vain niihin. Ne jotka haluaa juoda kännit, maksaa itse 

Vierailija
84/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa,kun jotkut menevät häihin vain ilmaisen viinan perässä. Olen ollut sellaisissa häissä,joissa sitä ilmaista viinaa oli ihan liikaakin ja joka sorttia. Lopputuloksena pöydät notkuivat aamuyöllä täysistä laseista ja tölkeistä,joista oli juotu vain huikka. Helppo se olla välittämättä siitä omasta juomasta,kun ei ollut omat rahat kyseessä. Saimme heittää lavuaarista alas kymmeniä ja kymmeniä litroja viinaa. Jos on omakustanteisesti,ihmiset myöskin juovat,mitkä maksavat.

Vierailija
85/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotta sitten menimme naimisiin, juhlat pidettiin kartanoravintolassa. Paikan omistaja itse suositteli että ei kannata tarjota edes ruokaviinejä, koska vieraat ei ymmärrä sitä että se on tarkoitettu ruoan kanssa.

Emme tarjonneet mitään alkoholia, juhlat meni aivan loistavasti. Ihmiset ostivat itse ja kävivät konttibaarissa.

Vierailija
86/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 21:36"]No itse jättäisin häät pitämättä, jos mulla ei olis varaa niihin. Mutta jos teille on ok köyhäillä ja säästellä kuluissa, niin ei kait se mitään haittaa..? :)

[/quote]

Sanos muuta. Jossei ole varaa, miksi edes mennä ravintolaan? Mehukattia ja lasolia ämpäriin vaan sekaisin, ja tarkoitettu sitä vuokrayksiönne parkkipaikalla.

Vierailija
87/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n ajatus on oikein hyvä. Minulle tuli mieleen myös toinen vaihtoehto; ruuan kanssa tarjoatte viiniä, olutta tai siideriä (niitä niin, että saa enemmän kuin yhden lasillisen), kahvin kanssa konjakki tai likööri. Sitten boolia ja virvoitusjuomia .... jos ohjelmassa on iltapala, sitten taas olut- ja viinihanat auki teidän piikkiinne. Ei häissä ole tarkoitus koko ajan kitata jotain alkoholijuomaa ja humaltua!

Vierailija
88/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 04:39"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:37"]

Kyllä minulle kelpaa, enkä itse asiassa edes juo drinkkejä tai väkeviä. Mutta on monia, jotka ottavat mieluummin drinkin tai vaikka konjakin, tai lasin viiniä (viiniähän olisi aloituksen perusteella tarjolla vain ruokajuomana, ei muuten). Minusta tuollainen kahden kerroksen väkeen jakaminen on älytöntä. Jos ei ole varaa tai halua laittaa kaikkea hääparin piikkiin, niin sitten tarjotaan pelkät ruokajuomat.

[/quote]

Sinä et ole sitten vissiin ollut kuin jossain ihan elitistisissä ravintolahäissä? Monesti häitä pidetään ei-anniskelu paikoissa, joissa ei ole talon puolesta mitään tarjottavia, vaan hääpari (tai järjestelyporukka) järjestää kaikki juomat itse paikalle. Silloin tarjottavat ovat ainakin minun kokemusten mukaan pääsääntöisesti viiniä, olutta, siideriä, lonkeroa ja alkoholittomia. Aika köyhää, vai mitä ;) 

[/quote]

Kiitos kysymästä. Olen ollut yksissä ravintolahäissä (tarjottiin vain ruokajuomat, muut ostettiin itse) sekä lukuisissa "ei-anniskelupaikoissa" pidetyissä häissä, joissa on itse järjestetty tarjoiul tai sitten ei. Erona näissä onkin se, että tuollaisissa haetaan-juomat-Tallinnasta -juhlissa tarjoilu on se mikä on ja se on sama kaikille. Tuo ap:n suunnitelma taas on kuin ilmoittaisi jo kutsussa, että häissä on sitten tarjolla lohikeittoa, mutta jos joku haluaa mieluummin pihviä, niin sellaisen saa ostaa itse. Reilua?

Vierailija
89/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 21:43"]

Miksi pitää maksaa muuta kuin ruokajuomat? En ymmärrä, miksi ravintolaan pitää mennä juomaan viinaa hääparin laskuun.

[/quote]

Näinpä juuri, en itsekään ymmärrä tätä kännäämisen pakkoa, että se olisi hääparin kustannettava. Jokkainen juokoon omillaan, ruokaviinit korkeintaan kustannetaan.

Vierailija
90/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hääjuhla ravintolassa. Tarjosimme alkumaljat ja ruokajuomat. Ravintolan baari oli auki ja halukkaat saivat ostaa juomansa sieltä. Hääjuhlan lopulla ravintola avattiin muillekkin asiakkaille ja sinne tuli huippuartisti esiintymään.

Vierailija
91/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En loukkaantuisi, kuulostaa ihan normaalilta järjestelyltä. Ja mietojenkin juomien tarjoaminen hääparin piikkiin on aika anteliasta.

Niissä häissä, joissa itse olen ollut vieraana on ollut yleisintä, että ruokaviini ja kahvilikööri/konjakki tarjotaan ja tämän jälkeen muut maksetaan itse. Tai sitten vastaavasti on käyty Tallinnassa ja tarjotaan miedotkin juomat.

Häät eivät ole ryyppäjäiset eli ei kai kukaan aikuinen ihminen odota hääparin maksavan kaikkia juomia koko illan?

Vierailija
92/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 21:57"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 21:48"]Itse en häihin mennessä välttämättä ottaisi lompakkoa mukaan, joten voisi tulla vähän ikäviä tilanteita, jos vieraille ei etukäteen kerrota, että omat rahat mukaan.

[/quote]

No kyllä aikuinen ihminen ottaa lompakon mukaan.

[/quote]Taas näitä "kaikki muut tietenkin tekevät niin kuin minä" -ihmisiä. Onhan se helppoa, kun aina on yksi ainoa totuus :)

[/quote]

Niin onhan sekin totuus että osa tykkää heilua kylillä ilman lompakkoa muiden syötettävänä ja juotettavana.

Vierailija
93/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 09:24"]

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 04:39"]

Kyllä minulle kelpaa, enkä itse asiassa edes juo drinkkejä tai väkeviä. Mutta on monia, jotka ottavat mieluummin drinkin tai vaikka konjakin, tai lasin viiniä (viiniähän olisi aloituksen perusteella tarjolla vain ruokajuomana, ei muuten). Minusta tuollainen kahden kerroksen väkeen jakaminen on älytöntä. Jos ei ole varaa tai halua laittaa kaikkea hääparin piikkiin, niin sitten tarjotaan pelkät ruokajuomat.

[/quote]

Sinä et ole sitten vissiin ollut kuin jossain ihan elitistisissä ravintolahäissä? Monesti häitä pidetään ei-anniskelu paikoissa, joissa ei ole talon puolesta mitään tarjottavia, vaan hääpari (tai järjestelyporukka) järjestää kaikki juomat itse paikalle. Silloin tarjottavat ovat ainakin minun kokemusten mukaan pääsääntöisesti viiniä, olutta, siideriä, lonkeroa ja alkoholittomia. Aika köyhää, vai mitä ;) 

[/quote]

Kiitos kysymästä. Olen ollut yksissä ravintolahäissä (tarjottiin vain ruokajuomat, muut ostettiin itse) sekä lukuisissa "ei-anniskelupaikoissa" pidetyissä häissä, joissa on itse järjestetty tarjoiul tai sitten ei. Erona näissä onkin se, että tuollaisissa haetaan-juomat-Tallinnasta -juhlissa tarjoilu on se mikä on ja se on sama kaikille. Tuo ap:n suunnitelma taas on kuin ilmoittaisi jo kutsussa, että häissä on sitten tarjolla lohikeittoa, mutta jos joku haluaa mieluummin pihviä, niin sellaisen saa ostaa itse. Reilua?

[/quote]Jep, jättäisin myös ne lonkerot ja siiderit tarjoamatta. Pelkät ruokajuomat ja loput itse baarista.

Vierailija
94/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 21:30"]Hei,

pidämme häämme ravintolassa jonne ei saa tuoda omia juomia. Koska ravintolan hinnat ovat kovia, emme pysty pitämään täysin avointa piikkiä koko iltaa. Olemme pohtineet, että tarjoaisimme vieraille (ruokaviinien ym lisäksi tottakai) miedot alkoholijuomat meidän piikkiimme. Eli jokainen voisi juoda siideriä, olutta, lonkeroa meidän piikkiimme mutta jos tahtoo jotain drinkkejä tai hyvää konjakkia, joutuisi sen sitten itse ostamaan. Onko ihan typerää ja loukkaantuisitteko jos olisitte vieraana? Kiitos vastauksista!!

[/quote] Selkeämpää olisi tarjota vain ruokajuomat eli viinipullot pöytään. perustelu: porukka juo kaljojaan ja siidereitään eri määriä, joten riittääkö rahkeet maksaa niitä ravintolahintaan? jos riittää reilusti, niin mikset voi maksaa drinkkejäkin sitten? Iso tuoppi voi olla esim 5 euroa ja halvin drinkki 6 tai 7, miksi näitä jaottelemaan?

Vierailija
95/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 00:56"]

Kunhan asiasta ilmoitetaan etukäteen.

Itse en ota lompakkoa mukaan häihin vaan otan vain pikkukäsilaukun, jossa on nenäliina, puuteri, varasukkahousut ja pikkuhousunsuoja. Eli jos asiasta etukäteen ilmoitettaisiin, niin osaisin varautua isommalla käsilaukulla ja sillä lompakolla. (Mutta en pidä lompakkoa mukana esim töissä ym paikoissa, joissa oletan, ettei sitä tarvita.)

[/quote]

Joku lastaa juhliin mukaan varasukkahousut ja pikkuhousunsuojat, mutta ei ota penniäkään käteistä tai pankkikorttia mukaan? Miksi koko lompakko pitäisi raahata mukaan?

Miten sieltä juhlista tullaan kotiin jos ei ole yhtään rahaa mukana? ja jos omalla autolla, niin sittenhän sitä rahaa ei viinan ostamiseen edes tarvita, ongelma ratkaistu.

On vaikea kuvitella henkilö joka ei ota yhtään rahaa tai maksuvälinettä mukaan ulos lähtiessään (no joo, roskapussin viemistä ja lenkkeilyä lukuunottamatta)...

Vierailija
96/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja kiitos kaikille vastauksista! Etenkin niistä asiallisista :) Mietimme että tarjoaisimme myös viinit meidän piikkiimme. Olette oikeassa siinä että täytyy tehdä selväksi käytäntö jotenkin järkevästi. Laskimme että ruokajuomiin, aveceihin, alkukuohuvaan menisi yhteensä sellaisenaan jo 5000-6000€ ja pelkään että tuo tuplaantuu jos joku intoutuu juomaan jotain 100 vuotta vanhaa xo:ta :D Kiitos kaikille hirveästi vastauksista!! Niistä oli apua. T:Ap

Vierailija
97/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Voi jestas :D:D Mutta kiitos hyvistä nauruista! Voin hyvin kuvitella, että vaikka ap sitten tarjoaisikin kaikki drinkit, viinit ja konjakit vieraille omaan piikkiinsä, niin joku kaltaisesti hienosteleva kermaperse valittaisi varmaan siitäkin miten paskat vuosikerrat oli viineistä tarjolla ja miten kamalaa kun viskeistä ei ollut kuin single maltteja tarjolla...  

Vierailija
98/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:05"]

Hei ja kiitos kaikille vastauksista! Etenkin niistä asiallisista :) Mietimme että tarjoaisimme myös viinit meidän piikkiimme. Olette oikeassa siinä että täytyy tehdä selväksi käytäntö jotenkin järkevästi. Laskimme että ruokajuomiin, aveceihin, alkukuohuvaan menisi yhteensä sellaisenaan jo 5000-6000€ ja pelkään että tuo tuplaantuu jos joku intoutuu juomaan jotain 100 vuotta vanhaa xo:ta :D Kiitos kaikille hirveästi vastauksista!! Niistä oli apua. T:Ap

[/quote]

Kai noista viineistäkin voisi rajata jotkut vaihtoehdot, jotka kustannetaan vieraille. Pari vaihtoehtoa pitäisi riittää vallan mainiosti ja sitten jos joku tosiaan haluaa jotain kallista vuosikertaa, niin juokoot omaan piikkiinsä.

Vierailija
99/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.03.2014 klo 10:09"]

[/quote]

Voi jestas :D:D Mutta kiitos hyvistä nauruista! Voin hyvin kuvitella, että vaikka ap sitten tarjoaisikin kaikki drinkit, viinit ja konjakit vieraille omaan piikkiinsä, niin joku kaltaisesti hienosteleva kermaperse valittaisi varmaan siitäkin miten paskat vuosikerrat oli viineistä tarjolla ja miten kamalaa kun viskeistä ei ollut kuin single maltteja tarjolla...  

[/quote]

Kiitos vain, mutta en miellä itseäni hienostelevaksi kermaperseeksi. Kuten sanottu, minulle kelpaa oikein hyvin miedot juomat enkä edes juo niitä montaa yhden illan aikana. Kritisoin ainoastaan ap:n suunnitelmaa maksaa osa tarjolla olevista juomista ja laittaa vieraat maksamaan osa. Ehdottomasti selkeämpää ja kaikille mukavampaa on, että a) kutsujan piikkii menee kaikki, tai b) kukin maksaa itse juomansa, joipa sitten hanaolutta tai ravintolan kalleitna konjakkia. Kumpikaan vaihtoehto ei ole huono tai "väärin".

Vierailija
100/113 |
02.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:33"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:30"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:25"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:22"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 23:12"][quote author="Vierailija" time="01.03.2014 klo 22:56"]

Eipä meidän häissämme kukaan pahoittanut mieltään tämän tyyppisestä järjestelystä. Tarjosimme siis vain ruokajuomat (alkudrinkin, aterian viinit, kahvin avec, yöpalan olut/siideri), ja asia oli ilmaistu juhlainfossa muistaakseni jotenkin tähän tyyliin: "Tarjoamme ruokajuomat, ja juhlapaikalla on myös maksullinen baari."  

[/quote]

Niin, te tarjositte ruokajuomat ettekä jakaneet vieraita kahteen kastiin sen mukaan, juovatko he ruokailun jälkeen olutta/siideriä/lonkeroa vai jotain muuta.

[/quote]

Miten tuossa nyt ihmisiä muka kasteihin jaetaan?

[/quote]

Lue aloitus. Toisten juomat maksaa hääpari ja toisten juomia ei.

[/quote]

Höpöhöö. Nyt haluat tarkoituksella ymmärtää väärin ja haastat riitaa.

[/quote]

Kertonet sitten, kuinka tämä ap:n kirjoittama on tulkittava, jos ei siten kuin minä sen tulkitsin.

"Olemme pohtineet, että tarjoaisimme vieraille (ruokaviinien ym lisäksi tottakai) miedot alkoholijuomat meidän piikkiimme. Eli jokainen voisi juoda siideriä, olutta, lonkeroa meidän piikkiimme mutta jos tahtoo jotain drinkkejä tai hyvää konjakkia, joutuisi sen sitten itse ostamaan."

[/quote]

Niin eli sinulle ei kelpaa olut, viini, siideri, lonkero tai vesi vaan haluat ehdottomasti juoda drinkkejä tai väkeviä.

[/quote]

[/quote]

Tuohan on ihan naurettava logiikka. Syytätkö hääparia myös siitä, että he jakavat vieraat kasteihin: niihin jotka tykkäävät tarjolla olevista ruuista ja niihin jotka mieluummin söisivät jotain muuta? Jos ei ole varaa tarjota kaikkea mahdollista niin sitten on parempi olla tarjoamatta mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän