Miksi suomalainen nainen ei osaa pukeutua?
Joka kerta kaupungilla saa kyllä ihmetellä miksi nainen lähtee homssuisen näköisenä kotoa..Eniten kuitenkin ihmetyttää/huvittaa kun ei omaan tyyliin jakseta panostaa niin sitten kyllä arvostellaan ihmisiä, jotka niin tekee. Esim. tänään olin pukeutunut ihan normaali vaatteisiin, mustat suorat housut, valkoinen silkkipaita, jakku ja hiukset kauniisti kauniisti kiharalla/laineilla niin eiköhän joku keski-ikäinen rouvashenkilö tule kysymään, että minne juhliin sitä ollaan menossa..voi hohhoijaa sanon minä.
Kommentit (314)
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:11"]Typeriä nämä aloitukset, jossa täysin suomenkielinen ihminen haukuu "suomalaiset". Mikäs hän sitten itse on, ellei suomalainen?
[/quote]
Jotain tasokkaampaa kuin perussuomisopuli.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:01"]
Mä tykkäisin pukeutua kivasti kun on hyvä kroppakin. En vaan halua koska suomisisko tulee kateelliseksi. Ulkomailla asuessani pukeuduin tyylikkäästi. Sama tyyli olisi herättänyt varmasti paheksuntaa täällä.
[/quote]
kirjoittaja on 100% varmuudella mies :,D
Taianki laittaa lörttöhousut jalkaan kun lähen kohta liikenteeseen. Haaremihousujen tapaset, monet ku inhoo niitä :D
Kyllä suomalainen nainen osaa vaan ei viitsi. Luonnostaan korean ei paljon tarvitse tälläytyä. : D
Mutta täällä kyllä oikeasti kaupoissa on TODELLA laaduttomia vaatteita, että on vähän vaikeaa näyttää ylen tyylikkäältä vaikka olisi enemmänkin rahaa niihin laitettavaksi. Titenkään kaikilla ei ole hyvää makua ja massan mukana menevät niin sillehän ei mitään voi mutta olen varma, että moni tykkäisi laittaa nätimpiä vaatteita jos niitä vaan olisi myynnissä.
Kirjoitin kesällä aloituksen, missä kehuin suomalaisnaisten pukeutumisen tyylikkyyttä, värikkyyttä ja kepeyttä. Olen asunut pitkään etelä-Euroopassa ja kävin kesällä Helsingissä pitkästä aikaa. Anoppi ja appiukkokin ihastelivat miten kauniita ja tyylikkäitä suomalaisnaiset ovat, kuulemma kuin Milanossa olisi. Sain aloituksella ihan törkeästi alapeukutuksia. Että suomalaista naista ei sitten saa kehuakaan. Eikä suomalaista miestäkään, koska itse ihastelin mm. komeita ja tyylikkäitä, nuoriakin pukumiehiä Helsingin keskustassa ja tätäkään ei uskottu.
Yksi asia ainakin tulee heti mieleen, miksi suomalaisnaisena pukeutuminen on haastavampaa kuin vaikkapa Italiassa. Suomessa kun tarvitsee näitä ns. välikauden takkeja, kenkiä ja vaatteita. Kalliiksi käy, jos joka vuosi pitäisi päivittää vaatevarastoon trendikkäimmät syys-, kevät-, talvi- ja kesävaatteet. Täällä etelässä saa vaatekaapin uuteen uskoon puolet halvemmalla, kun tarvitaan vain kesä- ja talvivaatteet. Unohtamatta sitäkin, että korkkareissa on hauskempaa kävellä kuivilla kesäkaduilla kuin loskasäässä.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 18:56"]
Enpä kyllä voi sanoa että silkkipaitaa pistäisin päälleni arkena. Jotenkin tosi mautonta ylipukeutua normaaliin arkipäivään. Muodikas saa olla, mutta raja pitää osata vetää.
[/quote]
no jaa, itse panostan rentoihin asuihin mutta laatumateriaaleihin. käytän usein silkkiä, kasmiria, pellavaa, merinovillaa. harvemmin mitään tekokuitua. mutta vaatteet pn rentoja ja ajattomia, et ehkä kiinnitä huomiota himmeään silkkitrikoopaitaani tai huomaa, että neuleeni on kasmirvillaa. harvemmin käytän kauluspaitoja, mutta mekkoni ja toppini ovat kyllä useimmiten silkkiä. ihana materiaali!
urheiluvaatteet ovat sitten teknisiä keinokuituja. puuvillan kanssa on se ongelma, ettei laadukasta löydy niin helposti. puuvillasekoitteita saa ihan hyviä -- tyyliin filippa k:n perustrikoot, joissa elastaania joukossa. minulla on vähän vaatteita mutta ne ovat sitten hyviä ja käytän niitä surutta kunnes niistä aika jättää. en ikinä hikoilisi halpaketjun akryylineuleessa tai polyesterisessä "sifonkipaidassa" -- kokeilepa itse joskus silkkisifonkia ja huomaat eron. mukavuudessa ja kainalohien määrässä. ja sen muuten huomaa muutkin...
Mistä kaupungista aloittaja on? Itse asun Turussa, ja täällä pukeudutaan hyvin arkenakin. Sama varmasti myös esim. Helsingissä, Tampereella.
Nämä joidenkin linkittämät esimerkit ovat aika teennäisiä. 'ja sitten vaikka sen merkkiset saappaat'...
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 08:37"]Nämä joidenkin linkittämät esimerkit ovat aika teennäisiä. 'ja sitten vaikka sen merkkiset saappaat'...
[/quote]
Jep. Ja tämä linkittäjä on taatusti alle 20-vuotias ja ei päivääkään ole ollut lasten kanssa töissä. Noi valkoiset puuvillaneuleet onkin just passelit sinne päiväkotiin ;)
Ei tosiaan mitään persoonallista tuossa pukeutumisessa. Itse pukeudun tuohon tyyliin (nahkasaappaat neule siistit farkut jne), mutta tuollaisenaan asut ovat aika tylsiä - vaikkakin tyylikkäitä. Pakko lisätä värikäs huivi tms, sen perustyylikkään kokonaisuuden lisäksi.
Ja UGGit eivät ole tainneet olla muotia hetkeen.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:35"]
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 19:07"]
Pukeudun hyvin sekä ulkomailla että Suomessa, naisellisesti. Suomessa siitä saa kuravettä niskaan muilta naisilta:)
[/quote]
No tässä se nyt taas nähtiin, viis alapeukkua ja jos olisi ollut kuva liitteenä niin alapeukkuja olisi ollut viisikymmentä viiden sijaan. Mä en ymmärrä tätä ajatusmaailmaa. Asun ulkomailla ja viimeksi tänään naistenvaateliikkeen myyjä lokerisoi minut naisellisen ja klassisen tyyliseksi. Ei suomalaisia naisia aina kannata vaan haukkua ja niputtaa samaan nippuun. Toinen käyttää korkkareita ja toinen crockseja...
[/quote]
Minä ainakin alapeukutin sitä oletusta, että naisilta saa kuravettä niskaan naisellisen pukeutumisen vuoksi. Minä meikkaan huolellisesti (en mauttomasti), laitan hiukset kauniisti joka päivä, pukeudun tyylillä laadukkaisiin, naisellisiin vaatteisiin ja käytän paljon korkoja. Omasta mielestäni olen jopa kaunis, mutta makuasiahan se on lopulta. Eikä koskaan kukaan - anoppiani lukuunottamatta, ole maininnut ulkonäköäni/olemustani negatiivisessa mielessä! Enkä todellakaan syytä anoppini huonosta käytöksestä kaikkia suomalaisia naisia.
Missäköhän ap oikein asuu, kun ainakin täällä Helsingissä tosiaan näkee paljon upeita, naisellisia, laittautuneita naisia!
Kannattaako aina käyttää tiukkoja vaatteita? ->kärsitpä sitten selluliitistä ja tulehduksista.. Entäs korkkarit? -> liikavarpaita, vaivaisenluu, rakkuloita, nivelongelmia..
Kyllä mäkin "hienompia" vaatteita joskus käytän, mutta en pitkiä aikoja..
Hiuksetkin kuluu liiasta laittamisesta ja käsittelystä.
t. lörttöhousu, lättäpohjakengällinen, rasvaletti.. silti onnellinen ja ihmisen näköinen :D
Mielestäni tällainen ihmisten pukeutumisen haukkuminen on aika kurjaa. Tuollainen ei rohkaise ulkoasustaan tai tyylistään epävarmoja ihmisiä millään tavalla vaan voi saada aikaan jopa vastareaktion.
Alle 2-kymppisenä jaksoin rampata vaatekaupoissa ostamassa uutta vaatetta pari kertaa viikossa, lisäksi toki oli jatkuva tilaus kenkiä ja vaatteita postissa odottamassa. Loput rahat menivät baarissa näytillä olemiseen. Piti kytätä ja arvioida muiden pukeutumista sekä meikkaamattomuutta ja olla muka jotenkin parempi ihminen 10cm piikkikoroissa jäisillä teillä liukastellen, maalit naamassa pienessä Siwassakin käydessä...tietysti, sehän oli harvinaista että suostuin mihinkään pieneen noloon lähikauppaan menemään. Tuollainen tyyli kun jää päälle, saadaan aikaan tylsä ja koppavan oloinen ihminen. Tyypillisiä lauseita näille ovat: " Tulen paremmin juttuun miesten kuin naisten kanssa" tai "Miksi miehet eivät halua seurustella liian hyvännäköisen naisen kanssa?". Jos pukeutuminen on itsellesi niin suuri asia, jatka samaan malliin äläkä stressaa muista, eli pysy silti ihmisenä vaikka ulkomuoto onkin sinulle kaikki kaikessa.
Tuttavani valitteli, että joutuu ostamaan jatkuvasti uusia salivaatteita ja miettimään tarkasti ajankohtaa salilla käymiseen, koska toisinaan tupa on niin täynnä hienosti laittautuneita naisia. Tuollaiseen käyttäytymiseen samaistuminen kuulostaa melko säälittävältä, ja aiheuttaisi minussa lähinnä vastareaktion.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 22:07"]
Sää ei muuten kelpaa selitykseksi, koska pukeutumisessa on huomattavasti eroa suomessa asuvien ulkomaalaisten ja suomalaisten välillä.
[/quote]
No just muutama viikko sitten ihmettelin kaupassa maahanmuuttajaperheen pukeutumista. Perheen tytöillä ei ollut pipoja vaan ohuet huivit, äidin huivi oli sentään paksumpi. Lapsilla oli jalassa trikoohousut, äidillä oli ohuesta kankaasta tehty, nilkkapituinen mekko ja sandaalit. Pakkasta oli useampi aste eivätkä he olleet autolla liikenteessä, vaan lähtivät kaupasta kävellen. Ymmärrän kyllä uskonnon vaatimukset, mutta miksi ihmeessä vaatteet eivät voi olla lämpimämpiä.
Ehkä kaikilla ei ole varaa ostaa silkkipaitoja?
Voin kuvitella miten työpaikan naisilla suu loksahtaisi ammoilleen, kun menisin tänään töihin ap:n vaatteissa.
Tällä hetkellä päällä farkut ja musta t-paita sekä sähkönsininen pitkähihainen, missä vetoketju (pidän auki) ja ihan tyytyväinen oon asuuni.
Viikonloppuna tiedossa häät, johon aion laittaa turkoosin värisen kotelomekon ja tykötarpeet (avokkaat, laukku, koruja)
Kynähame,yök. Jakkupuku yök. Piikkarit yök. Silkkipusero, eei. Lörttöhousut, eei. Kauniita lensuja, farkkuja, farkkutakkeja, pitsipuseroita, kauniita teepaitoja, balleriinoja, nilkkureita. Siistit puhtaat hiukset. Näillä nätisti alkuun. Kuitenkin jokaisella olkoon oma tapa pukeutua. Taaplatkaamme tyylillämme. Sitä päälle, missä olo tuntuu omalta. Ei luulis muille kuuluvan miten pukeutuu.Makujakin on monenlaisia.
Eikö voi olla hyvännäköinen jos ei laittaudu?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="28.02.2014 klo 08:37"]Nämä joidenkin linkittämät esimerkit ovat aika teennäisiä. 'ja sitten vaikka sen merkkiset saappaat'...
Jep. Ja tämä linkittäjä on taatusti alle 20-vuotias ja ei päivääkään ole ollut lasten kanssa töissä. Noi valkoiset puuvillaneuleet onkin just passelit sinne päiväkotiin ;)
Ei tosiaan mitään persoonallista tuossa pukeutumisessa. Itse pukeudun tuohon tyyliin (nahkasaappaat neule siistit farkut jne), mutta tuollaisenaan asut ovat aika tylsiä - vaikkakin tyylikkäitä. Pakko lisätä värikäs huivi tms, sen perustyylikkään kokonaisuuden lisäksi.
Ja UGGit eivät ole tainneet olla muotia hetkeen.
Pidät klassista/perinteistä tyyliä tylsänä. Tuolla logiikalla paitsi se, niin myös juhlapukeutuminen olisi tylsää.
[quote author="Vierailija" time="27.02.2014 klo 20:43"]Kysymys kuuluu teille ketjun "tyylitietoisille". Miten pukeudutte / pukeutuisitte töihin julkisilla kulkiessanne kaatosateessa tai -20 asteen pakkasessa. Korkokenkiin ja villakangastakkiinko? Töihin päiväkotiin päästessänne vaihtaisitteko sitten pukuhuoneessa korkokengät, hameen ja silkkipaidan lapsiryhmään ja päiväkotiin soveltuvaksi. Tai onko tullut mieleenne, että se ulkoilupukuun pukeutunut nainen voi siellä Helsingin keskustassa kävelessään työskennellä kotihoidossa tai lapsiperheiden kotipalvelussa, olla menossa salille jne. Ei luoja sanon minä, miten voi jollain olla aivoitus taas 10, ei ymmärretä, etteivät kaikki työskentele siistissä toimistotyössä, vaan tähän maahan mahtuu ammattikuntaa laidasta laitaan.
[/quote]
Mä en tajua teitä, joiden mielestä tyylikäs pukeutuminen tarkoittaa korkokenkiä, kynähametta ja jakkupukua. Tyylikäs pukeutuja valitsee asun tilanteen mukaan, mutta ei kuitenkaan mene siihen suomimammojen suosimaan mummotyyliin karmeine tuulipukuineen ja pieruverkkareineen. Esimerkiksi päiväkotiin käy mukavat, hyvinistuvat farkut, rento kauluspaita ja siistit ballerinat/muut kengät vuodenajan mukaan sekä tietysti muutama tarkoin valittu koru ja asuste (kultainen rannekello, vyö, joku hauska hattu yms). Kaunis, tyylikäs ja yksinkertainen asukokonaisuus, joka on myös mukava ja sopii työympäristöön.
Esimerkiksi Miranda Kerrillä on ollut rentoja asuja, joita voi soveltaa monenlaiseen työhön:
http://3.bp.blogspot.com/-RjkpXNMjL_M/UmnsF6PaxPI/AAAAAAAAGPw/o0s3dCNvXZo/s1600/mirandakerr-style.png
http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2012/09/02/article-2197163-14CC4109000005DC-178_634x797.jpg