Miten saada taapero syömään kasviksia?
Pienenä meni sormiruokaillen kaikenmaailman kasvikset - kun kaikki oli vielä uutta ja kiinnostavaa. Nyt ei maistu mikään vihreä, saati vähääkään terveellinen. Mustikka on ehkä ainoa mutta sillä sotkee paikat nopeasti heittelemällä ympäriinsä.. Lapsi haluaa syödä vain itse, ei anna syöttää. 2 vuotias. Onko vinkkejä?
Kommentit (13)
Helppoa kuin heinänteko. Kun teet ruokaa, pilkot käsikasviksia lautaselle alkupalaksi. Kun on nälkä ne maistuu. Pääruuaksi sitten mitä nyt onkaan, ilman erillisiä kasviksia.
Piilota perunamuusiin kukkakaalta/porkkanaa/bataattia.. :)
Helppoa. " Heiii täältä tulee herra porkkana, hänellä on kiire juhliin jotka ovat mahassa. Porkkan yrittää epätoivoisesti ehtiä ennen parsakaalia, miten käy?"
Sain hyvin syömään tällä konstilla että, mahassa oli juhlat joihin mentiin portin kautta ( suu). :D
[quote author="Vierailija" time="19.05.2014 klo 17:43"]
Helppoa kuin heinänteko. Kun teet ruokaa, pilkot käsikasviksia lautaselle alkupalaksi. Kun on nälkä ne maistuu. Pääruuaksi sitten mitä nyt onkaan, ilman erillisiä kasviksia.
[/quote]
Kannatan tätä. Ei mitään korostusta, että nyt pako syödä vihanneksia. Jos ei "alkuruokalautaselta" ole kadonnut mahaan säällinen määrä kasvista, niin sitten ei kai ole nälkä. Lapsi pois pöydästä ja ruokaa on sitten seuraavaksi tarjolla, kun on seuraava ruoka-aika.
Ruoka kyllä maistuu, kun on nälkä.
pilko hienon muotosiks/tee silmät, nenä, suu yms
Eikö syö mitään vihanneksia?
Meillä on lapsella selkeitä suosikkeja, niitä tarjotaan joka ruoalla. Vähemmän suosikkeja sitten silloin tällöin aina maistatetaan pienemmissä erissä ja juuri kun lapsi on hirmuisen nälkäinen.
Kevyen juustokastikkeen kera menevät kaikki höyrytetyt kasvikset. Tuoreita kasviksia voi dippailla dippikastikkeeseen. Pakastetut viinirypäleet menevät karkkina.
Tunge ne kurkkuun pakolla vaikka nyrkillä. Taatusti menee alas.
Piilota jauhelihakastikkeeseen porkkanaraastetta. Kunnon blenderillä saat smoothieen kätkettyä kaikenlaista terveellistä. Sosekeitto, jossa pienen pieniä nakinpalasia houkuttimena. Alkupalat, joista jo mainittiinkin. Ja ennen kaikkea - ota iisisti. Lapsesi ei sairastu vaikka söisi puoli vuotta vaan kastiketta ja perunaa. Eikä myöskään tarkoita sitä, että vihannekset eivät myöhemmin maistuisi, maku muuttuu. Anna sellaista mistä pitää, esim. vesimeloni, päärynä, omenanlohkot, kurkkutangot. Nämä helppoja pienelle. Ja yksi juttu - ota mukaan ruuanlaittoon? Esim. salaatin ainesten siirtäminen leikkuulaudalta kulhoon on 2-vuotiaalle sopivaa hommaa. Yleensä itse tehty maistuu paremmin.
Jos ei syö mitään kasviksia, syötä lapselle monivitamiinia ja odota, että aika tekee tehtävänsä. Jos ei vielä eskarilaisenakaan syö tai edes maistele mitään kasviksia, voi olla joku oikea ongelmakin.
Meillä onnistui monien kokeilujen jälkeen "valitse itse, mitä syöt", jossa lautasella oli valikoima kasviksia tomaattia, kurkkua, paprikaa, porkkanaa jne. ja niistä piti valita ensin yksi, jota maistaa. Myöhemmin piti valita kaksi ja myöhemmin maistettiin periaatteella 3v maistaa 3 kertaa, 4v maistaa 4 kertaa.
Samat valintatilanteet kypsennetyillä kasviksilla ja hedelmillä ja nyt 5v syö jo monenlaista kasvista ja hedelmää raakana ja kypsennettynä. Salaatinlehdet eivät ole vieläkään suosikki, mutta niitäkin maistetaan. Pakottamalla olisi tuskin päästy samaan tilanteeseen, nyt mikään ruokalaji ei ole peikko, jota pitää välttää ja pelätä, vaan kaikkea voi maistaa ja saa sanoa ettei vielä pidä jostakin mausta.
Koko ajan olen myös piilottanut ruokiin porkkanaraastetta, tomaattimurskaa, sipulia, valkosipulia jne.
Meillä lapsilla on selvät suosikit ja syötetään sitten niitä. Maissi maistuu molemmille, samoin kurkku. Poika syö porkkanaa raakana, mutta inhoaa sitä kypsänä - joten laitan sen patoihin ja keittoihin sen verran isoina paloina, että saan ne helposti noukittua pois hänen lautaseltaan. Tyttö ei koskekaan paprikaan, joten se tarjotaan meillä erikseen. Eli lasta kuunnellen. En minäkään syö parsaa, vaikka kuulemma on hienokin herkku.
- omalla esimerkillä
- tarjoamalla niitä alkupalaksi ja välipalaksi
- valmistamalla niistä maukasta ruokaa
- tekemättä suurempaa numeroa siitä, mitä lapsi valitsee syötäväksi
Lehtisalaatti ja esim. tuoreet yrtit eivät ole koskaan maistuneet meidän lapselle, vaikka niitä on ihan vauvasta asti ollut tarjolla - luulen, että pienen lapsen on vähän vaikea syödä niitä.
Tuo 2 vuotta taitaa olla sellainen ikä, että lapsi tulee ennakkoluuloisemmaksi ruokaa kohtaan. Mun mielestä kannattaa tarjota vain sitkeästi sitä ruokaa, mitä teillä syödään, eikä ihan hirveästi painostaa syömään tai puhua siitä, että kun sä et nyt tykkää. Kohta alkaa olla se aika, että sotkevan lapsen voi panna pois pöydästä toiseen huoneeseen - meillä tämä on auttanut ruokahalun herättelemisessä, koska lapsi ei halua mennä toiseen huoneeseen, kun me vanhemmat syömme.
Mä kannatan kuulostelua ja liian ankaruuden välttämistä, vaikka kyllä rajoja pitää silti panna. Tunnet itse lapsesi parhaiten ja voit miettiä, miten paljon hän ymmärtää syy- ja seuraussuhteita.