40v enkä ole koskaan ollut ulkomailla. Onko muita?
Aikaisemmin en edes ajatellut koko asiaa mutta muiden ihmisten ihmettelyt ovat saaneet miettimään, että mitä ihmeellistä siinä on jos ei ole koskaan käynyt ulkomailla vaikka onkin jo erittäin pitkällä aikuisiässä.
Jotkin Tallinna ja Tukholma tietenkin olisivat ihan tuossa nurkan takana mutta ei vaan kiinnosta ja jos pitemmälle haluaa niin lentäminen ei vaan ole se mun juttu.
Kommentit (49)
Ei ole mikään pakko käydä ulkomailla, vaikka tämä mua jotenkin hämmentääkin. Kai siksi kun isoisätkin Ameriikkaan lähti töihin, ennen kun maailmasta tuli global village.
Kannustaisin kuitenkin sen verran, että kyllä yksinkin on kiva matkustaa. Olen jopa muuttanut ulkomaille useamman kerran niin etten ole tuntenut sieltä ketään. Kyllä sitä tutustuu. Turisti voi löytää seuraa retkeilymajasta, hotellilta tai lähteä vaikka ihan ryhmämatkalle.
Matkailu avartaa!
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 00:43"]
Kannustaisin kuitenkin sen verran, että kyllä yksinkin on kiva matkustaa. Olen jopa muuttanut ulkomaille useamman kerran niin etten ole tuntenut sieltä ketään. Kyllä sitä tutustuu. Turisti voi löytää seuraa retkeilymajasta, hotellilta tai lähteä vaikka ihan ryhmämatkalle.
Matkailu avartaa!
[/quote]
Minun (nro 11) on aika vaikea, kun pelkään sosiaalisia tilanteita. Olen muutenkin kielitaidoton ja aika avuton. En ikinä uskaltaisi lähteä yksin...
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:05"]
Uskon, että varsinkin Pohjois-Suomessa on aikuisia ihmisiä, jotka eivät ole käyneet ulkomailla. Jos jo Helsinkiin on tuhat kilometriä matkaa, ei ole ihan halpaa ja yksinkertaista ruveta reissaamaan.
Etelä-Suomessa, jossa itse asun, suuri(n) osa ihmisistä kyllä varmaan matkustelee, ainakin juuri sinne Tallinnaan ja Tukholmaan. Äkkiä kun mietin tuttuja ja sukulaisia, keksin vain yhden, joka ei ole ikinä käynyt Suomen rajojen ulkopuolella, ja hän juhlii ensi viikolla 80-vuotispäiväänsä.
Mutta mikään pakkohan se matkustaminen ei ole, jokainen eläköön juuri niin kuin itseä huvittaa.
[/quote]
Pohjoisen ihminen voi asua ihan ulkomaanrajan vieressä.
Lentopelko rajoittaa. Tosin eihän Tukholmaan tai Tallinnaan tarvitse lentää mutta ne eivät vaan kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 01:16"]Lentopelko rajoittaa. Tosin eihän Tukholmaan tai Tallinnaan tarvitse lentää mutta ne eivät vaan kiinnosta.
[/quote]
Laivalla pääsee paljon pidemmällekkin. Ja tallinnasta pääse eurolines:in bussilla ympäri eurooppaa :) Omalla/vuokratulla autollakin voi matkustaa.
Erikoista. Itse rakastan intohimoisesti matkustamista, kieliä ja uuden oppimista ja kokemista, enkä voisi kuvitellakaan rajoittavani elämäni ainoastaan tämän maan rajojen sisäpuolelle. Näin me olemme erilaisia...
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:13"]
Mäkin olen päälle 40, ja olen käynyt vain Ruotsissa. Ja vain yhden käynnin näistä nyt voi lukea hupireissuksi, rasvaretkillä olen kyllä myös käynyt jonkin kerran, mutta eihän se nyt ole "ulkomailla".
[/quote]
Mitä ihmettä on rasvaretket? Jotain isojen poikien juttuja?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 01:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 18:13"]
Mäkin olen päälle 40, ja olen käynyt vain Ruotsissa. Ja vain yhden käynnin näistä nyt voi lukea hupireissuksi, rasvaretkillä olen kyllä myös käynyt jonkin kerran, mutta eihän se nyt ole "ulkomailla".
[/quote]
Mitä ihmettä on rasvaretket? Jotain isojen poikien juttuja?
[/quote]
parikymmentä vuotta sitten voi oli Ruotsissa halpaa ja pohjalaisilla oli tapana tehdä pikaretkiä Uumajan ja Haaparannan marketteihin sitä hakemaan. Vaasanlaiva kun pysähtyi tunnin verran Uumajassa, siinä ehti just kipaista sataman vieressä olleeseen kauppaan.
itse olen matkustanut aika paljon, enimmäkseen yksin ja enimmäkseen Euroopassa (mutta myös Suomessa, eivät ne sulje toidiaan pois), mutta en minkään kaikea ole nähnyt. En ole koskaan ollut rantalomalla, enkä usko menevänikään. Sen sijaan haluaisin lähteä kiertopakettimatkalle kiertämään esim englantilaisia puutarhoja ja Reinin laakson viinitarhoja tms. Semmoisellakaan retkellä en ole ollut. En vaan tiedä, olisiko se sit ikävää yksin, jos tulisi sellainen olo, että pitää seurustella muiden matkalaisten kanssa tai jos kaikilla on joku seura, eikä itse mahdu mihinkään joukkoon. Kun on ihan yksin, sopii aina omaan joukkoonsa. Ja kallistakin tuo lysti on tavanomaiseen matkailuuni nähden.
Minä olen 52v enkä ole koskaan käynyt ulkomailla. En ole asiasta mitään sressiä ottanut.
Järkyttävää lukea näitä teidän juttuja, miten oikein ylpeilette sillä, ettette ole olleet ulkomailla. Ei ihme, että persujen kannatus on niin suuri.
Mä olen käynyt noissa naapurimaissa, eli Neuvostoliitossa siihen aikaan, Virossa ja Ruotsissa. Muissa kerran, Ruotsissa ehkä kolme kertaa. Neuvostoliitto 9. luokan luokkaretkellä, eli silloinen Leningrad. Virossa kävin eka kerran viime kesänä, tänä vuonna täytän 50. Ei ole suunnitelmissakaan ulkomaanmatkoja. Mieheni on matkustellut paljon USA:a myöten, mutta ainoastaan työasioissa. Ei lomamatkoilla tuon enempää hänkään. Suuria matkasuunnitelmia ei ole, vähän puhuttu että jos jossain keski-Euroopassa joskus käytäisiin, mutta puheen asteelle jäänyt. Lomia saatu huonosti yhtä aikaa viime vuosia, pätkätyöläisenä mulla ollut aika vähän lomaa, usein töitä juuri kesällä, eikä uskallusta lähteä, jos jonkun työpätkän menettää.
Tänä vuonna on elämäni ensimmäisen kerran (olen vihdoin saanut vakipaikan 17 vuoden tauon jälkeen. Edellisen kerran vaihdoin vakipaikkaa niin ettei lomia ehtinyt kertyä eikä nuorena ollut rahaa kuin asuntosäästämiseen) täyspitkät talvi- ja kesälomat. Mutta vain kesälomasta 2 viikkoa yhtä aikaa ja silloin on jo muuta ohjelmaa tiedossa. Ehkä sitten 2015.
Aika moni paljon matkustellut toisaalta tuntee Suomea kovin huonosti. Tuolla pohjoisessa mökkeilevenä tapaa näitä eksyksissä olijoita, jotka liippuvat sujuvasti miljoonakaupungeissa, mutta eivät tajua, että Kuusamon metsissä saattaa olla aika paljon pitempiä reittejä ilman asutusta kuin jossain Kaivopuistossa.
"Matkustaminen on ainoa tapa kuluttaa rahaa niin, että rikastuu samalla". Mielestäni myös ymmärrys muita ja erilaisuutta kohtaan kasvaa selvästi matkustelun myötä. Suomi ja Pohjoismaat ovat niin erityisiä ja ehkä turhankin linnunmaitoisia maita, että jokaiselle tekisi hyvää kokea edes jotain niiden ulkopuolelta.
Mun mielestä se on melkein surullisempaa että joku on reissannut Euroopan maat, Thaimaat, USA:t ym. mutta ei ole käynyt Tamperetta pohjoisempana. Tuollaisia on aika paljonkin esim. parikymppisissä.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 09:29"]Mun mielestä se on melkein surullisempaa että joku on reissannut Euroopan maat, Thaimaat, USA:t ym. mutta ei ole käynyt Tamperetta pohjoisempana. Tuollaisia on aika paljonkin esim. parikymppisissä.
[/quote]
Se on vaan karu totuus, että kotimaan matkustelu on paljon kalliimpaa.. viime kesänä oli tarkoitus lähteä lappiin, mutta lennot/bensat + majoitus olisi tullut kalliimmaksi kuin äkkilähtö espanjan auringon alle :)
T. Parikymppinen
Mun mies ei ollut ennen meidän tapaamista käynyt missään, edes Ruotsissa. Ehti siis yli kolmekymppiseksi. Mutta eli muutenkin tosi ankeaa elämää, ei ollut kyse siitä etteikö olisi halunnut. Nyt sillä on koko ajan hurja matkakuume :)
On niitä varmaan muitakin, vaikka aika pitkälle olet kyllä ehtinyt ilman ulkomaanreissuja. Olin vähän päälle parikymppiseksi niin, että olin käynyt vain ruotsinlaivalla, mutta sitten mentiin miehen kanssa parille viikonloppureissulle Eurooppaan. Euroopan ulkopuolella en ole reissannut vieläkään, olen nyt 34v.
Onhan meitä