Onko yleistäkin, että lihavat luulevat syövänsä liian VÄHÄN?
Aiemmin hoikka sukulaisnaiseni lopetti liikuntaharrastuksensa, lihoi ja on tuskaillut kilojensa kanssa useita vuosia. Nyt on useampaan otteeseen asiasta puhuessaan sanonut syövänsä liian VÄHÄN eikä siksi laihdu! Kuulemma ihan joku ravintoterapeuttikin on samaa mieltä! Onko tämä yleinenkin harhaluulo ylipainoisten keskuudessa? Ei kai ravintoterapeutti ole oikeasti voinut noin sanoa?
Kommentit (165)
Itse olen havainnut myös tämän "liian vähän syömisen" propagandaksi ja valeuutiseksi. Ei sellaista olekaan.
Mutta se taas usein pitää paikkansa että syö liian vähän kunnollista ruokaa, mutta vastavuoroisesti sitten liian paljon huonoa ruokaa.
Olen ymmärtänyt tämän oman paino-ongelmani myötä. Olen 32v, 100kg 175cm mies jonka pitäisi laskureiden mukaan kuluttaa sängyllä makaamalla 2500 kaloria päivässä. Todellisuudessa laihdun vasta alle 1500 kalorilla päivässä. Liian kauan meni tämän ymmärtämiseen ja hyväksymiseen. Nyt kahdessa kuukaudessa 5 kiloa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itseasiassa olen oikeasti tosi hoikka, kuten tuossa kuvassa kaksikymmentävuotispäivilläni, mutta kun on ollut noi kortisonikuurit...aineenvaihduntakin normaalia hitaampi...niin ja olen varma, että mulla toi kilpirauhasen vajaatoiminta myös. Tosi vähän me syödään..."
Vastaavaa on kuultu useaman keski-ikäisen tutun suusta. Asiaan ei tokikaan liity mitenkään lähes täydellinen liikkumattomuus (200 metrin kauppamatkakin autolla), suuret annoskoot + santsilautaselliset sekä aamiaisella, lounaalla että illallisella, siihen päälle napostelua (keksejä, sipsejä, karkkia) kaikkien ruokailujen välissä. Ruokailujen jälkeen voivotellaan tyytyväisenä vatsa pinkeänä. että "olipas hyvää, oon niiiin täynnä".
Tämän alapeukuttelijoilla taisi mennä tunteisiin eli ns. "kolahtaa". Tosiasia on kuitenkin se, että suomalaiset ovat yksi Euroopan ylipainoisimpia kansoja ja jokainen joka vähänkin seuraa keskimääräistä suomalaista syömistä, niin voi omin silmin todeta, että kyllä sitä vaan varsin paljon syödään ja herkutellaan. Tämän kieltäminen on valehtelemista kuten myös se, että lähes jokaisella on oman selityksensä mukaan aina muut syyt kuin syöminen/juominen reippaan ylipainon taustalla. Meillä on yleisesti ruoan mättökulttuuri voimissaan. Irakilaisten kurdien pitämissä kebabpitserioissa riittää asiakkaita tauotta ja ne annoskoot ovat VALTAVIA myös kotona. Monen av-mamman mies ahmii kolme lautasellista lihaisaa hernekeittoa/makaronilaatikkoa "kun on niiiiin hyväää". Buffeteissa ahmitaan, "koska pitää säästää kun samalla rahalla saa".
"Tosiasia on kuitenkin se, että suomalaiset ovat yksi Euroopan ylipainoisimpia kansoja"
Mikä tosiasia? Lähde? Tuo ei ole totta. Vähän googlaamalla selviää, että suomalaiset ei ole (kumpaakaan) ääripäätä.
https://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/05/obese.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_body_mass_index
Vierailija kirjoitti:
Niin siis jos vertaa isoa lautasellista salaattia, jossa on lisäksi vielä esim. papuja tai kanapaloja, siinä voi olla vähemmän kaloreita kuin yhdessä pullassa tai yhdessä pienessä kauhallisessa jotain kermaista pastaruokaa. "Vähän" syömällä voi todellakin lihoa.
Jos liikuntaharrastuksen lopettaa ja jatkaa silti syömällä samalla tavalla kuin ennenkin ja lihoo, on sanomattakin selvää että syö kalorimäärällisesti liian paljon.
Pavuissa on saman verran energiaa kuin pastassa, mutta pavut ovat kyllä huomattavasti terveellisempiä.
Syö liian vähän, kilpirauhanen reistailee ja luutkin on isot. Kyllä noita tekosyitä on kuultu.
sii. kirjoitti:
kyllä se pitää paikkaansa! Ite huomannut saman. Se perustuu ihan fysiologiaan,keho luulee,että on nälänhätä ja alkaa pitää kiinni kiloitsaan.
Joo, juuri tästä syystä nälkävuosina ja keskitysleireillä oli paljon lihavia ihmisiä.
Addikteilla on aina addiktien selitykset, miksi ei voi olla ilman.
Heti kun todetaan että "liian vähän syöminen" on huiputusta, niin jo on ihmisiä alapeukuttamassa. Se on ihan oikeasti ihmiset täyttä huijausta.
Ei se toimi niin että laihtuu sillä, että voi joka aterialla vetää "vatsan täyteen", olkoonkin sitten vaikka kuinka kunnollista ruokaa. Valitettavasti hyvät ylipainoiset, annoskokoja on pienennettävä enemmän kuin haluaisitte ja enemmän kuin luulette. Ehkä enemmän kuin ravintoterapeutit väittävät. Lisäksi KAIKKI herkut ja suurikaloriset välipalat on lopetettava. Sen sijaan itse ateriat, saavat koostua ihan mistä tahansa, on täysin turhaa laskea rasvoja, proteiineja ja hiilihydraatteja, kunhan pitää huolen siitä että ei syö liikaa. Mutta toki olisi toivottavaa että sen kaloritarpeen edestä ei vedettäisi pelkkää suklaata, vaan syötäisiin terveellisesti.
T. Entinen 128kg, nykyinen 100kg
sii. kirjoitti:
kyllä se pitää paikkaansa! Ite huomannut saman. Se perustuu ihan fysiologiaan,keho luulee,että on nälänhätä ja alkaa pitää kiinni kiloitsaan.
Mulla kesti kauan tajuta tämä. Nyt kun syön lautasmallin mukaan ja "sata" kertaa päivässä,paino putoaa.
Toki pitää katsoa ruokien energiatiheys ym.
Syömättömyys ei auta painon putoamisessa.
http://timetfit.blogspot.com/2016/07/syotko-liian-vahan.html
Tämän ketjun katsottua en ihmettele yhtään että kaikenlaiset dieettiroskat ja valmisteet uppoaa suomalaisiin kuin kuuma veitsi voihin.
Kukaan ei ole noille dieettiensa kanssa taisteleville ääliöille kertonut että oikeantahtinen liikunta, sekä oikeantahtinen ruokailu on avain laihtumiselle.
Idiootit kuvittelee että syömällä vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Ei taatusti laihdu, sillä voi jopa lihoa!
Vasta silloin alkaa laihtumaan kun aineenvaihdunnan treenaa siihen että se kuluttaa välittömästi kaiken syödyn, ja puskee kaiken ylimääräisen pois.
Hieman karrikoidusti. Esimerkiksi huippupyöräilijät joutuvat vetämään ihan järkyttävän määrän energiaa, paljon enemmän kuin mitä oikeasti suorituksen aikana kuluttavat!
Mutta se miksi pyöräilijä laihtuu, johtuukin siitä että keho on ikäänkuin taistelutilassa, jossa ylimääräistä rasvaa ja muita ruoka-aineita ei tarvitse säilöä, vaan ne pitää käyttää välittömästi kulutukseen ja ylimäärä pitää puskea pois, koska se pystyy luottamaan siihen että uutta tavaraa tulee kohta tilalle.
Kyse on melkein kuin keväästä savannilla. Kun alkuihminen lähti metsästämään antilooppia, oli talven varalle kerrytetty rasvakerros käytetty, ihminen oli kuihtunut. Sitten alkoi löytää hedelmiä ja kasviksia, mutta myös eläimiä joista sai lihaa ja rasvaa. Lihava ei olisi pystynyt juoksemaan, joten ruuasta piti saada energiaa, mutta heittää kaikki ylimääräinen samantien ulos. Juuri tuota huippu-urheilijat pyrkivät saavuttamaan ja ylläpitämään kilpailukauden aikana. Vasta sen jälkeen kun syksy alkaa saapua, kehon täytyy sallia palautua ja kerätä energiaa, eli rasvaa jotta selviäisi ydintalvesta. No, nykyään meillä on lämpimät asunnot luolien sijasta ja liikkumattomalla jää tuo talven aineenvaihdunta päälle, koska keho ei taistele.
Mutta, liian vähäinen ruuansaanti, vaikka taisteltaisiinkin (eli liikuttaisiin) tarkoittaa sitä että paino ei taatusti lähde laskemaan vaikka tekisi ihan mitä tahansa!
Mutta peukuttakaa vain idiootit tätäkin alaspäin, ja kärsikää läskeistänne ja maksakaa itsenne kipeiksi jollekin dieettihuijarille!
Vierailija kirjoitti:
sii. kirjoitti:
Mulla kesti kauan tajuta tämä. Nyt kun syön lautasmallin mukaan ja "sata" kertaa päivässä,paino putoaa.
Tämän ketjun katsottua en ihmettele yhtään että kaikenlaiset dieettiroskat ja valmisteet uppoaa suomalaisiin kuin kuuma veitsi voihin.
Kukaan ei ole noille dieettiensa kanssa taisteleville ääliöille kertonut että oikeantahtinen liikunta, sekä oikeantahtinen ruokailu on avain laihtumiselle.
Idiootit kuvittelee että syömällä vähemmän kuin kuluttaa, laihtuu. Ei taatusti laihdu, sillä voi jopa lihoa!
Vasta silloin alkaa laihtumaan kun aineenvaihdunnan treenaa siihen että se kuluttaa välittömästi kaiken syödyn, ja puskee kaiken ylimääräisen pois.
Hieman karrikoidusti. Esimerkiksi huippupyöräilijät joutuvat vetämään ihan järkyttävän määrän energiaa, paljon enemmän kuin mitä oikeasti suorituksen aikana kuluttavat!
Mutta se miksi pyöräilijä laihtuu, johtuukin siitä että keho on ikäänkuin taistelutilassa, jossa ylimääräistä rasvaa ja muita ruoka-aineita ei tarvitse säilöä, vaan ne pitää käyttää välittömästi kulutukseen ja ylimäärä pitää puskea pois, koska se pystyy luottamaan siihen että uutta tavaraa tulee kohta tilalle.
Kyse on melkein kuin keväästä savannilla. Kun alkuihminen lähti metsästämään antilooppia, oli talven varalle kerrytetty rasvakerros käytetty, ihminen oli kuihtunut. Sitten alkoi löytää hedelmiä ja kasviksia, mutta myös eläimiä joista sai lihaa ja rasvaa. Lihava ei olisi pystynyt juoksemaan, joten ruuasta piti saada energiaa, mutta heittää kaikki ylimääräinen samantien ulos. Juuri tuota huippu-urheilijat pyrkivät saavuttamaan ja ylläpitämään kilpailukauden aikana. Vasta sen jälkeen kun syksy alkaa saapua, kehon täytyy sallia palautua ja kerätä energiaa, eli rasvaa jotta selviäisi ydintalvesta. No, nykyään meillä on lämpimät asunnot luolien sijasta ja liikkumattomalla jää tuo talven aineenvaihdunta päälle, koska keho ei taistele.
Mutta, liian vähäinen ruuansaanti, vaikka taisteltaisiinkin (eli liikuttaisiin) tarkoittaa sitä että paino ei taatusti lähde laskemaan vaikka tekisi ihan mitä tahansa!
Mutta peukuttakaa vain idiootit tätäkin alaspäin, ja kärsikää läskeistänne ja maksakaa itsenne kipeiksi jollekin dieettihuijarille!
Jösses mitä sontaa. :D
/70
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hiljattain oli muistaakseni hesarissa juttu, jossa niinikään joku ravitsemusammattilainen väitti jopa suurimman osan suomalaisista saavan liian vähän hiilihydraatteja. Sitä on kyllä vaikea uskoa, kun katsoo katukuvaa ja kansan ostoskärryjä kaupassa 😂
Syön normaalisti kasvispitoista sekaruokaa, kuituja, marjoja ja hedelmiä. Hiilarit alle 100g päivässä.
Pe-su söin hiilaripainotteisesti 1 lämpimän aterian päivässä, aamiaiseksi tuoreita sämpylöitä, vähän (3 riviä suklaata ja 1 laku) makeisia ja 2 palaa kakkua. Kalorit per päivä jäi alle 2000. Tulos: tänä aamuna paino noussut 2 kiloa.
Mulla ainakin hiilarit nostaa painon välittömästi. Tässä menee taas viikko pari tiukoilla ennen kuin tämä on sulatettu:( Sama reaktio aina. Mulle ei hiilarit sovi ollenkaan.
Paljonko painat? 60 kg liikkumattomalle ja istumatyötä tekevälle naiselle ylläpitokalorit on 1500.
68 kg ja tuo 1500 on mulle ihan maksimi "ylläpito" kalorimäärä
Omaa lepokulutustaan voi onneksi kasvattaa kerryttämällä lihasmassaa.
Totta. Mulla on ikäisekseni (60v) ihan hyvin lihaksia. Vuodessa lisääntynyt 4% minä on yllättävän paljon. Lepokulutukseni nousi 1280 kcal:sta 1311 kcal:iin.
Vaikka liikun esim kesällä useita tunteja päivässä en voi ylittää 1500kcal.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sii. kirjoitti:
/70
Korjaa toki kun kerran paremmin tiedät.
Kaverilla on useampi kymmenen kilo ylipainoa ja on aivan kuutamolla syömisistään. Hänen kanssaan kun on syömässä niin aina tekee älyttömän numeron kuinka hän ei voi syödä paljoa. Sellasta härppimistä se syöminen. Mutta hän vetelee sitten vaikka sun mitä useasti päivässä, yölläkin tulee nälkä. Ja ruoka on eineksiä, herkkuja, juustoja, viiniä, suolaa lisää joka ruokaan. Terveellinen kala on hänellä paneroituja kalapaloja pakastealtaasta, salaattiin pitää laittaa kastiketta, kastikkeita kastikkeita joka hemmetin ruokaan..
Ravintoterapeutilla kävi ja ilmeisesti muutaman viikon söi fiksusti kun oli saanut kehuja että osaa kyllä syödä oikein.
Ei liiku, autolla kulkee 2km työmatkankin.
Itse olen täysin selvillä siitä että olen alkohilistien kaltainen täysin raitis ruokaholisti. Olen käyttänyt ruokaa ihan väärin, vääriin tarpeisiin. Vaikeaan ahdistuksern ja suruun, joka johtuu jatkuvista raskaista elämänkokemuksista, menetyksistä ja kovasta stressistä.
Minulle ei itselleni mene nuo mitkään toisten lihavien selitykset läpi. Olen voinut laihtua, se vaatii helvetisti töitä. Ja olen lihonut takaisin kun en ile sitä työtä loputtomiin jaksanut ja kun ok elämä potkinut taas isommin päähän
Uskon etten ole ainut lihava joka tietää kyllä, että lihavuus on omaa tekoa. Mutta tosi harvassa ovat itsensä ja asian oikeasti hyväksyneet.
Muutamaa kiloa reilumpi ylipaino on minun mielestäni alkoholismin tavoin väärin ratkaistu mt-ongelma. Ei tämä elämä lihavana mitään helppoa ole. Eikä se olo ole mikään hyvä kun on syönyt liikaa. Onhan siihen syynsä. Jonkin kohtaaminen on vielä raskaampaa.
Genetiikalla on jonkin verran merkitystä, samoin sairauksilla, mutta eivät ne aikuisten oikeasti kenenkään 40 ylikiloa selitä. Mutta näin aikuiset, akateemisetkin ihmiset luulottelevat. Naurettavaa ellei olisi niin surullista.
On tosi vaikea löytää laihdutukseen vertaistukea tai edes jutella kenenkään lihavan kanssa painoasioista, kun ihmiset eivät uskalla nähdä totuutta itsestään. Aina alkaa se jumalaton selittely.
Ja toinen rasite on se, kun sitten välillä ains isommin laihdun. Sekin aiheuttaa (jo pelkkä laihtuneena läsnäoloni ilman että puhun aiheesta yhtään) aivan saatanallisen selittelyn, miksi minä en laihdu ja miten minunkin pitäisi yrittäå mutta...
Ei kiinnosta. Jojoilen itse ja se on tosi syvältä. Olisipa mahdollista alkoholistien tavoin lakata syöminen kokonaan. Heiltäkään ei odoteta kohtuukäyttöön pystymistä mutta lihavankin on kuitenkin käytettävä huumettaan joka päivå mutta vain sallittuja laatuja ja sallittuja määriä.
Itsellä päällä jälleen uusi yritys elää terveellisesti. Tiedän kaiken mutta aina se että miten kykenen ja miten hoidan ahdistusta stressiä ja surua ilman ylensyömistä.
Auttaa todella paljon mielitekoihin miettiä alkoholistien tilanteita ja taistoja. Ja sitä, että haluanko todella aiheuttaa perheelle sen surun, että lopulta syön itseni hautaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sii. kirjoitti:
/70
Olisit jättänyt ääliöt ja idiootit pois tekstistä, niin siihen pystyisi suhtautua vakavammin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen täysin selvillä siitä että olen alkohilistien kaltainen täysin raitis ruokaholisti. Olen käyttänyt ruokaa ihan väärin, vääriin tarpeisiin. Vaikeaan ahdistuksern ja suruun, joka johtuu jatkuvista raskaista elämänkokemuksista, menetyksistä ja kovasta stressistä.
Minulle ei itselleni mene nuo mitkään toisten lihavien selitykset läpi. Olen voinut laihtua, se vaatii helvetisti töitä. Ja olen lihonut takaisin kun en ile sitä työtä loputtomiin jaksanut ja kun ok elämä potkinut taas isommin päähän
Uskon etten ole ainut lihava joka tietää kyllä, että lihavuus on omaa tekoa. Mutta tosi harvassa ovat itsensä ja asian oikeasti hyväksyneet.
Muutamaa kiloa reilumpi ylipaino on minun mielestäni alkoholismin tavoin väärin ratkaistu mt-ongelma. Ei tämä elämä lihavana mitään helppoa ole. Eikä se olo ole mikään hyvä kun on syönyt liikaa. Onhan siihen syynsä. Jonkin kohtaaminen on vielä raskaampaa.
Genetiikalla on jonkin verran merkitystä, samoin sairauksilla, mutta eivät ne aikuisten oikeasti kenenkään 40 ylikiloa selitä. Mutta näin aikuiset, akateemisetkin ihmiset luulottelevat. Naurettavaa ellei olisi niin surullista.
On tosi vaikea löytää laihdutukseen vertaistukea tai edes jutella kenenkään lihavan kanssa painoasioista, kun ihmiset eivät uskalla nähdä totuutta itsestään. Aina alkaa se jumalaton selittely.
Ja toinen rasite on se, kun sitten välillä ains isommin laihdun. Sekin aiheuttaa (jo pelkkä laihtuneena läsnäoloni ilman että puhun aiheesta yhtään) aivan saatanallisen selittelyn, miksi minä en laihdu ja miten minunkin pitäisi yrittäå mutta...
Ei kiinnosta. Jojoilen itse ja se on tosi syvältä. Olisipa mahdollista alkoholistien tavoin lakata syöminen kokonaan. Heiltäkään ei odoteta kohtuukäyttöön pystymistä mutta lihavankin on kuitenkin käytettävä huumettaan joka päivå mutta vain sallittuja laatuja ja sallittuja määriä.
Itsellä päällä jälleen uusi yritys elää terveellisesti. Tiedän kaiken mutta aina se että miten kykenen ja miten hoidan ahdistusta stressiä ja surua ilman ylensyömistä.
Auttaa todella paljon mielitekoihin miettiä alkoholistien tilanteita ja taistoja. Ja sitä, että haluanko todella aiheuttaa perheelle sen surun, että lopulta syön itseni hautaan.
Minusta on aina kuulostanut tosi oudolta väite, että alkoholistilla on helpompaa kun voi ryhtyä absolutistiksi. Jos ajattelen että minun pitäisi joko luopua kokonaan jostain tai saisin nauttia siitä edes joskus, totta kai valitsisin että saan sitä edes joskus. Kestäisin helpommin sen ajan ilman.
Eli vähän selittelyn makua tuossakin.
Elimistö ei voi mennä säästöliekille, jos sinne työnnetään koko ajan lisää ruokaa :::)) Vöi äly näitä selityksiä. Ja tyhmyyttä !!!Ovatko lihavat myös normaalia tyhmenpiä selityksineen ?!!! Miksi elimistön täytyisi alkaa säästää, jos siihen ei ole tarvetta!!
Vaan elimistö menee " säästöliekille" vasta silloin, kun ihminen syö vähän. Syö jatkuvasti liian vähän!! Tuolloin ei laihtumista tapahdu, koska elimistö pyrkii varastoimaan kaiken ravinnon!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sii. kirjoitti:
/70
Olisit jättänyt ääliöt ja idiootit pois tekstistä, niin siihen pystyisi suhtautua vakavammin.
Arvasin että sinun tietotaito tästä aiheesta on nollan luokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Itseasiassa olen oikeasti tosi hoikka, kuten tuossa kuvassa kaksikymmentävuotispäivilläni, mutta kun on ollut noi kortisonikuurit...aineenvaihduntakin normaalia hitaampi...niin ja olen varma, että mulla toi kilpirauhasen vajaatoiminta myös. Tosi vähän me syödään..."
Vastaavaa on kuultu useaman keski-ikäisen tutun suusta. Asiaan ei tokikaan liity mitenkään lähes täydellinen liikkumattomuus (200 metrin kauppamatkakin autolla), suuret annoskoot + santsilautaselliset sekä aamiaisella, lounaalla että illallisella, siihen päälle napostelua (keksejä, sipsejä, karkkia) kaikkien ruokailujen välissä. Ruokailujen jälkeen voivotellaan tyytyväisenä vatsa pinkeänä. että "olipas hyvää, oon niiiin täynnä".
Tämän alapeukuttelijoilla taisi mennä tunteisiin eli ns. "kolahtaa". Tosiasia on kuitenkin se, että suomalaiset ovat yksi Euroopan ylipainoisimpia kansoja ja jokainen joka vähänkin seuraa keskimääräistä suomalaista syömistä, niin voi omin silmin todeta, että kyllä sitä vaan varsin paljon syödään ja herkutellaan. Tämän kieltäminen on valehtelemista kuten myös se, että lähes jokaisella on oman selityksensä mukaan aina muut syyt kuin syöminen/juominen reippaan ylipainon taustalla. Meillä on yleisesti ruoan mättökulttuuri voimissaan. Irakilaisten kurdien pitämissä kebabpitserioissa riittää asiakkaita tauotta ja ne annoskoot ovat VALTAVIA myös kotona. Monen av-mamman mies ahmii kolme lautasellista lihaisaa hernekeittoa/makaronilaatikkoa "kun on niiiiin hyväää". Buffeteissa ahmitaan, "koska pitää säästää kun samalla rahalla saa".
"Tosiasia on kuitenkin se, että suomalaiset ovat yksi Euroopan ylipainoisimpia kansoja"
Mikä tosiasia? Lähde? Tuo ei ole totta. Vähän googlaamalla selviää, että suomalaiset ei ole (kumpaakaan) ääripäätä.
https://jakubmarian.com/wp-content/uploads/2015/05/obese.jpg
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_body_mass_index
Riippuu mitä ikäluokkia vertaillaan. Yli 15 -vuotiaista suomalaisista 68% on ylipainoisia ja se on Euroopassa kunniakkaasti pronssitilalla. Eli en vedä sanojani takaisin.
Minulle sanoi (hoikka) työterveyshoitaja että syön liian vähän. Pyysi selittämään ateriarytmini kun mainitsin että painonpudotus pätkäpaastolla alkoi hyvin mutta tyssäsi 7 kilon jälkeen.
Itse uskon että ennemminkin kompensoin aterioiden energiavajeen napostelulla, koska en osaa sitä lopettaa. Varmasti "enemmän" syömisestä voisi sikäli olla apua, että täyttäisin vatsan vähemmän energiatiheällä ruoalla sen sijaan että syön kevyitä aterioita mutta sorrun sitten ostamaan sen suklaapatukan tai sipsipussin.
Lisäksi pitää huomioida että nuo tilastot ovat vuodelta 2014, jonka jälkeen on ehtinyt tapahtua paljon. En väitä että asiasta olisi olemassa jotain tutkimustietoa, mutta ihan vain omien havaintojeni mukaan Suomessa on nähty ihan valtaisa lihomisbuumi nimenomaan viimeisen viiden vuoden aikana. Oikein pistää silmiin lihavien määrä kun kulkee kaupungilla. En muista että suomalaisten lihavuus olisi viisi vuotta sitten ollut yhtä silmiinpistävää.
Kai se jonkinlainen henkinen sairaus on, ettei yhtään käsitä sitä, kuinka paljon syö. Tai sitten kyllä tietää ja ahmii esimerkiksi henkiseen ahdistukseen kaikkea. Se ei minusta ole mikään sairaus, vaan pelkkää tyhmyyttä, jos ihminen syö liian vähän sitä normaalia/terveellistä ruokaa päivällä ja nälkään ahmii illalla sitten pullaa, sipsejä, nakkeja, monta leipää kerralla jne. Sitten vielä ihmettelee, kun paino ei laske, vaan se nousee...