Onko kriittinen suhtautuminen aborttiin tosiaan täysin kielletty asia nykyään?
Olen törmännyt tilanteisiin, joissa olen asiallisesti kertonut, miten ajattelen abortista ja siitä on joka kerta seurannut jäätävä paskamyrsky. Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että aihe on täysin "kielletty".
En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi näin on. Suhtaudun siis asiaan kriittisesti, mutta myös ymmärrän abortin joissakin tapauksissa. Enkä tosiaankaan ole mennyt ketään abortin tehnyttä ripittämään, vaan ihan normi keskusteluissa tästä on puhuttu.
Kertoisitteko, mikä seuraavassa mielipiteessäni on niin hirveää, että sen sanomisesta seuraa vihareaktio?
Minusta vauvan elämä on aina arvokas asia, jonka pitäisi mennä aivan etusijalle kun mietitään, jatketaanko raskautta. Esimerkki: jos on huono elämäntilanne, niin pitäisi laittaa vauva menee edelle ja muut asiat järjestetään sitten hänen ehdoillaan. Eikä niin, että vauvan ei anneta syntyä muiden asioiden takia. Tajuan kuitenkin, että äärimmäisessä hädässä voi olla vauvalle parempi, ettei hän synny. Esim. huumeongelma, vaikea sairaus, vaikea jaksamisongelma, elämänhallinta täysin hukassa. Lisäksi (tätä en ole sanonut juuri kenellekään ääneen) en hyväksy down-lasten abortointia sen enempää kuin terveiden.
Kommentit (1621)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin järkyttävää, että nämä abortin vastustajat suhtautuvat lapsiin kuin johonkin kännykän hankkimiseen. Lapset vaativat paljon vastuuta, niitä pitää kasvattaa ja rakastaa.
Miten paljon maailmassa on lapsia jotka eivät koskaan pääse hyvään kotiin, jotka eivät koskaan saa rakastavia vanhempia/vanhempaa, jotka eivät koskaan saa tuntea rakkautta.Abortti ei ole mielipidekysymys. Se on ihmisoikeus. Jos et itse tekisi ikinä aborttia, älä tee sitä. Mutta älä riistä ihmisoikeutta niiltä jotka sen haluavat tehdä.
Minua taas järkyttää, että kannattajat tuntuvat suhtautuvan lapseen kuin kännykkään jonka voi heittää roskiin.
Onko sinusta hyvä asia, jos aborttia käyttää ehkäisynä?
Aika harvassa kuitenkin ovat ne naiset jotka käyttävät aborttia ehkäisynä. Ei mikään nopein, helpoin tai kivuttomin tapa. Ehkä aborttia ehkäisynä käyttävät ne joilla on muutenkin ongelmia elämässään.
Mitä muuten ajattelit tehdä niille ei-toivotuille lapsille jotka on pakkosynnytetty ja hylätty?
Miksi minun pitäisi tehdä näille lapsille jotain? Ajattelitko etten hyväksy aborttia ollenkaan? Hyväksyn, vaikkei se kiva asia millään muotoa olekaan.
Luulen että osalla naisista mieli muuttuisi matkan varrella. Ei tietenkään kaikilla ja varsinkaan heillä, joilla on elämänallinnan ongelmia. Itsekin luulin tulleeni hyvin pian raskaaksi kakkkosen jälkeen ja abortti kävi mielessä, no onneksi joko en ollut tai meni pian kesken. Mutta luultavasti olisin kuitenkin sopeutunut kolmanteen lapseen enkä olisi voinut tehdä aborttia, vaikka tosi rankkaa olisikin ollut, kolme pientä lasta peräkanaa. Olen kiitollinen ettei tarvinnut päättää asiaa!
Onko tämä niin mustavalkoista? Minusta ei todellakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se hedelmöittynyt alkio lapsi olekaan, ei vielä paljon poikkea sellaisesta hedelmöittymättömästä munasolusta, jollainen valuu vessanpönttöön/siteeseen tms. kerran kuussa.
Valuu niitä hedelmöityneitäkin pönttöön. Yksi kymmenestä alkaneesta raskaudesta päätyy keskenmenoon eikä aina edes tajuta että kyseessä oli alkanut raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Joko olet pitämässä hautajaisia hedelmöityshoidoissa tuhoutuneille alkioille? Vai onko ne jollain mystisellä tavalla jotenkin eri asia?
Eipä keskenmenoihinkaan taida yleensä hautajaisia liittyä.
Eikös arviot jossain vaiheessa olleet 1/3 alkaneista raskauksista päättyy ihan alkuunsa ennenkuin nainen ehtii yleensä edes huomata olevansa raskaana? Pitääkö joka kuukautisille pitää hautajaiset ihan varmuudeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin järkyttävää, että nämä abortin vastustajat suhtautuvat lapsiin kuin johonkin kännykän hankkimiseen. Lapset vaativat paljon vastuuta, niitä pitää kasvattaa ja rakastaa.
Miten paljon maailmassa on lapsia jotka eivät koskaan pääse hyvään kotiin, jotka eivät koskaan saa rakastavia vanhempia/vanhempaa, jotka eivät koskaan saa tuntea rakkautta.Abortti ei ole mielipidekysymys. Se on ihmisoikeus. Jos et itse tekisi ikinä aborttia, älä tee sitä. Mutta älä riistä ihmisoikeutta niiltä jotka sen haluavat tehdä.
Minua taas järkyttää, että kannattajat tuntuvat suhtautuvan lapseen kuin kännykkään jonka voi heittää roskiin.
Aika harvassa kuitenkin ovat ne naiset jotka käyttävät aborttia ehkäisynä. Ei mikään nopein, helpoin tai kivuttomin tapa. Ehkä aborttia ehkäisynä käyttävät ne joilla on muutenkin ongelmia elämässään.
Mitä muuten ajattelit tehdä niille ei-toivotuille lapsille jotka on pakkosynnytetty ja hylätty?
Miksi minun pitäisi tehdä näille lapsille jotain? Ajattelitko etten hyväksy aborttia ollenkaan? Hyväksyn, vaikkei se kiva asia millään muotoa olekaan.
Luulen että osalla naisista mieli muuttuisi matkan varrella. Ei tietenkään kaikilla ja varsinkaan heillä, joilla on elämänallinnan ongelmia. Itsekin luulin tulleeni hyvin pian raskaaksi kakkkosen jälkeen ja abortti kävi mielessä, no onneksi joko en ollut tai meni pian kesken. Mutta luultavasti olisin kuitenkin sopeutunut kolmanteen lapseen enkä olisi voinut tehdä aborttia, vaikka tosi rankkaa olisikin ollut, kolme pientä lasta peräkanaa. Olen kiitollinen ettei tarvinnut päättää asiaa!
Onko tämä niin mustavalkoista? Minusta ei todellakaan!
Ei kukaan vaadi että yksilön ajatukset abortista omalla kohdallaan olisivatkaan mustavalkoisia, mutta sen että aborttioikeus on ihmisoikeus ON oltava mustavalkoinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä keskustelu on niin polarisoitunut? Ok, vaikea aihe ja sikäli ymmärrä. Mutta mielestäni ap ei ollut ääripään ihmisen, enkä sanoisi abortin vastustajaksi.
Se että ei vastusta aborttia kategorisesti ei tarkoita, että pitäisi sitä iloisena asiana. Ja minä luulin, että siitä maltillisesta keskitiestä keskustellaan. Minusta näin pitää saada sanoa ilman hullun leimaa. Olin väärässä, laidasta laitaan nyt lonksahdetaan :(
Onneksi täällä on myös maltillisia kirjoituksia, antaa toivoa, että voimme olla ihmisiä toisillemme.
Se on polarisoitunut sen vuoksi, että elämä on joko tai. Voit olla elossa tai kuollut? Onko siihen jokin välimuoto olemassa? Raskaana oleva nainen ei voi valita mitään pliisua keskitietä ja jäädä tuleen makaamaan "maltillisesti".
Abortin vastustajat haluavat mielellään maalata näistä abortintekijöistä tunteettoman hirviöäidin muotokuvaa. Mutta todellisuudessa äidille saattaa kehittyä tunteita syntymätöntä lastaan kohtaan.
Mikään vaihtoehto ei ole kivuton. Lapsen abortoiminen ei ole kivuton vaihtoehto, lapsen synnyttäminen ja luovuttaminen pois ei ole kivuton vaihtoehto, lapsen synnyttäminen olosuhteisiin jotka eivät anna lapselle hyviä lähtökohtia elämään ei ole kivuton vaihoehto. Sairaan/ vammaisen lapsen synnyttäminen tähän elämään ei ole kivuton vaihtoehto. Ole siinä sitten sivistynyt ja maltillinen.
Nimenomaan asian kivullisuuden myöntäminen on maltillisuutta. On tilanteita, joissa ei ole yhtään hyvää vaihtoehtoa.
Toki onhan täällä näitäkin "Abortti oli parasta elämässäni"- aloituksia, mutta joko provoja tai sitten on defenssit todella menneet yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toivotut, synnytetyt lapset päätyvät lastensuojelun kautta laitoslapsiksi. Varsinkin ne ns. "vialliset" eli vammaiset. Onpas ihana elämä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäyksenä vielä, mun mielestä seksistä puhuttaessa pitäisi painottaa, että seksistä voi aina tulla raskaaksi. Seksissä on aina raskautumisen riski. AINA. Mikään ehkäisy ei ole 100%. Sitä kun toitotettas joka paikassa kaiken aikaa, niin jospa se kynnys seksiin ois korkeampi ja vahinkoraskauksia vähempi.
Kyllä raskautumisen mahdollisuus on tasan 0%, jos ollaan miesten kesken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se hedelmöittynyt alkio lapsi olekaan, ei vielä paljon poikkea sellaisesta hedelmöittymättömästä munasolusta, jollainen valuu vessanpönttöön/siteeseen tms. kerran kuussa.
Valuu niitä hedelmöityneitäkin pönttöön. Yksi kymmenestä alkaneesta raskaudesta päätyy keskenmenoon eikä aina edes tajuta että kyseessä oli alkanut raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Joko olet pitämässä hautajaisia hedelmöityshoidoissa tuhoutuneille alkioille? Vai onko ne jollain mystisellä tavalla jotenkin eri asia?
Eikös arviot jossain vaiheessa olleet 1/3 alkaneista raskauksista päättyy ihan alkuunsa ennenkuin nainen ehtii yleensä edes huomata olevansa raskaana? Pitääkö joka kuukautisille pitää hautajaiset ihan varmuudeksi?
Rienaatko?
Kyllähän moni lasta toivovaa itkee, kun kuukautiset tulee eikä taaskaan, tästäkän kierrosta tullut raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei toivotut, synnytetyt lapset päätyvät lastensuojelun kautta laitoslapsiksi. Varsinkin ne ns. "vialliset" eli vammaiset. Onpas ihana elämä edessä.
Olenkin ehdottanut, että näistä laitoslapsista kasvatettaisiin Isänmaalle uskollisia sotilaita.
Kukaan ei varmasti suhtaudu aborttiin asenteella”jee mä pääsen tekemän abortin”, kuten täällä näköjään väitetään. Sen tekeminen on valitettavaa, mutta äärimmäisen tarpeellista että se on saatavilla.
Abortti oikeuksien ajajat eivät halua lisätä abortteja ja kaikille abortteja mahdollisimman paljon, vaan me haluamme säilyttää tämän vaihtoehdon naisien elämässä, koska vaihtoehdon puuttuminen johtaisi aivan järkyttäviin tapahtumiin.
Muiden ihmisten ja heidän omaa yksityistä elämäänsä koskeviin valintoihin ja päätöksiin on järjetöntä, sydämetöntä ja turhaa keidenkään ulkopuolisten, joille ne asiat eivät kuulu, tuputtaa suhtautumisiaan tai muutenkaan puuttua. Varsinkaan kysymättä ja pyytämättä.
Maanisimmat ja häiriintyneimmät pyhempi-kuin-sinä -hyvesignaloijat, jotka alati piileskelevät sumuverhojensa takana peitellen sairaalloisen määräilyn-, ohjailun-, ja vallanhalunsa (mistä kumpuaakin?), ovat häijyimpiä minä-määrään-muidenkin-elämästä, minun-tavallani-tai-ei-ollenkaan, t_errorityranneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenkin ehdottanut, että näistä laitoslapsista kasvatettaisiin Isänmaalle uskollisia sotilaita.
Näin. Että näinkin sairaita ihmisiä näissä aborttikeskusteluissa. Turha sitten vinkua samaan hengenvetoon sikiön ihmisoikeuksien perään jos ajattelu on tätä tasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäyksenä vielä, mun mielestä seksistä puhuttaessa pitäisi painottaa, että seksistä voi aina tulla raskaaksi. Seksissä on aina raskautumisen riski. AINA. Mikään ehkäisy ei ole 100%. Sitä kun toitotettas joka paikassa kaiken aikaa, niin jospa se kynnys seksiin ois korkeampi ja vahinkoraskauksia vähempi.
Kyllä raskautumisen mahdollisuus on tasan 0%, jos ollaan miesten kesken.
Tämä on kyllä totta mutta kuulemma synti, ei saa maata miehen kanssa kuten maataan naisen kanssa. Sitä ei kumminkaan tiettävästi lasketa synniksi jos makaa naisen kanssa kuten miehen kanssa, eikä siinäkään taida olla isommasti raskauden mahdollisuutta.
On käsittämätöntä, että tällainen asiaton NAISTEN IHMISOIKEUKSIA SORTAVA öyhötys-ja haukkumisketju sallitaan tällä palstalla. Mitä seuraavaksi? Ehkä natsismi-ideologiaa ja pomminteko-ohjeita?
Vierailija kirjoitti:
Sinällään olisi hyvä kun puhuttaisiiin vähän isän oikeuksista tai adoption helppoudesta jne. En kieltäisi aborttia, mutta olisi hyvä jos julkisuudessa annettaisiin mahdolliset vaihtoehdot esiin kiihkottomasti.
Niin kauan, kun isä ei kasvata sikiötä omassa kropassaan, hänellä ei ole asian suhteen oikeuksia. Jokaisella ihmisellä on omaan kehoonsa itsemääräämisoikeus, kaikki muut oikeudet tulevat sen jälkeen. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rienaatko?
Kyllähän moni lasta toivovaa itkee, kun kuukautiset tulee eikä taaskaan, tästäkän kierrosta tullut raskaaksi.
Miksi rienaisin? Keskustelun aiheena on abortit, eikös tämä nyt ole lapsettomuuden tuskaa kokeville jo ihan itsessään rienaava ajatus?
Minusta se tosiasia on harvinaisen pyllystä, että aina ne jotka lasta haluavat niin kovasti eivät sitä saa ja ihmiset jotka eivät niitä halua, saisivat vaikka kuinka.
Rienaukseksi viestini ei kuitenkaan ollut tarkoitettu vaan keskusteluksi noiden muutamien tyyppien kanssa joiden mielestä hedelmöittynyt tsygootti on oikeuksiltaan korkeammalla kuin nainen jonka sisällä se kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinällään olisi hyvä kun puhuttaisiiin vähän isän oikeuksista tai adoption helppoudesta jne. En kieltäisi aborttia, mutta olisi hyvä jos julkisuudessa annettaisiin mahdolliset vaihtoehdot esiin kiihkottomasti.
Niin kauan, kun isä ei kasvata sikiötä omassa kropassaan, hänellä ei ole asian suhteen oikeuksia. Jokaisella ihmisellä on omaan kehoonsa itsemääräämisoikeus, kaikki muut oikeudet tulevat sen jälkeen. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Niinpä niin, ei pitäisi olla vaikea ymmärtää mutta niin vain tuntuu joillekin olevan. Jos vaikka kaksi aikuista joutuu tosi pahaan paikkaan ja toinen pelastaa itsensä kun ei molempia pysty, niin eipä kyllä moni tule urputtamaan että olisi pitänyt uhrata oma henki sen toisen puolesta. Sitäkin kyllä joskus tapahtuu, se on henkilön oma valinta kuten olla pitääkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt abortin sairaalassa lääkkeellisesti tasan Rv 12+0 päivänä. Noina viikkoina on mahdollista tehdä vain sairaalassa. Mun mielestä abortin tekeminen on sallittua liian pitkälle, ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella niille jotka eivät ole aborttia kokenut tai tiedä miltä sen viikkoinen näyttää, en olisi tehnyt jos olisin tiennyt kuinka ”kehittynyt” sikiö jo tuolloin on. Sain tietää ja nähdä sikiön sukupuolen,hänellä oli 10 sormea ja varpaat, aivan ihminen mutta alle kämmenen kokoinen. En usko että tokenisin koskaan asiasta, koska oma tunto sekä syyllisyys painaa minua, aloin kokemaan sen jälkeen millä oikeudella päätän jonkun elämästä? Millä oikeudella päätin pysäyttää terveen sikiön sydämmen lyönnit vaikka kaikki oli muuten hänellä oletettavasti hyvin? Minun itsekkyyteni takia joku ei saanut elää eikä elämää. Se poika kenet näin kun sain 12 viikkoisena, en voi antaa ikinä itselleni anteeksi mitä tein. Jos olisi ollut vain joku solu möykky niin asia olisi eri. Jätti syvät jäljet muhun ja traumat.
12 viikkoinen sikiö on klemmarin kokoinen. Kaikkia trollitarinoita sitä kirjoitellaankin.
Viitisen senttiä on mitta tuossa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt abortin sairaalassa lääkkeellisesti tasan Rv 12+0 päivänä. Noina viikkoina on mahdollista tehdä vain sairaalassa. Mun mielestä abortin tekeminen on sallittua liian pitkälle, ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella niille jotka eivät ole aborttia kokenut tai tiedä miltä sen viikkoinen näyttää, en olisi tehnyt jos olisin tiennyt kuinka ”kehittynyt” sikiö jo tuolloin on. Sain tietää ja nähdä sikiön sukupuolen,hänellä oli 10 sormea ja varpaat, aivan ihminen mutta alle kämmenen kokoinen. En usko että tokenisin koskaan asiasta, koska oma tunto sekä syyllisyys painaa minua, aloin kokemaan sen jälkeen millä oikeudella päätän jonkun elämästä? Millä oikeudella päätin pysäyttää terveen sikiön sydämmen lyönnit vaikka kaikki oli muuten hänellä oletettavasti hyvin? Minun itsekkyyteni takia joku ei saanut elää eikä elämää. Se poika kenet näin kun sain 12 viikkoisena, en voi antaa ikinä itselleni anteeksi mitä tein. Jos olisi ollut vain joku solu möykky niin asia olisi eri. Jätti syvät jäljet muhun ja traumat.
12 viikkoinen sikiö on klemmarin kokoinen. Kaikkia trollitarinoita sitä kirjoitellaankin.
Viitisen senttiä on mitta tuossa vaiheessa.
Eli normaalin ison klemmarin kokoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rienaatko?
Ei kai nyt kukaan noin sekaisin ole? :D
Se on polarisoitunut sen vuoksi, että elämä on joko tai. Voit olla elossa tai kuollut? Onko siihen jokin välimuoto olemassa? Raskaana oleva nainen ei voi valita mitään pliisua keskitietä ja jäädä tuleen makaamaan "maltillisesti".
Abortin vastustajat haluavat mielellään maalata näistä abortintekijöistä tunteettoman hirviöäidin muotokuvaa. Mutta todellisuudessa äidille saattaa kehittyä tunteita syntymätöntä lastaan kohtaan.
Mikään vaihtoehto ei ole kivuton. Lapsen abortoiminen ei ole kivuton vaihtoehto, lapsen synnyttäminen ja luovuttaminen pois ei ole kivuton vaihtoehto, lapsen synnyttäminen olosuhteisiin jotka eivät anna lapselle hyviä lähtökohtia elämään ei ole kivuton vaihoehto. Sairaan/ vammaisen lapsen synnyttäminen tähän elämään ei ole kivuton vaihtoehto. Ole siinä sitten sivistynyt ja maltillinen.