Kun työharjoittelussa sinua kohdellaan kuin kasaa pas**kaa
Aloitin innoissani uudessa työharjoittelupaikassa. Aiemmassa työharjoittelupaikassa sain vain erittäin hyvää palautetta; olin omatoiminen, aktiivinen ja minusta oli kuulemma paljon apua.
Nyt olen uudessa harjoittelupaikassa, ja ihan ihmeissäni. Keskustelin ohjaajien kanssa, ja pyysin, että he antavat minulle heti palautetta tarvittaessa niin rakentavaa kuin positiivista, sen mukaan kuin olen heidän mielestään toiminut. Mitään palautetta en ole saanut, ellen itse ole sitä oikein pyytämällä pyytänyt ja silloin palaute on aina ollut ns negatiivista, mistään en ole saanut positiivista palautetta. Minua ei ohjata millään tavalla vaan itse olen saanut pärjätä ja tarttua toimeen. Ja ohjaajat itse seisovat usein tumput suorana ja juttelevat keskenään, itse olen harjoittelussa keskittynyt lasten havainnoimiseen, vahtimiseen ja puuttunut riitatilnteisiin ym tilanteisiin. Olen keskustellut lasten kanssa ja ohjannut heitä.
Nyt sitten oma ohjaajani tänään kysyessä alkoi vähätellä työpanostani ja mitään hyvää ei nähnyt toiminnassani. Olin täysin yllättynyt. Tuli todella paha mieli asiasta kun koin, että minua kohdellaan todella ankarammin kuin muita ohjaajia. Minulta vaaditaan siis heitä aktiivisempaa otetta, ja minun olisi pitänyt viikossa oppia 50 lapsen nimet, vaikka olen lasten kanssa iltapäivisin vain 2-4 tuntia ja siksi osan lasten nimiä en vielä muista. Tuntui myös oudolta, ettei toiminnassani oma ohjaaja näe mitään hyvää??? Itse olin luullut toimivani hyvin?? Ja kun kysyin miten voisin parantaa toimintaani niin en oikein saanut mitään vastausta tähän. Ohjaaja oli hiljaa eikä vastannut kysymykseeni. Tuntui että kysymykseni ärsytti ja kiusaannutti ohjaajaa.
Nyt olen itkeskellyt täällä ja tuntuu että olen sitten epäonnistunut täysin. Itseluottamukseni on ihan maassa. Tuntuu pahalta mennä huomenna harjoitteluun ja esittää että kaikki on hyvin. Pelkään että jos kerron että koen jääneeni harjoittelussa täysin omilleni niin se kääntyy minua vastaan. En ymmärrä miksi tuntuu siltä että ohjaajani ei pidä minusta ja suhtautuu kaikkeen tekemiseeni ylikriittisesti.
Koulussa opettajat sanoivat, että olemme vasta harjoittelemassa eikä meiltä voi siksi odottaa täysin ammattimaista osaamista.
Kommentit (10)
Älä välitä, voi olla että ohjaaja purkaa omaa väsymystään sinuun tai jopa henkilökohtaisia ongelmiaan... Etenkin kun viime harjoittelusi meni niin hyvin, tuskin nyt mitään ongelmaa on 👍 Tuntuu että ohjaajat eivät yhtään ajattele sitä että opiskelija voi olla tulevaisuudessa työkaveri.
Voiko ohjaajaa vaihtaa? Muut ohjaajat ovat paljon mukavampia kuin tämä oma ohjaajani.
Du lärde dig en ny sida av arbetet under detta pryo. Välkommen till verkligheten. Nu vet du vad en del av den är och du kan påverka det. Lycka till, helt på riktigt.
Miksei ohjaajaa voisi vaihtaa, ota puheeksi esihenkilön kanssa 👍
Kuulostaa surkealta paikalta. Pitääkö sinun kauan siellä kärvistellä?
Ehkä ainoa positiivinen asia on, että opit miten ainakaan ei pidä ihmisiä kohdella. Älä anna sen pilata itseluottamustasi, ei tuo tilanne ole oma vikasi.
Kuulostaa tutulta. Luuleekohan firmat saavan hyvääkin työvoimaa, kun tärkein ominaisuus tekijässä tuntuu olevan sietokyky eikä osaaminen.
Vaihda harjoittelupaikkaa. Sinun ohjaajan ei pitäisi ohjata yhtäkään opiskelijaa, kun ei kerran osaa sitä tehdä.
Todennäköisesti ohjaajaksesi on määrätty henkilö joka ei siihen työhön haluaisi ja korvausta ei makseta.
Ikävä kokemus :( Ohjaajaa ei varmaan voi vaihtaa? Tai voisit ehkä puhua opettajalle, saisivat antaa palautetta harjoittelupaikkaan.