Onko kriittinen suhtautuminen aborttiin tosiaan täysin kielletty asia nykyään?
Olen törmännyt tilanteisiin, joissa olen asiallisesti kertonut, miten ajattelen abortista ja siitä on joka kerta seurannut jäätävä paskamyrsky. Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että aihe on täysin "kielletty".
En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi näin on. Suhtaudun siis asiaan kriittisesti, mutta myös ymmärrän abortin joissakin tapauksissa. Enkä tosiaankaan ole mennyt ketään abortin tehnyttä ripittämään, vaan ihan normi keskusteluissa tästä on puhuttu.
Kertoisitteko, mikä seuraavassa mielipiteessäni on niin hirveää, että sen sanomisesta seuraa vihareaktio?
Minusta vauvan elämä on aina arvokas asia, jonka pitäisi mennä aivan etusijalle kun mietitään, jatketaanko raskautta. Esimerkki: jos on huono elämäntilanne, niin pitäisi laittaa vauva menee edelle ja muut asiat järjestetään sitten hänen ehdoillaan. Eikä niin, että vauvan ei anneta syntyä muiden asioiden takia. Tajuan kuitenkin, että äärimmäisessä hädässä voi olla vauvalle parempi, ettei hän synny. Esim. huumeongelma, vaikea sairaus, vaikea jaksamisongelma, elämänhallinta täysin hukassa. Lisäksi (tätä en ole sanonut juuri kenellekään ääneen) en hyväksy down-lasten abortointia sen enempää kuin terveiden.
Kommentit (1621)
Vierailija kirjoitti:
Sinällään olisi hyvä kun puhuttaisiiin vähän isän oikeuksista tai adoption helppoudesta jne. En kieltäisi aborttia, mutta olisi hyvä jos julkisuudessa annettaisiin mahdolliset vaihtoehdot esiin kiihkottomasti.
Minusta taas on ollut aina jotenkin tekopyhää niiden osalta jotka itkevät näiden syntymättömien lasten perään. Suomessa ihan oikeasti on sangen lapsivihamielinen kulttuuri. Päätös lapsen synnyttämisestä on koko loppuelämään vaikuttava päätös. Jos ihmisen olosuhteet ovat huonot lapsen elämän kannalta (äiti on ilman tukiverkostoja, ilman ammattia tai koulutusta, raskaus on alkanut raiskauksesta tmv.) nämä elämän puolestajat eivät ole tukemassa ja auttamassa konkreettisesti. Siis pelkän ulkopuolisen mielipiteen vuoksi lapsi pitäisi synnyttää?
Mitä tulee adoptioon, olisi aika hirveää jos lapsia tehtailtaisiin myyntiartikkeleiksi halukkaille adoptiovanhemmille. Tietty on paljon sateenkaariperheitä, jotka toivovat omaa nyssykkää...
Isien oikeudet lakkaavat siinä vaiheessa kun jättävät raskautuneen naisen "pärjäilemään" yksin tilanteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oikeus nauttia vs. oikeus elää?
Eli oikeus täysipainoiseen elämään vai oikeus siihen että saa mahdollisuuden kehittyä edes tuntevaksi ja itsenäiseksi olennoksi? Minusta on omituista että jonkun mielestä hedelmöittynyt alkio on jo suojeltava olento jolla pitää olla kaikki ihmisen oikeudet, kun miksi ei sitten olisi velvollisuutta antaa mahdollisuutta jokaiselle munasolulle ja jokaiselle siittiöllekin? Miksei niillä ole oikeutta saada mahdollisuutta?
Vierailija kirjoitti:
Kun tein abortin, olin tullut raskaaksi koska en kyennyt huolehtimaan, että otan yhden pillerin joka aamu. Miten te oikeasti luulette että olisin sitten voinut huolehtia lapsesta? Eikö ole aika julmaa, että lapsi olisi joutunut syntymään kyvyttömille vanhemmille rangaistukseksi seksistä?
Lisäksi minulla oli alkoholiongelma, enkä varmasti olisi kyennyt olla juomatta koko raskautta. Itse asiassa ei toivotun raskauden aiheuttamassa järkytyksessä vedin kännit.
Ja sitten vielä se, että elin väkivaltaisessa parisuhteessa, ja kun mies sai tietää että olen raskaana, hän hakkasi minut. Ja olisi varmasti raskauden aikana tehnyt niin useammankin kerran aina kun vitutti.Joten te abortin vastustajat, olisitteko ottanut hoidettavaksenne alkoholin ja väkivallan vaurioittaneen lapsen?
Abortti oli paras päätös mitä olen ikinä tehnyt. Toisena sitten ero väkivaltaisesta suhteesta ja kolmantena että hain apua alkoholiongelmaan.
Olisitko pitänyt lapsen, jos olisit saanut apua ongelmiisi? Jos yhteiskunta olisi tarjonnut tukiverkoston ja avun ongelmiisi jo raskauden aikana?
Olen miettinyt, kuinka moni tekee abortin, koska tilanne on samankaltainen kuin sinulla. Ymmärrettäväähän abortin teko tuolloin on. Mutta päätyisikö nainen eri ratkaisuun, jos hänelle tarjottaisiin vahvaa apua ja tukea raskausaikaan ja myös sen jälkeen?
Mielestäni yhteiskunnan pitäisi tarjota juurikin tällaista vahvaa tukea raskaana oleville naisille, jotka kokevat, etteivät pärjäisi lapsen kanssa. Myös asenteita ja ilmapiiriä pitäisi muuttaa myönteisemmäksi nuoria äitejä ja muita äitejä kohtaan, jotka ovat raskautuneet "vääränlaisessa" tilanteessa. Ilmapiirin pitäisi olla, että on ok saada lapsi, vaikka esimerkiksi olisi nuori/työtön/köyhä/masentunut tai juuri masennuksesta parantunut. Terveydenhuollon henkilökunta suosittelee abortteja tällaisille edellä mainituille äideille ja joskus jopa painostavat aborttiin ja tämä on todella väärin ja ihmettelen ettei tätä ole nostettu mediassa esille.
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen haluaa abortin niin miksi hel*etissä hän on raskaana? Jos ei halua lasta niin sitten joko menee sterilisoitavaksi tai ei harrasta seksiä koska seksistä seuraa uusi elämä.
Eipä siinä sitten taida olla muuta mahdollisuutta kuin että naispuoliset ihmiset sterilisoidaan jo melkein syntymän jälkeen. Ainahan voi joutua raiskatuksi ja sitä kautta raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen haluaa abortin niin miksi hel*etissä hän on raskaana? Jos ei halua lasta niin sitten joko menee sterilisoitavaksi tai ei harrasta seksiä koska seksistä seuraa uusi elämä.
Eipä siinä sitten taida olla muuta mahdollisuutta kuin että naispuoliset ihmiset sterilisoidaan jo melkein syntymän jälkeen. Ainahan voi joutua raiskatuksi ja sitä kautta raskaaksi.
No onhan. Miespuoliset sterilisoidaan ja heiltä otetaan pakkaseen sukusoluja sen yhteydessä. Kaikki raskaudet olisivat täten suunniteltuja.
Vierailija kirjoitti:
Lapset eivät voi puhua, me aikuiset voimme ja meidän velvollisuus myös hoitaa asiat moraalisesti oikein. Sitä ei suinkaan tappaminen ole. Jokainen elämä on tärkeä oli se sitten vasta hedelmöittynyt tai jo syntynyt.
Niin, monimutkainen juttu. Simo Häyhä tappoi aivan tarkoituksella yli 500 aikuista ihmistä ja luultavasti häntä pitävät kansallissankarina myös monet abortin vastustajat.
Naiset on siis pohjimmiltaan aika raakoja ja itsekkäitä otuksia. Erityisesti jotkut heistä.
En mä muuten voi tuota innokasta aborttihakuisuutta ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt abortin sairaalassa lääkkeellisesti tasan Rv 12+0 päivänä. Noina viikkoina on mahdollista tehdä vain sairaalassa. Mun mielestä abortin tekeminen on sallittua liian pitkälle, ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella niille jotka eivät ole aborttia kokenut tai tiedä miltä sen viikkoinen näyttää, en olisi tehnyt jos olisin tiennyt kuinka ”kehittynyt” sikiö jo tuolloin on. Sain tietää ja nähdä sikiön sukupuolen,hänellä oli 10 sormea ja varpaat, aivan ihminen mutta alle kämmenen kokoinen. En usko että tokenisin koskaan asiasta, koska oma tunto sekä syyllisyys painaa minua, aloin kokemaan sen jälkeen millä oikeudella päätän jonkun elämästä? Millä oikeudella päätin pysäyttää terveen sikiön sydämmen lyönnit vaikka kaikki oli muuten hänellä oletettavasti hyvin? Minun itsekkyyteni takia joku ei saanut elää eikä elämää. Se poika kenet näin kun sain 12 viikkoisena, en voi antaa ikinä itselleni anteeksi mitä tein. Jos olisi ollut vain joku solu möykky niin asia olisi eri. Jätti syvät jäljet muhun ja traumat.
Nyt on niin p*ska trolli, että oksat pois! MODE: tämä on testi. Jos et poista tätäKÄÄN valheellista trollausnyyhlytarinaa, et ole tehtäviesi tasalla ja/ tai olet hullu prolife-setämieshihhuli.
Vierailija kirjoitti:
Naiset on siis pohjimmiltaan aika raakoja ja itsekkäitä otuksia. Erityisesti jotkut heistä.
Niin, miehethän ovat kaikki tosi lempeitä ja epäitsekkäitä otuksia. Kuten ne, jotka tappavat, sotivat ja raiskaavat.
Vierailija kirjoitti:
Minä en voi ymmärtää miten sinä olet valmis upottamaan kätesi kaikkien niiden naisten vereen joita kuolee maailmalla päivittäin synnytyksiin ja komplikaatioihin vain siksi ettei sitä sormen kokoista ihmisen ALKUA eli alkiota tai sikiötä saa abortoida.
Vierailija kirjoitti:
Siis kuinka tyhmä saa olla että kuvittelee sen että puolustaa innokkaasti aborttioikeutta ei tarkoita sitä, että itse koskaan aikoisi sitä edes käyttää? En voisi kuvitella tilannetta jossa tekisin itse abortin ellei henki olisi kyseessä, mutta puolustan kyllä henkeen ja vereen naisten oikeutta siihen.
Kuulostaa minusta siltä, että naiset kykenevät näkemään isomman kuvan elämästä kuin abortinvastustajat. He näkevät sen sykkivän sydämen yli siihen lopputulokseen mikä tulisi jos abortit kiellettäisiin. He arvostavat lapsia ja ymmärtävät että joka ikinen vauva ansaitsee syntyä haluttuna ja rakastettuna ja raskauden ajan hyvin hoivattuna. He ymmärtävät ihmiselämän merkityksen eivätkä halua siksi pakottaa ketään jakamaan ja vaarantamaan omaa kehoaan vain siksi että jo ylikansoitettuun maailmaan saisi syntyä lapsi jota sen biologinen äiti ei halunnut tai pystynyt vastaanottamaan. Nämä naiset osaavat lukea tilastoja adoptoitujen lapsien suuresta määrästä mielenterveysongelmia ja juurettomasta olosta (tämähän ei siis meinaa etteikö olisi onnistuneitakin adoptointeja!). Nämä naiset ymmärtävät, että ihmisen elämä on huomattavasti paljon muutakin kuin pelkkä sykkivä sydän, se on ennen kaikkea sosiaalista. Ja kun vastakkain ovat ihmisen elämänlaatu ja jonkun mahdollisuus päästä muotoutumaan ihmiseksi, on kaikilla velvollisuus valita se elämänlaatu. Koska elämä on lahja ja sitä ei pidä heittää romukoppaan vain siksi että tapahtuu virhe ja tulee tahtomattaan raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun tein abortin, olin tullut raskaaksi koska en kyennyt huolehtimaan, että otan yhden pillerin joka aamu. Miten te oikeasti luulette että olisin sitten voinut huolehtia lapsesta? Eikö ole aika julmaa, että lapsi olisi joutunut syntymään kyvyttömille vanhemmille rangaistukseksi seksistä?
Lisäksi minulla oli alkoholiongelma, enkä varmasti olisi kyennyt olla juomatta koko raskautta. Itse asiassa ei toivotun raskauden aiheuttamassa järkytyksessä vedin kännit.
Ja sitten vielä se, että elin väkivaltaisessa parisuhteessa, ja kun mies sai tietää että olen raskaana, hän hakkasi minut. Ja olisi varmasti raskauden aikana tehnyt niin useammankin kerran aina kun vitutti.Joten te abortin vastustajat, olisitteko ottanut hoidettavaksenne alkoholin ja väkivallan vaurioittaneen lapsen?
Abortti oli paras päätös mitä olen ikinä tehnyt. Toisena sitten ero väkivaltaisesta suhteesta ja kolmantena että hain apua alkoholiongelmaan.
Olisitko pitänyt lapsen, jos olisit saanut apua ongelmiisi? Jos yhteiskunta olisi tarjonnut tukiverkoston ja avun ongelmiisi jo raskauden aikana?
Olen miettinyt, kuinka moni tekee abortin, koska tilanne on samankaltainen kuin sinulla. Ymmärrettäväähän abortin teko tuolloin on. Mutta päätyisikö nainen eri ratkaisuun, jos hänelle tarjottaisiin vahvaa apua ja tukea raskausaikaan ja myös sen jälkeen?
Mielestäni yhteiskunnan pitäisi tarjota juurikin tällaista vahvaa tukea raskaana oleville naisille, jotka kokevat, etteivät pärjäisi lapsen kanssa. Myös asenteita ja ilmapiiriä pitäisi muuttaa myönteisemmäksi nuoria äitejä ja muita äitejä kohtaan, jotka ovat raskautuneet "vääränlaisessa" tilanteessa. Ilmapiirin pitäisi olla, että on ok saada lapsi, vaikka esimerkiksi olisi nuori/työtön/köyhä/masentunut tai juuri masennuksesta parantunut. Terveydenhuollon henkilökunta suosittelee abortteja tällaisille edellä mainituille äideille ja joskus jopa painostavat aborttiin ja tämä on todella väärin ja ihmettelen ettei tätä ole nostettu mediassa esille.
Valitettavan naivia utopiaulinaa, jolla voisi olla katastrofaaliset, traagiset, päinvastaiset seuraukset.
Minusta on jotenkin järkyttävää, että nämä abortin vastustajat suhtautuvat lapsiin kuin johonkin kännykän hankkimiseen. Lapset vaativat paljon vastuuta, niitä pitää kasvattaa ja rakastaa.
Miten paljon maailmassa on lapsia jotka eivät koskaan pääse hyvään kotiin, jotka eivät koskaan saa rakastavia vanhempia/vanhempaa, jotka eivät koskaan saa tuntea rakkautta.
Abortti ei ole mielipidekysymys. Se on ihmisoikeus. Jos et itse tekisi ikinä aborttia, älä tee sitä. Mutta älä riistä ihmisoikeutta niiltä jotka sen haluavat tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen ajattelit mielipidettäsi kaipaavan. Useimmille abortti on raskas koko elämän mukana kulkeva asia ei siihen tarvita kaltaistesi mielipiteitä.
Juuri tätä tarkoitan. Jos minulla on tällainen arvo/näkemys, niin minua luonnehditaan kielteisesti ("kaltaistesi" jne).
Ap
Päätös puuttua toisen ihmisen itsemääräämisoikeuteen oman kehonsa suhteen herättää aina kovaa vastustusta ja negatiivisiakin tunteita. On eri asia kertoa, mikä on oma päätös ja siihen liittyvät henkilökohtaiset moraaliset arvot, jos itse tulisi raskaaksi, kuin kertoa miten muiden ihmisten pitäisi toimia raskaaksi tullessaan sinun arvojesi takia. Ensimmäisessä kunnioitat itsesi ja toisten ihmisten oikeutta päättää, mitä omalle fyysiselle keholle tapahtuu. Siinä siis osoitat kunnioitusta myös toisen ihmisen itsemääräämisoikeutta kohtaan ja siten sinunkin valintojasi kunnioitetaan. Toisessa tuputat muille omaa moraaliasi ja arvomaailmaasi ja odotat, että sinulla on jokin oikeus vaikuttaa muiden päätöksiin. Eli et kunnioita muiden itsemääräämisoikeutta, vain omaasi, mutta oletat edelleen, että ansaitset silti itse kunnioitusta vaikket muita kohtaan samoin toimisikaan.
Miksi tämä keskustelu on niin polarisoitunut? Ok, vaikea aihe ja sikäli ymmärrä. Mutta mielestäni ap ei ollut ääripään ihmisen, enkä sanoisi abortin vastustajaksi.
Se että ei vastusta aborttia kategorisesti ei tarkoita, että pitäisi sitä iloisena asiana. Ja minä luulin, että siitä maltillisesta keskitiestä keskustellaan. Minusta näin pitää saada sanoa ilman hullun leimaa. Olin väärässä, laidasta laitaan nyt lonksahdetaan :(
Onneksi täällä on myös maltillisia kirjoituksia, antaa toivoa, että voimme olla ihmisiä toisillemme.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on jotenkin järkyttävää, että nämä abortin vastustajat suhtautuvat lapsiin kuin johonkin kännykän hankkimiseen. Lapset vaativat paljon vastuuta, niitä pitää kasvattaa ja rakastaa.
Miten paljon maailmassa on lapsia jotka eivät koskaan pääse hyvään kotiin, jotka eivät koskaan saa rakastavia vanhempia/vanhempaa, jotka eivät koskaan saa tuntea rakkautta.Abortti ei ole mielipidekysymys. Se on ihmisoikeus. Jos et itse tekisi ikinä aborttia, älä tee sitä. Mutta älä riistä ihmisoikeutta niiltä jotka sen haluavat tehdä.
Minua taas järkyttää, että kannattajat tuntuvat suhtautuvan lapseen kuin kännykkään jonka voi heittää roskiin.
Onko sinusta hyvä asia, jos aborttia käyttää ehkäisynä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon maailmassa on lapsia jotka eivät koskaan pääse hyvään kotiin, jotka eivät koskaan saa rakastavia vanhempia/vanhempaa, jotka eivät koskaan saa tuntea rakkautta.Abortti ei ole mielipidekysymys. Se on ihmisoikeus. Jos et itse tekisi ikinä aborttia, älä tee sitä. Mutta älä riistä ihmisoikeutta niiltä jotka sen haluavat tehdä.
Minua taas järkyttää, että kannattajat tuntuvat suhtautuvan lapseen kuin kännykkään jonka voi heittää roskiin.
No eihän se hedelmöittynyt alkio lapsi olekaan, ei vielä paljon poikkea sellaisesta hedelmöittymättömästä munasolusta, jollainen valuu vessanpönttöön/siteeseen tms. kerran kuussa.
Aborttia ei voi käyttää ehkäisynä, sillä abortti ei ole ehkäisy. Abortti on abortti. Jos joku moniongelmainen niitä välinpitämättömyyttään tehtailee, ei sen tule vaikuttaa muiden aborttioikeuksiin.
Joko olet pitämässä hautajaisia hedelmöityshoidoissa tuhoutuneille alkioille? Vai onko ne jollain mystisellä tavalla jotenkin eri asia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvassa kuitenkin ovat ne naiset jotka käyttävät aborttia ehkäisynä. Ei mikään nopein, helpoin tai kivuttomin tapa. Ehkä aborttia ehkäisynä käyttävät ne joilla on muutenkin ongelmia elämässään.
Mitä muuten ajattelit tehdä niille ei-toivotuille lapsille jotka on pakkosynnytetty ja hylätty?
Vierailija kirjoitti:
No eihän se hedelmöittynyt alkio lapsi olekaan, ei vielä paljon poikkea sellaisesta hedelmöittymättömästä munasolusta, jollainen valuu vessanpönttöön/siteeseen tms. kerran kuussa.
Valuu niitä hedelmöityneitäkin pönttöön. Yksi kymmenestä alkaneesta raskaudesta päätyy keskenmenoon eikä aina edes tajuta että kyseessä oli alkanut raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Joko olet pitämässä hautajaisia hedelmöityshoidoissa tuhoutuneille alkioille? Vai onko ne jollain mystisellä tavalla jotenkin eri asia?
Eipä keskenmenoihinkaan taida yleensä hautajaisia liittyä.
12 viikkoinen sikiö on klemmarin kokoinen. Kaikkia trollitarinoita sitä kirjoitellaankin.