Onko kriittinen suhtautuminen aborttiin tosiaan täysin kielletty asia nykyään?
Olen törmännyt tilanteisiin, joissa olen asiallisesti kertonut, miten ajattelen abortista ja siitä on joka kerta seurannut jäätävä paskamyrsky. Tästä olen tehnyt sen päätelmän, että aihe on täysin "kielletty".
En rehellisesti sanottuna ymmärrä, miksi näin on. Suhtaudun siis asiaan kriittisesti, mutta myös ymmärrän abortin joissakin tapauksissa. Enkä tosiaankaan ole mennyt ketään abortin tehnyttä ripittämään, vaan ihan normi keskusteluissa tästä on puhuttu.
Kertoisitteko, mikä seuraavassa mielipiteessäni on niin hirveää, että sen sanomisesta seuraa vihareaktio?
Minusta vauvan elämä on aina arvokas asia, jonka pitäisi mennä aivan etusijalle kun mietitään, jatketaanko raskautta. Esimerkki: jos on huono elämäntilanne, niin pitäisi laittaa vauva menee edelle ja muut asiat järjestetään sitten hänen ehdoillaan. Eikä niin, että vauvan ei anneta syntyä muiden asioiden takia. Tajuan kuitenkin, että äärimmäisessä hädässä voi olla vauvalle parempi, ettei hän synny. Esim. huumeongelma, vaikea sairaus, vaikea jaksamisongelma, elämänhallinta täysin hukassa. Lisäksi (tätä en ole sanonut juuri kenellekään ääneen) en hyväksy down-lasten abortointia sen enempää kuin terveiden.
Kommentit (1621)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt abortin sairaalassa lääkkeellisesti tasan Rv 12+0 päivänä. Noina viikkoina on mahdollista tehdä vain sairaalassa. Mun mielestä abortin tekeminen on sallittua liian pitkälle, ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella niille jotka eivät ole aborttia kokenut tai tiedä miltä sen viikkoinen näyttää, en olisi tehnyt jos olisin tiennyt kuinka ”kehittynyt” sikiö jo tuolloin on. Sain tietää ja nähdä sikiön sukupuolen,hänellä oli 10 sormea ja varpaat, aivan ihminen mutta alle kämmenen kokoinen. En usko että tokenisin koskaan asiasta, koska oma tunto sekä syyllisyys painaa minua, aloin kokemaan sen jälkeen millä oikeudella päätän jonkun elämästä? Millä oikeudella päätin pysäyttää terveen sikiön sydämmen lyönnit vaikka kaikki oli muuten hänellä oletettavasti hyvin? Minun itsekkyyteni takia joku ei saanut elää eikä elämää. Se poika kenet näin kun sain 12 viikkoisena, en voi antaa ikinä itselleni anteeksi mitä tein. Jos olisi ollut vain joku solu möykky niin asia olisi eri. Jätti syvät jäljet muhun ja traumat.
Ymmärrän sinua. Koen samaa tuskaa omasta abortistani... Sen takia harmittaa, että aborttiin on niin salliva suhtautuminen. Ei itsellä silloin nuorena ollut sitä ymmärrystä, mitä se oikeasti on. Uskon, että abortti jättää jokaiseen sen kokeneeseen jäljen, tietoisesti tai tiedottomasti.
Aivan niin trollaava äijän köriläs,aivan niin..haloo naiset, näistä jutuista näkee läpi että ukkojen juttuja, niin nyyhkystooreja ja voivottelua kaavan mukaan. Koko ketjun voisi poistaa, pelkkää naisvihaa ja naisen kehon omimista munakkailta jotka eivät edes voi tulla raskaaksi. Loppuu jo naisen syyttely jos ehkäisy pettää, kaikille äijille vasektomia niin loppuu se ulina ja provojen vääntäminen naisten palstoille.
Itse naisena sanon etten voisi vähempää välittää mistään solumöykystä jos se ilmaantuisi yllättäen, tottakai haluan siitä eroon kun en halua synnyttää ja saada lasta sillä hetkellä. Ei ole meidän naisten vika että kehomme luotiin synnytyskoneiksi ja raskautuminen on mahdollista milloin vain toisin kuin eläimillä. Absurdi ajatus että jonkun naisen pitäisi mahdollisest pykätä uusi lapsi ulos vuoden välein(pahimillaan) koska SEKSIÄ tullaan aina harrastamaan ja naisella on OIKEUS nauttia seksistä ilman lisääntymis tarkoitusta. Kannattaisi vähän päivittää itseä ja hypätä sieltä huuruiselta keskiajalta nykyaikaan.
Abortti "sosiaalisista syistä"/ hedelmöityminen ei-kelvollisen kanssa viittaa kyllä niin suuriin ongelmiin, että sterilisaatio ihan aiheellinen maininta.
Oikeus nauttia vs. oikeus elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse tehnyt abortin sairaalassa lääkkeellisesti tasan Rv 12+0 päivänä. Noina viikkoina on mahdollista tehdä vain sairaalassa. Mun mielestä abortin tekeminen on sallittua liian pitkälle, ja sanon tämän oman kokemukseni perusteella niille jotka eivät ole aborttia kokenut tai tiedä miltä sen viikkoinen näyttää, en olisi tehnyt jos olisin tiennyt kuinka ”kehittynyt” sikiö jo tuolloin on. Sain tietää ja nähdä sikiön sukupuolen,hänellä oli 10 sormea ja varpaat, aivan ihminen mutta alle kämmenen kokoinen. En usko että tokenisin koskaan asiasta, koska oma tunto sekä syyllisyys painaa minua, aloin kokemaan sen jälkeen millä oikeudella päätän jonkun elämästä? Millä oikeudella päätin pysäyttää terveen sikiön sydämmen lyönnit vaikka kaikki oli muuten hänellä oletettavasti hyvin? Minun itsekkyyteni takia joku ei saanut elää eikä elämää. Se poika kenet näin kun sain 12 viikkoisena, en voi antaa ikinä itselleni anteeksi mitä tein. Jos olisi ollut vain joku solu möykky niin asia olisi eri. Jätti syvät jäljet muhun ja traumat.
Ymmärrän sinua. Koen samaa tuskaa omasta abortistani... Sen takia harmittaa, että aborttiin on niin salliva suhtautuminen. Ei itsellä silloin nuorena ollut sitä ymmärrystä, mitä se oikeasti on. Uskon, että abortti jättää jokaiseen sen kokeneeseen jäljen, tietoisesti tai tiedottomasti.
Itselläni on taas täysin vastakkainen kokemus. Olen yhä tyytyväinen siihen, että tein abortin. En olisi silloin kyennyt huolehtimaan lapsesta, en pystynyt edes huolehtimaan kunnolla itsestäni. Enkä halua tuoda tähän maailmaan yhtään lasta, joka ei ole haluttu, niinkuin itse olin. Päätökseni oli siihen hetkeen oikea enkä voi kuvitella sitä koskaan katuvani.
Uskon vahvasti uudelleensyntymiseen. He jotka eivät ole vielä päässeet syntyään syntyvät jossain vaiheessa.Voisitko noilla samoilla argumenteilla sallia miehille ns. paperiabortin? Jos ei koe että on valmis isäksi saati huolehtimaan lapsesta? Onko vastentahtoinen elari-isukki lapselle isompi vai pienempi trauma kuin se että ei ole isää ollenkaan?
Tämä on eri keskustelu. Mitään isäaborttia ei ole olemassakaan, älä sotke sitä tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt samaa. Jos lähtee täysin objektiivisesti tätä asiaa miettimään, niin onhan se ihan sairasta, että se on sallittua ja hyväksyttävää. Ja että nyt monet vaativat, että abortti pitäisi vain saada pyynnöstä ilman mitään kyselyjä. Ihme marinaa, että pahoitetaan mieli, kun piti lääkärille perustella miksi haluaa abortin. Ja siitä lääkärin puhuttelusta tuli pahempi mieli kuin toisen elämän päättämisestä...
Ei kuulu lääkärille pätkääkään miksi ehkäisy petti. On lääkärin homma järjestää abortti. Lukee laissa.
Sen sijaan jos lääkärin vastaanotolle ilmestyy kolmetoistavuotias insestin uhri, on aika toimia.
"Yhyy, seksistä tulikin raskaaksi, mulle se abortti heti nyt" ...siis aikuset ihmiset.
Sulta loppui siis argumentit. Etkä ymmärrä lukemaasi.
Sä tiedät, että seksistä voi tulla raskaaksi ja otat sen riskin. Ja sit yhteiskunnan pitää tulla poistaa se raskaus, koska totta kai pikku-pete saa vähän kikkelillä leikkiä. Jos harrastat seksiä, otat riskin raskautumiselle. Josset halua tulla raskaaksi, ÄLÄ HARRASTA SEKSIÄ
Ei siitä tarvitse suuttua, että on murh...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on taas täysin vastakkainen kokemus. Olen yhä tyytyväinen siihen, että tein abortin. En olisi silloin kyennyt huolehtimaan lapsesta, en pystynyt edes huolehtimaan kunnolla itsestäni. Enkä halua tuoda tähän maailmaan yhtään lasta, joka ei ole haluttu, niinkuin itse olin. Päätökseni oli siihen hetkeen oikea enkä voi kuvitella sitä koskaan katuvani.
Uskon vahvasti uudelleensyntymiseen. He jotka eivät ole vielä päässeet syntyään syntyvät jossain vaiheessa.Voisitko noilla samoilla argumenteilla sallia miehille ns. paperiabortin? Jos ei koe että on valmis isäksi saati huolehtimaan lapsesta? Onko vastentahtoinen elari-isukki lapselle isompi vai pienempi trauma kuin se että ei ole isää ollenkaan?
En. Asia ei ole sama.
Ei niillä kaikki oo kunnossa, kun lisääntyvät kenen tahansa kanssa, joka ei isäksi kelpaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan niin trollaava äijän köriläs,aivan niin..haloo naiset, näistä jutuista näkee läpi että ukkojen juttuja, niin nyyhkystooreja ja voivottelua kaavan mukaan. Koko ketjun voisi poistaa, pelkkää naisvihaa ja naisen kehon omimista munakkailta jotka eivät edes voi tulla raskaaksi. Loppuu jo naisen syyttely jos ehkäisy pettää, kaikille äijille vasektomia niin loppuu se ulina ja provojen vääntäminen naisten palstoille.
Itse naisena sanon etten voisi vähempää välittää mistään solumöykystä jos se ilmaantuisi yllättäen, tottakai haluan siitä eroon kun en halua synnyttää ja saada lasta sillä hetkellä. Ei ole meidän naisten vika että kehomme luotiin synnytyskoneiksi ja raskautuminen on mahdollista milloin vain toisin kuin eläimillä. Absurdi ajatus että jonkun naisen pitäisi mahdollisest pykätä uusi lapsi ulos vuoden välein(pahimillaan) koska SEKSIÄ tullaan aina harrastamaan ja naisella on OIKEUS nauttia seksistä ilman lisääntymis tarkoitusta. Kannattaisi vähän päivittää itseä ja hypätä sieltä huuruiselta keskiajalta nykyaikaan.
Miksi sulla pitäisi olla joku oikeus harrastaa seksiä? Ei tarvi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on aivan vapaasti olla kriittinen mielipide aborttiin. Se merkitsee, että et itse sitten varmaan tee aborttia. Pointti on se, että sinulla ei ole yhtään mitään oikeutta ilmaista kantaasi tai määrätä siitä, mitä joku toinen ihminen tekee kehollaan. Ketään ei voi missään olosuhteissa pakottaa synnyttämään. Piste. Pidä siis mielipiteesi omana tietonasi. Asia ei sinulle kuulu
Mikään mahti ei kiellä tai estä ilmaisemasta kielteistä suhtautumista aborttiin. Et ainakaan sinä.
"Kukaan ei määrä mitä joku tekee omalla kehollaan" on mielenkiintoinen argumentti siinä mielessä että lapsen keho ei ole osa naista vaikka lapsi kasvaakin naisen sisällä. Kenelläkään ei ole (pitäisi) olla oikeutta tehdä omalla kehollaan sellaista, missä vahingoitetaan jotakuta toista.
(Eri kuin AP).
Oletko todella noin tynnyrissä kasvanut?
Ei tietenkään estä, mutta sitten ei kannata ihmetellä, että miksi palaute siitä mielipiteestä on piikikästä.
Ihmiselläkään ei ole kovin kummoista oikeutta elämään, jos sen elämän ylläpito vaatii toisen kehon hyödyntämistä, ja että siihen ei kelpaa esim kone tilalle. Abortissa ei voida turvata sekä sikiön elämää, että äidin kehollista itsemääräämisoikeutta, joten tietysti etusijalle menee se, joka ei elä loissuhteessa.
Vahingossa raskaaksi tulleen pakottaminen synnyttämään on aivan sama kuin kansalaisia määrättäisiin luovuttamaan luuydintä ja munuainen, ja tarvittaessa nämä otettaisiin pakkokeinoilla. Samalla tavalla siinä pidetään yllä arvokasta ihmiselämää käyttämällä toisten ihmisen kehoja. Hyväksyisitkö sellaisen?
t. myös eri
Kukaan ei tule vahingossa raskaaksi. Seksin harrastamisesta voi tulla raskaaksi, tämän tietävät kaikki. Jos ei ole valmis pitämään lasta ehkäisyn pettäessä niin sitten on parempi olla harrastamatta seksiä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla on aivan vapaasti olla kriittinen mielipide aborttiin. Se merkitsee, että et itse sitten varmaan tee aborttia. Pointti on se, että sinulla ei ole yhtään mitään oikeutta ilmaista kantaasi tai määrätä siitä, mitä joku toinen ihminen tekee kehollaan. Ketään ei voi missään olosuhteissa pakottaa synnyttämään. Piste. Pidä siis mielipiteesi omana tietonasi. Asia ei sinulle kuulu
Mielipiteenvapaus Suomessa toistaiseksi on.
Mutta pointti on se, että oma mielipide on oma mielipide ja sen perusteella tehdään omat ratkaisut. Toiset tekevät omansa ja niiden paheksunta on typerää.
Vierailija kirjoitti:
Oikeus nauttia vs. oikeus elää?
Mistä ihmeestä sikiää tämä omituinen uskomus että aborttia tarvitaan aina vain hekumallisen hedonistisen itsekkäästi nautiskellun sekstaamisen jälkeen? Missä helvetin luostarissa olette kasvaneet?
Tästä on kyllä turha keskustella kun täällä on niin idioottia sakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään mahti ei kiellä tai estä ilmaisemasta kielteistä suhtautumista aborttiin. Et ainakaan sinä.
"Kukaan ei määrä mitä joku tekee omalla kehollaan" on mielenkiintoinen argumentti siinä mielessä että lapsen keho ei ole osa naista vaikka lapsi kasvaakin naisen sisällä. Kenelläkään ei ole (pitäisi) olla oikeutta tehdä omalla kehollaan sellaista, missä vahingoitetaan jotakuta toista.
(Eri kuin AP).
Ei tietenkään estä, mutta sitten ei kannata ihmetellä, että miksi palaute siitä mielipiteestä on piikikästä.
Ihmiselläkään ei ole kovin kummoista oikeutta elämään, jos sen elämän ylläpito vaatii toisen kehon hyödyntämistä, ja että siihen ei kelpaa esim kone tilalle. Abortissa ei voida turvata sekä sikiön elämää, että äidin kehollista itsemääräämisoikeutta, joten tietysti etusijalle menee se, joka ei elä loissuhteessa.
Vahingossa raskaaksi tulleen pakottaminen synnyttämään on aivan sama kuin kansalaisia määrättäisiin luovuttamaan luuydintä ja munuainen, ja tarvittaessa nämä otettaisiin pakkokeinoilla. Samalla tavalla siinä pidetään yllä arvokasta ihmiselämää käyttämällä toisten ihmisen kehoja. Hyväksyisitkö sellaisen?
t. myös eri
Kukaan ei tule vahingossa raskaaksi. Seksin harrastamisesta voi tulla raskaaksi, tämän tietävät kaikki. Jos ei ole valmis pitämään lasta ehkäisyn pettäessä niin sitten on parempi olla harrastamatta seksiä ollenkaan.
Kukaan ei tule vahingossa raskaaksi? Oletko nyt ihan varma tästä? Oletko lahkolainen? Oletko viisivuotias?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla pitäisi olla joku oikeus harrastaa seksiä? Ei tarvi olla.
Onpas typerä kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt samaa. Jos lähtee täysin objektiivisesti tätä asiaa miettimään, niin onhan se ihan sairasta, että se on sallittua ja hyväksyttävää. Ja että nyt monet vaativat, että abortti pitäisi vain saada pyynnöstä ilman mitään kyselyjä. Ihme marinaa, että pahoitetaan mieli, kun piti lääkärille perustella miksi haluaa abortin. Ja siitä lääkärin puhuttelusta tuli pahempi mieli kuin toisen elämän päättämisestä...
Ei kuulu lääkärille pätkääkään miksi ehkäisy petti. On lääkärin homma järjestää abortti. Lukee laissa.
Sen sijaan jos lääkärin vastaanotolle ilmestyy kolmetoistavuotias insestin uhri, on aika toimia.
"Yhyy, seksistä tulikin raskaaksi, mulle se abortti heti nyt" ...siis aikuset ihmiset.
Sulta loppui siis argumentit. Etkä ymmärrä lukemaasi.
Sä tiedät, että seksistä voi tulla raskaaksi ja otat sen riskin. Ja sit yhteiskunnan pitää tulla poistaa se raskaus, koska totta kai pikku-pete saa vähän kikkelillä leikkiä. Jos harrastat seksiä, otat riskin raskautumiselle. Josset halua tulla raskaaksi, ÄLÄ HARRASTA SEKSIÄ
Sulla ei tosiaan ole mitään järkevää sanottavaa tähän ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että tulevaisuudessa kehitetään niin tehokas keinokohtu, että abortoinnin sijaan sikiö voidaan siirtää muualle kasvamaan loppuun. Eli nainen voisi keskeyttää raskauden ja luopua äitiydestään ilman, että sikiö kuolee.
Mitä mieltä tällaisesta? Onko win/win?
Miksi noin tehtäisiin kun ihmisiä on muutenkin liikaa?
Pikemminkin uskon että aborttiprosessia helpotetaan ja mahdollistetaan paremmin ei-toivottujen ulkonäöllisten yms. syiden takia abortointi.
Sä et taida edes tajuta kannattavasi rodunjalostusta :O *myötähäpeää*
Kysymys on naisen oikeudesta ruumiiseensa, ei mistään rodunjalostuksesta.
Kyse on lapsen oikeudesta kehoon, lapsen oikeudesta elämään ja naisen oikeudesta lapsensa kehoon.
Ei ole mitään "lasta", jonka oikeuksista puhua. On kyse naisen oikeudesta omaan kehoonsa ja elämäänsä versus loiseen verrattavan solumöykyn "oikeudet".
Kyllä on lapsi heti hedelmöittymisestä lähtien. Ja tuo solumöykky....kaikki ihmiset niin kuin sinäkin ovat yli 90% soluja joten me olemme aivan samanlaisia "solumöykkyjä" kuin syntymättömät lapset.
Höpsistä, ei me nyt kuitenkaan ihan samanlaisia olla sen syntymättömän alkion kanssa. Ihan kun solutasolla kattellaan niin vähän löytyy eroavaisuuksia.
Sama pätee muuten eläimiin, joten vain tietämättömät typerykset puhuvat joistakin eläinoikeuksista.
Ei muuten päde, eläin on munasolua fiksumpi ja aikuista ihmistäkin fiksumpi. Pieni hämähäkkikin on ihmistä fiksumpi. Fakta.
Ihan tottahan tuo on. Huippuyliopistot ja Mensat ovatkin siksi täynnä hämähäkkejä, marsuja ja sammakoita.
Sulla menee sata vuotta tajuta miksi kommenttisi on typerän ihmisen kommentti.
Laillisen abortin kannattajat eivät ikinä yritä nostaa aikarajaa ylemmäs. Aborttiin kriittisesti suhtautuvat sen sijaan yrittävät jatkuvasti vängätä rajaa alemmas tai määrätä abortin laittomaksi. Asia on käsitelty jo, ja pitkän mietinnän jälkeen päädytty aikarajaan joka vahingoittaa kaikkia osapuolia vähiten. Kritisoikaa ihan rauhassa niin paljon kuin haluatte mutta lakatkaa vinkumasta, laki on mikä on.
Kun tein abortin, olin tullut raskaaksi koska en kyennyt huolehtimaan, että otan yhden pillerin joka aamu. Miten te oikeasti luulette että olisin sitten voinut huolehtia lapsesta? Eikö ole aika julmaa, että lapsi olisi joutunut syntymään kyvyttömille vanhemmille rangaistukseksi seksistä?
Lisäksi minulla oli alkoholiongelma, enkä varmasti olisi kyennyt olla juomatta koko raskautta. Itse asiassa ei toivotun raskauden aiheuttamassa järkytyksessä vedin kännit.
Ja sitten vielä se, että elin väkivaltaisessa parisuhteessa, ja kun mies sai tietää että olen raskaana, hän hakkasi minut. Ja olisi varmasti raskauden aikana tehnyt niin useammankin kerran aina kun vitutti.
Joten te abortin vastustajat, olisitteko ottanut hoidettavaksenne alkoholin ja väkivallan vaurioittaneen lapsen?
Abortti oli paras päätös mitä olen ikinä tehnyt. Toisena sitten ero väkivaltaisesta suhteesta ja kolmantena että hain apua alkoholiongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP en ymmärrä mitä muille kuuluu toisen ratkaisut abrottia kohden. Keskity omaan elämääsi, äläkä pohdin muiden tekemisiä ’onko oikein/väärin’.
Lapset eivät voi puhua, me aikuiset voimme ja meidän velvollisuus myös hoitaa asiat moraalisesti oikein. Sitä ei suinkaan tappaminen ole. Jokainen elämä on tärkeä oli se sitten vasta hedelmöittynyt tai jo syntynyt.
Millä perusteella sinusta jokainen elämä on tärkeä? Onko jokaisen kasvin elämä tärkeä, jokaisen eläimen? Jokaisen bakteerin? Vai vain ihmisen? Kuka on sinulle antanut jumalallisen oikeuden määrittää kenen elämä on tärkeä?
Ja vaikka sen alkion elämä olisi tärkeä, niin tärkeämpi on sen ihmisen joka ymmärtää, tuntee, kokee ja vaikuttaa. Kumpi sinusta tulisi pelastaa jos synnytyksessä ei voida pelastaa kuin toinen, nainen vai vauva? Ja miksi niin?
Ikävää, että kokemuksesi asiasta on raskas :(
Tuo 12 viikkoa on kuitenkin ihan perusteltu raja. Siihen kun täytyy sisältyä raskauden huomaaminen, lääkärissä käynti asian tiimoilta, pohdinta-aika ja toteuttaminen. Ja minun mielipiteeni kyllä tuon ikäisestä on ettei se kyllä minkään täysivaltaisen ihmisen näköinen ja oloinen todellakaan ole. Varmasti oma subjektiivinen kokemus on kenelläkin erilainen, etenkin niillä joita kyseinen asia koskee.