onko se lähihoitajan työ nyt sitten niin kauheaa kuraa?
Todella parjattu ammatti - hel*etillinen kiire, riittämättömät resurssit, surkea työilmapiiri ja valittavat hoidokit. Vai onko näin -kertokaa te ketkä lähärin hommia teette? Ala houkuttaa mutta julkisuuskuvansa takia pelottaa.
Kommentit (10)
Ei, se on ihan kivaa. Raskasta ja alipalkattua toki, mutta toisaalta tosi kivaakin. Niin tärkeää niille asiakkaille.
Lähihoitajalle on monenlaisia työpaikkoja. Esim. meillä yksityisellä sosiaalialalla lähihoitajat tekevät pitkälti samaa työtä kuin itse sosionomina teen. Ei kannata antaa kauhukuvien lannistaa.
Onhan se. Pääasiassa kolmivuorotyötä, ja sellaista melkeen pakko tehdäkin, että saa lisillä nostettua palkkaa. Paskaa, kusta, oksennusta, räkää, vaikeita omaisia, väkivaltaisia asiakkaita, parhaimillaan kaikkia samaan aikaan. Toki on ihaniakin asiakkaita ja kivoja asiakaskohtaamisia, mutta helppoa työ ei ole. Lisäksi monessa paikkaa alimiehitys, sijaiskierre ja pimeitä esimiehiä. Samaan aikaan hoitaja on vastuussa ihmishengistä ja heidän hyvinvoinnistaan.
Valittajia nyt löytyy monesta työstä. Pääosin asiakkaat/hoidettavat on mukavia, ainakin omalla tavallaan.
Valitettavan paljon on työkavereita väärällä alalla, jotka ei sitten tätä ymmärrä. En tiedä millainen heille kelpais.
No ei se kyllä ole, tai no riippuu ihmisestä. Itse olen työskentelin useamman vuoden vanhusten parissa lähihoitajana ja nyt opiskelen sairaanhoitajaksi.
Se, millaista ja kuinka kiireistä työ on, riippuu paikasta. Olen kyllä törmännyt niihinkin jotka itse ehdoin tahdoin tekevät kiireen. Työvuoron alussa kansliaan jäädään jauhamaan pa*kaa ja valittamaan jo valmiiksi kuinka kamala päivä tulossa, töiden aloittaminen viivästyy ja tuleehan se kiire sitten tietysti. On mukavia asiakkaita ja on haastavia asiakkaita, ihmisiähän tässä työssä hoidetaan.
On jos ala ei tunnu omalta, vaatii luonteen joka haluaa auttaa ihmisiä ja on valmis iskemään kätensä kakkaan, ei ne eritteet sen kummempia ole oli sitten vauva tai vaari kyseessä, molemmat ovat aivan yhtä avuttomia ja meidän muiden ihmisten on heitä elämänsä eteen autettava. Suurinosa ihmisistä käy itsekin nämä elämänvaiheet läpi.
Vierailija kirjoitti:
No ei se kyllä ole, tai no riippuu ihmisestä. Itse olen työskentelin useamman vuoden vanhusten parissa lähihoitajana ja nyt opiskelen sairaanhoitajaksi.
Se, millaista ja kuinka kiireistä työ on, riippuu paikasta. Olen kyllä törmännyt niihinkin jotka itse ehdoin tahdoin tekevät kiireen. Työvuoron alussa kansliaan jäädään jauhamaan pa*kaa ja valittamaan jo valmiiksi kuinka kamala päivä tulossa, töiden aloittaminen viivästyy ja tuleehan se kiire sitten tietysti. On mukavia asiakkaita ja on haastavia asiakkaita, ihmisiähän tässä työssä hoidetaan.
Eikö tuolle asialle voi tehdä mitään?
Osaatko sanoa, kuinka monella potilaalla on käytössä levetirasetaami? Se vie lihaksista voimat ja virkeänkin ihmisen rJUUN "alamäkeen". Teidän työ olisi paljon helpompaa, jos se kiellettäisiin kokonaan ikäihmisiltä. En kyllä ymmärrä, kenelle sitä ikinä voi antaa. Toinen "muistilääke", donepetsiili muuttaa ihmistä niin paljon, että on hirvittävää, kun käyttäjästä tulee kamalan ilkeä. Eipä siitä hoitajat tule valittamaan, vaan hakeutuvat muualle. Älyttömiä lääkityksiä myös ne, missä on makrogolia, koska se kerää nestettä eikä sitä saisi niellä ollenkaan! Se on lentokoneen siipien jäätymisenestoainetta, siis ulostuslääkettä.
on. se on just sitä