Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä, kun miehen lapsi ei sopeudu kodin sääntöihin?

Vierailija
13.02.2014 |

Miehen lapsi oli meillä aluksi vain joka toinen viikonloppu. Silloin hänellä jo oli sopeutumisvaikeuksia, mutta ne eivät niin korostuneet, kun oli paikalla 4 päivää kuukaudesta.

Nyt lapsi on äitinsä muuttuneiden työkuvioiden vuoksi meillä viikkojen arkipäivät. Ja sopeutuminen perheemme sääntöihin ei vaan onnistu.

Meillä on lista, jossa on kunkin perheenjäsenen osalta listattu kotityöt viikon kullekin päivälle. Pyykinpesu, astioiden pesu/koneen täyttö, imurointi, jne. Miehen lapsi ei halua osallistua, koska, no, hän ei vaan halua. Äitinsä luona ei tarvi tehdä mitään kotitöitä.

Meillä on myös pieniä projekteja. Esim. rohkaisen kaikkia lukemaan enemmän siten, että kun kaikki on lukeneet vaikka neljä kirjaa, niin saamme yhdessä jonkin palkinnon. Nyt yritän saada perhettä lukemaan tiedekirjoja (kunkin iän/kehitystason huomioiden - itse luen neurotieteestä kertovaa kirjaa, pienimmälle luetaan lasten luontokirjaa). Kun jokainen on lukenut neljä kirjaa, teemme retken Heurekaan.

Tässäkään ei miehen lapsi halua olla mukana. Tyhmää, hän ei lue.

Meillä syödään yleensä aamuisin puuroa, jonka joukkoon laitetaan pakastemarjoja. Miehen lapselle ei kelpaa, pitäisi olla kaakaota ja valmiiksi tehtyjä voileipiä, yms. Olen sanonut, että senkun teet itsellesi kaakaota ja voikkareita aamiaiseksi, mutta en ehdi passata aamuisin sitä puuroa enempää.

Ja niin edelleen.

Mikä neuvoksi? No, lukemaan ei voi pakottaa, mutta kotitöihin kyllä voi...

Kyseessä siis 8-v.

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on iso perhe, niin se ei toimi jos kaikki vaan sotkevat eivätkä siivoa jälkiään.Se ei myöskään toimi, että kaikki haluavat aamupalaksi jotain erilaista kuin vieruskaveri.Ja minusta on hyvä että opetatte lapset jo pienenä siivoamaan omat jäljet!

Ei se miehen poika mitään kärsi, kunhan koettelee talon sääntöjä.Ja todellakin ne säännöt luovat sitä turvaa.

Vierailija
62/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistoprovo, kylläpä syntyi pöhinää! Erittäin hyvä karikatyyri niuhosta äitipuolesta, joka inhoaa "miehen lasta" :D.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis jonku mielestä on väärin et lapsen pitää tehä pieniä kotitöitä ja et lasta kannustetaan lukemaan? :D

Jos mua ois kannustettu lukemaan oisin nyt jotai aivan muuta ku vessojen siivooja.

Vierailija
64/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 02:54"]

Viestisi perusteella tilanne on melko uusi, joten anna 8-vuotiaalle aikaa sopeutua.

Tässä muutamia ajatuksia/kysymyksiä. 8-vuotias on jo koulussa, joten sieltäkin tulee läksyjä (=lukemista). Muut lapset ovat oletettavasti vielä tarhaikäisiä, joten aikaa jää päivällä kirjan lukemiseen. 8-vuotiaan pitää saada lepoa koulupäivän ja läksyjen jälkeen!

Ja oikeastiko teillä on siivoustehtäviä viikon jokaiselle päivälle? Aika rankkaa. Silloin, kun me olimme koulussa, niin meillä oli "siivouspäivä" kerran viikossa. Voisit kokeilla sitä. Tietenkin pienemmät lapset voivat autella pitkin päivää hieman, voit selittää, että 8-vuotias on tällä hetkellä "omassa työssään", koulussa.

Sinusta tulee mieleen alakoulun ope/päiväkodin täti/käskyttäjä. Voisit rentoutua vähän vaatimuslistojen kanssa, etenkin kun taloon tullut uusi lapsi. Vastakohta sille, ettei tee sinun suunnittelemallasi tavalla EI ole se, että elää kuin pellossa, kuten yrität väittää. 

Ja tuli toinen vinkki mieleen. Miksi haluat luoda lapsien välille kilpailua? Seinälle laitetaan kuinka monta kirjaa kukin on lukenut? Ja tarviiko olla juuri lukemista. Heurekassa on meneillään mm. "Määränpäänä Mars"-näyttely. Voisiko katsoa etukäteen videota avaruudesta, piirtää kuvaa Marsista/marsilaisista, rakentaa/askarrella oma avaruusalus, jolla pääsee Marsiin.

Tsemppiä arkeenne! Hienoa on, että teet lasten kanssa asioita ja olet läsnä. Anna vain enemmän aikaa pikkuiselle! <3

[/quote]

No tässä oli hyviä ajatuksia.

Meillä vanhin lapsi on 12-vuotias. Meillä on siis kotona yksi minun lapseni aiemmasta liitosta. Ex-mieheni 11-vuotias lapsi, joka jäi minun vastuulleni aikoinaan. Tämä 8-vuotias ja sitten minun ja nykyisen miehen yhteinen lapsi. Ja kaikki osallistuu kodin töihin.

Ei joka päivä ole lapsilla isoa siivousprojektia, väitän edelleen, että joku portaiden harjaus lumesta tai pöydän kattaminen ei ole liikaa kotityötä/päivä 8-vuotiaalle vaan tervettä kodin puuhiin osallistumista. Isommat jutut teen itse ja esim. joku pyykinpesu tai vaikka iltapalan teko kaikille on vasta tuon 12-v tehtäviä, en todella laita 8-v yksin esim. imuroimaan koko asuntoa (oman huoneensa parin viikon välein kyllä).

Tuo antoi ajateltavaa, että luoko kirjataulukko seinällä liikaa kilpailua.... Ehkä jatkossa sovimme, kuinka monta kirjaa luetaan yhteensä ja laitetaan tarroja/tms. sen mukaan taulukkoon? Sitten olisi enempi yhteinen projekti selkeästi.

Joo, ehkä kirjojen luvun lisäksi voisi tulla tuo, että etsii netistä tietoa, lukee vaikka Mars-artikkelin tai katsoo sopivan videon. Hyvä idea!

Ehkä meillä on liian koulumaista sitten... Mutta olen itse tosiaan sellainen boheemi tapaus, että jos mulla ei ole selkeää pään sisäistä siivouslistaa viikon eri päiville itselläni, niin sitten alan havahtua kodin tilanteeseen vasta täydellisen kaaoksen vallitessa. :)

Vierailija
65/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 03:03"]

Jos olisin tuo äiti, jäisin vaikka työttömäksi, jos ainoa vaihtoehto on tuo :( Tuli ihan surullinen mieli :(

Sillä lapsella on jo ilman sinunkin sääntöjäsi paha olla. Äiti ei enää haluakaan asua pojan kanssa. Iskän tyttöystävällä on tyhmät säännöt: lapsen kielellä. Haluaisitko sinä viettää aikasi jossain, jossa pitää tehdä eri tavalla kuin omassa kotonasi? Minä en. Minua ahdistaisi. Ja lisäksi olisi ikävä omaa elämää, äitiä.

[/quote]

Kun meillä on kaikille lapsille ne samat säännöt. Pitäisikö tämän yhden sitten vaan sooloilla eri tavalla? Ei se niin mene.

Kyllä lapsen kanssa ihan keskusteltiin tästä asiasta, että asuu nyt välillä viikot isän luona. Onhan hänellä ollut isääkin ikävä. Ja äitinsä työ on nyt sellainen, että lapsi joutuisi olemaan paljon iltaisin yksin ja sitten työmatkojen ajan kuitenkin meillä. Katsottiin, että lapsen arki on näin tasaisempaa.

Vierailija
66/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:10"]

siis jonku mielestä on väärin et lapsen pitää tehä pieniä kotitöitä ja et lasta kannustetaan lukemaan? :D

Jos mua ois kannustettu lukemaan oisin nyt jotai aivan muuta ku vessojen siivooja.

[/quote]

tuskin nuo on väärin, että kannustetaan lukemaan tai että pitää tehdä kotitöitä. Helvetin hyviä juttuja molemmat.

Mutta nuo keinoit, joita ap käyttää...

Joskus lapset alkavat yökkiä puurolle, joten olisi kohtuuullista että sille olisi vaihtoehto, jep, meilläkin söivät vauvaikäisenä puuroa, ei enää koululaisena pysty, siskoni yökki puurolle, itse olen aina pitänyt puurosta.

Kotityöt on hyvä juttu. Mutta se ei ole että ap määrää kaiken, vaan eikö voisi kysyä lapsilta ja yhteisesti sopia jospa vaikka olisi niin että kaikilla olisi sellainen homma josta pitää, tai sitten vaikka tiskausvuorot tai jotain. tai kaikki vain siivoavat oman huoneensa, niin ollaan reiluja.

ja tuo lukemisjuttuhan oli jo ihan sairas, eli kannustaminen ja pakottaminen on kaksi eri asiaa. ap siis pakottaa, koska jos yksi ei lue niin kukaan ei pääse heurekaan, tuollaisesta ne ap:n omat kullanmurut alkavat varmasti kiusata miehen lasta.

Vierailija
67/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 03:18"]

Kahdeksanvuotiaan tulee jo asettaa itse omia tavoitteitaan, vaikkei ne kovin henkeviä olisikaan. Neurotieteitä lukevana ymmärrät varmasti ettei mikään sytytä ihmisen päässä lamppuja kuin itsestään puhuminen.

[/quote]

Yritimme tätä. Kyllähän hän jo tiesi ennestään, miten meillä toimitaan, mutta koska on aiemmin ollut meillä vaan välillä viikonloppuja, niin ei ole ollut mukana siivouslistassa, tms. Vaikka jotain pieniä juttuja onkin silti tehnyt.

Kysyin kyllä, mistä kotitöistä hän tykkää, esim. ekalla viikolla, että mitä haluisit tehdä ma tai ti: vietkö roskat, tyhjennätkö tiskikoneen, katatko pöydän, jne. Tuli vaan kiukuttelua, että hän ei tee mitään.

Niin, ja kysyin haluaako olla kirjajutussa mukana, voidaan yhdessä käydä kirjastossa katsomassa kivoja kirjoja. EI halua.

Nukkumaanmenosta olen sanonut, että meillä menee lapset nukkumaan klo 20.30-21.30 välisenä aikana, klo 22 on viimeistään oltava petissä. Eli siinäkin saa vähän itse valita sitä nukkumaanmenoaikaa. Ei ei, valvoisi vaikka kuinka myöhään.

Minkä siinä sitten teet? Kirjoja ei ole pikipakko lukea, mutta kotitöihin pitää osallistua ja nukkumaan mentävä ajallaan.

Vierailija
68/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 03:19"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 01:16"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 01:09"]

Mikä tuo neurotieteestä oleva kirja on?

[/quote]

Luen Duodecimin kirjaa Neurologia ja sitten sellasta kirja-alesta löytämääni järkälettä kuin Cognitive Psychology (vissiin joku yliopiston kurssikirja). Olen tällä hetkellä kiinnostunut aivoista ja niiden toiminnasta.

[/quote]

Mitäs jos lähtisit kehittämään ja kouluttamaan itseäsi, kun siihen niin kovin suuri hinku on. Sen sijaan, että pakotat lähimmäisesi yrittämään asioita, joita he eivät halua. Kun saat itse sitä glamouria, mitä haluat annat ehkä lähimmäisesikin elää elämää jota he haluavat.

[/quote]

Joo, viihdyn ihan omassa työssäni enkä kaipaa mitään glamouria. Olen vain kiinnostunut eri asioista, tällä hetkellä neurotieteistä. Ja on siitä hyötyä omassa työssänikin. Aiemmin perehdyin Kiinaan (kieltä opiskelen edelleen), sitä ennen luovuuteen. Jne.

En ymmärrä, mitä erityistä glamouria siinä on, että kotona asiat sujuvat ja minä en ole ainoa, joka siivoaa, laittaa ruokaa, jne? Sehän on normaalia?

Ehkä tuota kirjanlukujuttua meidän tosiaan aika muuttaa, kun uusi ihminen kuvioissa. Tuo nykyinen tapa kyllä sovittu lasten kanssa yhdessä.

Vierailija
69/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako se lapsi rakkautta ollenkaan, vai onko vain pelkkiä sääntöjä, joista pitäis innostua vaikkei sinun kirjat kiinnosta aika varmaan heurekakaan kun kuitenkin on ulkopuolinen TEIDÄN perheessä.

Poikaparka ei asu edes omassa perheessä eikä omassa kodissa, vaan sinun perheessä, jossa saa olla kunhan muistaa olla kiltti ja totella sinun sääntöjä.

Järkyttävää.

Vierailija
70/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tuo lapsi jää sitten pois niiltä Heureka-retkiltä, kun ei ole osallistunut.

Isä hoitaa kotityöongelman lapsensa kanssa, älä puutu asiaa, samoin isä voisi hoitaa aamupalan, jos sekin asia on ongelma teillä. Mutta itse en tekisi tuosta asiasta ongelmaa ollenkaan, jos pojalle ei puuro maistu, niin sitä ei tarvitse syödä. Tärkeintä on kuitenkin, että lapsi syö ennen kouluun menoa, vai kuinka?

Vierailija
71/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:59"][quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 09:10"]

[/quote]

tuskin nuo on väärin, että kannustetaan lukemaan tai että pitää tehdä kotitöitä. Helvetin hyviä juttuja molemmat.

Mutta nuo keinoit, joita ap käyttää...

Joskus lapset alkavat yökkiä puurolle, joten olisi kohtuuullista että sille olisi vaihtoehto, jep, meilläkin söivät vauvaikäisenä puuroa, ei enää koululaisena pysty, siskoni yökki puurolle, itse olen aina pitänyt puurosta.

Kotityöt on hyvä juttu. Mutta se ei ole että ap määrää kaiken, vaan eikö voisi kysyä lapsilta ja yhteisesti sopia jospa vaikka olisi niin että kaikilla olisi sellainen homma josta pitää, tai sitten vaikka tiskausvuorot tai jotain. tai kaikki vain siivoavat oman huoneensa, niin ollaan reiluja.

ja tuo lukemisjuttuhan oli jo ihan sairas, eli kannustaminen ja pakottaminen on kaksi eri asiaa. ap siis pakottaa, koska jos yksi ei lue niin kukaan ei pääse heurekaan, tuollaisesta ne ap:n omat kullanmurut alkavat varmasti kiusata miehen lasta.

[/quote]

Sun lapsien nimet on varmaan Nico-Petteri ja Ava-Jennica?

Pieni lapsoinen ei halua syödä puuroa, niin eihän tietenkään tarvitsekaan, kun lapsoinen saa itse päättää mitä syö, koska elämän pitää olla hattaroita ja vaahtokarkkia, niinhän se tulee aina olemaankin!

Siis niiQ niiiiin ihQ ajattelutapa sulla <3

Vierailija
72/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 01:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 01:01"]

Kuulostaa lähinnä vähän siltä, että kun äidin luona on päässyt helpommalla, niin nyt kokeilee onnistuisiko se teilläkin. Kirjan lukemiseen en ota kantaa, sillä jos se ei kiinnosta, niin ei kannata pakottaa. Ruoan syömisen suhteen toimii varmaan parhaiten juuri tuo lähestymistapa, että tekee valmiiksi saman ruoan kuin muillekin ja jos lapsi haluaa muuta, voi tehdä sen itse. Eiköhän lapsi vähitellen totu uusiin sääntöihin, kun niitä ei räätälöidä häntä varten.

[/quote]

Joo, en aio pakottaa lukemaan. Mutta kun tuo lukuprojekti on käyty läpi ja Heurekassa käyty (ajattelin, että otetaan hänet mukaan, vaikkei mitään lukisi), niin sitten hän saa ehdottaa seuraavaa lukuprojektia ja siihen sopivaa palkintoa. Se projekti voi olla vaikka kolme sarjista ja sitten mennään leffaan tms. Ei ole pakko olla mitään nobelkirjailijoita. :)

Ehkä sitten vaan katson, että auttaako aika talon tavoille sopeutumaan. Mielestäni en vaadi mahdottomia. Mutta tietyt säännöt meillä on: kotitöihin osallistutaan, peliaika tietokoneella tms on rajattu, kotiintulo- ja nukkumaanmenoajat on ne mitkä on, läksyt on tehtävä tai ainakin pitää yrittää, jne.

Mielestäni en vaadi kohtuuttomia. Mutta kai ne sitten on haasteita nämäkin sellaiselle, joka on pellossa saanut kasvaa.

[/quote]

Et voi ottaa lasta mukaan, jos ei lue kirjoja ettekä voi mennä Heurekaan,koska yksi ei lukenut kirjoja.

Kodin sääntöjä ei muuteta sen mukaan, mikä äidistä on kivaa! On sovittu, että JOKAINEN lukee neljä tietokirjaa ja sitten menette. Jos kaikki eivät lue => kukaan ei mene heurekaan.

Mikä on muuten ihan typerä palkinto.

Vierailija
73/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 03:39"]

Mä oisin haistattanu kyllä pitkät jos mun äitipuoli ois yrittäny luoda mulle jotain sääntöjä sillon kun olin lapsi. Musta lapsen käytös kuulostaa normaalilta. Sun käytöksesi taas vähän teennäiseltä. Sulta vie kaks sekuntia kaataa lapselle murot aamulla kuppiin. Musta kuulostaa että haluat olla tahallaan vittumainen jos et tee sitä. Kaikki ihmiset ovat yksilöitä ja erilaisia ja myös sinun tulee siis sopeutua koska olet aikuinen. 

8vuotias lapsi ei tee vielä kotitöitä, eikä ainakaan paikassa mitä ei tunne kodikseen.

[/quote]

En luo tälle muksulle erikseen sääntöjä vaan ne säännöt on jo meidän perheessä.

Meillä ei ole muroja kuin joskus mökillä satunnaisesti kesällä. Murot eivät ole terveellistä syötävää joka päivä. Ja olenhan sanonut, että aamiaiseksi saa syödä ihan mitä kaapista löytyy, mutta en oikeasti ehdi tehdä 6 ihmiselle voileipiä nenän eteen. Ja jos tekee yhdelle, pitää tehdä kaikille.

Meillä on täällä muitakin kuin minä ja yksi 8-vuotias ja kaikkien on sopeuduttava. Ja 8-vuotias todellakin tekee ikätasolleen sopivia kotitöitä. Edelleen väitän, että joku roskapussin vieminen kerran päivässä tai pöydän kattaminen ei ole sen ikäiselle ylivoimaista.

Vierailija
74/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 10:13"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 01:12"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 01:01"]

Kuulostaa lähinnä vähän siltä, että kun äidin luona on päässyt helpommalla, niin nyt kokeilee onnistuisiko se teilläkin. Kirjan lukemiseen en ota kantaa, sillä jos se ei kiinnosta, niin ei kannata pakottaa. Ruoan syömisen suhteen toimii varmaan parhaiten juuri tuo lähestymistapa, että tekee valmiiksi saman ruoan kuin muillekin ja jos lapsi haluaa muuta, voi tehdä sen itse. Eiköhän lapsi vähitellen totu uusiin sääntöihin, kun niitä ei räätälöidä häntä varten.

[/quote]

Joo, en aio pakottaa lukemaan. Mutta kun tuo lukuprojekti on käyty läpi ja Heurekassa käyty (ajattelin, että otetaan hänet mukaan, vaikkei mitään lukisi), niin sitten hän saa ehdottaa seuraavaa lukuprojektia ja siihen sopivaa palkintoa. Se projekti voi olla vaikka kolme sarjista ja sitten mennään leffaan tms. Ei ole pakko olla mitään nobelkirjailijoita. :)

Ehkä sitten vaan katson, että auttaako aika talon tavoille sopeutumaan. Mielestäni en vaadi mahdottomia. Mutta tietyt säännöt meillä on: kotitöihin osallistutaan, peliaika tietokoneella tms on rajattu, kotiintulo- ja nukkumaanmenoajat on ne mitkä on, läksyt on tehtävä tai ainakin pitää yrittää, jne.

Mielestäni en vaadi kohtuuttomia. Mutta kai ne sitten on haasteita nämäkin sellaiselle, joka on pellossa saanut kasvaa.

[/quote]

Et voi ottaa lasta mukaan, jos ei lue kirjoja ettekä voi mennä Heurekaan,koska yksi ei lukenut kirjoja.

Kodin sääntöjä ei muuteta sen mukaan, mikä äidistä on kivaa! On sovittu, että JOKAINEN lukee neljä tietokirjaa ja sitten menette. Jos kaikki eivät lue => kukaan ei mene heurekaan.

Mikä on muuten ihan typerä palkinto.

[/quote]

Yhdessä sovittu ja tuon 11-vuotiaan ehdottama oli tuo Heureka. Emme asu pk-seudulla, joten kyllä retki sinnepäin on lapsista kiva. Käydään samalla yhdessä hyvässä ravintolassa syömässä, shoppaillaan vähän ja 12-vuotias haluaisi päästä Starbucksiin (vaikkei edes juo kahvia :P :) ), toivottavasti sinne ei enää silloin ole jonoja.

Aion jutella muiden lasten kanssa, että koska 8-v. ei ollut lukujutusta sopimassa, ei pakoteta mukaan. Ja saa nyt tulla Heurekaan, jos haluaa. Jos ei itse halua mukaan, voidaan mennä silloin, kun hän on äidillään.

Sitten seuraava lukuprojekti sovitaan toisella tapaa.

Vierailija
75/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 00:30"]

Onko tässä nyt kysymys "teidän" säännöistä vai sinun säännöistäsi?

[/quote]

Joo, tätä mäkin jäin miettimään.. siivoaminen ja mitä pöydässä on tarjolla ruuaksi milloinkin on aikuisten päätöksiä, mutta se, mitä kukin lukee ei ole. Jos lasta ei tiedekirjat kiinnosta, anna hänen lukea joku itseään kiinnostava kirja, eikös? Eiköhän kuitenkin tärkeintä olisi että lukee. Voin vaan kuvitella, mitä mun 12v sanoisi, jos alkaisin kiristämään häntä että "nyt sun ON luettava nuo Harry Potterit, tai et pääse meidän mukaan reissuun.." kun lasta ei nappaa yhtään, eikä ole koskaan napannut, fantasiakirjallisuus. Elämänkertoja ja fiktiotakin lukee kirjan/ viikko tahtia kyllä muuten.

Ja kyllä se puuro maistuu, jos mitään muuta ei ole. Toki voisiko joskus viikonloppuna olla sitten sitä leipää ja kaakotakin? Ei kait sullakaan nyt joka aamu niin kiire ole? Ja jos sulla on, niin laita mies tekemään.

Vierailija
76/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna asialle aikaa. Linja on kuitenkin ihan hyvä. On kohtuullista, että jos 8-vuotiaalle ei tarjottava ruoka kelpaa, niin voi ottaa itse kaapista muuta. Pieniä kotitöitä voi vaatia, ja pitääkin. Kirjojen lukemiseen ei tarvitse osallistua, jos ei halua, mutta ehkä seuraavaan projektiin haluaakin jo mukaan. Voitte vaikka kysyä, haluaisiko lapsi itse valita seuraavan aiheen ja kohteen. Tehkää asioita yhdessä, vaikka leipokaa tms, ja pyytäkää lasta mukaan, mutta jos ei lapsi halua niin älkää pakottako. Kärsivällisyyttä, niin kyllä se arki siitä varmasti lähtee sujumaan. Ja miehesi kanssa pitää ehdottomasti vetää samaa linjaa! 

Vierailija
77/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 10:23"]

[quote author="Vierailija" time="13.02.2014 klo 00:30"]

Onko tässä nyt kysymys "teidän" säännöistä vai sinun säännöistäsi?

[/quote]

Joo, tätä mäkin jäin miettimään.. siivoaminen ja mitä pöydässä on tarjolla ruuaksi milloinkin on aikuisten päätöksiä, mutta se, mitä kukin lukee ei ole. Jos lasta ei tiedekirjat kiinnosta, anna hänen lukea joku itseään kiinnostava kirja, eikös? Eiköhän kuitenkin tärkeintä olisi että lukee. Voin vaan kuvitella, mitä mun 12v sanoisi, jos alkaisin kiristämään häntä että "nyt sun ON luettava nuo Harry Potterit, tai et pääse meidän mukaan reissuun.." kun lasta ei nappaa yhtään, eikä ole koskaan napannut, fantasiakirjallisuus. Elämänkertoja ja fiktiotakin lukee kirjan/ viikko tahtia kyllä muuten.

Ja kyllä se puuro maistuu, jos mitään muuta ei ole. Toki voisiko joskus viikonloppuna olla sitten sitä leipää ja kaakotakin? Ei kait sullakaan nyt joka aamu niin kiire ole? Ja jos sulla on, niin laita mies tekemään.

[/quote]

Meillä on viikonloppuisin yleensä aamiaisbuffet, jossa on kaikkea mahdollista. Välillä mennään hotelliin aamiaiselle. Mutta viikolla en ehdi tuota puuroa enempää passata. Jääkaapista saa ottaa ihan mitä haluaa syödä, jos puuro ei maita. Minusta 4-vuotiaalla ei ole vaihtoehtoja, mutta toki 8-vuotias saa tehdä itselleen leivän tai syödä jogurttia marjoilla/hedelmillä, tms.

En ole pakottanut 8-vuotiasta lukemaan. Kysyin vaan, haluaako olla mukana. Ei halua. Ok. Ja mainittakoon, että tiedekirjaksi käy lasten tiedeaiheinen kuvakirja (esim- Eyewitness-sarjaa), vaikka Einsteinista kertova sarjakuva, jne. Ja tuo tiedekirja-juttu on yhdessä 11- ja 12-vuotiaiden kanssa sovittu 11-vuotiaan ehdotuksesta.

Vierailija
78/166 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on kirjoittanut monta viestiä mutta yhdessäkään viestissä ei mainita yhtään positiivista asiaa lapsesta, ei edes neutraalia. Lapsi tuntuu ap:n mielestä olevan kaikin tavoin huono ja kelvoton. Taitaa ap:n mies vältellä lapsen huomioimista mustasukkaisen ap:n vuoksi. Kysyinkin jo aiemmin ap:ltä onko lapsi saanut yhtään sylittelyä, halausta, kehua tai edes hyvänyöntoivotusta isältään sen jälkeen kun isä tapasi ap:n. Ap ei tähän vastannut ja on helppo arvata miksi ei halunnut vastata...

Mahtaakohan tytön äiti tajuta millaiseen hoitopaikkaan on lapsensa laittanut? Palkattu hoitaja omassa kodissa olisi paljon parempi vaihtoehto tässä tilanteessa ja sen palkkaamisessa isä voisi auttaa niin ei tarvitsisi niin usein OMAN lapsensa läsnäoloa sietää.

Vierailija
79/166 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tänne ei asiasta ainakaan kannata tulla kertomaan koska aivan sama minkälainen saatanan sikiö miehesi lapsi olisikin, niin av:n mielestä sinulla ei ole mitään oikeutta edes omassa kodissasi puuttua hänen käytökseensä. Uusperheen ja varsinkin niiden uudet "äidit" ovat poikkeuksetta pahoja perheenrikkojia.. Näin siis täältä olen lukenut.

Vierailija
80/166 |
13.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla huuteli lastensuojeluilmoituksen perään... No, jos nykyään lapselle rajojen laittaminen on lastensuojeluilmoituksen paikka, niin ei ihme, kun ihmisten lapset hyppii seinille ja on patalaiskoja, ei hoida kouluhommia, ei mitään.

Olen tuntenut miehen lapsen 4 vuotta. Kyllä minä hänestä pidän ja väitän, että meillä on kiintymyssuhde vaikka näistä asioista on kahnausta. Ja kyllä minä välillä esim. käyn ihan kahdestaan hänen kanssa vaikka kahvilassa tai kävelemässä ja jutellaan asioista, jne. Ja yritän sitä kiintymystä osoittaa.

Ei meillä ole vain sääntöjä. Meillä on mielestäni usein todella kivaa. Ja väitän, että miehen ja hänen lapsensa maailmankuva on myös minun myötäni avartunut. Tällä lapsella ei esim. ollut kummankaan vanhemman puolelta mahdollisuus käydä mökillä - nyt käytössä on minun kauttani kaksi mökkiä ja lähtee näihin mukaan mielellään. Mies ei ollut koskaan matkustanut ulkomailla eikä ollut tyttökään ennen kuin mies tutustui minuun. Nyt käydään pari kertaa vuodessa Tukholmassa tai Tallinnassa ja kerran vuodessa tehdään pidempi matka. Tämä 8-v. on aina ollut pidemmillä matkoilla mukana, viime kesänä ajoimme Ranskaan, olimme lähes kaksi viikkoa, kiersimme Disneylandit ja Versaillesit ja muut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi