Pelkäänkö ajaa autoa talvella?
Lasta pitäisi kyyditä huomisaamuna ja mulla paniikki. En ole ajanut talvisin moneen vuoteen; en sen jälkeen kun yksi talvi lapset kyydissä tieurakat pyöräytti auton ympäri. Miehellä työkiireiden. Haukkui minut sekopäähullu idiootiksi kun en haluaisi ajaa vaan menisin vaikka taksilla.
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:53"]
Pelkäsin pitkään, kun olen saanut ajokortin kesällä ennen näitä liukkaankelin ajoharjoittelupakkoja. Mutta nyt on pitänyt alkaa työn takia ajaa. Me aloimme paljon ajavan mieheni kanssa käydä "autokoulua", eli kelillä kuin kelillä on käyty joka sunnuntaiaamu harjoittelemassa hiljaiseen aikaan. Siitä sitten vähitellen siirryttiin portaittaan treenaamaan liikenteen sekaan ja niinhän siinä kävi, että vähän aikaa sitten ajoin ihan yksin 400 km matkan työajoa! Se meni hyvin. Keli oli aika hyvä, mutta osan matkaa oli kyllä polannetta. Taskuparkkia en osaa vieläkään, mutta sitä treenataan myös. On harjoiteltu isoja välejä ja kyllä se vielä menee pieneenkin väliin, kun ensin harjoitellaan turvallisilla alueilla pikkuväliä, esim. lumikasojen kanssa.
[/quote]
Jollain on sentään kunnon mies.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 22:54"]Mä olen ajanut koko autokoulun talvella siis talvena jolloin pakkasta oli niin paljon että koko autokouluaikana ei suolasta ollut mitään hyötyä ja tiet ja kadut olivat koko ajan liukkaita. Eipä ole pelottanut ajaa missään olosuhteissa koskaan autoa.
Sama täällä! Kaikkien pitäisi ajaa autokoulu nimenomaan talvella. Minäkin aluksi opettajalle yritin natista, että "ei kai nyt tänään pidetä ajotuntia, on niin hurja ilma?" Ei auttanut, liikenteeseen vaan. Ja näinhän se menee. Kortin hankin silloin 25-vuotiaana työpaikan takia, ja töissä pitää käydä joka päivä säällä kuin säällä.
[/quote]
Joka vuosi ekana liukkaana päivänä. Tai ekana lumisateisena päivänä. Koitan muistaa rauhallisuuden ja tasaisuuden jokaisessa liikkeessä. Hyvin on mennyt. Kerran kääntyi laina-auto motarilla lähes poikittain, kun oli todella liukasta ja tuulinen päivä ja tulin aukealle paikalle. Ei pitäneetkään renkaat (huonommat kuin kesärenkaat, selvisi myöhemmin) tiessä tosi kevyttä autoa. Pidin tasaisen ajon päällä silloinkin, enkä nykäissyt kaasua pois, joka usein tulee heti mieleen! Selvisin tilanteesta kunnialla. Mutta huolehdimpahan omasta paremmin..
Pakko se on ajaa, 2h päivässä, yksin tai yhdessä.
Kannattaa tarkistaa että takakontti on mahdollisimman tyhjä.
Tämä nyt ei ap:n pikaista ongelmaa heti ratkaise, mutta kannattaisi ainakin harkita olla yhteyksissä autokouluun. Voisit ottaa pari ajotuntia ja käydä vaikka liukkaankelin harjoitteluradalla vai mikä se nyt on.
http://www.autokoululiitto.fi/Koulutus/Koulutusta%20ajokortin%20haltijoille