Fakta: onnekkaat voi ylensyödä ja pysyy laihoina, toiset kerää läskiä herkästi
Lukuisissa tutkimuksissa, joissa ihmisiä pidetään ylikaloreilla ts. syövät enemmän kuin kuluttavat, osa porukasta lihoaa huomattavasti enemmän kuin toiset. Toinen voi saada samalla kaloriylimäärällä painoa esim. 7kg kun toiselle kertyy 300g.
Pelikortit ei mee tasan. Voitaisiinko viimein ymmärtää, ettei lihavuus useinkaan kerro mitää henkilön itsekurista, tai tarkoita että henkilö esim. mässäilisi herkuilla enempää kuin muutkaan. Ylipainoisilla henkilöillä ei vaan ole samalla tapaa pelivaraa ruokavalionsa suhteen kuin luonnostaan laihoilla.
Vituttaa kaikki "laihana pysyminen on helppoa, älä syö enemmän kuin kulutat"-pakottajat. Tietyllä tapaa totta, mutta käytännössä asia on osalle äärettömän paljon helpompaa kuin toisille.
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 4 viikkoa ollut "laihiksella", eli en varsinaisesti laihduta, mutta olen katsonut syömisiäni ja päätynyt siihen tulokseen että syön liikaa. Ensin katsoin annoskokoja, jotka olivat liian suuria, joten pienensin niitä. Aloin myös tehdä enemmän kasviksia. Vaikka siis olen aina syönyt paljon kasviksia, niin nyt otin kasvikset ihan uudella tavalla, eli ruuan pääraaka-aineeksi tuli kasvikset.
Nyt viimeiset puolitoista viikkoa on ollut nälkä vähän koko ajan. Tiedostan että aamuun pitäisi varmaan syödä enemmän, mutta koska minulla on närästelyä, ja se on pahinta aamulla, niin tuo on tosi vaikeaa. Vatsa alkaa olla vastaanottavainen ruualle vasta klo 12 jälkeen. Toinen on se, että minun on llalla saatava oikeasti syödä, eikä pieni leipä riitä siihen mitenkään. Muuten herään yöllä kolmen aikoihin, enkä pysty nukkumaan ellen käy syömässä jotain, kun on niin kiljuva nälkä.
En pysty syömään hedelmiä välipaloiksi, koska omenat ja banaanit ja mandariinit tyhjään vatsaan närästävät. Rahkaa ei vatsani siedä myöskään. Leseet ja myy kuitutsydeemi ei käy, koska vatsda ei siedä Marjoihin ei ole varaa, eikä ne nälkää pitäisikään.
Nyt syön siis näin
aamupala kaurapuuro ja keitetty kananmuna klo 10.00
Lounas klo 14 esim. sipuli-kesäkurpitsa-porkkana-pinaatti-parsakaali-fetajuusto "sotkua" pannulla, loraus ruokakermaa seassa. Ja siis ihan oikeasti loraus, desin verran.
päivällinen klo 18 esim. 2 munan munakas tomaatilla ja basilikalla, salaatti jossa vihersalaatia, tomaattia paprikaa kurkkua ananasta, pari t-lusikallista pestoa päällä.
Iltapala klo 21 päivälliseltä jäänyt salaatti, johon lisätty tonnikalaa ja yksi 100&kauraleipä jossa päällä siipale voita ja kermajuustosiivu.
Tämä ei jostain syystä tunnu riittävän, mutta jos syön enemmän, olen taas samassa pisteessä.
Mikä siis neuvoksi?
En herkuttele koskaan, en välitä makeasta esim- hedelmäsalaatti on liian makeaa. En napostele, en ole koskaan napostellutkaan, en pidä siitä että suu käy jatkuvasti. Juon vain vettä ja mustaa kahvia, joskus ja jouluna jonkun tuoremehulasillisen. Kuivaa siideriä menee muutama puteli viikossa saunan päälle.
Kylläpä kuulostaa oudolta. Kahden munan munakas klo 18, tuhti iltapala vielä sen päälle ja silti heräät yölläkin syömään. Itse en jaksaisi millään edes tuota iltapalaa.
Täytyy olla tottumiskysymys. En keksi muuta.
Iltapala ei kylläkään ole tuossa tuhti, salaattia jossa tonnikalaa (ilmeisesti vähän?) ja pieni leipä juustolla ja voilla. Ihmisissä on kyllä eroja näläntunteen kanssa. Sitä paitsi eihän tuo kirjottanut heräävänsä syömään yöllä kuin silloin jos ei ole illalla syönyt.
Eri
No kyllä tuo minulle olisi erittäin tuhti iltapala. Itse syön hedelmän tai jogurtin. Enkä sitäkään jos olisin juuri syönyt jättimunakkaan.
Salaatti ei ole tuhti, eikä pieni leipä. Se että se sinulle olisi, kertoo sinusta itsestäsi eikä toisista
Eri
Niin. Kertoo että minä olen normaalipainoinen, tuo kommentoija ylipainoinen.
Ei kerro, vaan kertoo sen että sinä jankkaat vauvapalstalla semmoista mikä ei pidä paikkaansa.
Mikä ei pidä paikkaansa? Sehän on puhtaasti sinun mielipiteesi, että tonnikalasalaatti ja leipä juuston kera ei ole tuhti iltapala. Edes silloin kun se vedetään klo 18 nautitun munakkaan päälle. Minusta tuo taas on aivan järjetön määrä sapuskaa.
Tykkään itsekin joskus kunnon mättöruuasta. Mutta tuo oli ihan arkipäivän normaalia syömistä jollekin. Josta jää jopa nälkä.
Suurin osa lihoo jos syö liikaa. Nuo läpipaskot on harvinaisia. Turha nyt tuolla yrittää selittää sitä että itse silti syö liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukiossa sen jo näin, luokalla oli langanlaiha tyttö, joka söi koko ajan. Ei riittänyt kouluruoka, jota sitäkin mätti ihan reippaasti. Vielä oli voileipiä eväinä ja niitä söi välillä salaa tunnillakin. Karkkia mutusteli kaiken aikaa. Jumppatunneilta pinnasi minkä pystyi, vihasi liikuntaa.
Ja pysyi laihana. Näin sen kerran vuosien jälkeen, kun oli mennyt naimisiin ja saanut pari lastakin. Yhtä laiha ja riuku oli kuin lukiossakin.
En itsekään ollut ylipainoinen, mutta koko ajan oli vahdittava painoa. Jos vähänkin annoin periksi ruuanhimolle, se näkyi vyötäröllä ja varsinkin lantiolla ja takapuolessa. Tein juoksulenkkejä iltaisin ja pitkiä matkoja ajelin pyörällä ihan vain siksi, että pysyisin kuosissani. En laihtunut, mutta pysyinpähän siinä painossani. Myöhemmin aikuisiällä olen sitten kärsinyt ylipainosta ja laihduttanut itseäni liiankin laihaksi. Tasapainoa on vaikea löytää, heti jos syön normaalisti, alan lihoa. Ja minulla lihominen on epätasaista, lihon alaruumiistani, mutta yläruumis on eri paria.
Nyt joku väittää, että se minun normaali syömiseni on ylensyömistä, mutta on väärässä. Olen ihan ravitsemusterapeutin kanssa käynyt läpi ruokailutapojani ja tehnyt juuri niin, niin kuin neuvotaan tekemään. Lautasmallit jne. Sillä ruokavaliolla pysyn ylipainoisena. Pitää kai olla tyytyväinen, että en sentään sitten liho vielä enempää.
Kun kerran tätä asiaa tuskittelin sukulaisvierailulla, niin yksi tätini sanoi, että no katso minua ja tuota toista tätiäsi. Tasan sama ruumiinrakenne. Pieni yläosa, leveä ja runsas alaosa ja ihan samat ongelmat. No toinen tätini sai syövän ja laihtui luurangoksi ennen kuolemaansa, mutta sekös minua nyt sitten lohduttaisi. Olen tasan varma siitä, että kaikki ohjeet ei sovi kaikille eikä kaikkien ylipaino johdu syömisestä, johan tuon nyt näkee pikkulapsissakin. Tuttuni kaksostytöistä toinen oli jo syntyessään pullero ja isopyllyinen ja toinen hento kuin heinä. Toinen kärsii ylipainosta ja toinen syö mitä vaan ja pysyy laihana.
Sama juttu minulla. Alaosa leveä ja ylhäältä hoikempi ollut aina. Ja juuri alaosan läskistä on vaikeaa päästä eroon. Olen aina joutunut kärsimään ihan nnälkää jos haluan alhaalta laihtua, vatsamakkara häviää nopeasti. Jotenkin mututuntuma on että x ja päärynävartalot lihovat herkemmin kuin omput joilla on iso maha ja hoikat jalat. Varmaan myös hormoniaalista. Samasta syystä miehet laihtuvat helpommin kuin naiset ja nopeammin. Olisi mielenkiintoista nähdä tutkimuksia veriryhmiin, hormoneihin, vartalonmalliin ja lihomiseen liittyen. Itse olin tukevareitinen jo vauvana ja omat lapseni tikkujalkoja vrt omat vauvakuvat.
Ainakin Dr Berg puhuu paljon neljästä vartalotyypistä youtubessa (adrenaliini, kilpirauhanen, estrogeeni, maksaongelmat).
Totta, mutta silti pitää muistaa, että jos toinen lihoaa 10kg ja toinen 1kg, niin jompi kumpi valehtelee syömisistään.
Ite oon laihduttanut 35kg, joista nyt takas on tullut parin vuoden aikana 12kg. Aivan tasan tarkkaan tiedän tunnevammasyöjänä ja sokerihiirenä, että syön huomattavasti enemmän verrattuna langanlaihaan siskooni, joka on juuri tuollainen, että lihoo sata grammaa kuussa, vaikka vetää oikeasti suklaalevyn viikossa ja siihen viikonloppuiset mäkkiruuat eikä eväänsä liikuta kyllä yhtään. Mä taas oikeasti syön ja sen johdosta lihon paljon enemmän kuin sisko, vaikka teen fyysistä työtä. Olen tehnyt meidä välillä tutkimusta about koko elämän ja fakta on se, että sisko huolimatta suklaan ja mäkin syömisestä ja laiskuudesta syö kokonaisvaltaisesti vähemmän kuin minä, vaikka kulutan enemmän kuin sisko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt 4 viikkoa ollut "laihiksella", eli en varsinaisesti laihduta, mutta olen katsonut syömisiäni ja päätynyt siihen tulokseen että syön liikaa. Ensin katsoin annoskokoja, jotka olivat liian suuria, joten pienensin niitä. Aloin myös tehdä enemmän kasviksia. Vaikka siis olen aina syönyt paljon kasviksia, niin nyt otin kasvikset ihan uudella tavalla, eli ruuan pääraaka-aineeksi tuli kasvikset.
Nyt viimeiset puolitoista viikkoa on ollut nälkä vähän koko ajan. Tiedostan että aamuun pitäisi varmaan syödä enemmän, mutta koska minulla on närästelyä, ja se on pahinta aamulla, niin tuo on tosi vaikeaa. Vatsa alkaa olla vastaanottavainen ruualle vasta klo 12 jälkeen. Toinen on se, että minun on llalla saatava oikeasti syödä, eikä pieni leipä riitä siihen mitenkään. Muuten herään yöllä kolmen aikoihin, enkä pysty nukkumaan ellen käy syömässä jotain, kun on niin kiljuva nälkä.
En pysty syömään hedelmiä välipaloiksi, koska omenat ja banaanit ja mandariinit tyhjään vatsaan närästävät. Rahkaa ei vatsani siedä myöskään. Leseet ja myy kuitutsydeemi ei käy, koska vatsda ei siedä Marjoihin ei ole varaa, eikä ne nälkää pitäisikään.
Nyt syön siis näin
aamupala kaurapuuro ja keitetty kananmuna klo 10.00
Lounas klo 14 esim. sipuli-kesäkurpitsa-porkkana-pinaatti-parsakaali-fetajuusto "sotkua" pannulla, loraus ruokakermaa seassa. Ja siis ihan oikeasti loraus, desin verran.
päivällinen klo 18 esim. 2 munan munakas tomaatilla ja basilikalla, salaatti jossa vihersalaatia, tomaattia paprikaa kurkkua ananasta, pari t-lusikallista pestoa päällä.
Iltapala klo 21 päivälliseltä jäänyt salaatti, johon lisätty tonnikalaa ja yksi 100&kauraleipä jossa päällä siipale voita ja kermajuustosiivu.
Tämä ei jostain syystä tunnu riittävän, mutta jos syön enemmän, olen taas samassa pisteessä.
Mikä siis neuvoksi?
En herkuttele koskaan, en välitä makeasta esim- hedelmäsalaatti on liian makeaa. En napostele, en ole koskaan napostellutkaan, en pidä siitä että suu käy jatkuvasti. Juon vain vettä ja mustaa kahvia, joskus ja jouluna jonkun tuoremehulasillisen. Kuivaa siideriä menee muutama puteli viikossa saunan päälle.
Kylläpä kuulostaa oudolta. Kahden munan munakas klo 18, tuhti iltapala vielä sen päälle ja silti heräät yölläkin syömään. Itse en jaksaisi millään edes tuota iltapalaa.
Täytyy olla tottumiskysymys. En keksi muuta.
Iltapala ei kylläkään ole tuossa tuhti, salaattia jossa tonnikalaa (ilmeisesti vähän?) ja pieni leipä juustolla ja voilla. Ihmisissä on kyllä eroja näläntunteen kanssa. Sitä paitsi eihän tuo kirjottanut heräävänsä syömään yöllä kuin silloin jos ei ole illalla syönyt.
Eri
No kyllä tuo minulle olisi erittäin tuhti iltapala. Itse syön hedelmän tai jogurtin. Enkä sitäkään jos olisin juuri syönyt jättimunakkaan.
Salaatti ei ole tuhti, eikä pieni leipä. Se että se sinulle olisi, kertoo sinusta itsestäsi eikä toisista
Eri
No on kyllä tuossa kontekstissa tuhti :D jos siis on jo syönyt illallisen, niin kyllä sen LISÄKSI vielä uuden illallisen verran ruokaa ilta”palana” on liikaa. Itse en edes ymmärrä iltapalaa konseptina, en ole koskaan syönyt illallisen jälkeen mitään erillistä lisäannosta ennen nukkumaanmenoa ja tällaiset erot ruokatottumuksissa ovat nimenomaan niitä jotka erottelevat laihat ja lihavat toisistaan.
/Eri
Jotkut erottelevat myös ruokien kustannukset syöjän mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Nytkö aletaan hoikkia syyllistämään geeneistään ja unohdetaan kaikki annoskoot, liikunta, päivittäinen aktiivisuus, lihasmassan merkitys kaloreiden polttamisessa jne.
Syön joka päivä noin 500-1000 kcal edestä herkkuja ja painoindeksi on yhä 19,4. Harrastan liikuntaa ja lämpimät ateriat koostuu 1 dl hiilihydraattia, 100 g proteiinia ja loput tarvittaessa kasviksia. En käytä kastikkeita tms koskaan tuomaan lisäkaloreita.
Uskon enemmän annoskoon ja oman kulutuksen merkitykseen kuin onnekkuuteen. Eli toivottavasti tämä ei käänny niin, että hoikat on tuurilla onnekkaita ja vain ylipainoiset joutuvat tekemään jotain painonsa eteen.
Vielä isompi ongelma on, jos ylipainoiset alkavat vedota tuohon epäreiluuteen, että mitään ei kannata edes tehdä.
Osa joutuu aina tekemään muita enemmän töitä elämässä, niin se vain menee. Osa saa synnyinlahjaksi älyä, osa ulkonäköä, osa hyvät vanhemmat jne. Ja se tasoittaa tietä huomattavasti. Ei se tarkoita, että muille on ok vain luovuttaa.
Onnella on toinen puoli; korkean metabolian omaava ikääntyy ja kuolee aiemmin, kuin matalan metabolian omaava. Jos asia on epäselvä, linkki alhaalla on luettavissa. Jos lukeminen ei kiinnosta, alapeukku löytyy oikeasta alareunasta.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4984846/
Tässä kansantajuinen kolumni, jossa viitataan 1982 tutkimustulokseen aiheesta:
https://sweatscience.com/does-a-rapid-metabolism-make-you-die-earlier/
En ihmettele ylipainoisten määrää suomessa, nyt ainakaan kun tämän ketjun luin. Tekosyitä ja tekosyitä. Kun eivät itsekkään tajua kuinka naurettavia väitteitä tässäkin ketjussa on esitetty.
Olen itse entinen lihava tekosyiden keksijä. Milloin vika oli geeneissä ja milloin missäkin. Ei ollut oikeasti muuta ongelmaa kuin että söin liikaa. Todella helppoa.
Yrittäkääpä nyt ymmärtää yksi asia. Sillä hoikalla ei ole mitään ongelmaa. Syököön mitä haluaa. Mitä se edes mihinkään liittyy? Todennäköisesti hän jossain vaiheessa alkaa lihomaan jos syö liikaa, tämä on niin nähty. Tämä ei silti liity mitenkään siihen pitäisikö ylipainoisen syödä vähemmän tai paremmin. Se ylipainoisen paino-ongelma on olemassa vaikka maailma olisi epäreilu ja joku voisi syödä joka päivä pizzaa lihomatta (mitä kukaan tuskin loputtomiin voi). Ylipainoisen joka haluaa laihtua, täytyy itse korjata se ruokavalionsa ja lakata miettimästä miksi on epäreilua että hän ei voi syödä joka päivä pizzaa. Aivan turha märehtiä tuollaista. Merkitystä on vain sillä paljonko itse voi syödä. Naapurin Pirkon syömisillä ei ole mitään väliä.
Naposteletko myös kirjoitti:
Höpö höpö. Ei ne kalorit taikasauvalla katoa. Jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot. SE on fakta.
Korkea metabolia tarkoittaa jotain muuta. Toinen voi kuluttaa lenkillä esimerkiksi 100 kaloria tunnissa ja samaan aikaan toinen saman lenkin juossut/kävellyt kuluttaa 80 kaloria. Tässä siis kyseen ollessa saman ikäisistä ja saman kokoisista ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta silti pitää muistaa, että jos toinen lihoaa 10kg ja toinen 1kg, niin jompi kumpi valehtelee syömisistään.
Ite oon laihduttanut 35kg, joista nyt takas on tullut parin vuoden aikana 12kg. Aivan tasan tarkkaan tiedän tunnevammasyöjänä ja sokerihiirenä, että syön huomattavasti enemmän verrattuna langanlaihaan siskooni, joka on juuri tuollainen, että lihoo sata grammaa kuussa, vaikka vetää oikeasti suklaalevyn viikossa ja siihen viikonloppuiset mäkkiruuat eikä eväänsä liikuta kyllä yhtään. Mä taas oikeasti syön ja sen johdosta lihon paljon enemmän kuin sisko, vaikka teen fyysistä työtä. Olen tehnyt meidä välillä tutkimusta about koko elämän ja fakta on se, että sisko huolimatta suklaan ja mäkin syömisestä ja laiskuudesta syö kokonaisvaltaisesti vähemmän kuin minä, vaikka kulutan enemmän kuin sisko.
Hormonit, stressi, liikunta ym. vaikuttaa siihen paljonko ja mihin rasva kertyy jos on kertyäkseen. Rasvasolujen litistyminen (istuminen) paisuttaa rasvakudosta?
Normaalipaino on helpompi pitää kuin laihduttaa ylipainosta normaalipainoon.
Vierailija kirjoitti:
Heitetään vielä esimerkki itseasiassa niinkin läheltä kuin viime lauantaista:
minun aamupala: 2 sämpylää juustolla, metulla, kurkulla, salaatilla, tomaatilla ja voilla
siskon aamupala: toinen puolikas isosta sämpylästä samoilla höysteillä
minun lounas: salaattiannos sis. kanaa, fetaa ja keitetty kananmuna
siskon lounas: bic mac plus ateriana ja cocista
minun päivällinen: täysjyväriisiä, kermakanakastiketta, uunivihanneksia - otin vähän lisää
siskon lounas: cocista ja aamun toinen sämpylän puolikas
minun iltapala: 2 sämpylää kuten aamulla, maustamatonta jogurttia ja mysliä
siskon iltapala: suklaalevy, muutama irtokarkki ja cocista
Minä kävelin 3km + kotityöt ja pihan siivousta, sisko käveli autolle ja takaisin.
Kyllä minä syön selkeästi enemmän kaloreita, vaikka syönkin ns. paremmin kuin sisko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
minun aamupala: 2 sämpylää juustolla, metulla, kurkulla, salaatilla, tomaatilla ja voilla
minun päivällinen: täysjyväriisiä, kermakanakastiketta, uunivihanneksia - otin vähän lisää
Minä kävelin 3km + kotityöt ja pihan siivousta, sisko käveli autolle ja takaisin.
Kyllä minä syön selkeästi enemmän kaloreita, vaikka syönkin ns. paremmin kuin sisko.
Tämä on hyvä esimerkki. Itse tykkään tehdä ruokaa ja syödä ns. hyvin. Lautasmallin mukaan ja vihannekset ja hedelmät. Perus ruokavalioni on erinomainen. Nuo herkut syön/söisin näiden hyvien ruokieni lisäksi, en niiden sijaan. Moni joka vetää koko ajan jotain suklaalevyä, jättää välistä aterioita ja siten kaloreita tulee oikeasti vähemmän. Ja juomat tekee tosi paljon. Suklaan syöjä juo ehkä vettä silloin kun minä juon lasin mehua. En ole itse ylipainoinen, siinä rajoilla, mutta joudun koko ajan pitämään silmällä ettei paino nouse, juurikin koska päivän kaloritarpeeni tulee täyteen hyvästä ruoasta ja järkevistä välipaloista, siinä ei ole sijaa niille suklaalevyille kovin usein.
Vierailija kirjoitti:
Olen uskonut kuuluvani näihin onnekkaisiin ylensyöjiin jotka mystisesti eivät liho. Mutta tämä ketju on näyttänyt toisen todellisuuden. Esim juuri tuo kommentoija joka syö reilun aamiaisen, lounaan, illallisen ja vielä lounaan verran ruokaa iltapalaksi. Ja hän sanoo nykyään "katsovansa syömisiään". Eli ennen meni vieläkin enemmän. Itse taas syön aamiaiseksi jogurtin, kotiruokaa lounaaksi ja iltapalaksi esim leivän ja kakkupalan kahvin kanssa.
Tämä ehkä selittää, miksi voin rangaistuksetta syödä pussin sipsejä viikonloppuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vertaat itseäsi siskoosi? Joku kilpailu menossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nytkö aletaan hoikkia syyllistämään geeneistään ja unohdetaan kaikki annoskoot, liikunta, päivittäinen aktiivisuus, lihasmassan merkitys kaloreiden polttamisessa jne.
Syön joka päivä noin 500-1000 kcal edestä herkkuja ja painoindeksi on yhä 19,4. Harrastan liikuntaa ja lämpimät ateriat koostuu 1 dl hiilihydraattia, 100 g proteiinia ja loput tarvittaessa kasviksia. En käytä kastikkeita tms koskaan tuomaan lisäkaloreita.
Uskon enemmän annoskoon ja oman kulutuksen merkitykseen kuin onnekkuuteen. Eli toivottavasti tämä ei käänny niin, että hoikat on tuurilla onnekkaita ja vain ylipainoiset joutuvat tekemään jotain painonsa eteen.
Vielä isompi ongelma on, jos ylipainoiset alkavat vedota tuohon epäreiluuteen, että mitään ei kannata edes tehdä.
Osa joutuu aina tekemään muita enemmän töitä elämässä, niin se vain menee. Osa saa synnyinlahjaksi älyä, osa ulkonäköä, osa hyvät vanhemmat jne. Ja se tasoittaa tietä huomattavasti. Ei se tarkoita, että muille on ok vain luovuttaa.
Tienaan enemmän kuin 90 % suomalaisista. Mikä on tekosyy, etteivät kaikki jaksa ponnistella yhtä paljon vaan luuseroivat?
Onkohan vielä sellasia ihmisiä jotka ovat onnellisia ja pulskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi vertaat itseäsi siskoosi? Joku kilpailu menossa?
Onpa outo kommentti, ketjuun jonka aiheena on vertailla ihmisiä. -eri
Höpö höpö. Ei ne kalorit taikasauvalla katoa. Jos syöt enemmän kuin kulutat, lihot. SE on fakta.