Myyjien hyökkäys iholle: Voisinko jotenkin auttaa?
Tässä on menty nyt aika lailla yli. Olet hädintuskin päässyt liikkeeseen sisälle, kun myyjä toisensa jälkeen liimautuu paniikinomaisesti lähellesi kysyen tuota mantraa. Itsellä ainakin kestää usein hetken, että kysyttävää edes voi muodostua. On tosi poikkeuksellista, jos olisi tavoitteena niin selkeä kohde, että sen voisi sotilaallisesti ilmoittaa jo 10 cm piippausporttien sisäpuolella, hengästyneenä ja lumiräntäinen takki viuhuen. Pahin oli eräs Dressman pohjoisemmassa Suomessa. Myyjä seisoi heti ovella ja tykitti jokaiselle tuon ahdistavan kysymyksen suorilta. Poikkeuksetta jokainen sisääntulija vastasi kiusaantuneena, että kunhan nyt pääsen ensiksi sisälle tänne. Suomalainen voi olla joskus vähäpuheinen, mutta kysyä me kyllä osataan. Ei sitä apua tarvitse liimata kylkeen. Lähtee kaikki ideat ja tarpeet viimeisetkin mielestä siinä vaiheessa. Koskee myös alkoholimyymälöitä, kiitos - kysyn kyllä, jos haluan apuja. Yleensä haen joko tutun tuotteen tai silmäilen mielenkiinnosta pidempään, mitä kaikkea tarjolla on. Tuntuu, että myyjillä on tosi monessa liikkeessä hätä. Miksi? Älkää nyt karkottako asiakkaita. Tämä tiedoksi nimenomaan asiakaspalvelijoita perehdyttäville tahoille.
Kommentit (116)
Minulle kävi näin viimeksi Mustissa ja Mirrissä. Koira jännitti ja menin syrjään istumaan siksi aikaa, kun odotamme kynsienleikkuuseen pääsyä. Juuri kun olin saanut koiran rauhoittumaan jalkojeni juureen paikalle hiihteli ylipirteä Mustin ja Mirrin myyjä kysymään, mitä etsimme - ihan kuin etsisin jotain istuessani penkillä. Selvähän se, että koira reagoi tilanteeseen :(
Naama norsunvitulla olevat zoomerit voivat jatkossa tilata ostoksensa netistä. 🤣
Ne on olleet kurssilla. Joku rökälehintainen liikkeenjohdon konsultti on opettanut, että asiakas täytyy heti saada lukittua ostotapahtumaan. Ensimmäinen minuutti ja verbaalinen kontakti on tärkein. Asiakas ei saa päästä ulos ovesta ilman ostoksia.
Apteekit on pahimpia! Heti on joku tivaamassa mihin vaivaan etsin apua. Ala siinä nyt kaikkien kuullen selittämään jotain intimivaivoja, ei kiitos.
Toinen ärsytyksen aihe on lisämyynti. Henkilökunta on pakotettu myymään ihan asiaankuulumattomia lisätuotteita.
Meillä ainakin myös nuorisoa haittaa toi myyjien käytös.
Niinpä. Sitten itketään, että miksi kaikki kivijalkaliikkeet loppuu. No miksiköhän!? Myyjät kimpussa kuin iilimadot tuputtamassa ja "auttamassa". Itse haluaisin varsin harrastuukseeni liittyvässä liikkeessä käydä joskus vain ihastelemassa tuotteita ja testailemassa RAUHASSA, mutta ei. Harmi, olisi kiva tukea paikallista kivijalkaa, mutta verkkokauppaostoksiksi menee aina, ei hinnan takia, vaan sen takia kun ei liikkeessä saa katsella rauhassa.
Hai. Minä menin osteleen stokkalle Dimitrin ja Mirandan kans. Mersulla mentiin komeesti. Heti kun päästiin ovesta sisään niin johan saatiin hyvää palvelua. Ainakin 10 myyjää ja 2 vartijaa oli heti ympärillä kysymässä että mitä saisi olla. Terveisin Rainer.
Tämä on arkinen ja tosi yleinen ärsytyksenaihe. Todella yleinen. Myyjä vois paremmin huikata, että hei olen käytettävissä jos kysyttävää tulee. Silloin riittää vain nyökätä tai sanoa kiitos. Paljon helpompaa!
Voisitteko vain harkita vastaavanne ystävällisesti, "Kiitos, tulin vain katselemaan". Toimii joka kerta ainakin omalla kohdallani.
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko vain harkita vastaavanne ystävällisesti, "Kiitos, tulin vain katselemaan". Toimii joka kerta ainakin omalla kohdallani.
No sitähän me joudumme työksemme toistamaan. Taisit missata aloituksen pointin.
Apteekissa olen tyytyväinen, että tulevat kysymään. Siellä en halua "kierrellä" ja "vain katsella", vaan saada nopeasti tuotteet x, y ja z ja päästä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Naama norsunvitulla olevat zoomerit voivat jatkossa tilata ostoksensa netistä. 🤣
Miten hoidat koiran kynsien leikkaamisen Netissä?
Voi rakkaat asiakkaat, kun me myyjät kyllä tiedämme itsekin, ja myös omasta kokemuksesta, kuinka ärsyttävää tuo on. Se ei silti ole meidän vikamme. Meille räyhäämällä asia ei muutu miksikään. Meille ei ole tätä ainoastaan neuvottu, vaan ilmoitettu, että tämän systeemin mukaan mennään. Se on se kaikkein tärkein asia, sitä valvotaan, mitataan kytätään ja raportoidaan koko ajan. Jos et tervehdi joka puolelle koko ajan, ja ole kyselemässä ennalta määrätyillä sanoilla, istut äkkiä palaverissa johdon kanssa selittämässä, miksi tulokset ovat huonot.
Tässä ei ole kysymys siitä, että ollaan vaan kohteliaita ja moikataan asiakkaita, vaan siitä, että kauppojen johtoryhmät ovat ajaneet läpi ajatuksen asiakkaiden hurmaamisesta. Enää ei ole mahdollista tulla kauppaan, tehdä kaikessa rauhassa ostokset, mennä kassalle, maksaa ja lähteä kotiin. Ei, ostoksilla käynnin pitää sisältää juuri tuo hurmaaminen ja olla elämyksellinen ja ainutlaatuinen viihtymiskokonaisuus.
Itseäni ei ainakaan haittaa, vaikka myyjät eivät tervehtisikään, mutta en minä kaupoissa käykään siksi, että haluaisin elämyksiä ja viihdykettä,vaan tekemässä tarpeelliset hankinnat. Jos tarvin neuvoa, osaan kysyä. Pitäisikö jonkun ryhtyä tekemään adressia aiheesta?
Menkää kuluneissa verkkareissa autoliikkeeseen. Kun edes vilkaisette myyjän suuntaan, niin takuulla painuvat piiloon.
Itseäni tuo ei haittaa. Tulee vaan kiva olo, kun heti huomioidaan. Kukaan ei ole ikinä jäänyt kärttämään sen jälkeen, kun sanon vain katselevani. Se luo myös turvallisuudentunnetta, että myyjät on skarppeina. Osaltaan taitaakin liittyä myös siihen, että "sinut on huomattu, älä pölli mitään". Vaikken siis edes ole varas enkä usko, että suurin osa on.
Ap sanoo, että ei mene tietty tuote mielessä kauppaan. No kiva juttu, mutta todella monet menevät! Ei se päällepäin näy.
Huonotapaisempaa on olla edes tervehtimättä.
Miten joku voi vetää herneet nenään siitä, että kysytään voiko auttaa?
Voihan vain sanoa, että ei kiitos.
Toisaalta joskus myyjät saattavat tulla vähän liian aikaisin kyselemään. On hyvä antaa asiakkaan ensin vähän katsella, ja sitten voi käydä kysymässä. Näin vältytään siltä hyökkäyksen tunteelta. Näin toimittiin siinä vaateliikkeessä, jossa olin töissä.
Naulan kantaan. Kun sen tietää, että heidät on opetettu tuohon ja silti kun ei se toimi noin.