Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fakta: onnekkaat voi ylensyödä ja pysyy laihoina, toiset kerää läskiä herkästi

Vierailija
29.10.2020 |

Lukuisissa tutkimuksissa, joissa ihmisiä pidetään ylikaloreilla ts. syövät enemmän kuin kuluttavat, osa porukasta lihoaa huomattavasti enemmän kuin toiset. Toinen voi saada samalla kaloriylimäärällä painoa esim. 7kg kun toiselle kertyy 300g.

Pelikortit ei mee tasan. Voitaisiinko viimein ymmärtää, ettei lihavuus useinkaan kerro mitää henkilön itsekurista, tai tarkoita että henkilö esim. mässäilisi herkuilla enempää kuin muutkaan. Ylipainoisilla henkilöillä ei vaan ole samalla tapaa pelivaraa ruokavalionsa suhteen kuin luonnostaan laihoilla.

Vituttaa kaikki "laihana pysyminen on helppoa, älä syö enemmän kuin kulutat"-pakottajat. Tietyllä tapaa totta, mutta käytännössä asia on osalle äärettömän paljon helpompaa kuin toisille.

Kommentit (206)

Vierailija
41/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuosta, mutta jonkunlaiset geenit vaikuttaa selkeästi syömishaluihin. Ihan vain omaa sukuani tarkkailemalla olen huomannut, että tiettyjä ulkonäköpiirteitä perineet ovat myös erityyppisiä ruuan suhteen. Esim. sisarukset tai serkut, jotka näyttää hyvin paljon yhteiseltä isoisältämme, ovat taipuvaisempia syömään enemmän ja siten lihomaan. Kun taas isoäidin suvusta löytyviä piirteitä perineet ovat järjestään todella laihoja. He eivät siis syö yhtä paljoa ja silti pysy laihoina, vaan heillä tosiaan on hyvin pieni ruokahalu ja ovat aika nirsojakin.

Mulla on lapsenkin ollu aamulla herätessä ollut mielessä, mitä aamupalaksi. Ja ruokaan oli himo. Olin lihava lapsi.

Mies taas ollut hoikka pajunvitsa, jota syöminen ei kiinnosta aikuisenakaan

Huomaa tämän lapsista, hieman pullea kysyy melkein joka päivä, mitä koulussa ruokana.

Laiha lapsi haluaa mahdollisimman pian ruokapöydästä pois, eikä aina malttaisi tulla syömään.

Meillä sama. Tytär, normaalipainoinen syö ruoka-aikoina, ja satunnaisesti herkkuja, kun taas ylipainoinen poika miettii mitä hyvää iltapalalla olisi, mitä ruokaa koulussa tänään, ja kun on syönyt runsaan välipalan tunti sitten, niin alkaa kärttää teossa olevaa ruokaa, ja ramppaamaan keittiössä kun sitä valmistetaan vielä, "nälkä, mulla on nälkä". Tämä tapahtuu vain jos on pojan lempiruokaa. Jos tehdään jotain "pahaa hyi" niin ei ole koko päivänä nälkä. Paitsi iltapala sitten pitäisi saada jo klo 19, että pääsee nukkumaan "kun on niiiiin väsynyt". Sitten syö runsaan "iltapalan", on menevinään nukkumaan, ja ysiltä illalla tulee keittiöön syömään toisen iltapalan, kun uni ei kuulemma tule  nukkumaan kun on niin nälkä. 

Eli ylipainoinen kikkailee koko ajan ruualla sinne sun tänne, ja normaalipainoinen ei edes mieti ruokaa juuri ollenkaan.

Vierailija
42/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ! Siskopuoleni elää pitsalla ja irtiksillä, painaa 52 kg. Äitinsä on samanlainen. Minä taas koetan syödä terveellisesti ja liikkua vaikka ei  yhtään nappaisi joku lenkkeily, painan  90kg.

Elää pizzalla ja irtiksillä..? Jos syö joka päivä yhden pizzan (riippuu tietysti myös täytteistä) ja vähän irtokarkkeja päälle eikä mitään muuta, niin eihän se ketään lihota. Varmasti huono olo tulee ja väsymys eikä todellakaan ole terveellistä. Jos taas syöt sen pizzan ja irttarit muiden aterioiden päälle, niin kalorit ovat sen verran, että varmasti lihoo.

Kyllä varmasti lihottaa. Yhdessä isossa pizzassa voi olla helposti 1500+ kcal ja 200g karkeissa on 700. Se on jo 2200, joka on aivan liikaa vaikka 60 kg liikkumattomalle naiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ! Siskopuoleni elää pitsalla ja irtiksillä, painaa 52 kg. Äitinsä on samanlainen. Minä taas koetan syödä terveellisesti ja liikkua vaikka ei  yhtään nappaisi joku lenkkeily, painan  90kg.

Elää pizzalla ja irtiksillä..? Jos syö joka päivä yhden pizzan (riippuu tietysti myös täytteistä) ja vähän irtokarkkeja päälle eikä mitään muuta, niin eihän se ketään lihota. Varmasti huono olo tulee ja väsymys eikä todellakaan ole terveellistä. Jos taas syöt sen pizzan ja irttarit muiden aterioiden päälle, niin kalorit ovat sen verran, että varmasti lihoo.

Väität siis, että jos syön päivälliseksi pizzaa ja limsaa ja iltapalaksi  karkkia niin  en  mitenkään voisi lihota ja voisin sanoa lääkärillekin ettei syy  ylipainoon ole ruuassa vaan syön oikein hyvin?

Niin, jos kalorit ovat se n. 1500 kcal / päivä ja näin on tottunut syömään aina. Eihän se hyvin syömistä ole, muttei lihottavaakaan...

1500 on ihan sopiva jos painaa 50-60 kg ja tekee istumatyötä ja tulee töistä kotiin istumaan.

Niin. Lainaamani henkilö kertoi siskopuolestaan, joka elää pizzalla ja irtokarkeilla ja painaa silti 52 kg. Kyllä hän voi ns. elää pizzalla ja irtokarkeilla lihomatta, jos päivän kalorit on tottuneesti se n. 1500 kcal.

Vierailija
44/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä varmasti lihottaa. Yhdessä isossa pizzassa voi olla helposti 1500+ kcal ja 200g karkeissa on 700. Se on jo 2200, joka on aivan liikaa vaikka 60 kg liikkumattomalle naiselle.

Riippuu toki pizzan täytteistä ja koosta, mutta sellainen noin 1000 kcal on yhdessä normaalikokoisessa pizzerian pizzassa.

Vierailija
45/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Vierailija
46/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalori on kalori, ei vaikkapa 500 kaloria pysy toisen kehossa 500 kalorina ja muutu toisen kehossa 1000 kaloriksi. Selittäkää, mistä sitä energiaa syntyy tyhjästä, kun tällaista ilmiötä ei ole tähän saakka maailmankaikkeudessa havaittu. Miksi uskotte muissa asioissa tieteeseen mutta laihdutuksessa kirjaimelliseen taikuuteen?

Vierailija
47/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität siis, että jos syön päivälliseksi pizzaa ja limsaa ja iltapalaksi  karkkia niin  en  mitenkään voisi lihota ja voisin sanoa lääkärillekin ettei syy  ylipainoon ole ruuassa vaan syön oikein hyvin?

Niin, jos kalorit ovat se n. 1500 kcal / päivä ja näin on tottunut syömään aina. Eihän se hyvin syömistä ole, muttei lihottavaakaan...

1500 on ihan sopiva jos painaa 50-60 kg ja tekee istumatyötä ja tulee töistä kotiin istumaan.

Mä olen koko elämäni syönyt (juhlia lukuun ottamatta) max tuon verran ja niillä kaloreilla on kyllä liikuttu runsaasti, tehty ruumiillista työtä (esim rakennettu 3 taloa), kasvatettu lapset ja käyty palkkatöissä 40 vuotta. Hyvin on jaksanut kun ruuan laatu on erittäin hyvä. Uskon että kaltaisiani pieniruokaisia - tai omasta mielestäni normaaliruokaisia - on tosi paljon. Nykyään vaan luullaan että 2000 kcal on perusannos:D 

Vierailija
48/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On faktoja ja ”faktoja”.

Sitä keksii mitä vaan ettei tarvitse ottaa vastuuta tekemisistään, lihomisistaan...

Vierailija
49/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalori on kalori, ei vaikkapa 500 kaloria pysy toisen kehossa 500 kalorina ja muutu toisen kehossa 1000 kaloriksi. Selittäkää, mistä sitä energiaa syntyy tyhjästä, kun tällaista ilmiötä ei ole tähän saakka maailmankaikkeudessa havaittu. Miksi uskotte muissa asioissa tieteeseen mutta laihdutuksessa kirjaimelliseen taikuuteen?

Omalla kohdallani olen huomannut että jos syön vaikka 300 kcal ylimääräistä päivän aikana niin pizzan/suklaata syötyäni (ts hiilareita) paino nousee muutama sata grammaa mutta lihaa ja salaattia saman verran yli syödessä ei. Varmaan kyse on nesteestäkin mitä nuo turhat hiilarit kerää mutta sen pois saaminen kestää viikon tiukoilla kaloreilla. 

Kaloreissa ei varmaan ole eroa mutta olisko ruuan GI arvolla jotain tekemistä tämän kanssa?

Vierailija
50/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu toki pizzan täytteistä ja koosta, mutta sellainen noin 1000 kcal on yhdessä normaalikokoisessa pizzerian pizzassa.

Tuo taitaa olla minimi pizzerian pizzalle. Yleensä ne on 1300 - 1500 kcal. Pakastepizzat on 900 kcal mutta ne onkin paljon pienempiä

Vierailija
51/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen sellainen, joka syö mitä haluaa ja miten paljon tahansa eikä harrasta liikuntaa, mutta pysyy hoikkana. Silti mua ärsyttää ihan sikana tuo väite, että mulla on vaan hyvät geenit. En harrasta mitään kunnollista liikuntaa, mutta kävelen aina portaat ja olen muutenkin aktiivinen. Teen ahkerasti taukojumppaa työn lomassa jne.

Syön mitä haluan ja niin paljon kuin haluan, mutta se ei silti tarkoita, että ylensöisin. Olin aina kuvitellut syöväni paljon, kunnes menin ylipainoisten työkaverieni kanssa lounasbuffettiin. Otin niin paljon ruokaa kun halusin ja lautaseni oli täynnä, mutta työkaverini ottivat vähintään tuplasti enemmän ruokaa minuun verrattuna. En olisi pystynyt syömään samaa ruokamäärää vaikka olisin halunnut ja olin täynnä syötyäni oman annokseni.

Silloin tajusin, että vaikka minusta tuntui, että syön tosi paljon, niin suhteessa se on ilmeisesti kuitenkin sopivasti kaloreita minulle. Se on harhaa, että söisin jotenkin tosi paljon ja pysyn hoikkana. Oikeasti syön juuri sopivasti.

Vierailija
52/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ma-mupizzeriat ovat Suomessa varmasti suosituimpia ja niiden pizzat ovat niin isoja, että 1500 tai jopa 2000 on lähempänä oikeaa. Riippuu täytteistä.

Vierailija
53/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käy paljon lapsia syömässä säännöllisesti, osa päivittäin, omien lasten lisäksi. Näin on ollut vuosia. Lapsista huomaa, että joillekin ruoka vain maistuu paremmin kuin toisille, siis ihan mikä tahansa ruoka. Omat lapset ovat todella hoikkia, lähes alipainoisia ja syövät pieniä annoksia moneen muuhun lapseen verrattuna. Tulevat myös kylläiseksi nopeasti ja voivat helposti olla 8h syömättä hereillä ollessaan. Osa lapsista ottaa lähes aina lisää, mitä omani eivät tee juuri koskaan. Sanomattakin selvää, että on mukavampaa tehdä ruokaa hyvinsyöville lapsille kuin omilleni.

Tietysti tämä ei kerro lasten painosta aikuisuudessa, mutta ainakin moni näistä hyvällä ruokahalulla varustetuista lapsista on jo vähän pyöreitä. Toisille ehkä ruoka itsessään maistuu paremmin ja samalla tarvitsevat enemmän ruokaa saadakseen saman kylläisyyden tunteen.

Vierailija
54/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikkumiseeni nähden minun tulisi syödä joku 800 kaloria päivässä laihtuakseni. En tähän pysty koska joutuisin olemaan nälässä. Joten olen ylipainoinen. 

Vierailija
55/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaapa tää video, tuosta geenien vaikutuksesta. Ite asia alkaa siinä 2 minuutin kohdalla.

Vierailija
56/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen koko elämäni syönyt (juhlia lukuun ottamatta) max tuon verran ja niillä kaloreilla on kyllä liikuttu runsaasti, tehty ruumiillista työtä (esim rakennettu 3 taloa), kasvatettu lapset ja käyty palkkatöissä 40 vuotta. Hyvin on jaksanut kun ruuan laatu on erittäin hyvä. Uskon että kaltaisiani pieniruokaisia - tai omasta mielestäni normaaliruokaisia - on tosi paljon. Nykyään vaan luullaan että 2000 kcal on perusannos:D 

Oletko varmasti laskenut kaloreita aina? Sanoisin, että tuohon 1500kcal on vaikea päästä joka päivä, jos ei tietoisesti laske kaloreita. Ruoassa on yllättävän paljon kaloreita, enkä itse aina osaa sanoa, olenko syönyt 1500 vai 2000 kaloria päivän aikana, vaikka päässä yritän laskea kalorit yhteen.

Vierailija
57/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseenalaistan faktasi, ap. En koe olevani onnekas vaikka periaatteessa voisinkin silloin tällöin "ylensyödä", vaan nimenomaan syön vain silloin kun on nälkä ja juuri sen verran kuin tarvii. Uskon, että ylensyönti nimenomaan sotkee kehon omia kylläisyyssignaaleja, jolloin ne jäävät normaalitilanteessakin korkeammalle tasolle.

Vierailija
58/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle aina ihmiset sanoo, että syön tosi paljon. Olen kuitenki aika hoikka. Mun mielestä on huvittavaa, että kerran kuussa tai kaks tapahtuvaa ihmisten kanssa syömistä pidetään, jotenki mun normina syömisenä. Joo mä pystyn syömään paljon ja tykkään herkutella, mutta kyllä arjessa mennään tosi perusruuilla ilman herkutteluja.

Vierailija
59/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen sellainen, joka syö mitä haluaa ja miten paljon tahansa eikä harrasta liikuntaa, mutta pysyy hoikkana. Silti mua ärsyttää ihan sikana tuo väite, että mulla on vaan hyvät geenit. En harrasta mitään kunnollista liikuntaa, mutta kävelen aina portaat ja olen muutenkin aktiivinen. Teen ahkerasti taukojumppaa työn lomassa jne.

Syön mitä haluan ja niin paljon kuin haluan, mutta se ei silti tarkoita, että ylensöisin. Olin aina kuvitellut syöväni paljon, kunnes menin ylipainoisten työkaverieni kanssa lounasbuffettiin. Otin niin paljon ruokaa kun halusin ja lautaseni oli täynnä, mutta työkaverini ottivat vähintään tuplasti enemmän ruokaa minuun verrattuna. En olisi pystynyt syömään samaa ruokamäärää vaikka olisin halunnut ja olin täynnä syötyäni oman annokseni.

Silloin tajusin, että vaikka minusta tuntui, että syön tosi paljon, niin suhteessa se on ilmeisesti kuitenkin sopivasti kaloreita minulle. Se on harhaa, että söisin jotenkin tosi paljon ja pysyn hoikkana. Oikeasti syön juuri sopivasti.

Olen samaa mieltä. En usko, että monet normaalipainoiset edes ymmärtää paljonko reilusti ylipainoinen pystyy syömään.

Vierailija
60/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologiselta kannalta ihminen on tarkoitettu syömään kerralla paljon ja miltei ähkyyn asti, ja sitten paastoamaan vuorokaudenkin ennen seuraavaa ateriaa.

Nyt meidät on opetettu syömään pieniä annoksia tiheästi, ja tämä saattaa ollakin syy ylipainoon.