Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fakta: onnekkaat voi ylensyödä ja pysyy laihoina, toiset kerää läskiä herkästi

Vierailija
29.10.2020 |

Lukuisissa tutkimuksissa, joissa ihmisiä pidetään ylikaloreilla ts. syövät enemmän kuin kuluttavat, osa porukasta lihoaa huomattavasti enemmän kuin toiset. Toinen voi saada samalla kaloriylimäärällä painoa esim. 7kg kun toiselle kertyy 300g.

Pelikortit ei mee tasan. Voitaisiinko viimein ymmärtää, ettei lihavuus useinkaan kerro mitää henkilön itsekurista, tai tarkoita että henkilö esim. mässäilisi herkuilla enempää kuin muutkaan. Ylipainoisilla henkilöillä ei vaan ole samalla tapaa pelivaraa ruokavalionsa suhteen kuin luonnostaan laihoilla.

Vituttaa kaikki "laihana pysyminen on helppoa, älä syö enemmän kuin kulutat"-pakottajat. Tietyllä tapaa totta, mutta käytännössä asia on osalle äärettömän paljon helpompaa kuin toisille.

Kommentit (206)

Vierailija
21/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on, että ihmisvartaloita on erilaisia ja toimii erilailla. Geeneistä se yleensä on kiinni miten se läski kertyy kroppaan; joillekin keskivartaloon, joillekin alakroppaan, joillekin joka puolelle, jotkut ovat lanteikkaita, jotkut ihan suoria, jotkut harteikkaita jne. On ihmisiä, joilla se muutaman kilon painonnousu ei näy missään ja joillakin on heti iso pömppis. Jos päivittäinen kalorikulutus on ihan kenellä vaan se liki 3000 kcal, niin varmasti lihoo!

Pitää silti muistaa, että vaikka olisi hoikka, mutta mättää sisäänsä herkkuja päivän kaloritarpeen verran, niin elimistö ei varmasti voi hyvin pidemmän päälle.

Vierailija
22/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta, mutta geenit eivät selitä kaikkea. 70-luvulla ja sitä ennen ylipainoisia oli paljon vähemmän, ja nuoret olivat silloin tiukoissa t-paidoissa eikä mistään pursunnut. Geenit eivät ole muuttuneet niin nopeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TÄMÄ! Siskopuoleni elää pitsalla ja irtiksillä, painaa 52 kg. Äitinsä on samanlainen. Minä taas koetan syödä terveellisesti ja liikkua vaikka ei  yhtään nappaisi joku lenkkeily, painan  90kg.

Vierailija
24/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄMÄ! Siskopuoleni elää pitsalla ja irtiksillä, painaa 52 kg. Äitinsä on samanlainen. Minä taas koetan syödä terveellisesti ja liikkua vaikka ei  yhtään nappaisi joku lenkkeily, painan  90kg.

Mitä syöt? Harrastatko liikuntaa?

Vierailija
25/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi kaveri joka on tuskastunut anoreksiaepäilyihin ja kehotuksiin syödä enemmän. Haluaisi itsekin vähän lihoa että jalat näyttäisi paremmilta hameissa. Mutta ei. Edes kolme lasta eivät ole auttaneet,ihan riuku koko nainen.

Vierailija
26/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä tuosta, mutta jonkunlaiset geenit vaikuttaa selkeästi syömishaluihin. Ihan vain omaa sukuani tarkkailemalla olen huomannut, että tiettyjä ulkonäköpiirteitä perineet ovat myös erityyppisiä ruuan suhteen. Esim. sisarukset tai serkut, jotka näyttää hyvin paljon yhteiseltä isoisältämme, ovat taipuvaisempia syömään enemmän ja siten lihomaan. Kun taas isoäidin suvusta löytyviä piirteitä perineet ovat järjestään todella laihoja. He eivät siis syö yhtä paljoa ja silti pysy laihoina, vaan heillä tosiaan on hyvin pieni ruokahalu ja ovat aika nirsojakin.

Geenit säätelevät kaikkia kehomme mekanismeja. Itse olen ollut reilusti ylipainoinen kuten osa äidin puolen suvustani. Aloin laihduttamaan tarkoituksella, terveyssyistä ja totuin pienempiin ruoka-annoksiin ja mielitekoni muuttuivat epäterveellisistä vaihtoehdoista terveellisempiin yllättävän nopeasti. Nykyään mieli tekee mielummin raikasta fetasalaattia kuin kermapullaa tai karkkipussia.

Eli geenit kyllä ohjaavat tiettyyn pisteeseen saakka kehomme toimintoja, mutta itse voimme vaikuttaa omilla valinnoillamme myös omaan terveyteemme ja mielitekoihimme. Asia ei tietääkseni ole aivan yhtä mustavalkoinen, kuin voisi kuvitella. Emme ole geeniemme orjia, tarvitaan myös ympäristötekijät. Lisäksi ihmisellä on vapaa tahto, jonka pohjalta hän voi itse vaikuttaa omaan toimintaansa ja ajatteluunsa.

Vierailija
27/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elää pizzalla ja irtiksillä..? Jos syö joka päivä yhden pizzan (riippuu tietysti myös täytteistä) ja vähän irtokarkkeja päälle eikä mitään muuta, niin eihän se ketään lihota. Varmasti huono olo tulee ja väsymys eikä todellakaan ole terveellistä. Jos taas syöt sen pizzan ja irttarit muiden aterioiden päälle, niin kalorit ovat sen verran, että varmasti lihoo.

Vierailija
28/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Genetiikka määrää paljon. Ihmisen vartalon rakenteesta voi usein päätellä, onko hänet "luotu" keräämään rasvaa kroppaansa.

Tutkimuksissa on ihan vakuuttavasti todettu, että suomalaiset ovat geneettisesti ikään kuin 2 eri kansaa: länsisuomalaiset ja itäsuomalaiset.

Lännestä kotoisin olevat ovat rakenteeltaan sirompia. Itäsuomalaisilla taas näkee enemmän pyöreitä vartalon muotoja. Vartalon linjat ovat erilaiset, ja kokonaisuus on "pulleampi". Oman kokemuksen mukaan heillä on suurempi taipumus kertätä rasvaa ja kyky lihoa "joka puolelta" tasaisesti.

Monet suomalaiset ovat tietysti sekoitus molempia kansoja. Todennäköisesti kylmissä ja niukoissa oloissa tuosta piirteestä on ollut etua, mutta se johtaa lihavuuteen nykyisessä yhteiskunnassa.

Vierailija
29/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä syöt? Harrastatko liikuntaa?

No  tässä on nyt melko tyypilliset yhden päivän syömiseni:

Aamulla musta kahvi ja kaurapuuroa mustikoilla.

Töissä lounaaksi se mitä siellä tarjotaan,esim  janssoninkiusaus, En ota leipää.

Lisää mustaa kahvia.

Kotona  tortilloja salaatinlehteen tehtynä.

Iltapalaksi ateriankorvikejuoma ja kuppi teetä.

Kerran viikossa herrkupäivä jolloin syön pikkupussin salmiakkia ja juon pari lonkeroa.

Pyöräilen töihin ja käyn pari kertaa viikossa lenkillä.

Vierailija
30/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kirjaimellisesti "läpipaskot" sairastavat yleensä jotain suolistosairautta, jolloin kaikki syöty tulee vetenä ulos hyvinkin nopeasti. Moni ei sitä tiedosta ennen, kuin silloin, kun on pakko hakeutua lääkäriin, kun olo on voimaton ja jatkuvasti vatsa kramppaa.

Vierailija
31/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On myös fakta että toiset ihmiset syö kurkkua s, voileipää, ja pullovettä, ja toisille tarttuu mukaan croissantteja, kermakahvia ja suklaata. Annosko'oissa kolmanneksen ero, toisella ekstra parsakaalia ja toisella iso töräys majoneesia.

Seuratkaa joskus miten tosi hoikat tuttavanne syövät. Itse olen huomannut että monilla heistä on vahva kylläisyysstoppi, eivät syö tylsyyteen, ja oikeasti haluavat ennemmin kurkkusiivuja kuin jotain kermajuustoa. Itse olen enemmän herkkusuu, eli on maailman kahdeksas ihme etten ole vielä yhtä leveä kuin pitkä.

Jännä juttu, kun itse olen tuo kurkku-  ja vesipullotyyppi, mutta vartalo kerää silti läskiä. Jokainen ruoka perustuu kasviksiin tai proteiiniin ja hiilarit ovat vain taustalla. Kävelen töihin jne.

Tosin, nyt on ikää ja nuorena en ollut pullukka. Mutta tämmöinen nyt vaan olen.

Vierailija
32/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elää pizzalla ja irtiksillä..? Jos syö joka päivä yhden pizzan (riippuu tietysti myös täytteistä) ja vähän irtokarkkeja päälle eikä mitään muuta, niin eihän se ketään lihota. Varmasti huono olo tulee ja väsymys eikä todellakaan ole terveellistä. Jos taas syöt sen pizzan ja irttarit muiden aterioiden päälle, niin kalorit ovat sen verran, että varmasti lihoo.

No syö toki muutakin mutta rakastaa pitsaa ja asuu vielä pitserian yläkerrassa! En edelleenkään ymmärrä, miten niin laiha ihminen voi yksin syödä kokonaisen perhepitsan.

Vierailija
33/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista kuulla myös lihasten näkökulmaa. Aika moni isompi kokoinen omaa vahvat käsilihakset, ja lihakset myös painaa. Minkälainen yhtälö tässä on? 

Rasvaa ihmisillä kerääntyy myös eri paikkoihin. Toisilla se on vyötärö, toisilla jalat. Toisilla rasva kertyy mahan ''sisukseen'' ja joskus puhutaan ''laiha-läskeistä.''

Vierailija
34/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että kukaan voi ylensyödä ainakaan pitkään.

Nämä jotka herkuttelevat ja syövät kaikkea lihomatta (kuten itsekin) osaavat vain annostella syömisensä luonnostaan niin ettei energia ylitä tarvetta.

Eli jos on vetänyt litran jäätelöä ei varmastikasn jaksa syödä raskasta ateriaa samana päivänä. Ehkä syökin tuntien kuluttua vain voileivän tai kevyen salaatin. Tai jos on juhlittu ystävien kanssa, syöty ja juotu pitkän kaavan mukaan illalla niin seuraavana päivänä joku soppa maistuu hyvälle. Sen enempää miettimättä tai kaloreja laskematta.

Ainakin omilla hoikilla ystävilläni ikään katsomatta näin.

Vierailija
35/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä kirjaimellisesti "läpipaskot" sairastavat yleensä jotain suolistosairautta, jolloin kaikki syöty tulee vetenä ulos hyvinkin nopeasti. Moni ei sitä tiedosta ennen, kuin silloin, kun on pakko hakeutua lääkäriin, kun olo on voimaton ja jatkuvasti vatsa kramppaa.

Höpö höpö ! T. se jolla on tosi laiha siskopuoli

Vierailija
36/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität siis, että jos syön päivälliseksi pizzaa ja limsaa ja iltapalaksi  karkkia niin  en  mitenkään voisi lihota ja voisin sanoa lääkärillekin ettei syy  ylipainoon ole ruuassa vaan syön oikein hyvin?

Vierailija
37/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität siis, että jos syön päivälliseksi pizzaa ja limsaa ja iltapalaksi  karkkia niin  en  mitenkään voisi lihota ja voisin sanoa lääkärillekin ettei syy  ylipainoon ole ruuassa vaan syön oikein hyvin?

Niin, jos kalorit ovat se n. 1500 kcal / päivä ja näin on tottunut syömään aina. Eihän se hyvin syömistä ole, muttei lihottavaakaan...

Vierailija
38/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Genetiikka määrää paljon. Ihmisen vartalon rakenteesta voi usein päätellä, onko hänet "luotu" keräämään rasvaa kroppaansa.

Tutkimuksissa on ihan vakuuttavasti todettu, että suomalaiset ovat geneettisesti ikään kuin 2 eri kansaa: länsisuomalaiset ja itäsuomalaiset.

Lännestä kotoisin olevat ovat rakenteeltaan sirompia. Itäsuomalaisilla taas näkee enemmän pyöreitä vartalon muotoja. Vartalon linjat ovat erilaiset, ja kokonaisuus on "pulleampi". Oman kokemuksen mukaan heillä on suurempi taipumus kertätä rasvaa ja kyky lihoa "joka puolelta" tasaisesti.

Monet suomalaiset ovat tietysti sekoitus molempia kansoja. Todennäköisesti kylmissä ja niukoissa oloissa tuosta piirteestä on ollut etua, mutta se johtaa lihavuuteen nykyisessä yhteiskunnassa.

Juuri meinasin tulla kirjoittamaan tämän saman asian. Omat juuret ovat idästä mutta työkaverini on pesunkestävä länsisuomalainen. Minä olen pyöreähkö, hän taas hoikka. Minä taistelen kilojani vastaan, hän taas yrittää saada lisää painoa. Jos mentiin ruokalaan yhdessä, syötiin aikalailla samoja ruokia, mutta hänellä oli ns. rekkamiehen annos ja kertoi valitsevansa aina oikeaa voita jne.. Hän ei harrasta liikuntaa koska ei pidä liikuntapaikoista, mutta saattaa kyllä käydä kävelyllä, minä taas käyn säännöllisesti pari kertaa viikossa. Tuntuuhan se välillä epäreilulta kun itse pakertaa kovasti pysyäkseen edes jossain kuosissa ja toinen voi mutustella pari viineriä kerralla ja olla silti mallimitoissa. Mutta sellaista se on elämssä.

Vierailija
39/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46vuotias kahden lapsen äiti, pituutta mulla on 166cm ja painoa noin 56kg. Minulla ei ole minkäänsortin syömishäiriötä, en ole koskaan jättänyt syömättä, laskenut kaloreita tai oksentanut ruuan jälkeen. Syön huoleti mitä haluan ja rakastan roskaruokaa. Tuntuu, että näissä "Tolla on varmaan anoreksia"-juoruissa on taustalla katkeruus siitä kun toinen ei liho millään. Että eihän voi olla  mikään pulkannaru jos syö!

No, minä olen. Samoin veli ja äiti. 

Vierailija
40/206 |
30.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, jos kalorit ovat se n. 1500 kcal / päivä ja näin on tottunut syömään aina. Eihän se hyvin syömistä ole, muttei lihottavaakaan...

1500 on ihan sopiva jos painaa 50-60 kg ja tekee istumatyötä ja tulee töistä kotiin istumaan.