AMK on korkeakoulu siinä missä yliopistokin
Olen huomannut tällä palstalla, että AMK:n käyneet jotenkin nöyristelevät oman tutkintonsa kanssa. "Olen nyt vaan tällainen sairaanhoitaja" tms. AMK on Suomen lain mukaan korkeakoulu eli AMK:n käyneet ovat lain mukaan korkeakoulutettuja. Kyseessä ei ole mielipidekysymys vaan fakta. Arvostakaa sitä omaa tutkintoanne ja sanokaa pää pystyssä olevanne korkeakoulutettuja, teillä on siihen täysi oikeus.
AMK ei ole opisto eikä se ole ammattikoulua lähes vastaava koulutus vaan Suomen koulutusjärjestelmään itsenäisenä tullut korkeakoulu yliopistojen rinnalle. Toki ainoastaan yliopiston käynyt on akateeminen, mikäli joku nämä nimitykset kokee tärkeäksi.
Itse olen aina ollut hyvä opinnoissa ja AMK:n käynyt Helsingissä, alansa tunneituimmassa koulussa ja todellakin arvostan tutkintoani ja pidän sitä haastavana, enkä yhtään nöyristele yliopiston käyneiden edessä. Osa kursseista oli helpompia, osa taas hyvinkin haastavia ja hyvän arvosanan eteen piti tehdä kunnolla töitä.
Omalla alallani (kaupallinen) muutenkin koulutus avaa ovia, mutta työkokemuksen merkitys on erittäin suuri. Tunnen kauppatieteiden maistereita, jotka eivät ole ilman työkokemusta työllistyneet omalle alalleen kun minä taas tradenomina olen opiskeluaikana hankkimani työkokemuksen ansiosta työllistynyt oman alan töihin. Hakemiini paikkoihin hakevat sekä tradet että KTM:t ja yleensä työkokemus ja persoona ratkaisevat valinnan.
Pointtina ei ollut moittia yliopistoa ja siellä saatu opetus on varmasti tieteellistä ja syvällistä ja arvostan yliopistotukintoa(kin) kovasti. Pointti oli siinä, että AMK on korkeakoulu ja koulun käyneet korkeakoulutettuja ja tutkintoa on turha vähätellä tai selostaa, miten sen saa käytyä kuka tahansa. Opiskelu vaatii kuitenkin aina motivaatiota ja keskittymiskykyä. Itse en ikinä vähättelisi omaa tutkintoani vaan ylpeänä kerron olevani tradenomi.
Kommentit (181)
Tuntuisi tärkeintä olevan oppia hyödyllisiä taitoja, oli se opisto tai koulu mikä tahansa. Jos koulussa opitut taidot ovat kunnioitettavia tai niitä on ylipäänsä opittu, kai ne puhuvat sitten omasta puolestaan? Jos taas esim.yliopistossa (korkeimmalle arvostettu opinahjo) opitut asiat ovat täysin tai osittain turhia, niin tämä voisi selittää halua keskittyä opinahjojen sisäänpääsyvaatimuksiin, titteleihin sun muuhun sivutilpehööriin itse asian sijasta. Toki myös AMK:n käynyt voi korostaa tutkintonsa korkeakoulumaisuutta tuntiakseen olonsa paremmaksi, jos ei ole kuitenkaan saanut koulutuksesta mitään hyödyllisiä erityistaitoja.
-Mies 28v-
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 15:44"]
Ilmiselvä trolli, mutta jatkakaa vaan...
[/quote] Teknilliseen yliopistoon ei varmaan hae edes ämmän papruilla kirjoittaneet eli hakijoita ei ole niin paljoa kun johonkin humanistisille linjoille.
[/quote]
Tämä on paras kun puhutaan arvosanoista, jesh, kunnon provo! No aikanaan kun hain amikseen lukion päättötodistuksella, niin todistuksen arvosanat eivät kiinnostaneet, vaan suoritetut kurssit+työkokemus, niiden lisäksi oli vielä sisäänpääsykoe. Sisään pääsin heittämällä. No kun menin amk:hon niin niitä ei kiinnostanut taaskaan arvosanat vaan amiksen suoritetut kurssit ja päättötodistus, sekä työkokemus, jota minulla oli takana alalla 6 vuotta. Amk:hon en joutunut pääsykokeisiin vaan pääsin heittämällä sisään, koska olin käynyt saman alan amiksen ja olin ollut 6 vuotta alalla töissä. Kaikki amiksen kurssit sain hyväksiluettua ja suoritin vain ylemmät kurssit. 3 vuoden amisopiskelun+6 vuoden alalla työskentelyn jälkeen suoritin amk:n aikuisopiskelijana 2,5 vuodessa.
[/quote]
Mielenkiintoista. Laboratorioanalyytikon papereista sai 68,5 opintopistettä anteeksi, työharjoittelu tuli kuitattua työkekemuksella Jäljelle jäi laskennallinen kolme vuotta, mutta opintosihteerin mukaan todellisuus on 3,5 vuotta koska ei niitä kursseja järjestetä minun tarpeitteni mukaan..
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:12"]Miksi AMK:ssa opiskelevat yrittävät vakuutella kokoajan tätä omaa koulutuksen tasoaan? Ei ketään kiinnosta oikeasti, paitsi siinä vaiheessa kun aletaan mollaamaan toista tutkintoa, että omaa saisi nostettua ylemmäs ja vertaamaan omia opinnäytetöitään graduihin ja kandeihin samantasoisina..
[/quote]
Koulutuksella eikä sotilasarvolla ei ole mitään merkitystä. Lähinnä ne pitävät yliopistokoulutuksestaan suurta meteliä, jotka ovat sukunsa ainoat yliopiston käyneet, eivät muut. Muille ihmisille sillä ei ole mitään merkitystä että oletko käynyt amiksen, amk:n, yamk:n, yliopiston vai pelkän lukion. Ihmisille on tärkeintä se että on saanut töitä millä elää, ei koulutus.
[/quote]
Höpsis!
Kyllä on merkitystä sekä koulutuksella että sotilasarvolla.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:20"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:12"]Miksi AMK:ssa opiskelevat yrittävät vakuutella kokoajan tätä omaa koulutuksen tasoaan? Ei ketään kiinnosta oikeasti, paitsi siinä vaiheessa kun aletaan mollaamaan toista tutkintoa, että omaa saisi nostettua ylemmäs ja vertaamaan omia opinnäytetöitään graduihin ja kandeihin samantasoisina..
[/quote]
Koulutuksella eikä sotilasarvolla ei ole mitään merkitystä. Lähinnä ne pitävät yliopistokoulutuksestaan suurta meteliä, jotka ovat sukunsa ainoat yliopiston käyneet, eivät muut. Muille ihmisille sillä ei ole mitään merkitystä että oletko käynyt amiksen, amk:n, yamk:n, yliopiston vai pelkän lukion. Ihmisille on tärkeintä se että on saanut töitä millä elää, ei koulutus.
[/quote]
Höpsis!
Kyllä on merkitystä sekä koulutuksella että sotilasarvolla.
[/quote]
PROVO!
Kyllä on amissit taas vetänyt mainettaan lokaan tässä(kin) ketjussa. Mikä teitä vaivaa?
Minä jo pelkäsin että joku minun vanhoista trolleista olisi noussut esiin mutta ei sentään. Onnittelut ap:lle, olen yrittänyt trollailla aiheesta mutta harvoin onnistunut näin hyvin. t. palstatrolli.
Olen itse yliopiston maisteri ja toiminut opettajana mm. ammattikorkeakoulussa. Ala oli sairaanhoito (opetin psykologiaa) ja näkemykseni on, että kaikista amk-aloista ja -koulutuksista tämä on vaativammasta päästä. Siltikin koko meiningissä oli enemmän yhteistä saman alan ammattikoulun kanssa (jossa myös olen opettanut) kuin omassa toki aivan toisen alan yo-koulutuksessani.
Olen myös lukenut parin teknisen alan amk:n käyneen tutun lopputyöt. Piti ihan parahtaa, että onko tämä tosiaan lopputyö - tekemäni proseminaariesitelmätkin olivat aivotuotteena kyllä vaativampia ja sen puoleen myös jopa pidempiä.
Muistetaan nyt että ei se siltä ketään pahenna tai tyhmennä jos menee amk:iin taikka päinvastoin ketään älyn jättiläiseksi nosta jos sattuu pääsemään yliopiston (toisinaan leveästäkin) veräjästä läpi.
En kuitenkaan todellakaan käyttäisi mitään University of Applied Sc. -nimitystä meikäläisistä amkeista...
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 02:35"]Kyllä on amissit taas vetänyt mainettaan lokaan tässä(kin) ketjussa. Mikä teitä vaivaa?
[/quote]
PROVO!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 02:44"]Minä jo pelkäsin että joku minun vanhoista trolleista olisi noussut esiin mutta ei sentään. Onnittelut ap:lle, olen yrittänyt trollailla aiheesta mutta harvoin onnistunut näin hyvin. t. palstatrolli.[/quote]
PROVO!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 03:05"]Olen itse yliopiston maisteri ja toiminut opettajana mm. ammattikorkeakoulussa. Ala oli sairaanhoito (opetin psykologiaa) ja näkemykseni on, että kaikista amk-aloista ja -koulutuksista tämä on vaativammasta päästä. Siltikin koko meiningissä oli enemmän yhteistä saman alan ammattikoulun kanssa (jossa myös olen opettanut) kuin omassa toki aivan toisen alan yo-koulutuksessani.
Olen myös lukenut parin teknisen alan amk:n käyneen tutun lopputyöt. Piti ihan parahtaa, että onko tämä tosiaan lopputyö - tekemäni proseminaariesitelmätkin olivat aivotuotteena kyllä vaativampia ja sen puoleen myös jopa pidempiä.
Muistetaan nyt että ei se siltä ketään pahenna tai tyhmennä jos menee amk:iin taikka päinvastoin ketään älyn jättiläiseksi nosta jos sattuu pääsemään yliopiston (toisinaan leveästäkin) veräjästä läpi.
En kuitenkaan todellakaan käyttäisi mitään University of Applied Sc. -nimitystä meikäläisistä amkeista...
[/quote]
PROVO!
Akateemisena varmaan tiedät että parin lopputyön lukeminen tai yhteen amk:hn tutustuminen ei ole riittävä otos yleistämään AMK tasoa.
Kaverini valmistui juuri sairaanhoitajaksi ja kyllä hän itse oli sitä mieltä , että koko koulutus oli ihan pelleilyä ja tenteistä pääsi heittämällä läpi ja ei siis ole todellakaan mikään kympin oppilas ollut lukiossa. Kirjoitti b-c paperit ja ka n. 7,5 luokkaa. Niin vain pääsi opiskelemaan amk :hon sh linjalle Suomen kolmannneksi suosituimmassa amk:ssa isossa kaupungissa eli ei tarvinnut edes lähteä minnekään perähikiälle. Joskus vertailimme opintojamme (minä opiskelen yliopistossa myös terveysalalla) ja kyllä kaveri totes suoraan että ei todellakaan ole yhtä vaativia kursseja ollut heillä ja opintopisteitä irtoo amkssa paljon helpommin työmäärään nähden.
Tässä siis vain yksi näkökulma /mielipide asiaan.
Mielestäni sh on hieno /vaativa tutkinto/ammatti psyykeen ja fyysisen vaativuutensa vuoksi, mutta koulu ei välttämättä vaadi yhtäpaljon kuin esim yliopisto..
Aikoinani hain sekä AMK:n että yliopistoon, ja aikalailla henkseleitä renkutellen, sillä lukion paperit olivat kiitettävät, kirjoituksista oli ropissut M:ä ja E:tä, mukaan lukien pitkä matikka. Vaan kuinkas kävikään, hoitopuolen kokeisiin ei tullut edes kutsua ja kv-business tradenomi tutkintoon jäin varasijalle numero kaksikymmentä ja risat. TKK:lle olisin päässyt jo pelkän matematiikan arvosanan turvin, vaan ei teknillinen ala kiinnostanut. Hyvä niin. Vuotta myöhemmin tsemppasin aiempaa enemmän, pääsin Hesan valtiotieteelliseen, ja valmistuttuani sain todella hyvän työpaikan. Olen siis “AMK-hylkiö” mutta ihan hyvin on mennyt näinkin. : )
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:34"]Kaverini valmistui juuri sairaanhoitajaksi ja kyllä hän itse oli sitä mieltä , että koko koulutus oli ihan pelleilyä ja tenteistä pääsi heittämällä läpi ja ei siis ole todellakaan mikään kympin oppilas ollut lukiossa. Kirjoitti b-c paperit ja ka n. 7,5 luokkaa. Niin vain pääsi opiskelemaan amk :hon sh linjalle Suomen kolmannneksi suosituimmassa amk:ssa isossa kaupungissa eli ei tarvinnut edes lähteä minnekään perähikiälle. Joskus vertailimme opintojamme (minä opiskelen yliopistossa myös terveysalalla) ja kyllä kaveri totes suoraan että ei todellakaan ole yhtä vaativia kursseja ollut heillä ja opintopisteitä irtoo amkssa paljon helpommin työmäärään nähden.
Mielestäni sh on hieno /vaativa tutkinto/ammatti psyykeen ja fyysisen vaativuutensa vuoksi, mutta koulu ei välttämättä vaadi yhtäpaljon kuin esim yliopisto..
[/quote]
Trolli PROVO!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:10"]
Aikoinani hain sekä AMK:n että yliopistoon, ja aikalailla henkseleitä renkutellen, sillä lukion paperit olivat kiitettävät, kirjoituksista oli ropissut M:ä ja E:tä, mukaan lukien pitkä matikka. Vaan kuinkas kävikään, hoitopuolen kokeisiin ei tullut edes kutsua ja kv-business tradenomi tutkintoon jäin varasijalle numero kaksikymmentä ja risat. TKK:lle olisin päässyt jo pelkän matematiikan arvosanan turvin, vaan ei teknillinen ala kiinnostanut. Hyvä niin. Vuotta myöhemmin tsemppasin aiempaa enemmän, pääsin Hesan valtiotieteelliseen, ja valmistuttuani sain todella hyvän työpaikan. Olen siis “AMK-hylkiö” mutta ihan hyvin on mennyt näinkin. : )
[/quote]
TROLLI, PROVO!
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:34"]Kaverini valmistui juuri sairaanhoitajaksi ja kyllä hän itse oli sitä mieltä , että koko koulutus oli ihan pelleilyä ja tenteistä pääsi heittämällä läpi ja ei siis ole todellakaan mikään kympin oppilas ollut lukiossa. Kirjoitti b-c paperit ja ka n. 7,5 luokkaa. Niin vain pääsi opiskelemaan amk :hon sh linjalle Suomen kolmannneksi suosituimmassa amk:ssa isossa kaupungissa eli ei tarvinnut edes lähteä minnekään perähikiälle. Joskus vertailimme opintojamme (minä opiskelen yliopistossa myös terveysalalla) ja kyllä kaveri totes suoraan että ei todellakaan ole yhtä vaativia kursseja ollut heillä ja opintopisteitä irtoo amkssa paljon helpommin työmäärään nähden.
[/quote]
Trolli PROVO!
[/quote]
Ei ole mikään trolli/provo. Kerroin juuri mitä kaverini kanssa muutama kk sitten juttelimme ennen hänen valmistumistaan.
Se, mikä AMK:n käyneiltä tuppaa aina unohtumaan on että yliopisto on tiedekorkeakoulu, AMK korkeakoulu. Sitten AMK:n käyneet kuvittelevat esim. päättötöidensä vastaavan kandeja ja graduja vaikka ne eivät ole mitenkään rinnasteisia keskenään koska yliopiston tiedemäisyys näkyy myös niissä kandeissa ja graduissa.
AMK on korkeakoulu, en sitä tiedekorkeakouluksi sanonutkaan. Itse tein opinnäytetyötäni puoli vuotta ja panostin siihen älyttömästi aikaa ja vaivaa kun taas moni tekee kandin parissa kuukaudessa ja työ on huomattavasti omaa lopputyötäni lyhyempi. Tietenkään pituus ei ole yhtä tärkeä asia kuin sisältö, mutta kyllä oma lopputyöni kandiin on verrattavissa.
[quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="10.02.2014 klo 08:34"]Kaverini valmistui juuri sairaanhoitajaksi ja kyllä hän itse oli sitä mieltä , että koko koulutus oli ihan pelleilyä ja tenteistä pääsi heittämällä läpi ja ei siis ole todellakaan mikään kympin oppilas ollut lukiossa. Kirjoitti b-c paperit ja ka n. 7,5 luokkaa. Niin vain pääsi opiskelemaan amk :hon sh linjalle Suomen kolmannneksi suosituimmassa amk:ssa isossa kaupungissa eli ei tarvinnut edes lähteä minnekään perähikiälle. Joskus vertailimme opintojamme (minä opiskelen yliopistossa myös terveysalalla) ja kyllä kaveri totes suoraan että ei todellakaan ole yhtä vaativia kursseja ollut heillä ja opintopisteitä irtoo amkssa paljon helpommin työmäärään nähden.
[/quote]
Trolli PROVO!
[/quote]
Ei ole mikään trolli/provo. Kerroin juuri mitä kaverini kanssa muutama kk sitten juttelimme ennen hänen valmistumistaan.
[/quote]
TROLLI, PROVO!
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 21:24"]Ja leikkikoulu on koulu siinä missä koulukin... AMK:lla on arvonsa omalla sarallaan ja yliopistolla omallaan. Mutta samalla tavalla ne eivät ole korkeakouluja. Vaikka nimessä sana esiintyykin.
[/quote]
PROVO!