AMK on korkeakoulu siinä missä yliopistokin
Olen huomannut tällä palstalla, että AMK:n käyneet jotenkin nöyristelevät oman tutkintonsa kanssa. "Olen nyt vaan tällainen sairaanhoitaja" tms. AMK on Suomen lain mukaan korkeakoulu eli AMK:n käyneet ovat lain mukaan korkeakoulutettuja. Kyseessä ei ole mielipidekysymys vaan fakta. Arvostakaa sitä omaa tutkintoanne ja sanokaa pää pystyssä olevanne korkeakoulutettuja, teillä on siihen täysi oikeus.
AMK ei ole opisto eikä se ole ammattikoulua lähes vastaava koulutus vaan Suomen koulutusjärjestelmään itsenäisenä tullut korkeakoulu yliopistojen rinnalle. Toki ainoastaan yliopiston käynyt on akateeminen, mikäli joku nämä nimitykset kokee tärkeäksi.
Itse olen aina ollut hyvä opinnoissa ja AMK:n käynyt Helsingissä, alansa tunneituimmassa koulussa ja todellakin arvostan tutkintoani ja pidän sitä haastavana, enkä yhtään nöyristele yliopiston käyneiden edessä. Osa kursseista oli helpompia, osa taas hyvinkin haastavia ja hyvän arvosanan eteen piti tehdä kunnolla töitä.
Omalla alallani (kaupallinen) muutenkin koulutus avaa ovia, mutta työkokemuksen merkitys on erittäin suuri. Tunnen kauppatieteiden maistereita, jotka eivät ole ilman työkokemusta työllistyneet omalle alalleen kun minä taas tradenomina olen opiskeluaikana hankkimani työkokemuksen ansiosta työllistynyt oman alan töihin. Hakemiini paikkoihin hakevat sekä tradet että KTM:t ja yleensä työkokemus ja persoona ratkaisevat valinnan.
Pointtina ei ollut moittia yliopistoa ja siellä saatu opetus on varmasti tieteellistä ja syvällistä ja arvostan yliopistotukintoa(kin) kovasti. Pointti oli siinä, että AMK on korkeakoulu ja koulun käyneet korkeakoulutettuja ja tutkintoa on turha vähätellä tai selostaa, miten sen saa käytyä kuka tahansa. Opiskelu vaatii kuitenkin aina motivaatiota ja keskittymiskykyä. Itse en ikinä vähättelisi omaa tutkintoani vaan ylpeänä kerron olevani tradenomi.
"Opiskelen" ammattikorkeakoulussa toista vuotta ja täytyy sanoa, että Ammattileikkikoulu tai Leikkikorkeakoulu olisi sopivampi nimi.
Ensimmäistäkään kirjaa ei ole tentteihin lukemista varten tarvinnut avata ja kurssit ovat pahimmillaan sitä, että kurssin pohjana on olevinaan jotakin ammattikirjallisuutta kurssin alalta, opettaja on ostanut kirjakustantajata powerpoint-diat jotka hän melkeimpä lukee suoraan ja sitten on monivalintakoetentti. Tenttiä varten valmistautumiseksi saa monivalintakokeen kysymys- ja vastauspankit etukäteen, joten opiskelijat vain pänttäävät ulkoa monivalintakokeen vastauksia eivätkä tajua asiasta yhtään mitään, koska tunnilla on vain surffailtu webissä ja facebookissa. Tällaisia kursseja on tähän mennessä ollut neljä.
Toinen (toivottavasti) ääriesimerkki oli, kun palautin harjoitusryhmätyötä ryhmäni puolesta sähköiseen oppiimisympäristöön. Ryhmätyön lopputulemana piti palauttaa kirjallinen raportti. Kun palautin raportin, niin samassa silmänräpäyksessä kun painoin "Lähetä"-nappulaa, työn arvosanaksi ilmestyi 4 (asteikko 1...5). Ihmettelin, että mitenkäs tuo oikein on mahdollista, niin samassa huomasin, että olin kokonaan unohtanut liittää liitetiedostona sen varsinaisen raportin ja lähetin vain tekstin jossa kertoilin että "Tässä on nyt tämän ja tämän ryhmän raportti...".
En sitten tiedä miten huonoja ammattikorkeakouluja oikein voi ollakaan, kun meidän koulu oli viimevuonna toiseksi paras Suomessa :D Mulle on tullut sellainen kuva, että koko ammattirkorkeakoulutouhu on melkoinen mätäpaise, mikä pitäisi puhkaista ja tonkia juurtajaksain. Siinä menee varmaan satoja miljoonia euroja vuodessa kankkulan kaivoon, kun koulut ovat opettavinaan ja opiskelijat opiskelevinaan ja vielä kehdataan kehuskella miten korkeatasoista koulutus on.
Onhan sekin kai mahdollista, että vain tuo meidän koulutusohjeelma on roskaa ja että minulla on ollut huonoa säkää ja olen törmännyt vain sellaisiin muiden koulutusohjelmien opiskelijoihin, joilla on vastaavia kokemuksia. Ja senkin sanon, että on ollut myös hyviä - jopa erittäin hyviä - kursseja. Pointti on kuitenkin se, että systemaattista laatua ei ole olemassa, koska tuollainen piittaamattomuus on vuodesta toiseen mahdollista.
Minun henk.koht. kokemukseni pohjalta on törkeää huijausta liittää minkäänlaista korkeakouluun tai yliopistoon viittaavaakaan siihen nimeen. Toisaalta, enhän minä tiedä vaikka yliopistotkin olisivat ihan täyttä kusetusta.