Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perheen bruttotulot yht. 6500e/kk ja valitetaan

Vierailija
09.02.2014 |

Ai että muo ärsyttää nuo keskituloiset ja vähän sen yli tienaavat kun esitetään niin köyhiä että. Valitetaan että ei tahdo rahaa riittää mihinkään ja palkastakin menee niin suuri osa veroa jne. Silti jollekin perheelle joka tienaa esim. 6500€ brutto jää verojen jälkeen PALJON enemmän elämiseen kun pienituloiselle esim. verrattuna 4000€ brutto tienaaviin (siis pariskunnan yhteiset tulot) Puhutaan nyt ihan tavis perheistä eli niistä joilla on kohtuullinen määrä lapsia kuten 2-3.

Silti nämä hyvätuloiset ovat melkein "kateellisia" työttömille tai niille jotka saavat ehkä jotain yhteiskunnan tukia kuten asumistukea tai kateellisia siitä että jotkut pienituloiset eivät joudu maksamaan täysiä päivähoitomaksuja kuten he. Miksi ne ei tajua että VEROJEN JA TÄYSIEN ASUMISKULUJEN JA PÄIVÄHOITOMAKSUJEN JÄLKEENKIN niille kuitenkin jää elämiseen paljon paljon enemmän rahaa kun vaikka työttömälle yhteiskunnan tukien varassa elävälle perheelle ja paljon enemmän myös kun pienituloisille perheille. Kyllä tuolla summalla 6500€ brutto elää jo aika herroiksi verrattuna työttömään vaikka olisikin se itsehankittu asuntolaina jota makselee "kipeänä".

Mille kuulostaa teidän mielestä tyyppi joka valittelee että lähes viidentonnin bruttopalkka ei riitä kunnolla elämiseen. (vaimo myös töissä tosin pienellä palkalla ja perheessä yksi lapsi) Pistää vihaksi tollanen! Tyypiltä pitäisi leikata bruttopalkka puoleen ja sitten voisi julistaa millä tulolla pärjää ja millä ei. Joo ja olen itsekin pääkaupunkiseudulta joten turha alkaa julistamaan että pääkaupunkiseudulle on kallista. Tiedän tasan tarkkaan kuinka kallista täällä on ja millä tuloilla täällä pärjää ja millä ei.

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Meillä on just tuon verran eikä mun mielestä leveästi elellä. Kaksi vanhaa autoa, ei paljon matkustella, lainaa 70 000 jäljellä. Ei tällä juhlita.

Vierailija
22/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:01"]

Brutto ei ole sama kuin netto.

[/quote]

No ei tässä ole kukaan ole sitä väittänytkään mutta jotkut esittävät asian niin että kuudentonnin bruttotulot on sitten loppujen lopuksi sama kun kolmentonnin koska verotus (mukamas) vie hyvätuloisilta niiiiiin paljon! No, vaikka meillä on progressiivinen verotus niin aina enemmän tienaavalle jää enemmän nettona käteen! Eli edelleen perhe jossa vaikka mies tienaa 4000 ja nainen 2500 bruttona tienaa nettona ihan mukavasti ja paljon enemmän kun vaikka perhe jossa kumpikin tienaa vaivaiset 2000€ tai alle.  Sen voi mennä veroviraston sivuille laskemaan paljon tasan tarkkaan veroja menee. Muistetaan myös että hyvätuloisilla monilla on yleensä se omistusasunto ja asuntolaina jonka koroista saa veroposenttiin vähennystä!

Myös verojen määrää monet näyttävät liioittelevan tyyliin "melkein puolet menee veroa" vaikka todellisuudessa veroprosentti on jotain 30 kaikkine eläkemaksuineen päivineen. Jotkut myös makselevat ihan onnessaan liikaa veroja jotta saavat sitten ne "joululahjarahat" verottajalta jouluna. Nämä henkilöt myös tuppaavat usein muistamaan veroprosenttinsa mutta sitä ei sitten muistetakaan että veroja on maksettu loppujen lopuksi liikaa ja oikea veroprosentti ei ollutkaan ihan se mitä maksettiin....

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:09"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:01"]

Minä ainakin annan päällepäin vähävaraisemman kuvan perheestämme, eihän Suomessa saa tienata hyvin enkä halua niskaani hyvästä tulotasosta johtuvaa taivastelua. Olen vissiin vähän pelkuri siinä mielessä. Yritän salailla sitäkin, että meillä käy siivooja jne. Eli todellakin on sosiaalisesti hyväksytympää olla vähävarainen tai max keskitulon hujakoilla.

[/quote]

En todellakaan ymmärrä tuollaista. Tuollainen on vain halventavaa niitä kohtaan, jotka oikeasti elävät pienemmillä tuloilla. Minusta voi ihan hyvin antaa muille rehellisen kuvan omasta taloudellisesta tilanteesta kunhan sillä ei sinänsä ylpeile tai halveksi niitä, joilla on vähemmän. Myönteinen kiitollisuus omasta tilanteesta saa paistaa lävitse.

[/quote]

Näin se nyt vaan on. Eihän se oikein ole, mutta kertoo (yhteiskunnallisesta??)ilmapiiristä jotain, että aikuinen ihminen kokee häpeäksi hyvätuloisuuden. Toki kertoo myös epävarmuudesta, osahan ei missään tapauksessa kokisi näin, mutta väitän etten silti ole asian kanssa yksin.

Vai voiko tässä olla jotain tekemistä sillä, että on työväenluokkaisesta kodista/suvusta ja nyt häpeää jotenkin itseään, kun onkin rahaa, käyttää siivoojaa jne...itse asiassa lähipiirissä toinen vastaava tyyppi kuin minä, 70-luvun työläiskodista lähtöisin, nyt varakas pitkän uran tehnyt akateeminen jolla pari kolme omistusasuntoa ja sijoituksia, joista ei koe voivansa puhua yhtään, joita melkein häpeää.

Vierailija
24/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteensä bruttoa yli kuusi tonnia. Nettoa tulee kolmisen tonnia. Siitä menee kolmasosa asumiskuluihin, loput muihin laskuihin ja ruokaan. Emme elä nälässä, mutta kyllä sitä voisi enemmänkin tulla. Voisi ostaa lapselle vaikka mopoauton tai lähteä kesälomareissuun vähän kauemmas.

Vierailija
25/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua on harmittanut se, että oletetaan kaikilla korkeammin koulutetuilla olevan hirveän isot palkat.   Työpaikassani jonkun puoliso on ns. duunariammatissa ja joidenkin puolisot korkeammin koulutettuja.  Elintaso näillä perheillä aikalailla sama näin ulkoa päin katsottuna ainakin.

Olen sitä sukupolvea, joka joutui opiskelemaan velaksi. Siinä, kun ammattikoulun käyneet menivät töihin alle 20v. velattomina, oli toisilla vielä monen vuoden opiskelut edessä. Työelämän alkaessa isot opintolainet maksettavina ehkä molemmilla puolisoilla.   Siinä sitten aloitettiin  perhe-elämää ja hankkimaan asuntoa..

Tämähän on ammatinvalintakysymys ja jokaiseen työhön tarvitaan tekijänsä. Välillä vaan harmittaa kateus, kun oletetaan palkkaerojen olevan niin suuria. On tietenkin isopalkkaisiakin, mutta eivät kaikki voi olla johtajia. Suurin osa hyvin koulutetuista tekee töitä samoilla palkoilla kuin ns. ammattihenkilötkin. Verotus tasaa vielä aika tehokkaasti eroja.

Ehkä rahan käytössä on eroja, kun pitkään opiskelleet ovat joutuneet tulemaan toimeen vähällä ja  nuorena töihin päässeet eivät ole tätä kokeneet.

Nuoremmilla alkaa olla toinen tilanne, kun suurin osa pärjää ilman lainaa opiskelunsa. Haastavaa on vain sen työpaikan saaminen tänä päivänä.

Vierailija
26/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:31"]

Silti nämä hyvätuloiset ovat melkein "kateellisia" työttömille tai niille jotka saavat ehkä jotain yhteiskunnan tukia kuten asumistukea tai kateellisia siitä että jotkut pienituloiset eivät joudu maksamaan täysiä päivähoitomaksuja kuten he.

[/quote]

En minä kateellinen työttömille ole, mutta raivostuttaa, että järjestelmä mahdollistaa loisimisen niinkin hyvällä elintasolla, ja se on samalla minun elintasosta kovan verotuksen myötä pois. Jos loisijat menisivät töihin, minua ei tarvitsisi verottaa yhtä rankasti ja sekä minun että loisijoiden elintasot nousisivat.

Vierailija
27/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:19"]

Meillä on yhteensä bruttoa yli kuusi tonnia. Nettoa tulee kolmisen tonnia. Siitä menee kolmasosa asumiskuluihin, loput muihin laskuihin ja ruokaan. Emme elä nälässä, mutta kyllä sitä voisi enemmänkin tulla. Voisi ostaa lapselle vaikka mopoauton tai lähteä kesälomareissuun vähän kauemmas.

[/quote]

Teillä on ylisuuret veroprosentit ei kuudentonnin tuloista makseta puolet veroa ja käsittääkseni nuo tulot jakautuvat siis kahdenlle hengelle eli ei ainakaan silloin verotus ole noin kovaa.

Vierailija
28/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus on kova kun on yksi hyväpalkkainen ja toinen minipalkkainen. Ei 6500 tarkoita välttämättä kahta keskipalkkaista.

Vierailija
29/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotus on kova kun on yksi hyväpalkkainen ja toinen minipalkkainen. Ei 6500 tarkoita välttämättä kahta keskipalkkaista.

Vierailija
30/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:24"]

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:31"]

Silti nämä hyvätuloiset ovat melkein "kateellisia" työttömille tai niille jotka saavat ehkä jotain yhteiskunnan tukia kuten asumistukea tai kateellisia siitä että jotkut pienituloiset eivät joudu maksamaan täysiä päivähoitomaksuja kuten he.

[/quote]

En minä kateellinen työttömille ole, mutta raivostuttaa, että järjestelmä mahdollistaa loisimisen niinkin hyvällä elintasolla, ja se on samalla minun elintasosta kovan verotuksen myötä pois. Jos loisijat menisivät töihin, minua ei tarvitsisi verottaa yhtä rankasti ja sekä minun että loisijoiden elintasot nousisivat.

[/quote]

Ei kai nyt kukaan ole kateellinen siitä että pienituloiset saavat helpotuksia päivähoitomaksuihin? Olen kuullut miljoona kertaa valitusta työnvieroksujista jne. mutten kyllä koskaan pahaa sanaa pienituloisista työssäkäyvistä.

Vierailija
31/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:19"]

[/quote]

Huom! Helsingissä 3000€ bruttona tienaava maksaa n. 900€ veroa. ( veroprossentti 24% plus eläke- ja työttömyysvakuutusmaksu 5,5% yht. 30,5%) Tämäkin on laskettu sen mukaan että mukana on lomarahat, henkilö kuuluu kirkkoon ja henkilöllä ei ole asuntolainaa josta saisi vähennyksiä eli ei mitään vähennyksiä. Nettona jää käteen 2100€! Pariskunta jossa kummatkin tienaa 3000€ eli yht. 6000€ saisi käteen 4200€. Voitko hieman avata missäpäin suomessa maksetaan noin paljon enemmän veroja?

Lisäksi siis aika moni tuon tasoista tienaava maksaa sitä asuntolainaa josta saa vielä vähennyksiä tuohon veroprosenttiin.

Toki veroa kyseinen pariskunta maksaa sitä enemmän mitä epätasaisemmin tulot jakaantuvat eli jos toinen tienaa 2000€ ja toinen 4000€ niin veroa menee enemmän yhteensä  kun esimerkkitapauksessa mutta vaikutus on lopputulokseen kuitenkin melko pieni. Tuskin teilläkään sinä tienaat kaiken 6000€ yksin?

Vierailija
32/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikkien pitäisi loppumetreillä tienata yhtä paljon? Mikä helkkarin oletus se tässä maassa on että jos kouluttaudut ja teet uraa niin pyritään tasapäistämään niin että kaikille lopulta jää suunnilleen sama sinne viivan alle?

Parhaiten tämä tulee esille, jos satut jäämään työttömäksi hyvätuloisesta työstä. Ensin maksat kovat verot ja tuntuvasti korkeammat työttömyys- ja eläkemaksut ja mitä käy kun lasketaan ansiosidonnaista päivärahaa? Kappas, luu jää käteen ja turva on lähinnä naurettavan pieni. 

Vierailija
33/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:30"]

[/quote]

Okei, vaikka toinen tienaisi vaivaiset 1000€ brutto se on nettona 750€  ja vaikka toinen tienaisi yksin 5000€ brutto se on nettona 3170€ (veroprosentti kokonaisuudessaan tuolle viidentonnin tienaajalle eläke- ja työttömyysvakuutusmaksuineen, 36,55%, laskettu lomarahoineen päivineen eli vuotuiset tulot 67500€) ja huom! tuossa ei ole mukana edes mitään vähennyksiä mitä monet keskituloiset tai hyvätuloiset saavat asuntolainoistaan eli todellisuudessa monelle jää nettona enemmän.

Yht. tuo on kyseiselle pariskunnalle 3970€ nettona. Miten siis edelleen te saatte nettona vain 3000€?

Vierailija
34/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:01"]

Brutto ei ole sama kuin netto.

[/quote]

Hei älykääpiöt ei se brutto ja netto ole sama pienituloisellekaan eli sen takia kannattaakin puhua aina BRUTTO tuloista eikä nettotuloista koska nettoon vaikuttaa niin paljon muut henkilökohtaiset asiat joten nettotuloja ei voi ikinä verrata!!! Isompi brutto=isompi netto, pienempi brutto=pienempi netto. Mikä siinä on niin vaike ymmärtää?

Vierailija
35/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kyllä tajua miksi vähävaraisille järjestetään valtion tuella erittäin hyväkuntoisia asuntoja hyviltä alueilta tai edes keskitasoisilta alueilta. Samalla alueella esim. vuokralla asuva pienituloinen tai keskituloinen työssäkäyvä joutuu itse maksamaan asumisensa, joten eipä siitä palkasta enää jää paljoa enempää käteen sen jälkeen kuin kokonaan sossun varassa asuvalle kun otetaan huomioon että työssäkäyvä tekee täyttä viikkoa.

Kaikki asumiestuet tms. myös nostavat asuntojen keskimääräisiä hintoja kun asumistuen määrä määrittää asuntojen minimivuokratason... Eli toisinsanoen sosiaalipolitiikka tukee asuntojen hintakuplaa.

Vierailija
36/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se on jännä, että tietyn tulomäärän jälkeen alkaa itkeminen, että kun joutuu maksamaan niin paljon veroa. Vielä enemmän tienaavilla yhtäkkiä yhteiskunta onkin varastava vihollinen ja mielellään kaikki julkiset palvelut saisi lakkauttaa, kun yksityiset palvelut on parempia. Kaikkein rikkaammat ovat mielellään lakkauttamassa koko Suomen valtionkin, koska tuntevat lojaalisuutta enemmän muiden maiden rikkaita kohtaan, miksi niistä oman maan köyhistä pitäisi veroa maksaa..

Mielestäni se, että saa kävellä kadulla pelkäämättä, lapset saa leikkiä turvassa pihalla, se että saa elellä ilmaisen koulutuksensa mahdollistamalla työllä on jo sen arvoista, että veroja kannattaa maksaa. Kyllä me köyhätkin joutuu maksamaan suhteessa tuloihin itsensä kipeäksi esimerkiksi autoilusta. Ja voin vannoa omakohtaisesti, ettei ylimääräistä rahaa jää, eikä mihinkään ylellisyyksiin jää rahaa. Sanon tämän,koska olen tehnyt minimipalkkatyötä..

Itse "loisin" kaksi vuotta, tosin en edes saanut yhteiskunnan tukea, kun mieheni ei juuri vähän rajan menevät tulot ylittivät sosiaalituen saamisen rajan kohdallani. Koska kokemusta ei lukion jälkeen ollut en voinut vain MENNÄ töihin, kun ei sisään otettu ja hain siihen asti, kunnes usko itseen alkoi olla yhdessä vaiheessa pohjamudissa. Moni työntekoa liputtava ja loisimesta puhuva ei tiedä mitään siitä ,kun  ei ole suhteita eikä vain pääse töihin. Monella tällaisella on esimerkiksi isukki tai äiti, joka on menestyvä yrittäjä tai rikas - tiedän näitä monta ja he liputtavat arvomaailmaansa ilman kokemusta siitä, miten asiat joillakin ovat, mutta niinhän se tietysti aina menee. Kun ei päässyt kouluunkaan, niin muistan sen epätoivon, mikä oli. Jos ei olisi kapasiteettia opiskeluun, niin ymmärrän kyllä, jos jotkut syrjäytyvät. Yksinkertaiset työt häviävät yhteiskunnasta, mitä näille ihmisille jää tässä yhteiskunnassa, jossa työstä puhutaan vieläkin itseisarvona? On toki vapaaehtoistyötä, mutta kuinka monen omanarvotunto antaisi periksi kulkea minimisosiaalituella töissä.. Onko siinä mitään järkeä...

Nyt osaan arvostaa sitä, että saan opintotukea ja opiskelen. Tienaan ruhtinaalliset tonnin kuussa. Vapaa-aikaa minulla  ei  ole, mutta teen töitä sitä varten, että joskus olen töissä. Ja onpa hienoa opiskella, kun lukee alani lomautusuutisista... Tuntuu välillä siltä, että onkohan minulla ikinä mitään tulevaisuutta ja haluaisinko edes lapsia hankkia, jos ei varmaa työpaikkaa ole ja laittaa  lapseni kokemaan sen saman vanhempien työttömyyden, mitä vanhempani kokivat.

Hyväpalkkainen ihminen, jolla on vakityöpaikka, mahdollisuus hankkia lapsia ja luoda heille mielenkiintoinen elämä - arvosta sitä! Itse en tiedä saanko ikinä hankittua edes sitä asuntolainaa, jonka maksamisesta te valitatte.

Vierailija
37/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:30"]

[/quote]

Joo mutta veroja ei mene 50% siinäkään tapauksessa että toinen tienaa enemmän ja toinen vähemmän. Itse asiassa vaikka mies tienaisi yksin kaiken 6500€ ja vaimo pyöreät nolla niin veroa menisi 41% kaikkine sivukuluineen. (ilman niitä verovähennyksiä asuntolainojen korosta)

Ja jos nyt puhutaan niistä tavistapauksista niin varsin yleistähän on se että vaimo tienaa ainakin vähintään 2000€ brutto ja mies sitten loput vaikka 4000€. Nyt puhunkin tavallisista perheistä joissa kummatkin käyvät kokopäivätöissä enkä siitä että mies on joku huipputuloinen ja vaimon tulot pyöreä nolla.

Vierailija
38/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Hyvänä esimerkkinä mun hyvä ystävä. Meillä on 2 lasta (en valita) Hän on lapseton. Tienaa bruttona puolisonsa kanssa tuon 6500 ja itse asiassa vähän ylikin. Asumiseen menee reilu 600. Meillä 1300 (oma valinta, en valita) Ainoastaan opintolaina on hänellä, ei muita. Ei voi lähteä ulos syömään, kun on niin tiukkaa. Valittaa, kun on aina niin tiukkaa eikä voi tehdä sitä eikä tätä. Samaan aikaan kertoo, että on paniikissa jos käyttötilin saldo alittaa tonnin. Heh heh, mulla ei ole noin paljoa juuri koskaan edes tilillä, kun olen osa-aikainen. Meillä siis bruttotulot n. 4000. 

Vierailija
39/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainan korot on nykyään niin alhaalla, ja vähentää saa vain 75%, että nettovaikutus on tuloissa enintään muutaman kympin luokkaa kuussa. Jo siihen saa olla iso (luokkaa 300-400 tonnia) asuntolaina. Harva niistä vähennuksistä siis juurikaan enää kostuu.

Toisekseen vero% on 30% jo noin 4200 euron bruttotuloilla, ja siihen se vajaa 6% muita pakollisia maksuja päälle. Kuuden tonnin palkasta menee jo lähemmäs/yli 40% veroja. Mielestäni jo sellainen määrä josta saa ja PITÄÄkin valittaa. 

Jos verrataan täysin toimeentulotuella elävää perhettä jolla 3 lasta ja 1000 euron asumiskulut, he saavat nettotuloja noin 2500 euroa kuussa ja päälle vielä sähkö-, vesi- ja kotivakuutuslaskut + sairausmenot, ehkä noin 2700e yhteensä kuussa. Lisäksi päivähoitomaksut ilmaiseksi. Ja sitten se yhden palkansaajan 6000e tienaava perhe, jolle jää nettona palkasta lapsilisineen noin 4400 euroa ja päivähoitomaksut vie luokkaa 500e.. Niin nettotulojen ero jää vain reiluun tonniin! Siis oikeasti, täysin tuloton perhe ja sellainen jossa vain toinen on "hyväpalkkaisessa" työssä, tuloero vain reilu tonni! Aivan järjetöntä, ja ihan paikallaan on valittaakin että ero on liian pieni.

Vierailija
40/158 |
09.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 14:07"]

Samaa mieltä. Hyvänä esimerkkinä mun hyvä ystävä. Meillä on 2 lasta (en valita) Hän on lapseton. Tienaa bruttona puolisonsa kanssa tuon 6500 ja itse asiassa vähän ylikin. Asumiseen menee reilu 600. Meillä 1300 (oma valinta, en valita) Ainoastaan opintolaina on hänellä, ei muita. Ei voi lähteä ulos syömään, kun on niin tiukkaa. Valittaa, kun on aina niin tiukkaa eikä voi tehdä sitä eikä tätä. Samaan aikaan kertoo, että on paniikissa jos käyttötilin saldo alittaa tonnin. Heh heh, mulla ei ole noin paljoa juuri koskaan edes tilillä, kun olen osa-aikainen. Meillä siis bruttotulot n. 4000. 

[/quote]

Kertoo sinusta jo jotain hyvin negatiivista jos työssäkäyvänä aikuisena et ole edes tonnia saa pidettyä tililläsi. Taloutenne ei todellakaan ole hyvässä kunnossa. Taitaa kaverisi olla paljon fiksumpi. Mistä tiedät, että hänen ei tarvitse esim. säästää käsirahaa kalliimpaan asuntoon. Kaikki eivät osta 100% luotolla.