Perheen bruttotulot yht. 6500e/kk ja valitetaan
Ai että muo ärsyttää nuo keskituloiset ja vähän sen yli tienaavat kun esitetään niin köyhiä että. Valitetaan että ei tahdo rahaa riittää mihinkään ja palkastakin menee niin suuri osa veroa jne. Silti jollekin perheelle joka tienaa esim. 6500€ brutto jää verojen jälkeen PALJON enemmän elämiseen kun pienituloiselle esim. verrattuna 4000€ brutto tienaaviin (siis pariskunnan yhteiset tulot) Puhutaan nyt ihan tavis perheistä eli niistä joilla on kohtuullinen määrä lapsia kuten 2-3.
Silti nämä hyvätuloiset ovat melkein "kateellisia" työttömille tai niille jotka saavat ehkä jotain yhteiskunnan tukia kuten asumistukea tai kateellisia siitä että jotkut pienituloiset eivät joudu maksamaan täysiä päivähoitomaksuja kuten he. Miksi ne ei tajua että VEROJEN JA TÄYSIEN ASUMISKULUJEN JA PÄIVÄHOITOMAKSUJEN JÄLKEENKIN niille kuitenkin jää elämiseen paljon paljon enemmän rahaa kun vaikka työttömälle yhteiskunnan tukien varassa elävälle perheelle ja paljon enemmän myös kun pienituloisille perheille. Kyllä tuolla summalla 6500€ brutto elää jo aika herroiksi verrattuna työttömään vaikka olisikin se itsehankittu asuntolaina jota makselee "kipeänä".
Mille kuulostaa teidän mielestä tyyppi joka valittelee että lähes viidentonnin bruttopalkka ei riitä kunnolla elämiseen. (vaimo myös töissä tosin pienellä palkalla ja perheessä yksi lapsi) Pistää vihaksi tollanen! Tyypiltä pitäisi leikata bruttopalkka puoleen ja sitten voisi julistaa millä tulolla pärjää ja millä ei. Joo ja olen itsekin pääkaupunkiseudulta joten turha alkaa julistamaan että pääkaupunkiseudulle on kallista. Tiedän tasan tarkkaan kuinka kallista täällä on ja millä tuloilla täällä pärjää ja millä ei.
Kommentit (158)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:35"]
Ne, jotka valittaa yhteiskunnan tuilla loisivista perheistä:
Mitä pitäisi tehdä?
Heittää perheet kadulle? Pakkotyö sosiaalitukea vastaan, että te voitte tuntea työstressinne helpottavan ja itsenne himpun verran paremmiksi ja ahkerammiksi? Kuinka suuri palkkaero teidän välillänne pitäisi olla, jotta se olisi riittävä... Viedä muutama ihmisoikeuksiin kuuluva perusoikeus pois? Antaa vaihtoehtoiseksi tukea näitä perheitä (joo, hyväntekeväisyydellä kaikilla olisikin katto päällä) ja täten laskea veroprosenttianne. Joidenkin puheista päätellen näiden perheiden asemaa pitäisi jotenkin laskea entisestään, jotta tulisi itselle parempi fiilis. "Mä joudun maksaan veroo, kun ne ei MENE töihin." Sana mennä töihinkin on nykyään vähän kyseenalainen ja pitäisi käyttää enemmän verbiä "päästä". Kannattaa kokeilla jonkin aikaa työttömänä olemisen autuutta ja jostakin rahan anelemista työn teon sijaan(sinulle annetaan vain se minimi, muu on aikalailla myyttiä).. Siinä ei lähdetä kaupungille kahvittelemaan, vaan enemmänkin kaupasta ostetaan makaronilaatikkoeväät mielellään- 30 pros. tarralla, jos on rahaa ostaa lihaa. Se on ihan mahdollista, irtisanoudu vaan... Ja ei se ihan pelkkää loisimista ole, kyllä saattaa tulla ihan hyvin pakotus jollekin kurssille yms... Plus siinä saattaa saada myös osan ihmisistä vihat niskoihinsa, kun on loispummi.
Eipä siinä, tottahan se on, että keskiluokka on verotettu korviaan myöten nykypäivänä, mutta en lähtisi syypäätä etsimään näistä perheistä. Kannustinloukut ynnä muut ansaitsisivat oman keskustelunsa..
[/quote]
minä en ainakaan karsisi sosiaaliturvaa. En tiedä, onko kukaan muukaan tässä ketjussa sellaista vaatinut.
Mutta onhan se vastikkeetonta rahaa. Joku kurssi välillä ei vastaa täysiaikaista työtä. Eikä tarvitsekaan vastata, minä en kannata edes mitään vastikkeellisuutta. Kyllä perustoimeentulo pitää turvata verovaroin, se on rahanarvoinen "vakuutus" jokaiselle, koska kuka tahansa saattaa elämäntilanteen äkisti muuttuessa olla tuen tarpeessa.
joten oikeasti, minua on ainakin täysin turha yrittää maalata miksikään julmaksi ja itsekkääksi kapitalistisiaksi.
pinttini on koko ajan ollut, että keskituloiset elävät melko samanlaista elämää kuin toinen ääripää, tukien varassa elävä työtön. Jos ei ole perintövarallisuutta, keskituloinen asuu ankeassa stadin lähiössä ihan samoilla kaduilla ja jopa samoissa asunnoissa kuin ne täysin tukienkin varassa elävät. Juu, minun ei tarvitse ostaa vanhenemassa olevaa jauhelihaa ja kerran vuodessa käymme halvalla omatoimimatkalla, mutta eiköhän tuo ole aika vaatimatonta luksusta, kun kumminkin teemme molemmat täyttä työaikaa, vaativaa työtä ja ympärivuorokautista vuorotyötä (minä). Auto on 12 vuotta vanha ja elämme siinä jännityksessä, koska se laukeaa täysin. Asunto tosiaan 90-neliöinen hitaskämppä huonomaineisessa lähiössä ja tästäkin HULPPEASTA lukaalista on vielä paljon velkaa... Kyl-lä ap kannattaa totisesti kadehtia...
minä en ymmärrä, miten se teiltä olisi pois, jos vuokra-asuntoja rakennettaisiinenemmän niin, että niitä riittäisi ns. Hyvätuloisillekin.
29
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:31"]
Sattuipa sopivasti. Minulla on juuri toi 6500€ bruttona (jonakin vuosina saatan lisäksi saada n. 1-1,5kk palkan bonuksia), miehellä ei tällä hetkellä tuloja. Nettona tämä tekee tasan 3608€/kk. Viiden hengen perheelle Länsi-Espoossa tämä ei ole hirveän iso summa. Pärjäämme OK, mutta luovuimme mm. sinäänsä tarpeellisesta kakkosautosta, koska se kävi liian kalliiksi.
Jos minä ja mies tienaisimme kumpikin 3250€/kk nettotulomme olisivat 600€ isommat. Kannatan perheiden yhteisverotusta.
[/quote]
Veroprosenttilaskuri kertoo, että perusprosenttisi on 32 %. Tähän vielä kun lisätään 6,05 % työeläke jne maksuja, niin veroprosenttisi on 38,05.
6500€ brutosta se ei ole 3608,00€ vaan 4026,95€. Mitähän jäi kertomatta?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 12:31"]
Ai että muo ärsyttää nuo keskituloiset ja vähän sen yli tienaavat kun esitetään niin köyhiä että. Valitetaan että ei tahdo rahaa riittää mihinkään ja palkastakin menee niin suuri osa veroa jne. Silti jollekin perheelle joka tienaa esim. 6500€ brutto jää verojen jälkeen PALJON enemmän elämiseen kun pienituloiselle esim. verrattuna 4000€ brutto tienaaviin (siis pariskunnan yhteiset tulot) Puhutaan nyt ihan tavis perheistä eli niistä joilla on kohtuullinen määrä lapsia kuten 2-3.
Silti nämä hyvätuloiset ovat melkein "kateellisia" työttömille tai niille jotka saavat ehkä jotain yhteiskunnan tukia kuten asumistukea tai kateellisia siitä että jotkut pienituloiset eivät joudu maksamaan täysiä päivähoitomaksuja kuten he. Miksi ne ei tajua että VEROJEN JA TÄYSIEN ASUMISKULUJEN JA PÄIVÄHOITOMAKSUJEN JÄLKEENKIN niille kuitenkin jää elämiseen paljon paljon enemmän rahaa kun vaikka työttömälle yhteiskunnan tukien varassa elävälle perheelle ja paljon enemmän myös kun pienituloisille perheille. Kyllä tuolla summalla 6500€ brutto elää jo aika herroiksi verrattuna työttömään vaikka olisikin se itsehankittu asuntolaina jota makselee "kipeänä".
Mille kuulostaa teidän mielestä tyyppi joka valittelee että lähes viidentonnin bruttopalkka ei riitä kunnolla elämiseen. (vaimo myös töissä tosin pienellä palkalla ja perheessä yksi lapsi) Pistää vihaksi tollanen! Tyypiltä pitäisi leikata bruttopalkka puoleen ja sitten voisi julistaa millä tulolla pärjää ja millä ei. Joo ja olen itsekin pääkaupunkiseudulta joten turha alkaa julistamaan että pääkaupunkiseudulle on kallista. Tiedän tasan tarkkaan kuinka kallista täällä on ja millä tuloilla täällä pärjää ja millä ei.
[/quote]
Meillä bruttotulot tota luokkaa per naama ja kappas vaan kun menee kaikkien asumiskulujen, päivähoitomaksujen, harrastusten, laskujen jne jälkeen aika nollille kuukauden saldo. Ehkä jos asuttais jossain kämäsessä kaupungin vuokrakämpässä ja ajeltais 500e autolla, saattais jäädä "ruhtinaallisesti" rahaa kätösiin.
Mutta tienataan sen verran hyvin, että laitetaan se kauniiseen ja isoon kotiin hyvällä alueella, Lapin mökkiin, kahteen uuteen autoon, ulkomaanmatkoihin, laatuvaatteisiin, hyvään ruokaan jne.
Ai niin, me emme valita kenellekään raha-asioistamme. Emme jos rahaa ei ole tai jos on liikaa. Emme puhu raha-asioistamme muiden kanssa yhtään mitään. Toiset kyllä yrittää kysellä...
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:31"]
Sattuipa sopivasti. Minulla on juuri toi 6500€ bruttona (jonakin vuosina saatan lisäksi saada n. 1-1,5kk palkan bonuksia), miehellä ei tällä hetkellä tuloja. Nettona tämä tekee tasan 3608€/kk. Viiden hengen perheelle Länsi-Espoossa tämä ei ole hirveän iso summa. Pärjäämme OK, mutta luovuimme mm. sinäänsä tarpeellisesta kakkosautosta, koska se kävi liian kalliiksi.
Jos minä ja mies tienaisimme kumpikin 3250€/kk nettotulomme olisivat 600€ isommat. Kannatan perheiden yhteisverotusta.
[/quote]
Veroprosenttilaskuri kertoo, että perusprosenttisi on 32 %. Tähän vielä kun lisätään 6,05 % työeläke jne maksuja, niin veroprosenttisi on 38,05.
[/quote]
mulla melkein saman verran tuloja ja verohallinnon ehdottama perusprosentti on 36%. Nettona saan vajaat 3700€. Puuttuisiko sun laskelmista esim kunnallisvero?
Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutta ei sitä kannata niin tosissaan ottaa.
Jos rahasta on pakko puhua, mitä tietenkin vältän tekemästä viimeiseen asti, koska mielestäni rahasat ei ole sivistynyttä puhua, niin jos on pakko jotain sanoa, niin silloin valitellaan miten kallista kaikki on.
Tuollaisen tyylin rahan suhteen olen oppinut, kaikilta tuntemiltani ihmisiltä. Rahasta ei puhuta. Jos puhutaan, niin voi valittaa kaiken kalleutta. Tai sanoa että kaikki menee mitä tulee.
Ei kai kukaan ala kertomaan, että rahaa jää hyvin säästöön ja palkka on ihan ok?
siis tämä sanonta vakasta, ei halua ketään kateelliseksi niin oli sitä rahaa tai ei niin rahasta ei puhuta ja jos puhutaan niin valitellaan kaiken kalleutta.
Itse en osaa mitenkään muuten tehdä ja mitä tulee tuohon reilun 6 tonnin perheen tuloihin, riittävät jos ei tuhlaile, asuminen, ruoka, harrastukset... kaikki maksaa.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:19"]Meillä on yhteensä bruttoa yli kuusi tonnia. Nettoa tulee kolmisen tonnia. Siitä menee kolmasosa asumiskuluihin, loput muihin laskuihin ja ruokaan. Emme elä nälässä, mutta kyllä sitä voisi enemmänkin tulla. Voisi ostaa lapselle vaikka mopoauton tai lähteä kesälomareissuun vähän kauemmas.
[/quote]
Mä tienaan yksin 5.3bruttona ja 3.5 nettona. Eli mitä hittoa. Onko teillä jotkin kallit työsuhdeautot.
Kuka vaan voi pudota tilanteeseen, jossa joutuu elämään tuilla. Minä sairastuin vakavasti vuosi sitten, olin vuoden saikulla ja nyt määräaikaisella eläkkeellä. Ei tietoa, kuntoudunko työkykyiseksi. Ei oikeastaan edes tietoa, selviänkö tästä taudista (jos hoito ei tepsi, johtaa kuolemaan muutaman vuoden sisällä; vain aika kertoo, toivunko vai jatkaako sairaus kulkuaan). Pistää ajattelemaan asioita ihan eri tavalla. Työurani on ok, mutta äitiyslomia on välissä ja jonkin verran käytin myös hoitovapaata. Eläke ei siis mikään hillittömän iso. Velkaisessa omistusasunnossa asutaan ja lainan maksu on eka prioriteetti. Ei tule mieleen myydä tätä asuntoa, markkinat ei nyt hyvät ja jossain pitää asua, enkä halua vaihtaa lasten koulua. Kelasta saan eläkkeen lapsikorotuksen ja lapsilisät, muun tulon maksaa eläkeyhtiö. Mies tienaa suht pienipalkkaisesti.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 21:27"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 20:58"][quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 17:31"]
[/quote]
[/quote]
mulla melkein saman verran tuloja ja verohallinnon ehdottama perusprosentti on 36%. Nettona saan vajaat 3700€. Puuttuisiko sun laskelmista esim kunnallisvero?
[/quote]
Tarkastin laskelman, perusprosentiksi tuli 33 % seuraavilla tiedoilla:
asuinkunta espoo
ei kirkollisveroa
alle 55-vuotias
Vuoden bruttotulot 6500€*13 = 84 500€
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 21:59"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 21:27"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tarkastin laskelman, perusprosentiksi tuli 33 % seuraavilla tiedoilla:
asuinkunta espoo
ei kirkollisveroa
alle 55-vuotias
Vuoden bruttotulot 6500€*13 = 84 500€
[/quote]
Niin, jotkut ihmiset ei tajua sitä että heidän maksamansa veroprosentti ei ole "oikea" eli maksavat liikaa ja sitten ilmoittelevat täällä paljon saavat nettoa.
Meillä bruttotulot 7000e/kk ja ei tällä kuulkaa niin paljon juhlita, että kannattaa kadehtia. Rivari Espoossa ei ole ihan ilmainen, pitkät opiskelut tarkoittaa pitkää lainaa ja työmatkan pituus/ suunta vaatii kaksi autoa perheeseen.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 21:39"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:19"]Meillä on yhteensä bruttoa yli kuusi tonnia. Nettoa tulee kolmisen tonnia. Siitä menee kolmasosa asumiskuluihin, loput muihin laskuihin ja ruokaan. Emme elä nälässä, mutta kyllä sitä voisi enemmänkin tulla. Voisi ostaa lapselle vaikka mopoauton tai lähteä kesälomareissuun vähän kauemmas.
[/quote]
Mä tienaan yksin 5.3bruttona ja 3.5 nettona. Eli mitä hittoa. Onko teillä jotkin kallit työsuhdeautot.
[/quote]
Ongelma taitaa olla siinä että näillä palstoilla on paljon niitä jotka A) liioittelevat maksamiaan veroja ja vähättelevät nettoaan tai B) maksavat ylisuurta veroprosenttia ja iloitsevat sitten vuoden lopussa kun saavat nämä verottajalle lainatut rahat takaisin
Aah kylläpä on mukavaa kun meillä tulot 8900 € netto/kk Siihen päälle lapsilisät ja ei ne osingotkaan haittaa yhtään.
Rahat riittää hyvin eikä tarvitse marista.
Se, että jos jollain 6500€/kk tienaavalla perheellä on tiukkaa ja ne marisee, niin ei se mua haittaa. Se haittaa kun maristaan asumistuesta, kotihoidontuesta, sossunrahasta.. lapsilisistä. Ilmaisesta rahasta ei marista tai toisten hyvistä tuloista.
Tässä maassa kaikilla on yhtä hyvät lähtökohdat. Joillakin se jatko-opiskelu on helpompaa taloudellisesti kun vanhemmilla on mistä antaa, mutta ei niillä porukoiden rahoilla kouluun pääse, saada tutkintotodistusta tai ammattia. Jotkut pääsee suhteilla, mutta todellisuudessa näiden työpaikkojen osuus on pientä. Jokaine luo omat suhteensa ja ratsastaa niillä. Vain saamattomat marisee siitäkin, että lähtökohdat on niin huonot.
[/quote]
[/quote]
Mun miehen tulot ovat n. 6500€ ja tilille hän saa jotain 3400€ verojen ja muiden maksujen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 23:04"]
[/quote]
[/quote]
Mun miehen tulot ovat n. 6500€ ja tilille hän saa jotain 3400€ verojen ja muiden maksujen jälkeen.
[/quote]
Sitten siitä palkasta menee jotain "ylimääräistä"... Tai asutte kunnassa, jossa on huomattavasti korkeampi prosentti kuin esim hki tai espoo. Käy itse laskemassa verolaskurilla.
Ei nyt ihan noinkaan. Itse en tunne yhtään keskituloista joka valittaisi tulojensa vähyydestä. Hyvällä talouden pidolla tuollaisella rahamäärällä kuussa elää "herroiksi".
Hesarissa oli tämän suhteellisen hyvin tienaavan yksinhuoltajan vuodatus omista menoistaan. Sinänsä hän oli oikeassa, menojen jälkeen ei hänellekään jäänyt mitään tilille. Hän kuitenkin maksoi joka kuukausi asuntoaan 2200 euroa tai jotakin tuonne päin. Hän ei tajunnut sitä, että tuo 2200 (miinus korot) menee hänenne säästöön sijoitukseksi ja sekin maksu loppuu aikanaan kun laina on maksettu. Huono tuloisilla ei ole koskaan tuollaiseen omistusasuntoon mahdollisuuksia, lähtien jo siitä, ettei pankit yksinkertaisesti anna lainaa. Sinänsä tyhmää puuhaa, kun he maksavat vuokrina pari "asuntolainaa" elämänsä aikana.
Näin ollen näistä puheista pitäisi erottaa kaikki autot, asunnot ja muu omaisuus kun verrataan miten tulee toimeen. Ne kun on huonotuloiselle jo sitä luksusta mitä rahalla saa, ja mitä he eivät tule saamaan.
Musta tuntuu että rahanpuutteesta valittaminen on Suomessa täysin normaali ja hyväksyttävä small talkin aihe, eikä se edellytä harrastajaltaan mitään erityisempää vähävaraisuutta.
Olen usein miettinyt samaa kun työkaverien puheita kuuntelee. Olemme samantyyppisissä tehtävissä samassa firmassa, joten on syytä olettaa että palkkatasommekin on suht samaa suuruusluokkaa eli varsin hyvä. Osa jaksaa silti valittaa sitä miten "näillä palkoilla" ei tehdä sitä ja tätä, ja taivastella kollegojen rahankäyttöä vinoillen tyyliin "mahtaa olla kiva olla rikas", ikään kuin heillä todella olisi jotenkin hirveän vähän rahaa käytössään.
On ilmeisesti sosiaalisesti suotavaa antaa itsestään kuva köyhempänä kuin oikeasti onkaan. Vai ovatko nämä päällepäin fiksun ja pystyvän oloiset ylemmät toimihenkilöt tosiaan yksityiseämässään niin holtittomia rahankäyttäjiä että ne "tili tuli, tili meni" -puheet ovat oikeasti totta eikä niillä riitä rahat mihinkään?
Minä ainakin annan päällepäin vähävaraisemman kuvan perheestämme, eihän Suomessa saa tienata hyvin enkä halua niskaani hyvästä tulotasosta johtuvaa taivastelua. Olen vissiin vähän pelkuri siinä mielessä. Yritän salailla sitäkin, että meillä käy siivooja jne. Eli todellakin on sosiaalisesti hyväksytympää olla vähävarainen tai max keskitulon hujakoilla.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 13:01"]
Minä ainakin annan päällepäin vähävaraisemman kuvan perheestämme, eihän Suomessa saa tienata hyvin enkä halua niskaani hyvästä tulotasosta johtuvaa taivastelua. Olen vissiin vähän pelkuri siinä mielessä. Yritän salailla sitäkin, että meillä käy siivooja jne. Eli todellakin on sosiaalisesti hyväksytympää olla vähävarainen tai max keskitulon hujakoilla.
[/quote]
En todellakaan ymmärrä tuollaista. Tuollainen on vain halventavaa niitä kohtaan, jotka oikeasti elävät pienemmillä tuloilla. Minusta voi ihan hyvin antaa muille rehellisen kuvan omasta taloudellisesta tilanteesta kunhan sillä ei sinänsä ylpeile tai halveksi niitä, joilla on vähemmän. Myönteinen kiitollisuus omasta tilanteesta saa paistaa lävitse.
Olen itse huomannut sen, että on ihan oikein valittaa rahanpuutetta jos sitä ei oikeasti ole. Jos taas oikeasti on köyhempi ja valitat rahanpuutteesta, olet vain laiska ja saamaton, kun et tee asialle mitään.
Ainiin joku valitteli, että loispummit saa asua liian hyvässä kaupungin vuokra-asunnossa. Mikä ois riittävän huono asunto eläteille?
Vähän hometta ja jossain kaukana teistä, jotta ero olisi riittävän iso siihen nähden, että te olette työssäkäyviä ja he eivät.