Voiko sairasloman saaminen olla näin vaikeaa?
Te, jotka olette kärsineet työuupumuksesta: Oliko sairasloman saaminen työterveyslääkäriltä kovinkin vaikeaa? Minä olen ollut uupunut jo vuoden. Syynä liian iso työkuorma ja esimies, joka ei tue eikä arvosta. Töitä on viimeiset 1,5 kk ollut 60-70 tuntia viikossa, vaikka minulla on kotona pieni lapsi.Nyt tilanne on pahempi kuin koskaan, mutta kun tänään kävin työterveyslääkärillä ja purskahdin itkuun, en saanut muuta kuin unilääkereseptin ja jorinoita kolmikantaneuvotteluista.
Olen siis äitiyslomalta tultuani tehnyt vuoden järjettömän paljon töitä, enkä omasta tahdostani. Tarina on pitkä, enkä sillä halua tylsistyttää. Mutta ihmettelen,että kuka on uupunut, jossen minä.
Oireeni:
-Nukun viikolla noin 5h yössä. Illalla on vaikea rauhoittua, yöllä heräilen,samoin aamuyöstä. Yhtenä iltana en saanut unta itkultani,joka kesti aamuyölle.
-Olen viimeisen viikon aikana itkenyt töissä useampaan otteeseen. Lisäksi lääkärin ja psykiatrin vastaanotolla.
-Aamulla tuntuu, etten jaksa edes aamutoimia: pukemista tms. Olen töissä ihan hirveän näköinen, koska otan vain väsyneenä ne ryppyiset vaatteet, jotka nopeiten käsiini saan.
-Häpeän tätä tilannettani. Eli hävettää mitä muut ajattelevat, kun annan itseäni kohdeltavan näin. Tunnen etten ole minkään arvoinen ja muita huonompi.
-Istuin tänään töissä koko päivän ihan paniikissa. Kroppakin oli ihan jännittynyt siitä.
-Kotona saan miehelle raivareita väsymykseni vuoksi. Tekisi mieli heitellä ja rikkoa tavaroita.
Näillä oireilla ei kuitenkaan lääkäri ole kirjoittanut saikkua. Ehdotti vain, että lisätään lääkkeitä. Just joo. Jos saisin nukkua ja levätä,niin tätä ongelmaa ei olisi. Tässä auttaisi lepo, sillä lääkkeethän eivät työkuormaani vähennä. Mistä ihmeestä mä sitä saikkua saan? Pitääkö oikeasti saada joku psykoottinen kohtaus, että sen saikun saisi.
Kommentit (112)
Ap, ota se nyt ainakin tosissasi, että leikit terveydelläsi. Aivot voivat kulua ja tuhoutua ihan samoin kuin lonkkanivelkin ja toipilaan mielen kanssa loppuelämä ei ole herkkua. Jos työnantaja ei tarjoa, kävisitkö pari kertaa omalla rahalla työnohjaukseen ja työpsykologiaan suuntautunern psykologin juttusilla?
Koska tuo itkuisuus alkoi? Se on lopunalun merkki. Minulla homma eskaloitui siihen, että töissä vessassakäydessä (kun sai olla rauhassa) tuli välittömösti itku. Ja pari vkoa sen jälkeen aivot oli ihan oimosulkutilassa. Kuinka paljon työtehosi on jo laskenut? Huomaat joku päivä, että saat kymmenessä tunnissa tehtyä kolmen tunnin työt. Siinä vaiheessa on pakko laittaa terveys edelle. Kyllä te pärjäätte, hätä keinit keksii, ettekä ole ensimmäiset. Pankista lyhennysvapaata, vanhemmilta apua, kulutus minimiin, säästöt käyttöön tms.
Sorry typot, tabletilla vaikea kirjoittaa ja mahdotonta korjailla.
90
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 08:51"]
Lyhyesti: olet väärässä. Ylempi toimihenkilö ei ole itsenäisessä/johtotehtävässä oleva. Minä voin perustella näkemykseni lailla ja oikeuskäytännöllä, voitko sinä?
[/quote]
Juuri näin. Vaikka titteli olisi johtaja ja työsopimuksessa oltaisiin sovittu kokonaistyöajasta, niin ne sopparit on usein TESin ja/tai työaikalain vastaisia, ellei ole suurin piirtein johtoryhmän jäsen. Työntekijällä on kyllä tässä maassa melkoisesti oikeuksia.
Kinkkinen tilanne. Vaikuttaa siltä, että kärsit masennuksesta ja unihäiriöstä, mutta sairautesi syy on työpaikallasi, eikä se poistu sairauslomalla olemalla. Siinä mielessä työterveyslääkäri on oikeassa, että neuvottelut olisi hyvä saada vireille. Työuupumushan ei ole varsinaisesti tauti, joka oikeuttaisi sairauslomaan, mutta joskus työkuormitus voi johtaa mielenterveyden häiriöön tai olla osana sen syntyä.
No öh, ap: n tilanne on jatkunut jo nousukaudesta.
Kyllä sitä syytä on ap:ssakin. Eihän sielläkään ole kaikki uupuneita. Hän vain.
Meidän työpaikalla uupumus niitti ylitunnolliset kympin tytöt. Ei muita.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 08:33"]
Otahan selvää asioista.
Alemmalla toimihenkilöllä on työaika 37,5h viikossa ja ylityöt maksetaan, ylemmällä ei! Tätä työajan puuttumista kompensoidaan paremmalla palkkatasolla, eduilla yms. mutta ei ylityökorvauksia. Työaikaoletus ei saa olla kohtuuton kuten ap:n tapauksessa on, eihän tuossa saa koskaan takaisin tehtyä ylimääräisiä tunteja (kyllä, ylemmällä tmihlöllä on myös oikeus päättää vapaammin työajoistaan - jos pystyy)
[/quote]
Ihan täyttä *askaa. Ylityökorvaus koskee myös ylempiä toimihenkilöitä. Ylityö on ylityötä vasta kun esimies on siihen pyytänyt ja työntekijä suostunut. Jos ap / ylempi työntekijä tekee pyytämättä pidempää päivää, se ei ole ylityötä. Joten ap nyt pyydät jokaisesta työajan ylityksestä esimieheltäsi kirjallisen pyynnön ja annat ( tei et anna) siihen suostumuksen.
Miksi ihmeessä et saa ansiosidonnaista. Jäsenyys yleiseen työttömyyskassaan maksaa 99€ vuodessa eikä sido mihinkään. Kannattaa liittyä.
Jos itse irtisanoutuu, tulee karenssi.
Asut Helsingissä mutta työmatkaan menee tunti per suunta?
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 11:28"]
Jos itse irtisanoutuu, tulee karenssi.
[/quote]
Eiköhän ap elä sen kolme viikkoa työnantajan ulosmaksamilla ylityökorvauksilla (jos niitä ei ole vielä maksettu) ja ulosmaksetuilla lomarahoilla.
Helsingissä menee aikaa työmatkoihin! Tunti on ihan tavallista. Jos saa keskiveryopalkkaa, ansiosidonnainen on niin mitätön, ettei sillä elä.
Et muuten ole kommentoinut tuota, että millä sanoin lääkäri epäsi sinulta sairasloman, kun sitä pyysit. Luulen, että et edes avannut suutasi asian suhteen.
Itse olen ylempi toimihenkilö ja kyllä minulla työaika on, sekä ylitöistä tulee korvaukset (alempaan toimihenkilöön toimii eri lailla vain matka-aika, jota ei lueta työajaksi).
Olen myös kuuntelut aikanaan pomon punaisena huutamisen, kun lähdin työajan päätyttyä kotiin ja en suostunut vastaamaan kotona työpuheluihin. Tiesin sopimukseni ja minulla ei ollut velvoitetta vastata puhelimeen, eikä siitä pahempaa seurannut kuin pomon huudot.
Tavoitteita minulle kyllä töissä laitetaan, mutta kun niitä on liikaa, niin en vain pysty tekemään kaikkea riittävällä tasolla. En edes yritäkään. Voi niistä joku kitistä, mutta sitten kitisee.
Olen priosoinut elämäni ja lapset ja perhe on tärkeämpiä kuin työ. Töissä teen tehokkaasti ja välillä stressaan, mutta pakotan itseni myös olemaan välittämättä. Jos liikaa stressaa, niin ei saa enää mitään aikaiseksi. Lisäksi olen yrittänyt opetella että kaikkea ei tarvitse tehdä niin hyvin, joskus vähempikin riittää.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 18:49"]
Miksi ap on sitä mieltä ettei ansiosidonnaista jos itse irtisanoutuu? Toisekseen, jos on noin tärkeä asiantuntija, niin eiköhän alalla ole muitakin työpaikkoja.
[/quote]
Ei ole mielipide, vaan jos itse irtisanoutuu, saa kolmen kuukauden karenssin. Se on fakta, ei mielipide. Vain jos on todella painavat syyt, ei karenssia tule. Tyyliin perheen muutto eri kaupunkiin puolison työn takia.
[/quote]
Mutta jos nyt tienaa 10 000 e/kk, niin kyllä sen 3 kk karenssin kestää
Aika karmealta kuulostaa. Mutta auttaako sairasloma? Työolot pitäisi nyt ehdottomasti saada kuntoon, ei tuommoisella työmäärällä kukaan selviä täysjärkisenä.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:34"]
Eikö se mies voi vaihtaa työtä?
[/quote]
Niin, sehän helppoa. Sen kun hakee haluamaansa paikkaa ja aloittaa siellä 2 viikon kuluttua.