Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko sairasloman saaminen olla näin vaikeaa?

Vierailija
06.02.2014 |

Te, jotka olette kärsineet työuupumuksesta: Oliko sairasloman saaminen työterveyslääkäriltä kovinkin vaikeaa? Minä olen ollut uupunut jo vuoden.  Syynä liian iso työkuorma ja esimies, joka ei tue eikä arvosta. Töitä on viimeiset 1,5 kk ollut 60-70 tuntia viikossa, vaikka minulla on kotona pieni lapsi.Nyt tilanne on pahempi kuin koskaan, mutta kun tänään kävin työterveyslääkärillä ja purskahdin itkuun, en saanut muuta kuin unilääkereseptin ja jorinoita kolmikantaneuvotteluista.

Olen siis äitiyslomalta tultuani tehnyt vuoden järjettömän paljon töitä, enkä omasta tahdostani. Tarina on pitkä, enkä sillä halua tylsistyttää. Mutta ihmettelen,että kuka on uupunut, jossen minä.

Oireeni:

-Nukun viikolla noin 5h yössä. Illalla on vaikea rauhoittua, yöllä heräilen,samoin aamuyöstä. Yhtenä iltana en saanut unta itkultani,joka kesti aamuyölle.

-Olen viimeisen viikon aikana itkenyt töissä useampaan otteeseen. Lisäksi lääkärin ja psykiatrin vastaanotolla.

-Aamulla tuntuu, etten jaksa edes aamutoimia: pukemista tms. Olen töissä ihan hirveän näköinen, koska otan vain väsyneenä ne ryppyiset vaatteet, jotka nopeiten käsiini saan.

-Häpeän tätä tilannettani. Eli hävettää mitä muut ajattelevat, kun annan itseäni kohdeltavan näin. Tunnen etten ole minkään arvoinen ja muita huonompi.

-Istuin tänään töissä koko päivän ihan paniikissa. Kroppakin oli ihan jännittynyt siitä.

-Kotona saan miehelle raivareita väsymykseni vuoksi. Tekisi mieli heitellä ja rikkoa tavaroita.

Näillä oireilla ei kuitenkaan lääkäri ole kirjoittanut saikkua. Ehdotti vain, että lisätään lääkkeitä. Just joo. Jos saisin nukkua ja levätä,niin tätä ongelmaa ei olisi. Tässä auttaisi lepo, sillä lääkkeethän eivät työkuormaani vähennä. Mistä ihmeestä mä sitä saikkua saan? Pitääkö oikeasti saada joku psykoottinen kohtaus, että sen saikun saisi.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, tulosta tuo kertomuksesi ja vie lappu lääkärille.

Itselläni oli vastaava tilanne ja olin paperille kirjoittanut kaiken ja vein tulosteen mukanani kun en itkultani pystynyt puhumaan.

Diagnoosiksi laitettiin joku masennusdiagnooseista jotta sai palkallisena, sain myös unilääkkeet, 2 vkon sairausloman ja lähetteen työterveyspsykologille.

Sairausloma jatkui vielä tuon kahden viikon jälkeen toiset 2 vko ja työterveyspsykologilla kävin kolmesti. Ja tähän jälkimmäiseen lappuun laitettiinkin sitten jo työilmapiirin ongelmat vai mikä lie masennusdiagnoosin lisäksi.

Kummasti se masennus loppui sillä sekunnilla kun sain laitettua työpaikan oven viimeistä kertaa kiinni (irtisanouduin saikulla).

Vierailija
82/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus

Vierailija
84/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne töissä pitää muuttaa, ei siihen sairauslomaa tarvita. Et oikeasti halua muutosta vaan palkallisen vapaan.

Vierailija
85/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko käydä jollain toisella lääkärillä? Jotku lääkärit jostain  syystä panttaavat saikkua joka pitkässä juoksussa saattaa poikia vain pidemmän sairasloman myöhemmin! Myöskin se neuvottelu työterveyslääkärin ja esimiehen kanssa olisi hyvä järjestää jatkoa varten!

Vierailija
86/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:05"]

Miksi teet liikaa töitä?

[/quote]

Kuten sanottua, pitkä stoori. Olen duunissa, jossa työn tekemättäjättäminen voidaan tulkita lain rikkomiseksi. Jos hanskat tipahtaa kriittisellä hetkellä, niin se on potkut. Yleensä näitä hommia firmoissa hoitaa useampi. Mutta meillä minä yksin.Esimies ei välitä.

Vierailija
87/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasloma on vain pieni laastari. Toki se akuutissa tilanteessa voi olla tarpeen. Mutta paljon tärkeämpää on saada työkuormasi realistisemmaksi.

Jos esimies ei ota sitä kuuleviin korviinsa, pelasta itsesi ennen kuin on liian myöhäistä.

Sinulla on vain yksi elämä ja yksi terveys.

Tunnen ihmisiä, jotka ovat pysyvästi vammautuneet työuupumuksen vuoksi. Sinä ET halua sellaista.

Entä työsuojelu? Oletko ottanut siihen yhteyttä?

Vierailija
88/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:08"]

Tilanne töissä pitää muuttaa, ei siihen sairauslomaa tarvita. Et oikeasti halua muutosta vaan palkallisen vapaan.

[/quote]

Voi kuule. Mulla on lomia ja ylityövapaita useamman kuukauden edestä. En tarvitse mitään ilmaista, tarvitsen vain luvan levätä. Vaikka se olisi palkattakin. Minä haluan muutosta, ja olen sen esimiehelle sanonut. Sitä muutosta ei vain tule. Ei se haluamalla tule.

Vierailija
89/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli samat oireet. Sen lisäksi sydämentykytyksiä (leposyke saattoi yhtäkkiä nousta 120), tärinäkohtauksia, oksentelin, pudottelin tavaroita, unohtelin kaikkea ja olin varma että kuolen millä hetkellä hyvänsä. Kerroin lääkärille itsetuhoisista ajatuksistani ja hämärtyneestä todellisuudentajustani,sain ssairaslomaa. Enää ikinä en aio päästää itseäni tuohon tilanteeseen joten ainuttakaan ylityötuntia en ole sen jälkeen tehnyt.

Vierailija
90/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se saikku siihen auttaisi? Sama paska siellä odottaisi kun siltä palaat + tekemättömät työt siihen päälle.  Ne kolmikantaneuvottelut käydään just sen takia, että kuullaan kaikkia osapuolia siitä, mikä yhtälössä mättää ja etsitään siihen ratkaisua. 

Oliko tilanne samanlainen ennen äitiysvapaatasi? 

Vierailija
91/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin saat kuitenkin viikolla nukuttua. Itse nukun n. 2-5 tuntia arkisin yössä. Saikkua on suorastaan tyrkytetty, mutta on huoli. Unilääkkeitä ei lainkaan. 

Vierailija
92/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai sinun pitää saada nyt uni ja tervejärkisyys kasaan. Sairausloma jotta saat pääsi auki, et uupumukselta näe asioita niinkuin ne on. Sinun pitää saada nukkua, levätä ja ulkoilla. Ja sen jälkeen tehdä mitä täytyy. Väsyneenä ihminen voi vaikka irtisanoa itsensä ja sen takia peli täytyy laittaa sairauslomalla poikki. Perhe on tärkeämpi kuin työ. Väsyneenä perhe kärsii, sinä kärsit ja työsi kärsii.

Vierailija
93/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:16"]

Tottakai sinun pitää saada nyt uni ja tervejärkisyys kasaan. Sairausloma jotta saat pääsi auki, et uupumukselta näe asioita niinkuin ne on. Sinun pitää saada nukkua, levätä ja ulkoilla. Ja sen jälkeen tehdä mitä täytyy. Väsyneenä ihminen voi vaikka irtisanoa itsensä ja sen takia peli täytyy laittaa sairauslomalla poikki. Perhe on tärkeämpi kuin työ. Väsyneenä perhe kärsii, sinä kärsit ja työsi kärsii.

[/quote]

Juuri samaa mieltä olen. Pelottaa, että menen irtisanomaan itseni ja jään tyhjän päälle. Tämä on täysin arvojeni vastaista elämää.Mutta väsyneenä en jaksa toimia. Ei siitä kolmikantaneuvottelustakaan tässä kunnossa tulisi mitään.

Vierailija
94/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet vaan sen normaalin työpäivän ja lähdet pois.

Vierailija
95/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:21"]

[/quote]

Miten voisin sen tehdä? Jos juuri työajan loppuessa tulee tieto, että joudut suorittamaan tehtävän tai yhtiö syyllistyy laiminlyöntiin. Mitenköhän työpaikalleni kävisi, jos tekisin tällaisen laiminlyönnin? En uskalla kokeilla. Sillä nämä asiat leviävät sitten kyllä alani pienissä piireissä. Eipä ole tarjolla sitten leipää muuallakaan.

Vierailija
96/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyysitkö ylipäänsä sairaslomaa? Mitä lääkäri siihen vastasi? Ei lääkärit ole selvännäkijöitä. Sairaslomahan ei ratkaise ongelmaasi, vaan nimenomaan neuvottelu pomon kanssa työolosuhteista voisi olla ratkaisu.

Vierailija
97/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitappa työsuojelupiiriin ja kysy paljonko saa teettää ylitöitä säännöllisesti. Voi esimiehellä muuttua pian ääni kellossa kun ottavat sieltä yhteyttä.

Vierailija
98/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:27"][quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:21"]

[/quote]

Miten voisin sen tehdä? Jos juuri työajan loppuessa tulee tieto, että joudut suorittamaan tehtävän tai yhtiö syyllistyy laiminlyöntiin. Mitenköhän työpaikalleni kävisi, jos tekisin tällaisen laiminlyönnin? En uskalla kokeilla. Sillä nämä asiat leviävät sitten kyllä alani pienissä piireissä. Eipä ole tarjolla sitten leipää muuallakaan.

[/quote]

Ja annat venyä työn niin että tulee kauhea määrä viikkotunteja?

Älä anna hyväksikäyttää itseäsi.

Laita rajat työlle ja pomolle.

Vierailija
99/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ala?

Vierailija
100/112 |
06.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä: mee yksityiselle.