Voiko sairasloman saaminen olla näin vaikeaa?
Te, jotka olette kärsineet työuupumuksesta: Oliko sairasloman saaminen työterveyslääkäriltä kovinkin vaikeaa? Minä olen ollut uupunut jo vuoden. Syynä liian iso työkuorma ja esimies, joka ei tue eikä arvosta. Töitä on viimeiset 1,5 kk ollut 60-70 tuntia viikossa, vaikka minulla on kotona pieni lapsi.Nyt tilanne on pahempi kuin koskaan, mutta kun tänään kävin työterveyslääkärillä ja purskahdin itkuun, en saanut muuta kuin unilääkereseptin ja jorinoita kolmikantaneuvotteluista.
Olen siis äitiyslomalta tultuani tehnyt vuoden järjettömän paljon töitä, enkä omasta tahdostani. Tarina on pitkä, enkä sillä halua tylsistyttää. Mutta ihmettelen,että kuka on uupunut, jossen minä.
Oireeni:
-Nukun viikolla noin 5h yössä. Illalla on vaikea rauhoittua, yöllä heräilen,samoin aamuyöstä. Yhtenä iltana en saanut unta itkultani,joka kesti aamuyölle.
-Olen viimeisen viikon aikana itkenyt töissä useampaan otteeseen. Lisäksi lääkärin ja psykiatrin vastaanotolla.
-Aamulla tuntuu, etten jaksa edes aamutoimia: pukemista tms. Olen töissä ihan hirveän näköinen, koska otan vain väsyneenä ne ryppyiset vaatteet, jotka nopeiten käsiini saan.
-Häpeän tätä tilannettani. Eli hävettää mitä muut ajattelevat, kun annan itseäni kohdeltavan näin. Tunnen etten ole minkään arvoinen ja muita huonompi.
-Istuin tänään töissä koko päivän ihan paniikissa. Kroppakin oli ihan jännittynyt siitä.
-Kotona saan miehelle raivareita väsymykseni vuoksi. Tekisi mieli heitellä ja rikkoa tavaroita.
Näillä oireilla ei kuitenkaan lääkäri ole kirjoittanut saikkua. Ehdotti vain, että lisätään lääkkeitä. Just joo. Jos saisin nukkua ja levätä,niin tätä ongelmaa ei olisi. Tässä auttaisi lepo, sillä lääkkeethän eivät työkuormaani vähennä. Mistä ihmeestä mä sitä saikkua saan? Pitääkö oikeasti saada joku psykoottinen kohtaus, että sen saikun saisi.
Kommentit (112)
Opettele sanomaan pomolle, että EI,TYÖAIKANI ON PÄÄTTYNYT TÄLTÄ PÄIVÄLTÄ, ETSI JOKU TOINEN. Harjoittele peilin edessä ääneen oikein monta kertaa, että se tulee tarvittaessa varmalla äänenpainolla.
Ongelmasi olet sinä itse! Kuvittelet olevasi korvaamaton ja teet liikaa töitä ihan omasta aloitteesta. Kukaan ei ole niin typerä, että tekee 60-70 tunnin työviikkoja ihan siitä ilosta, että niin voi tehdä. Kai tajuat itsekin, että 70-tunnin työviikko tarkoittaa viitenä päivänä viikossa 14 tunnin työmäärää. En usko sinua.
Työuupumus ei ole sairaus vaan oire siitä, että ei osaa tehdä töitään oikein.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:40"]
Ongelmasi olet sinä itse! Kuvittelet olevasi korvaamaton ja teet liikaa töitä ihan omasta aloitteesta. Kukaan ei ole niin typerä, että tekee 60-70 tunnin työviikkoja ihan siitä ilosta, että niin voi tehdä. Kai tajuat itsekin, että 70-tunnin työviikko tarkoittaa viitenä päivänä viikossa 14 tunnin työmäärää. En usko sinua.
[/quote]
Tällä viikolla 12-14 tuntia töitä joka arkipäivä. Sunnuntai menee kymmenellä tunnilla. Kyllä siitä äkkiä 70 tuntia kertyy. Ja vaikka kertyisi vain 60 tuntia. Voin kertoa, että tällaisia viikkoja tehdään tähän tilinpäätösaikaa monessa firmassa.
Tottakai sulla teetetään kun vaan teet!
Sinulla ei taida aloittaja olla muuta vaihtoehtoa kuin kieltäytyä painokkaasti,ja sanoa että olet jo hommasi tehnyt,sinulle piisaa.
Terv. saman läpikäynyt
Ei tuo nyt vielä kamalan huolestuttavalta kuulosta. :) Sä et saa nukuttua, ja totta kai se vaikuttaa moneen asiaan. Silloin on tietysti vaikea nousta aamulla ylös, ja töihin lähdetään pelkällä tahdonvoimalla. Väsyneenä itkettää ja pienetkin sanomiset tuntuvat siltä, että the world is about to end. ;) Ärripurritkin ovat väsyneellä hyvin ymmärrettäviä.
Sulla on varmasti tosi paska olo, mutta eivät nuo luettelemasi ole minkään taudin (masennuksen, uupumuksen tms.) ilmenemismuotoja, sinä vaan olet "sairaan" väsynyt ja ylikierroksilla.
Et taida unilääkeajatuksesta pitää, mutta ne ovat kuitenkin loistava apu katkaista se väsymyskierre. Jos kuitenkin ottaisit haasteen vastaan? Pariksi yöksi kunnon tropit, joiden avulla kroppa saa levätä. Parin pitkän yön jälkeen vointisi on ihan toinen, ajatus kulkee paljon kirkkaammin ja ajattelet realistisemmin ja objektiivisemmin.
Varmaan niitä työkuvioitakin kannattaa ajatella - mutta niitä kannattaa miettiä vasta vähän myöhemmin.
Paljosta voi väliaikaisesti tinkiä. Ryppyiset vaatteet eivät haittaa mitään, mutta ilman riittäviä unia ihan kaikki kaatuu kasaan. Vaikutat selvästi tunnolliselta, vastuulliselta ja vahvalta ihmiseltä, muista arvostaa näitä ominaisuuksiasi. :)
Koeta luottaa lääkäriin ja käytä niitä lääkkeitä, vaikket ajatuksesta pitäisikään. Jos olosi on muutaman nukutun yön jälkeen yhä yhtä paska, niin sittenhän sinun kannattaa ehdottomasti olla uudelleen yhteydessä työterveyteen ja kertoa, ettei saamasi apu ja ohjeet ole auttaneet (riittävästi). Kyllä työterveydestä varmasti apua sait ja tulet saamaan jatkossakin. Hoitomyönteisyyttä sinulta vähän peräänkuulutan. :) Jos ne lääkkeet eivät auta, niin sitten katsotaan tilannetta uudelleen. Eihän kyseessä ole mikään jokotai-tilanne muuten kuin sinun väsyneessä mielessäsi, eivät sairasloma ja lääkkeet ole mitenkään vaihtoehtoisia. Päällimmäinen vaivasi on kuitenkin unettomuus, ja sen ensisijainen hoitokeino ei ole sairasloma. Ei korkean verenpaineenkaan vuoksi ainoana hoitona käytetä sairaslomaa, vaikka potilaat joskus sitä toivovatkin.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:40"]
[/quote]
Tällä viikolla 12-14 tuntia töitä joka arkipäivä. Sunnuntai menee kymmenellä tunnilla. Kyllä siitä äkkiä 70 tuntia kertyy. Ja vaikka kertyisi vain 60 tuntia. Voin kertoa, että tällaisia viikkoja tehdään tähän tilinpäätösaikaa monessa firmassa.
[/quote]
Nyt on puoliyö. Mene lepäämään, hyvä ihminen!
Itsellä hyvin paljon samoja oireita. Sairaslomaa ei tippunut ellen ottanut masennuslääkkeitä. Näin sain kaksi viikkoa sairaslomaa ja käynnin työpsykologilla.
Ja sama meno jatkuu sairasloman jälkeen. Meillä siis se tilanne, että uusi pomo kiusaa tiettyjä alaisiaan (kyttää ja haukkuu).
Olethan tietoinen että _työuupumusdiagnoosilla_ ei palkkaa makseta eikä KELA maksa päivärahaa? Ihan vain tuli mieleen.
Eri asia sitten jos siihen sairauslomatodistukseen laitetaan esim, masennus, ahdistuneisuus tms. F-koodinen sairaus, Z-koodilla se on sitten palkatonta.
t.LL
ps. käyhän uudelleen aalan erikoislääkärillä, psykiatrilla.
Mä en ole koskaan saanut sairaslomaa vaikka olen kärsinyt
-30v unettomuudesta (2-3 tunnin pätkä pisin, ehkä kerran viikossa 4-5h putkeen, hereillä välillä 2h),
-olen sairastanut burn-outin 17 vuotta sitten,
-mulla on fibromyalgia (varmaan puhjennut stressistä)
- em johtuen todetty keskivaikea masennus - ei lääkitystä
- black outeja esim liikenteessä
- muistihäiriöitä, aloitekyvyn alenemista (hankalaa vaativassa työssä)
- em syistä olen joutunut lyhentämään itse työaikaani 3pv/vko mikä taas stressaa lisää kun talous ei kestä...
Olen kuulemma aina vaan niin freesin ja hyvän näköinen että kukaan ei usko mun uupumukseen, veriarvot näyttää hyviltä yms. Tällä hetkellä uupumus aiheuttaa sen että yleiskunto on 0, 2kk sisäll 4x kuume noussun 38 asteen yli 3-4 pväksi. Ei ihan normaalia sekään kun yleensä mulla ei koskaan nouse kuume...
Ymmärrän sua hyvin ap!! Jotkut saa kuukausien lomia vain itkemällä vastaanotolla kun on ollut viikon vähän vaikeaa elämässä... me jotka olemme kärsineet vuosia ollaan roskasakkia joka saa kaatua saappaat jalassa. Työpanos kyllä kelpaa mutta millä hinnalla!!
unohda työterveyslääkäri, hakeudu toiselle lääkärille. Työterveyslääkärit pelaa vain tylnantajan pussiin