Voiko sairasloman saaminen olla näin vaikeaa?
Te, jotka olette kärsineet työuupumuksesta: Oliko sairasloman saaminen työterveyslääkäriltä kovinkin vaikeaa? Minä olen ollut uupunut jo vuoden. Syynä liian iso työkuorma ja esimies, joka ei tue eikä arvosta. Töitä on viimeiset 1,5 kk ollut 60-70 tuntia viikossa, vaikka minulla on kotona pieni lapsi.Nyt tilanne on pahempi kuin koskaan, mutta kun tänään kävin työterveyslääkärillä ja purskahdin itkuun, en saanut muuta kuin unilääkereseptin ja jorinoita kolmikantaneuvotteluista.
Olen siis äitiyslomalta tultuani tehnyt vuoden järjettömän paljon töitä, enkä omasta tahdostani. Tarina on pitkä, enkä sillä halua tylsistyttää. Mutta ihmettelen,että kuka on uupunut, jossen minä.
Oireeni:
-Nukun viikolla noin 5h yössä. Illalla on vaikea rauhoittua, yöllä heräilen,samoin aamuyöstä. Yhtenä iltana en saanut unta itkultani,joka kesti aamuyölle.
-Olen viimeisen viikon aikana itkenyt töissä useampaan otteeseen. Lisäksi lääkärin ja psykiatrin vastaanotolla.
-Aamulla tuntuu, etten jaksa edes aamutoimia: pukemista tms. Olen töissä ihan hirveän näköinen, koska otan vain väsyneenä ne ryppyiset vaatteet, jotka nopeiten käsiini saan.
-Häpeän tätä tilannettani. Eli hävettää mitä muut ajattelevat, kun annan itseäni kohdeltavan näin. Tunnen etten ole minkään arvoinen ja muita huonompi.
-Istuin tänään töissä koko päivän ihan paniikissa. Kroppakin oli ihan jännittynyt siitä.
-Kotona saan miehelle raivareita väsymykseni vuoksi. Tekisi mieli heitellä ja rikkoa tavaroita.
Näillä oireilla ei kuitenkaan lääkäri ole kirjoittanut saikkua. Ehdotti vain, että lisätään lääkkeitä. Just joo. Jos saisin nukkua ja levätä,niin tätä ongelmaa ei olisi. Tässä auttaisi lepo, sillä lääkkeethän eivät työkuormaani vähennä. Mistä ihmeestä mä sitä saikkua saan? Pitääkö oikeasti saada joku psykoottinen kohtaus, että sen saikun saisi.
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 00:29"]
Sellanen kommentti vielä, että toki olen todella huolestunut perheestänikin.Mies on joutunut kantamaan kaiken vastuun lapsesta, ja meillä on jatkuvasti riitoja. Ansaitsisi huomattavasti parempaa kuin minä. Odottelen tässä, että milloin sen huomaa. Ja jos ero tulisi, niin lapsi menisi varmaankin miehelle, joka on minua potenssiin kymmenen parempi vanhempi.
Lapsi sitten on ihan oma lukunsa. Murskaa sydämen, kun parivuotias sanoo (on oppinut isältää): Rauhoitu.Rauhoitu. Mennään ottamaan yhdessä päikkärit, niin rauhoitut. Ja kyselee jatkuvasti minulta, että onko äiti kaikki hyvin. Ihan vaikka vain, jos minulla on huolestunut ilme. Tai alkaa yhtäkkiä pyytelemään MINULTA anteeksi. Ehkä muut äidit voitte kuvitella, miltä tuntuu. Tai miltä tuntuu toivottaa lapselle useamman kerran viikossa hyvät yöt puhelimitse.Ja nyt - kivittäkää!
[/quote]
Miten niin kivittää. Itse olet tehnyt elämässäsi nämä arvovalinnat. Emme me kukaan muu.
Eli ota vastuu omista valinnoista ja kanna ne. Jos tuntuu, että et pysty valitsemaasi elämään, teet muutoksia.
Kun astuu liian suuriin saappaisiin, eikä pysty niissä astelemaan, on aika lähteä uusille teille ja etsiä helpotusta elämään. Saikku ei ratkaise mitään.
Ei ole sitten tullut mieleen vaihtaa alaa, työpaikkaa tai ottaa vaikka piparit? Ja se työsuojelupiirin tyyppi. Tuollainen ylityömäärä on laitonta. Pistä terveytesi ja LAPSI etusijalle. Ne ei kiittele sua stressistä tai palkasta. Sulla on omat arvot nyt väärinpäin. Saikku ei ole ratkaisu tuolla työpaikalla.
Pienempi talo ja pienempi asuntolaina. Yksi auto vain pihaan ja kesämökki ja vene pois.
Lapsi kiittää siitä.
Olin samassa tilanteessa. Haluan sanoa, että työnantaja ei välitä, jos ajaa sinut loppuun. Älä siis uhraa itseäsi ja terveyttäsi firmalle, joka ei sinua arvosta. Oikeasti sinua arvostavat miehesi ja lapsesi, joille olet korvaamaton. He puolestaan ovat korvaamattomia sinulle, ei pahoinvointia tuottava työpaikkasi.
Työuupumuksestakin voi selvitä, mutta pane peli poikki ajoissa. Oma elämäni on paremmassa kunnossa nyt, kun en ole enää entisessä työpaikassani vaan paremmassa, jossa on hyvä olla. Ei ole enää itkukohtauksia töihin mennessä tai töistä lähtiessä, ei kohonnutta verenpainetta, ei unihäiriöitä, ei jännityslihaskipuja, ei sydämentykytystä, ei romahduksia. Elämä tuntuu hyvältä, ja siksi kannatti päästä eroon huonosta työnantajasta.
En minä ymmärtänyt mitä tarkoitit että asiaakkaatkin ovat äitejä, mitä sitten. Höpöjuttua, laitat työpaikan oven kiinni.
Pomo tehköön työt. Jos jotain sattuu ja sinua syytetään niin sanot että et ollut enää töissä. Ja jos saat potkut, viet asian tyynesti oikeuteen.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 23:05"]
Miksi teet liikaa töitä?
[/quote]
Kuten sanottua, pitkä stoori. Olen duunissa, jossa työn tekemättäjättäminen voidaan tulkita lain rikkomiseksi. Jos hanskat tipahtaa kriittisellä hetkellä, niin se on potkut. Yleensä näitä hommia firmoissa hoitaa useampi. Mutta meillä minä yksin.Esimies ei välitä.
[/quote]
Sitten yhteys esimiehen esimieheen. Ja työsuojeluvaltuutettuun. Lisäksi, jos homma on tuollainen, on olemassa myös jokin hallinnollineb elin, jota kiinnostaa, että nuo hommat tulee hyvin hoidettua.
Mene siis niin ylös kuin tarvitsee.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 23:49"]
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:49"]
Ap voi olla ylempi toimihenkilö joiden työaika on kuin veteen piirretty viiva.
[/quote]
Niin olen.
[/quote]
höpö höpö. Työaikalaki on sama alemmalle ja ylemmälle toimihenkilölle. Eikä ole olemassa sellaista alaa, jossa työntekijä rikkoisi lakia, jos kieltäytyy ylitöistä. Joillakin aloilla on joitakin tilanteita, jotka on hoidettava loppuun. Mutta ei tuollaista jatkuvaa tilannetta. Sinun,pitää puhua esimiehesi kanssa, ja jos hän ei asiaa ota hoitaakseen, ota yhteys henkilöstöhallintoon, työsuojelupäällikköön tai työsuojeluvaltuutettuun työpaikallasi. Ja sitten: seuraavalla kerralla kieltäydyt ylitöistä, koska työnantaja ei voi sinua niihin yksipuolisesti määrätä. Työterveyslääkäri on ihan oikeassa, kun ehdottaa kolmikantakeskustelua.
[/quote]
Juuri näin. Vain pieni määrä johtotehtävissä ovat työaikalain ulkopuolella vaikka HR-rouva mitä sanoisi.
Sinuna ottaisin palkatonta vapaata ja ottaisin yhteyttä juristiin mitä työaikoihin tulee. Työsuojeluun voisi myös laittaa viestiä.
Toivottavasti on apua.
t. Lakimies
On se loma sitten saikku tai ylityövapaa, ap on sen tarpeessa heti. Kun pääset vapaalle, et todennäköisesti tajua pariin viikkoon mistään mitään, kun aivot pääsevät nollautumaan. Jos et sitä tee, voit vaurioittaa ne loppuiäksi, sellaisenkin tapauksen valitettavasti tiedän. Tyyppi ei koskaan palannut töihin eikä pystynyt normaaliin elämään. Jos et saa lomaa, irtisanoudu tyhjän päälle heti. Hyvänä työntekijänä löydät kyllä uuden työn. Tai jää hoitovapaalle, jos olet siknä kunnossa että voit hoitaa lasta. Veikkaan, että noin kuukausi menee ensin toipuessa, jolloin et ole hoitokunnossa.
Oma nollautumiseni tapahtui kuudessa viikossa, mutta siitä jäi silti arvet. Lomalla oli pelottavaa, miten ei suoriutunut aluksi juuri mistään. Jätä pois vapaa-ajalla kaikki aivoja rasittava ja uneen vaikuttava esim. tv ja tietokone. Lue kirjoja, ulkoile ja ole lapsesi kanssa. Kirjaneuvon sai psykologilta, se auttaa, koska ajatukset lähtevät juonen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="08.02.2014 klo 22:49"]
[/quote]
Niin olen.
[/quote]
höpö höpö. Työaikalaki on sama alemmalle ja ylemmälle toimihenkilölle. Eikä ole olemassa sellaista alaa, jossa työntekijä rikkoisi lakia, jos kieltäytyy ylitöistä. Joillakin aloilla on joitakin tilanteita, jotka on hoidettava loppuun. Mutta ei tuollaista jatkuvaa tilannetta. Sinun,pitää puhua esimiehesi kanssa, ja jos hän ei asiaa ota hoitaakseen, ota yhteys henkilöstöhallintoon, työsuojelupäällikköön tai työsuojeluvaltuutettuun työpaikallasi. Ja sitten: seuraavalla kerralla kieltäydyt ylitöistä, koska työnantaja ei voi sinua niihin yksipuolisesti määrätä. Työterveyslääkäri on ihan oikeassa, kun ehdottaa kolmikantakeskustelua.
[/quote]
Otahan selvää asioista.
Alemmalla toimihenkilöllä on työaika 37,5h viikossa ja ylityöt maksetaan, ylemmällä ei! Tätä työajan puuttumista kompensoidaan paremmalla palkkatasolla, eduilla yms. mutta ei ylityökorvauksia. Työaikaoletus ei saa olla kohtuuton kuten ap:n tapauksessa on, eihän tuossa saa koskaan takaisin tehtyä ylimääräisiä tunteja (kyllä, ylemmällä tmihlöllä on myös oikeus päättää vapaammin työajoistaan - jos pystyy)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 08:33"]
[/quote]
Niin olen.
[/quote]
[/quote]
Otahan selvää asioista.
Alemmalla toimihenkilöllä on työaika 37,5h viikossa ja ylityöt maksetaan, ylemmällä ei! Tätä työajan puuttumista kompensoidaan paremmalla palkkatasolla, eduilla yms. mutta ei ylityökorvauksia. Työaikaoletus ei saa olla kohtuuton kuten ap:n tapauksessa on, eihän tuossa saa koskaan takaisin tehtyä ylimääräisiä tunteja (kyllä, ylemmällä tmihlöllä on myös oikeus päättää vapaammin työajoistaan - jos pystyy)
[/quote]
Lyhyesti: olet väärässä. Ylempi toimihenkilö ei ole itsenäisessä/johtotehtävässä oleva. Minä voin perustella näkemykseni lailla ja oikeuskäytännöllä, voitko sinä?
Ärh! kotiin pitäs päästä siis pillittää ja siitä sulle pitäs tietenkin vielä maksaa! ryhdistäydy nainen! älä Tee liikaa duunia, vaan lähde kotia kun virallinen työaikasi päättyy.
Hyvä ettei helpolla anneta saikkua, kun näitä "mut ku mua väsyttää ja masentaa" tyyppejä on LIIKAA ennestäänkin. Ja arvaa mitä? jos jäät kotia iniseen niin jonku muun on tehtävä sinun hommasi! parhaimmassa tapauksessa sillä jollain olisi muutakin hommaa ja siihen päälle vielä sinun.
Lapsi varmaan jäisi hoitoon jos satut "sairas"lomalle pääsemään?;)
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 05:50"]
Pienempi talo ja pienempi asuntolaina. Yksi auto vain pihaan ja kesämökki ja vene pois.
Lapsi kiittää siitä.
[/quote]
Ei ole kyse rahasta, koska palkka ei ole järjetön. Ihan keskiverto. Meillä ei ole isoa taloa vaan vanha rivitalonpätkä. Olen hakenut tässä duunia (sen minkä jaksan kaiken tämän rinnalla), mutta ajat ovat huonot. Lähtisin heti, jos voisin. Mutta emme tosiaan pärjää lainoinemme (tämä pienikin rivari pitää maksaa) ilman minunkin palkkaamme. Jos lähden, en saa edes ansiosidonnaista. Ja ei tule mieleen, miksi yöllä kirjoittelin täällä? Kun ei se uni uupuneena tullut.
Kiitos tuestanne. On se ulkopuolisen niin helppo tarjota ratkaisuja.
Ap, ymmärrän sinua! Olen samassa tilanteessa. Työaika loppuu klo 16. Pomo tuo klo 15.55. työtehtävä ja toteaa, ettei siihen kauan mene = 5 minuuttia. Oikeasti siihen voi mennä tunti. Ja se pakko tehdä sille päivälle, esim. kokouskutsu, jolla on tiety minimiaika. Jos postittaa seuraavana päivä, kokous on laiton, koska ei ole kutsuttu ajoissa koolle.
Tehtäväkenttäni on muutenkin liian laaja ja työaikaa syö puhelin. Joudun selittelemään pitkät pätkät, miksei pomo vastaa puhelimeen.
5v sitten oli 4 viikkoa sairauslomalla. Sain huudot tekemättömistä töistä. Syyksi ei kelvannut sairausloma. Vaikka on sairauslomalla, niin työt pitää silti tehdä ajallaan!
Ap, nyt sinun tehtäväsi on miettiä, mikä elämässä on tärkeää. Etkö anna mitääna arvoa lapselle ja miehelle? Miksi et sovi miehesi kanssa, miten toimit? Ilmoitat esimiehellesi nyt, että lähdet talvilomalle, kun kerran lomia on käyttämättä. Viime vuoden lomathan pitää käyttää huhtikuuhun mennessä, joten sen talvilomasi saat pitää viimeistään maaliskuun loppuun mennessä tai jos esimies sen sinulta evää, hänellä pitää olla hyvät perustelut miksi ja myöskin antaa aika, milloin sen lomasi saat pitää. Lomalla keskustelet rauhassa miehesi kanssa, miten etenet työpaikkasi suhteen. Puhutte siis raha-asiat selväksi, mahdolliset irtisanomistet, työttömyyden, ihan kaiken.
Ehdotukseni on tämä: kirjaat ylös huolella kaikki ylityösi ja käyttämättömät lomat. Sen jälkeen menet esimiehesi luo ja kerrot, että haluat tehdä lyhennettyä työviikkoa niin kauan, kunnes ylityö- ja lomavapaat on käytetty. Ilmoitat myös, ettet enää suostu tekemään ylitöitä, koska sinun pitää hakea lapsesi klo 16 mennessä ja miehesi työ ei pysty enää joustamaan. Fiksuinta olisi oikeasti ilmoittaa nämä asiat myös paperilla esim. sähköpostilla. Jos työnantajasi aloittaa mussutuksen siitä, miten on kiire ja sinun on nyt taas x aikaa tehtävä liikaa, toteat lyhyesti, että jäät kahden kuukauden kuluttua hoitovapaalle, jos tähän ei suostuta.
Mielestäni sinulla on se hyvä tilanne, että kaikesta päätellen ette ole kovin köyhiä, joten hoitovapaaaseenkin on mahdollisuus. Lisäksi olet selvästi hyvä työntekijä, joten työnantajallasi ei olisi varaa menettää sinua. Toisaalta uskon, että sinun kannattaisi vaihtaa työpaikkaa, joten jos työnantaja ei suostu lyhennettyyn työaikaan ja siihen, että et tee ylitöitä hetkeäkään (jos työssäsi on pakko hoitaa joitain kiireellisiä asioita, niin laatisin kirjallisen sopimuksen, että hoidan ne pois alta esim. kerran viikossa mutta heti seuraavana päivänä otan ne ylityöt vapaana pois eli pidennetystä päivästä seuraa heti lyhennetty päivä), niin jäisin hoitovapaalle ja etsisin sen vuoden aikana uutta työpaikkaa.
Lyhennetty työaika ja se, ettet tee enää ylitöitä takaisi sinulle enemmän aikaa peerheesi kanssa. Mies saisi hoitaa omia juttujaan, harrastaa ja viettää välillä vapaa-aikaa lapsestasi ja sinä hoitaisit itsesi kuntoon.
Kai tajuat, että ihan itse valinnoillasi mahdollistat sen, että lapsesi saa huonon lapsuuden ja miehesi saattaa haluta eron. Työ on kuitenkin vain työtä. Jos et saa siitä voimaa eikä tilanne tule muuttumaan, niin lopeta se työ.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 09:19"]
Kai tajuat, että ihan itse valinnoillasi mahdollistat sen, että lapsesi saa huonon lapsuuden ja miehesi saattaa haluta eron. Työ on kuitenkin vain työtä. Jos et saa siitä voimaa eikä tilanne tule muuttumaan, niin lopeta se työ.
[/quote]
Tajuan todella hyvin. Se puristaa nytkin sydäntä niin kauheasti, että on vaikea toimia. Pelkään sitä ihan joka yö. Jäisin hoitovapaalle, mutta sitä ei olisi enää jäljellä kuin 3 kk. Tuon ajan voisin melkein olla poissa vuosilomilla ja ylityövapailla. Ehdotuksesi tarkoista säännöistä on kyllä hyvä. Eli ainon kirjallisesti ilmoittaa, että koska lailliset tunnit ovat täynnä, tarkoittaa ylityö sitä, että seuraavana päivänä olen heti saman poissa.
Miehelläni on oikeasti sen verran huono palkka, että sillä yksin emme pärjää. Eikä vuokralle muuttaminen ole Helsingissä kovin halvempi ratkaisu. Ja pidemmällä jaksolla se on rahan heittämistä kaivoon, jos on mahdollisuus kartuttaa lainanlyhennyksillä ihan omaakin pääomaa. Tottakai lapsi on tärkein, mutta sitä ei ratkaista vuokralle muutolla.
[quote author="Vierailija" time="09.02.2014 klo 03:00"]
Sinä voit jäädä hoitovapaalle, jos lapsesi on 2v. Oletko niitä ihmisiä joilla pitää olla hieno asunto ja kalliit autot? mistään ei voida luopua et olisi varaa olla kotona? Elämä on täynnä ratkaisuja, kun sen oikein oivaltaa. Onhan teillä miehesi palkka.
[/quote]
Näinhän se on. Elämä on valintoja. Itse valitsemme ammattimme ja työpaikkamme ja sen, onko raha elämässä tärkeintä. Saikku ei ratkaise sitä, että haluaa kahmia liikaa elämäänsä. Kyse on omista arvovalinnoista.