Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pidät toimitusjohtajaa vastuullisena tietovuodosta, ei varmaan siellä itse ole servereitä koodaamassa ollut?

Vierailija
26.10.2020 |

Niin

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paljon myötätuntoa Villeä kohtaan ja kehotan monia nyt katsomaan peiliin, että onko se nyt niin kauheaa, että joku käy sun avautumisia lukemassa. Jos on, niin melko pienet on huolet sulla. T: Yksi uhreista

Niin, jos sulla ei ole mitään salattavaa. Mutta entäs jos sun tiedoissa on vaikka tietoja, että olet brutaalin insestin/raiskauksen uhri, vaikka oman sukulaisesi toimesta. Haluaisitko tosiaan tällaisen tiedon julki? Että kuka vaan tietää sinusta tällaisen kipeän asian.

Mä olen monenlaisen väkivallan uhri ja olen siitä kertonut julkisesti useassa paikassa. En tajua, miksi mun pitäisi sitä hävetä ja salata ja miksi jotkut näin tekee. Mitä sitten, että kaikki mun lähipiirissä tästä tietää? He ovat olleet mun tukena.

Mutta voitko ymmärtää, että kaikki eivät halua kertoa noita asioita lähipiirilleen? Miksi tätä tietoa ei saisi pitää salaisena? Miksi pitää olla valmis kertomaan omat pahimmat traumat muille?

Rehellisesti sanottuna en ymmärrä. Se vain lisää näiden asioiden stigmaa ja sitä, että pidetään "normaalina" salata niitä. Miksi ihmisiä ei voisi kannustaa olemaan avoimempia? Tämä yhteiskunta olisi silloin paljon parempi paikka silloin.

Eli onko sinun mielestäsi ihmisen pakko kertoa tulleensa raiskatuksi?

No eihän se mikään pakko ole, muttei multa heru kauheasti sympatiaa heille, jotka näitä väkisin haluaa salata.

Salaaminen ainakin yleisöltä on kai aika yleinen käytäntö tietomurroissa.  Vain jos on pakko.

Vierailija
62/96 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen paljon myötätuntoa Villeä kohtaan ja kehotan monia nyt katsomaan peiliin, että onko se nyt niin kauheaa, että joku käy sun avautumisia lukemassa. Jos on, niin melko pienet on huolet sulla. T: Yksi uhreista

Niin, jos sulla ei ole mitään salattavaa. Mutta entäs jos sun tiedoissa on vaikka tietoja, että olet brutaalin insestin/raiskauksen uhri, vaikka oman sukulaisesi toimesta. Haluaisitko tosiaan tällaisen tiedon julki? Että kuka vaan tietää sinusta tällaisen kipeän asian.

Mä olen monenlaisen väkivallan uhri ja olen siitä kertonut julkisesti useassa paikassa. En tajua, miksi mun pitäisi sitä hävetä ja salata ja miksi jotkut näin tekee. Mitä sitten, että kaikki mun lähipiirissä tästä tietää? He ovat olleet mun tukena.

Mutta voitko ymmärtää, että kaikki eivät halua kertoa noita asioita lähipiirilleen? Miksi tätä tietoa ei saisi pitää salaisena? Miksi pitää olla valmis kertomaan omat pahimmat traumat muille?

Rehellisesti sanottuna en ymmärrä. Se vain lisää näiden asioiden stigmaa ja sitä, että pidetään "normaalina" salata niitä. Miksi ihmisiä ei voisi kannustaa olemaan avoimempia? Tämä yhteiskunta olisi silloin paljon parempi paikka silloin.

No eihän se mikään pakko ole, muttei multa heru kauheasti sympatiaa heille, jotka näitä väkisin haluaa salata.

Mitä ihmettä se sinua risoo, jos joku haluaa salata? Ei kenenkään ole sinun kanssasi pakko jakaa yhtään mitään yksityiselämän tietoa.

No moni on kuitenkin jakanut mun rohkaisemana. Minua risoo siinä sen yhteiskunnallinen vaikutus. Kun haluaa salata näitä asioita, se lisää sitä, että moni muukin haluaa tehdä niin ja häpeää niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä se sinua risoo, jos joku haluaa salata? Ei kenenkään ole sinun kanssasi pakko jakaa yhtään mitään yksityiselämän tietoa.

No moni on kuitenkin jakanut mun rohkaisemana. Minua risoo siinä sen yhteiskunnallinen vaikutus. Kun haluaa salata näitä asioita, se lisää sitä, että moni muukin haluaa tehdä niin ja häpeää niitä.

Salaamisessa ei ole kyse häpeästä vaan yksityisyydestä. En häpeä naimistakaan, mutta en laita panovideoita nettiin.

Vierailija
64/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole Vastaamon uhri, mutta tietojani on urkittu julkisessa mielenterveysjärjestelmässä. Tiedän miten haavoittava kokemus se on. Ihmettelen kommenttiasi. Jokaisella on tietysti oikeus omaan kokemukseensa, mutta en voi olla ajattelematta, että itselläsi ei varmaankaan ole kovin arkaluontoista asiaa käynnillä ollut. Terapian sisällöt vaihtelevat ja osalla asia on pinnallisempaa. Pitäisi silti ymmärtää muita, niitä, joilla on todella luottamuksellisia asioita päässyt leviämään. 

Ja kuten todettu, toimitusjohtaja kantaa vastuun yrityksestä. Hän tiesi vuodosta jo aiemmin ja salasi sen sekä kohteilta että uusilta omistajilta. Käsittämätöntä moraalittomuutta. Eikä edes vaivautunut laittamaan ongelmaa kuntoon kun se havaittiin. Millainen ihminen toimii noin? Arvostan tavallista perussiivoojaakin enemmän. Ja kaupan kassa jos tekee vaihtorahoissa virheen hän ei varmasti pääse siitä kuin koira veräjästä, vaan useimmissa paikoissa on sääntö että heitot korvataan omasta palkasta. - Siis todella, kaupankassat makselevat toisinaan pienistä palkoistaan jos ovat antaneet asiakkaalle väärin takaisin. Tämä ei ole vitsi vaikka joku keskiluokkainen voi ehkä niin luullakin. Miksi ei siis toimitusjohtaja vastaisi ainakin maineellaan. Rahallisia korvauksia häneltä tuskin tullaan vaatimaan, juristit osaavat löytää hänelle pelastavat porsaanreiät. 

Kyllä tullaan vaatimaan rahallisia korvauksia. Myös potilaille.

Ihan uskomatonta, että Ville on niin tyhmä, että on mennyt tekemään yrityskaupan tietomurto tiedossaan! Mä alan epäillä, että onko se kertonut tiedostaan kenellekään , edes äidilleen? Se ei poista äidin vastuuta, hänen olisi pitänyt nostaa poika seinälle, että onko tietoturva sillä tasolla, kuin sen pitääkin? Tietenkin Ville on ehkä luullut ennen vuotoja, että se on.... sekään ei silti poista vastuuta.

Mutta jos Ville ei ole uskaltanut sanoa tietomurrosta äidillenkään, niin äiti on tietenkin intoillut, että muudään pois (vaikka HS:n jutussa 2017 pyhästi lupasivat, etteivät sellaiseen tähtää ollenkaan), eikä Ville ole tiennyt, mitä sanoa syyksi sille, ettei halua.

Vai kuvitteliko että ei olisi vastuussa, jos jotain tulee, kun yhtiöllä on uusi omistaja???

Tosi outoa, että on luullut, että jos joku pistää tähän miljoonia omaa rahaansa, niin sitten olen paremmassa turvassa, jos jotain tulee!

Mitä sen päässä on oikein liikkunut? Ehkä vain typerä toive siitä, ettei kyberrikollinen olisi ilkeää sorttia, vaan joku joka vain kokeili, saako paikat auki.

Kaikenkaikkiaan tuolla tasolla olemiselle aivan törkeän vastuutonta hommaa. Älä mene tuon tasoisiin hommiin, ts. eroa aiemmin, jos et tunne vastuuta tuon enempää.

Pelottaa hieman, miten Ville ja äitinsä tästä häpeästä selviävät, terapian uhri ei ole kuitenkaan itse syyllinen mihinkään. Hän on uhri. Ville ja hänen äitinsä ovat syyllisiä ja vastuuttomia.

Meinaan miltähän se tuntuisi, kun niskaan hengittää miljoonakorvauksia vaativa sijoitustaho, valtio gdpr-korvausvaatimusten kanssa ja elämässään särkyneet ja / tai vihaiset ja yksityisyytensä menettäneet potilaat?

Vierailija
65/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, miksi et kirjoita palstalla omalla nimelläsi? Häpeätkö palstailuasi tai mielipiteitäsi? Mietipä, jos joltakulta vaikkapa moderaattorilta ei kauheasti heruisi sympatiaa sulle, koska pysyttäydyt anonyyminä palstalla?

Vierailija
66/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin vastaamon taloustietoja, viime vuosi oli kuralla. Onko siellä maksettu jo kiristäjille vai mistä tuloksen notkahdus johtuu ...

Vierailija
67/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enkä pidä Sannaakaan syyllisenä vaikka nimittää poliittisin perustein virkamiesjohtajan jonka tulisi valvoa tietojen suojausta, eikä halua nimittää oikeasti pätevää ihmistä tehtävään

Mitenkäs Sanna Marin olisi voinut olla asiasta vastuussa, kun murrot tapahtuivat ennen kuin Marinista tuli pääministeri?

Vierailija
68/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂

Vierailija
69/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole Vastaamon uhri, mutta tietojani on urkittu julkisessa mielenterveysjärjestelmässä. Tiedän miten haavoittava kokemus se on. Ihmettelen kommenttiasi. Jokaisella on tietysti oikeus omaan kokemukseensa, mutta en voi olla ajattelematta, että itselläsi ei varmaankaan ole kovin arkaluontoista asiaa käynnillä ollut. Terapian sisällöt vaihtelevat ja osalla asia on pinnallisempaa. Pitäisi silti ymmärtää muita, niitä, joilla on todella luottamuksellisia asioita päässyt leviämään. 

Ja kuten todettu, toimitusjohtaja kantaa vastuun yrityksestä. Hän tiesi vuodosta jo aiemmin ja salasi sen sekä kohteilta että uusilta omistajilta. Käsittämätöntä moraalittomuutta. Eikä edes vaivautunut laittamaan ongelmaa kuntoon kun se havaittiin. Millainen ihminen toimii noin? Arvostan tavallista perussiivoojaakin enemmän. Ja kaupan kassa jos tekee vaihtorahoissa virheen hän ei varmasti pääse siitä kuin koira veräjästä, vaan useimmissa paikoissa on sääntö että heitot korvataan omasta palkasta. - Siis todella, kaupankassat makselevat toisinaan pienistä palkoistaan jos ovat antaneet asiakkaalle väärin takaisin. Tämä ei ole vitsi vaikka joku keskiluokkainen voi ehkä niin luullakin. Miksi ei siis toimitusjohtaja vastaisi ainakin maineellaan. Rahallisia korvauksia häneltä tuskin tullaan vaatimaan, juristit osaavat löytää hänelle pelastavat porsaanreiät. 

Kyllä tullaan vaatimaan rahallisia korvauksia. Myös potilaille.

Ihan uskomatonta, että Ville on niin tyhmä, että on mennyt tekemään yrityskaupan tietomurto tiedossaan! Mä alan epäillä, että onko se kertonut tiedostaan kenellekään , edes äidilleen? Se ei poista äidin vastuuta, hänen olisi pitänyt nostaa poika seinälle, että onko tietoturva sillä tasolla, kuin sen pitääkin? Tietenkin Ville on ehkä luullut ennen vuotoja, että se on.... sekään ei silti poista vastuuta.

Mutta jos Ville ei ole uskaltanut sanoa tietomurrosta äidillenkään, niin äiti on tietenkin intoillut, että muudään pois (vaikka HS:n jutussa 2017 pyhästi lupasivat, etteivät sellaiseen tähtää ollenkaan), eikä Ville ole tiennyt, mitä sanoa syyksi sille, ettei halua.

Vai kuvitteliko että ei olisi vastuussa, jos jotain tulee, kun yhtiöllä on uusi omistaja???

Tosi outoa, että on luullut, että jos joku pistää tähän miljoonia omaa rahaansa, niin sitten olen paremmassa turvassa, jos jotain tulee!

Mitä sen päässä on oikein liikkunut? Ehkä vain typerä toive siitä, ettei kyberrikollinen olisi ilkeää sorttia, vaan joku joka vain kokeili, saako paikat auki.

Kaikenkaikkiaan tuolla tasolla olemiselle aivan törkeän vastuutonta hommaa. Älä mene tuon tasoisiin hommiin, ts. eroa aiemmin, jos et tunne vastuuta tuon enempää.

Pelottaa hieman, miten Ville ja äitinsä tästä häpeästä selviävät, terapian uhri ei ole kuitenkaan itse syyllinen mihinkään. Hän on uhri. Ville ja hänen äitinsä ovat syyllisiä ja vastuuttomia.

Meinaan miltähän se tuntuisi, kun niskaan hengittää miljoonakorvauksia vaativa sijoitustaho, valtio gdpr-korvausvaatimusten kanssa ja elämässään särkyneet ja / tai vihaiset ja yksityisyytensä menettäneet potilaat?

Villen eilisestä julkisesta viestistä voisi päätellä, että tämä ei häneen paljon vaikuta. Ei ota mitään vastuuta mistään, yrittää syytellä alaisiaan.

Jotenkin tulee mieleen sosiopaatin/psykopaatin käytös.

Vierailija
70/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katselin vastaamon taloustietoja, viime vuosi oli kuralla. Onko siellä maksettu jo kiristäjille vai mistä tuloksen notkahdus johtuu ...

Tai sitten jemmailtu rahaa Cayman -saarille ja Sveitsiin salaisille tileille ennen paljastumista.

Vierailija
71/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, miksi et kirjoita palstalla omalla nimelläsi? Häpeätkö palstailuasi tai mielipiteitäsi? Mietipä, jos joltakulta vaikkapa moderaattorilta ei kauheasti heruisi sympatiaa sulle, koska pysyttäydyt anonyyminä palstalla?

Niinpä. Tuon kommentoijan IP-osoite ja kaikki siihen liittyvät tiedot julkisiksi.

Vierailija
72/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös vastuun takia toimareille maksetaan sitä isoa liksaa.

Nyt on se vastuunkannon aika.

Vierailija
73/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän toimitusjohtaja lopussa kantaa vastuun mikäli on tietoinen ongelmista, ilmeisesti tässä tapauksessa on näyttöä siitä että olisi tiennyt ainakin toisesta tietomurrosta. Ja olettaisin että hakkeri-taustainen koodari ymmärtäisi tietoturvan merkityksen erityisen hyvin. Yrityskauppojen ajoitus myös vihjaa siihen että syy salailuun (ei ilmoiteta poliisille tai uhreille) voisi olla sijoitusmiljoonien saaminen omiin taskuihin. Ja joo, ymmärrän että onhan se kova valinta: kertoa asiasta tietäen että todennäköisesti tiedot ovat jo menetettyjä ja 10 miljoonaa euroa voi kadota taskuista samalla, mutta jotkut valinnat ovat oikeita ja jotkut vääriä.

Vierailija
74/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

umm... koska toimitusjohtaja vastaa firman operatiivisesta toiminnasta. Se on sen homma.

Due care

Vierailija
75/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut, että sitä pitää hävetä tai salata, mutta suurin osa ihmisistä ei halua kaikkien naapureiden tietävän tällaisista asioista, tai muustakaan, jonka haluaa pitää yksityisenä. Kaikki emme tuo kaikkia asioita muiden tietoon. Tiedoissa voi olla jopa toisin päin. Asiakas itse on pedofiili ja käy terapiassa tervehtyäkseen. Mitä luulet tapahtuvan, jos hänen tietonsa leviävät? Yleinen lynkkaus.

Mä en taas tajua, että mitä väliä sillä on, jos kaikki tietää. Ihmiset miettii ihan liikaa, mitä muut ajattelee. Mä uskon avoimuuteen ja sen takia oon kertonut esim. seksuaalisesta väkivallasta julkisesti monessa paikassa. Ei kiinnosta tippaakaan, mitä joku naapurin Pirkko ajattelee. Kun näitä salataan, se vain lisää asioiden stigmaa.

Avoimuus on sun oikeus ja yksityisyyden halu mun.

Toi liiallinen avoimuus voi olla myös rajattomuutta, koska sun rajoja on jo rikottu ilmeisen paljon. Tätä en sano siis millään pahalla, vaan toteamuksena

Vierailija
76/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisellä on oikeus päättää, mitä ja milloin jakaa omista henkilökohtaisista ja arkaluontoisista asioistaan. Ihan turha Vastaamon vuotaa tiedot nettiin ja puolustella täällä, että avoimuus on vaan hyvä asia.

Vierailija
77/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On henkilötietoja (PII) ja on arkaluonteisia henkilötietoja.

Arkaluonteisten henkilötietojen käsittely on pääsääntöisesti kielletty. Niiden käsittely on sallittu ainoastaan silloin, kun siitä on erikseen mainittu laissa.

Mikäli ei ole täysin selvää, että henkilötietoja voidaan käsitellä, tulisi niiden käsittelyn luvallisuus tarkistaa juristilta. 

Arkaluonteiset tiedot on poistettava heti, kun peruste niiden säilyttämiselle on lakannut. Henkilötietojen säilyttämisen tarve on arvioitava vähintään viiden vuoden välein. 

--

Kyse, rakkaat pellet, ei siis ole siitä mitä kukin haluaa. Kyse on siitä ettei noita tietoja käsitellä ilman syytä.

Itseäni ei haittaisi jos vaikka ulìlaudan ylläpito tulkittaisiin henkilötietojen rekisterinpitäjäksi koska he mahdollistavat tietojen löytymisen.

78/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi toimitusjohtajat tienaavat niin hyvin? Koska he ovat heitä jotka ovat viime kädessä vastuussa kaikesta. Se on toimitusjohtan vastuulla tietää tällaiset.

Vierailija
79/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimarin mokailu sinänsä menisi ihan puhtaana Dunning-Krugerina, mutta tuo asian peittely ja salailu kun asia on ollut jo tiedossa, se on vaan täysin mätää.

Vierailija
80/96 |
27.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kun teon tekijää ei saada kiinni, niin rankaistaan edes jotakuta, niin kaikille jää vähän parempi mieli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi