Miksi savolaiset eivät vaan opi sanomaan d-kirjainta?
Muualla sentään korvataan se r:llä tai t:llä. Savolaiset vaan jättävät kirjaimen pois.
Kommentit (29)
Menikö sulla Savo ja Häme sekaisin, trolli?
Ne on geneetisesti sisaruksia kaikki ja sisarusten jälkeläisiä. Onhan niillä yli 50 muutakin omaperäistä geneettistä sairautta, joita ei esiinny muualla maailmassa.
D-äänne ei kuulu suomen kieleen.
Se on vieraan kielen hapatusta.
Mites se r:llä tai t:llä korvaaminen olisi yhtään parempi asia?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kysyä miksi savolaiset eivät ikinä opi puhumaan kunnon suomea? Savossa syntynyt voi asua 80 v muualla ja aina vaan se hirveä mongerrus saahaa syyää kehotellaa 🤯
Syyää. Tarkotitko jotta sulla on syylä pimperossa vae mittee tuo meinoo?
Sidden daas Savossa on alueida, joissa sanodaan t-kirjaimia d:ksi. Kovin yleistä se ei kuitenkaan taida olla. Itse puhuin aiemmin sellaista murretta, mutta muutettuani toisaalle unohdin sen ja aloin käyttämään kirjakieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi kysyä miksi savolaiset eivät ikinä opi puhumaan kunnon suomea? Savossa syntynyt voi asua 80 v muualla ja aina vaan se hirveä mongerrus saahaa syyää kehotellaa 🤯
Montako lie syyllee hänellä ja missä! Hyi kaohhee!
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Danny on Danny eikä Ranny tai Tanny.
Vierailija kirjoitti:
Sidden daas Savossa on alueida, joissa sanodaan t-kirjaimia d:ksi. Kovin yleistä se ei kuitenkaan taida olla. Itse puhuin aiemmin sellaista murretta, mutta muutettuani toisaalle unohdin sen ja aloin käyttämään kirjakieltä.
👍
D on tullut suomeen muista kielistä! Ei sovi äidinkielenään suomea puhuvan ihmisen suuhun!
Vierailija kirjoitti:
Mitteehä myö sillä teellä tehtäs?
Opettelisitte sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Danny on Danny eikä Ranny tai Tanny.
Danny on vanha pukki.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut savoa mutta okei.
No jaa taas.
Hämäläismurteissa joskus jätetään pois kuten sanottaessa mää oon Lahesta.
Joskus tulee esim. r kuten sanottaessa että mä oon Hollolan Lahresta.
Kaiken mukavamman kuuloinen on savon murre ainakin minun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan helvetiltä pohjaanmaan murre. Nehän käy veres uimassa ja niillä on verenkeitin ym...
Minkäs takia nykyimmeiset sössöttääpi puhheissaan ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Montako lie syyllee hänellä ja missä! Hyi kaohhee!
Opettele edes murre, tuokin meni sinulta päin persettä