Suurin osa suomenkielisistä ei tarvitse ruotsin kieltä koskaan
Silti politikot huutavat suu vaahdossa, miten tärkeä kieli ruotsi on ja siksi sen pitää ehdottomasti olla pakollinen jatkossakin.
Mistä tämä suuri ristiriita todellisuuden ja poliittisen liturgian välillä oikein on syntynyt?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:36"]RKP ajaa nimensä mukaisesti ruotsalaisten etua. Kun suomalaisten kielitaito yksipuolistetaan pakkoruotsin avulla, Ruotsi pärjää Suomea paremmin kansainvälisessä kaupassa, koska siellä opiskellaan monipuolisesti eri kieliä.
[/quote]
RKP ajaa suomenruotsalaisten etua. Ei ruotsalaisten.
[/quote]
Huom: Puolue on nimeltään RUOTSALAINEN kansanpuolue, ei suomenruotsalainen kansanpuolue.
Itse olen käyttänyt elämäni aikana varmaan puolet enemmän saksan kieltä kuin ruotsia (jota vain laivalla satunnaisesti ruotsalaisten uusien tuttavuuksien kanssa). Minusta pakkoruotsin voisi heittää helvettiin ja hankkia tilalle vaikkapa juuri saksaa tai ranskaa, joista on maailmanlaajuisesti ajateltuna paljon suurempi hyöty kuin ruotsista. Suomessa en ole ikinä joutunut käyttämään ruotsia, en edes asiakaspalvelutyöni takia.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:40"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:36"]RKP ajaa nimensä mukaisesti ruotsalaisten etua. Kun suomalaisten kielitaito yksipuolistetaan pakkoruotsin avulla, Ruotsi pärjää Suomea paremmin kansainvälisessä kaupassa, koska siellä opiskellaan monipuolisesti eri kieliä.
[/quote]
RKP ajaa suomenruotsalaisten etua. Ei ruotsalaisten. Olen käynyt peruskoulun Ruotsissa. Opiskelin suomea, englantia ja saksaa. Toinen vaihtoehto olisi ollut suomi, englanti ja ranska, joten ei se kielivalikoima kovin kummoinen ollut. Tosin paikkakunta oli melko pieni. Pointti kuitenkin se, että ihan sama kielivalikoima on peruskoululaisilla Ruotsissa ja Suomessa. Ei kielenopiskelu Ruotsissa ole yhtään mokipuolisempaa kuin Suomessa. Voimme kuitenkin sekä Suomessa että Ruotsissa ylpeillä kielitaidostamme lähes kaikkiin muihin Euroopan maihiin verrattuna.
[/quote]
Totta ihmeessä Ruotsissa kieltenopiskelu on monipuolisempaa kuin Suomessa, koska kaikille ei pakoteta yhtä ja samaa tarpeetonta pikkukieltä. Suomessa kaikki opiskelevat englanti ja ruotsia, mutta Ruotsissa taas englantia ja jotain vapaavalintaista kieltä. Kielitaito on siis selvästi monipuolisempi.
[/quote]
Okei. Nyt paha kysymys. Älä arkaile vastata, tämä ei ole kompa.
Ruotsissa opiskellaan englantia + vapaavalintainen kieli.
Suomessa opiskellaan englantia, ruotsia + vapaavalintainen kieli.
Kummassa maassa opiskellaan monipuolisemmin kieliä?
[/quote]
Niin, onpas tosi vaikea kysymys, kun tilanne on se, että:
Ruotsissa opiskellaan englanta + vapaavalintaista kieltä + vapaaehtoisia kieliä
Suomessa opiskellaan englantia + pakkoruotsia + vapaaehtoisia kieliä
Ettei vaan Ruotsissa olisi monipuolisempaa....???
[/quote]
Ettet nyt vain huijaisi, ja aika läpinäkyvästi...
[/quote]
Mikä kohta oli huijausta?
[/quote]
Älä nyt pelkän demagogian takia leiki tyhmää.
Suurin osa ihmisistä ei myöskään tarvitse erikoislääkäreiden ja -kirurgien palveluita. Eikö nekin pitäisi lakkauttaa?
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 00:09"]
Suurin osa ihmisistä ei myöskään tarvitse erikoislääkäreiden ja -kirurgien palveluita. Eikö nekin pitäisi lakkauttaa?
[/quote]
Hmm... pitäisikö jokainen kouluttaa pakolla erikoislääkäriksi?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:58"]
Itse olen käyttänyt elämäni aikana varmaan puolet enemmän saksan kieltä kuin ruotsia (jota vain laivalla satunnaisesti ruotsalaisten uusien tuttavuuksien kanssa). Minusta pakkoruotsin voisi heittää helvettiin ja hankkia tilalle vaikkapa juuri saksaa tai ranskaa, joista on maailmanlaajuisesti ajateltuna paljon suurempi hyöty kuin ruotsista. Suomessa en ole ikinä joutunut käyttämään ruotsia, en edes asiakaspalvelutyöni takia.
[/quote]
Koulutunneilla olen oikeastaan syönyt vain köksän tunneilla. Ainoastaan niistä tunneista on ollut hyötyä, niin ja välitunneista, jolloin olen rökittänyt muita, jotta lauma pitäisi minua johtajana. Sitten olen jahdannut tyttöjä ja kylvänyt siementäni heihin aina, kun opettajien silmä vältti, onnistui vain välitunneilla. En tajua, mitä hyötyä siitä on, että joku puhuu luokan edessä tai että kirjoitetaan jotain jonnekin. Kirjoituksella ei ole hyötyä. Miksei kaikki tunnit ois köksää, heikompien lyömistunteja ja nussintatunteja (mä olisin tietysti ainoa miespuolinen!)! Ainoat hyödylliset tunnit!
HYÖTY! HAUHAU! HYÖTY! HAUHAU! HAUHAUHAU! HAUHAUHAU!
Olen aina asunut kaksikielisellä alueella, suomi-ruotsi, enkä ole sitä koskaan kokenut negatiivisena, päinvastoin. Ruotsinkielen osaaminen auttaa paljon muiden euroopan kielten oppimisessa. Itse olen suomenkielinen.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 00:23"]
Olen aina asunut kaksikielisellä alueella, suomi-ruotsi, enkä ole sitä koskaan kokenut negatiivisena, päinvastoin. Ruotsinkielen osaaminen auttaa paljon muiden euroopan kielten oppimisessa. Itse olen suomenkielinen.
[/quote]
Ruotsin kielen osaaminen ei auta yhtään sen enempää muiden kielen oppimisessa kuin joku muukaan. Ei siitä esimerkiksi ranskan tai venäjän opiskelussa ollut yhtään apua. Niin ja minä en ole koskaan asunut kaksikielisellä alueella, joten en koskaan edes kuule ruotsia puhuttavan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:14"]
Jaha. Taas olet tullut tänne "keskustelemaan" itsesi kanssa niitä kauheita pakkoruotsin puolustajia vastaan. Onhan sekin tapa käyttää aikaansa. Vähän hölmö tapa vain.
Var inte så arg, snälla du.
[/quote]
http://www.nyan.aland.fi/ledaren/?news_id=80876
Kielivapaudesta nauttivat ahvenanmaalaiset haukkuvat kielivapautta haluavia suomalaisia alempiluokkaisiksi. Ylempiluokkaiset kuulemma innolla laittavat lapsensa kielikylpyihin, koska ruotsi on niin hieno kieli. Eli onko tässä ymmärrettävä, että ruotsinkielisten mukaan ruotsinkieliset ovat ylempiluokkaisia ja ruotsia osaamattomat suomenkieliset (riippumatta muusta kielitaidosta) alempaa työväenluokkaa, koska eivät osaa kuin tönkkökouluruotsia.
Kuten lainaamani vastaajakin selvästi osoittaa, suomenkielisillä ei ole oikeutta omiin mielipiteisiin tai valintoihinsa, mutta ruotsinkielisillä ahvenanmaalaisilla tämä oikeus tietenkin on, ovathan he parempaa väkeä, koska puhuvat ruotsia.
Hassua, että yksinkertaisen ja kömplelön ruotsin puhujat luulevat kielensä olevan joku hienokin kieli. Todellisuudessa suomi on paljon rikkaampi ja ilmaisuvoimaisempi ja kielitieteellisesti huomattavasti kiinnostavampi kieli kuin joku saksan yksinkertaistettu reunamurre.
Minua kiinnostaisi tietää, mitkä tässä ovat valtakunnalliset rahavirrat, kun joka niemeen ja notkoon on pakko palkata ruotsinopettaja. Olen opiskellut satoja tunteja ruotsia perusasteella ja lukiossa + suorittanut virkamiseruotsin kaksi kertaa. Kun edes perusopetukseen ei useimmissa kouluissa riitä rahat, tuntuu hullulta että juuri ruotsista ei milloinkaan vielä minun elämäni aikana ole leikattu yhtään oppituntia. Kaikki muut aineet suoritetaan enemmän tai vähemmän etänä, myös englanti, mut ruotsia ei. Ei kuulemma pysty kun kukaan ei sitten osaa mitään, kun ei ole koskaan ruotsia missään käyttänyt. Siinä on jotenkin niin älytön ristiriitä; se on kalliin tekohengityksen antamista kielitaidolle, jota ei rannikkoseutua lukuun ottamatta missään tarvitse.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 00:09"]
[/quote]
Mutta kaikkia kansalaisia ei pakoteta opiskelemaan erikoislääkäriksi eikä edes käyttämään heidän palvelujaan.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:21"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 23:08"][quote author="Vierailija" time="30.01.2014 klo 22:52"]
[/quote]
RKP ajaa suomenruotsalaisten etua. Ei ruotsalaisten. Olen käynyt peruskoulun Ruotsissa. Opiskelin suomea, englantia ja saksaa. Toinen vaihtoehto olisi ollut suomi, englanti ja ranska, joten ei se kielivalikoima kovin kummoinen ollut. Tosin paikkakunta oli melko pieni. Pointti kuitenkin se, että ihan sama kielivalikoima on peruskoululaisilla Ruotsissa ja Suomessa. Ei kielenopiskelu Ruotsissa ole yhtään mokipuolisempaa kuin Suomessa. Voimme kuitenkin sekä Suomessa että Ruotsissa ylpeillä kielitaidostamme lähes kaikkiin muihin Euroopan maihiin verrattuna.
[/quote]
Totta ihmeessä Ruotsissa kieltenopiskelu on monipuolisempaa kuin Suomessa, koska kaikille ei pakoteta yhtä ja samaa tarpeetonta pikkukieltä. Suomessa kaikki opiskelevat englanti ja ruotsia, mutta Ruotsissa taas englantia ja jotain vapaavalintaista kieltä. Kielitaito on siis selvästi monipuolisempi.
[/quote]
Okei. Nyt paha kysymys. Älä arkaile vastata, tämä ei ole kompa.
Ruotsissa opiskellaan englantia + vapaavalintainen kieli.
Suomessa opiskellaan englantia, ruotsia + vapaavalintainen kieli.
Kummassa maassa opiskellaan monipuolisemmin kieliä?
[/quote]
Niin, onpas tosi vaikea kysymys, kun tilanne on se, että:
Ruotsissa opiskellaan englanta + vapaavalintaista kieltä + vapaaehtoisia kieliä
Suomessa opiskellaan englantia + pakkoruotsia + vapaaehtoisia kieliä
Ettei vaan Ruotsissa olisi monipuolisempaa....???
[/quote]
Ettet nyt vain huijaisi, ja aika läpinäkyvästi...
[/quote]
Mikä kohta oli huijausta?