Rakastumisen tunne vain lisääntyy - onko normaalia?
Olen tottunut, että rakastumisen tunne iskee täysillä ja sitten pikkuhiljaa väljenee kiintymykseksi.
Nyt alkuun tämä lähti pelkästä seksistä. Sitten ihastuin, rakastuin ja näin puolen vuoden jälkeen olen rakastueenmpi kuin koskaan.
Miten tämä näin menee? Eikö rakastumisen pitäisi alkaa toiste päin?
Onko sinulla tällainen kokemus? Miten parisuhde eteni?
Kommentit (14)
Puoli vuotta! Juu, onnessaan ollaan noin 3 v saakka. Sitten tulee arki ja näet oletko oikeasti rakastunut vai oliko se vaan ihastumista.
Mulla sama juttu. Aikaisemmat suhteet on kyllä mennyt toisella tavalla. Heti alussa hirveä ihastus ja *jalat alta*-tunne. Nyt ei sellaista ollut alussa ollenkaan. Vaan ihastuminen on tapahtunut asteittain vasta paljon myöhemmin.
10 vuotta on emnnyt liitoss, jota toivon loppuelämän mittaiseksi. Käsittääkseni on tavallista, että huumavaihe (joka on myös kemiallista) kestää ensimmäiset 2 vuotta ja muuttu sen jälkeen perhettä koossa pitäväksi kiintymykseksi. Vuosien kuluessa on kyllä saanut huomata, että rakastumisen puuskia tulee yhä uudelleen.
Ap:lla siis takanaan pitkä riippuvuuteen pohjautunut suhde. Alkuhuuma kesti viisi vuotta, siis sellainen tiivis symbioosi. En halua sellaista enää, se ei ole tervettä. Siksi lähdin tähän hyvin kepeästi mukaan, seksinkipeenä. Mutta nyt huomaan, että uin yhä syvemmissä ja syvemmissä tunteissa.
Mistä tässä nyt tietää, onko tämäkin riippuvuutta, vai miten tämä menee?
ap
Voivathan asiat mennä niinkin päin, että tunteet ihmistä kohtaan lisääntyvät, mitä paremmin häneen tutustuu. Ei kai kaiken tarvitse mennä aina saman kaavan mukaan...
Itse en lähtisi enää suhteeseen joka alkaa pelkästä seksistä. Jos tuleekin seksitön kausi, jääkö koko suhteesta mitään jäljelle?
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 15:48"]
Itse en lähtisi enää suhteeseen joka alkaa pelkästä seksistä. Jos tuleekin seksitön kausi, jääkö koko suhteesta mitään jäljelle?
[/quote]
Luulisin että se on kiinni siitä, että millä tavalla tustuminen on alkanut. Jos kiinnostus toiseen on alunperin ollut muuta(kin) kuin seksuaalista, niin kuvitelisin että suhde kestää paremmin seksittömiäkin aikoja.
Minä ja mieheni olemme olleet yhdessä nyt 4 vuotta, ja rakastumisen tunne on tähänastisessa huipussaan. Eikä siis vain pelkkä kiintymysrakkauden tunne, vaan ihan sellainen "varpaita kipristelee" -meininki.
Suhteet alkavat ja kehittyvät eri tavoin. Meillä oli alkutaipaleella niin paljon hankaluuksia ja ristiriitoja, ettemme saaneet nauttia kihelmöivästä onnesta. Nyt, kun olemme oppineet tuntemaan paremmin ja tilanne on kokonaisuudessaan rauhoittunut, on meille tarjoutunut tilaisuus todella antautua rakastumisen ihanuuteen. Ei tämä varmasti pelkkää nousujohtoa tule olemaan, eiköhän karikkoja taas ilmaannu. Mutta kuten mekin, nauti vaan siitä, miltä nyt tuntuu!
Itse asiassa oma nykyinen suhteeni alkoi juuri noin. Aluksi tuli himo,myöhemmin vasta tunteet. Nyt on tunnettu jo kahdeksan vuotta aika vakaata rakkautta on. Eli voi se joskus noinkin päin mennä :)
Ai, olette vasta puoli vuotta olleet yhdessä. No, eikös se ole ihan normaalia että vielä tuossa vaiheessa rakastumisen tunne kasvaa, kun toiseen on vielä ns. tutustumassa. Siinä vaiheessa kun on vuosikausia toisen likaisia sukkia poiminut lattialta on jo vähän erikoista, että rakastumisen tunne kasvaisi. Ekat pari vuotta suhteestahan on semmoista kiima-aikaa. Ihan normaalia siis :)
Todellakin on normaalia tuntea noin. Teillä vielä aik tuore suhde. Pitemmässä suhteessa tulee myös niitä laskuja. Välillä on mies vituttanutkin niin ettei veri kierrä, mutta sitten se vasta ihanaa onkin kun vuosien jälkeen se rakastumisen tunne roihahtaa liekkeihin uudelleen ja tuntee toisen jo niin sataprosenttisen läpikotaisin ja se yhteenkuulumisen tunne on voimakkaampi kuin mikään :)
Kyllä minulla on takana pitkäkin suhde ja tiedän, että se on vuoristorataa ja välillä mennään tasaisella.
Mietin vain sitä, että yleensä sanotaan, että rakastuminen on rakastumista imagoon. Eli toisesta ihmisestä tekee ideaalimielikuvan ja siihen sitten rakastuu. Siksi rakastuminen on heti alkuun tulisinta.
Olenko minä jotenkin idealisoimassa tätä miestä näin puolen vuoden jälkeen?
ap
Ihan normaaliahan tuo on ja varsinkin kun on vasta tuore suhde. Kyllä minäkin mieheeni olin ensin vaan vähän ihastunut ja alettiin sekstailemaan testiluontoisesti, että sovitaanko yhteen sängyssä vai ei. No aika hyvin sovittiin ja seurusteluksihan se meni ja rakkaus tosiaan vaan lisääntyi kokoajan alun jälkeen. Nyt on jo aika tasaisempaa arkea kun ollaan neljä vuotta oltu yhdessä, naimisissa ja yhteinen lapsikin jo löytyy. Kyllä silti vieläkin välillä tulee todella vahva rakkauden tunne mieheen. Toki myös välillä tulee tunne ettei ukon naamaa jaksa katella yhtään ja se on maailman ärsyttävin tyyppi. Silti ollaan molemmat sitä mieltä että ollaan varmasti keskivertoa onnellisempia yhdessä.