Siis miten köyhä voi syödä Suomessa terveellisesti???
Oikeasti vähätuloinen ja/tai vähävarainen selviää hengissä vaan ostamalla 5 tarjoushampurilaista (valmis sellaista) kahdella eurolla, kyllä siinä jää kotimainen kurkku jonka kilohinta on melkein 6 euroo hyllyyn! Paitsi jos tiedätte paremmin, kertokaa miten köyhä voisi syödä terveellisesti ja niin ettei kaikki kurkusta alas menevä olis hiilarimössöä ja lihottavaa???
Kommentit (149)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:59"]
Kohtuutonta olettaa, että köyhä ostaa punalappusia viimeisen päivämäärän tuotteita. Miksei köyhä saa ostaa tuoreita lihoja?
Ei kaikilla köyhillä ole mahdollisuutta mennä metsään poimimaan marjoja tai sieniä! Niiden säilömiseen,. säilyttämiseen ja keittämisen kuluu rahaa.
Kaali ja juurekset ovat halpoja juu. Niitäkö pitäisi vääntää aina vaan. Todella yksipuolista. Lapsetkaan tuskin tykkäisivät.
Olisi kovin ankeaa tarjota perheelle vain viimeisen päivämäärän leipiä ja lihoja, juureksia ja itse poimittuja marjoja ja sieniä.
Joskus sota-aikaa tuo oli ok, mutta ihminen vertaa itseään muihin samassa ajassa samoilla seuduilla asuviin. Tuostahan masentuisi ihan tyystin sekä vanhemmat että lapset, jos noin joutuisi elämään vuodesta toiseen, kun muut syövät parempaa ruokaa.
Opiskelijat ovat asia erikseen. Heillä on vain välivaihe tuo köyhäily. Muutkin opiskelijat köyhäilevät, mutta odotusarvona on, että kohta tulee paremmin rahaa.
Jos vaikka joku lääkäriopiskelija on niukoilla tuloilla opiskeluaikanaan, niin hän ei kyllä ymmärrä todellisen köyhän elämästä yhtään mitään.
[/quote]
Miksi köyhän pitäisi saada samaa ruokaa kuin työssäkäyvien? Jos ei ole rahaa ostaa ruokaa, pitää tyytyä siihen, mitä annetaan tai vaihtoehtoisesti voi harkita sellaista eksoottista asiaa kuin työssäkäynti.
Vai että kohtuutonta olettaa köyhän ostavan punalappuista lihaa, anteeksi mitä? Oikeudet täytyy ansaita ja jos mieli saada mahd. tuoretta ja luomua, niin sitten kohennetaan sitä omaa taloudellista asemaa ensin.
Itselläni bruttotulot on 2700e/kk ja ostan kaiken mahdollisen alennuksella, vain koska se on järkevää. Olisiko parempi antaa niiden laputettujen ruokien mennä roskiin vain koska jokaisella täytyy olla oikeus siihen tuoreimpaan mahdolliseen pakettiin hyllyssä? Anna mun kaikki kestää....
Mitä kukakin terveellisenä pitää.
Minä pyydän lihatiskistä ruodot, lihat ja läskit, saan pilkkahintaan, joskus ruotoja ja luita jopa ilmaiseksi. Säästän pakkaseen kaikki tarjousbroilerin rangat ja nahat. Näistä luukokoelmista sitten keittelen juuresten kuorien ja muiden nahistuneiden naattien kanssa erinäisiä liemiä. Liemiä käytän kastikkeiden ja keittojen pohjana tai nautin sellaisenaan. Keittely kuulostaa kalliilta ja vaivalloiselta, mutta minä en tarvitse siihen kovin paljoa sähköä. Hauduttelen leivinuunissa tai crock potissa. Aktiivinen valmistusaika vaan sen verran mitä menee aineksien laittamisessa keittoastiaan.
Ostan isoja määriä juureksia kerrallaan, säilyvät aika hyvin ilman mitään erityistä säilytyspaikkaa ihan vaikka keittiön lattialla.
Lihat halvinta eli sitkeintä ja rasvaisinta. Kalat kunniaan, niitä saa onkimalla tai laiskempi katiskalla. Sisäelimiä ei pidä unohtaa. Munat on edullisia ja niistä saa laitettua vaikka mitä.
Hiilarit jää kauppaan. Ei eineksiä, ei viljoja, ei riisiä, ei sokeria.
Oma pottumaa löytyy, mies ei elä ilman perunaa, joten sitä on joka kesä laitettava muutama rivi. Siemenpottua saa ilmaiseksi, joko omien laarien pohjalta tai naapurilta. Kaivetaan maahan kuoppa, peitetään potut ja mullataan sitä mukaa vartta, kun sitä kasvaa. Näin saadaan pottu tekemään enemmän sivujuuria ja niitä uusia mukuloita. Kompostia lannoitteeksi.
Luonnon antimet, marjat, sienet, villivihannekset.
Säilöntö; kuivataan, pakastetaan, mehustetaan, hillotaan, umpioidaan, hapatetaan tai säilötään etikkaan.
Ostetaan sitä mitä milloinkin saa halvalla ja täydennetään sillä mitä kotona jo on.
Muistaakseni viime viikon tiistaina kävin kaupassa hakemassa luita, kahvia ja voita. Rahaa meni alle 10e. Perheessä kaksi aikuista ja lähes aikuinen teini.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:05"]
Paljonkos kaali tai peruna maksaa kilolta? Entä kananmunat.
Metsät on täynnä ilmaisia marjoja ja sieniä. Moni lahjoittaa ilmaiseksi omenoita ja herukoita.
Punaisella laputettuja kanoja saa 50cnt/ per annos, kun normaalihinta on 10e/kg, alennut on 50% ja annos on 100g
[/quote]
Eikun metsään vaan sieniä ja marjoja keräämään! Tosi hyvä vinkki, auttaa tähän hetkeen ihan kauheesti.
Eihän viimeisen päivän lihat ole mitään pilaantuneita, vaan tuoretta vielä!!
Minäkin ostan punalappusia, ne on ihan hyviä. Mitä ankeeta on juureksissa, marjoissa ja sienissä?
Koska ei ole rahaa ostaa lihoja normaalihinnalla, niin enemmin eineshamppareita kuin vanhentuneita punalappuisia lihoja? *reps*
On hyvin ankeaa, että oletetaan itsestään selvästi, että köyhä eläkööt punalappuisilla tuotteilla ja juureksilla. Että tuota pidetään köyhän osana.
Aivan eri asia, jos haluaa säästää ja ostaa omasta halustaan noita punalappuisia tuotteita. Mutta on järkyttävää, jos oletetaan köyhän rahojen olevan riittävät, kun hän niillä saa vain punalapputuotteita, juureksia ja itse poimittuja marjoja.
Juurekset on ankeita jos niitä sellaisenaan jyrsii paljon, mutta ne muuntuu moneksi kun käyttää mielikuvitustaan.
Meillä juurekset menee keitoissa soseena ja kuutiona, padoissa, taikinassa ja kastikkeessa raasteena, wokeissa ja kiusauksissa suikaleena, sekä lisäksi lisäkkeenä erilaisina pyreinä/ muuseina.
Itse en edes juurikaan pidä juuresten mausta sellaisenaan, mutta raastamalla ja hauduttamalla pehmeäksi niitä saa uppoamaan suuret määrät lähes ruokaan kuin ruokaan ihan huomaamatta.
Lihan ei ole pakko olla filettä, on muita osia, joita saa halvalla. Esim. naudan lapa on mitä mainioin haudutettaviin ruokiin kuten lihakeittoon tai lihapataan. Broilerin koivet tai kyljykset tai kassler ovat halpoja. Possun ulkofilettäkin saa aika halvalla.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:32"]
On hyvin ankeaa, että oletetaan itsestään selvästi, että köyhä eläkööt punalappuisilla tuotteilla ja juureksilla. Että tuota pidetään köyhän osana.
Aivan eri asia, jos haluaa säästää ja ostaa omasta halustaan noita punalappuisia tuotteita. Mutta on järkyttävää, jos oletetaan köyhän rahojen olevan riittävät, kun hän niillä saa vain punalapputuotteita, juureksia ja itse poimittuja marjoja.
[/quote]
En nyt vieläkään ymmärrä pointtiasi. Köyhällä itsellään on vastuu itsestään ja omasta taloudellisesta tilanteesta. Ellei ole sairaseläkkeellä tai muuten täysin työkyvytön, on köyhän itse pyrittävä kohentamaan omaa asemaansa, ei se ole minkään ulkopuolisen tahon tehtävä.
Minä olen ollut opiskelija ja työtön, tiedän siis varsin hyvin mitä pienet tulot merkitsee, mutta miten asioiden sitten tulisi mennä? Pitäisikö valtion kustantaa saman tasoinen ruoka kaikille, ettei kukaan joudu syömään juureksia ja ajaudu näin eriarvoiseen asemaan parempi tuhoisiin nähden?
Omasta kokemuksesta väitän myös, että pienilläkin tuloilla voi tehdä monipuolista ja herkullista ruokaa, on taitojen ja mielikuvituksen köyhyyttä valittaa että pienen budjetin ruoka olisi huonoa tai pahaa.
Meillä syödään paljon juureksia ja ilmaiseksi itse poimittuja marjoja, vaikka ei olla edes köyhiä. Ja lauputetuja lihojakin ostan pakkaseen, jos sattuu kohdalle.
Mitä te köyhät niinku haluutte, mutta ei ole varaa?
Tälläkin viikolla on tarjouksessa possun etuneljännes 2euroo kilo, ei ole punalappunen.
Enkä todellakaan ymmärrä, miksi täällä juureksia mollataan.
[/quote]Kenen osa se sitten sun mielestä on ostaa punalappusia?
[/quote]
Ei alkuperäinen avaus koskenut terveellistä ruokaa ja nuo on just sitä ja köyhäkin voi ostaa. Metsämarjat on vieläpä ihan superfoodia. Mikä niissä mättää? Poimimisen vaiva?
Köyhän perheessä lapsilla on aika hankalaa. Lapset nyt muutenkin ovat nirsoja yleensä. Köyhän on todella vaikeaa siinä siten tehdä ruokaa. Lapset tunnistavat "pilaantuneet" punalappputuotteet ja ilmoittavat: "en syö". Lapsia myös tökkii tuo juuresten ja vihannesten suuri määrä ruuassa. Halpisruokaa on lapsille hankala tuputtaa, kun he tajuavat, että muualla syödään paljon parempaa. (Kavereilla, tv-ohjelmissa...)
Näin se huono-osaisuus periytyy sitten. Lapsi tajuaa jo nuorena olevansa muita huonompi ja häneen jää ikuisesti köyhän leima sisälleen. Mitäpä tässä mitään yrittääkään. Olen surkeasta perheestä surkea ihminen. Kaveritkin ihmettelevät kyläillessään, kun niille tarjotaan surkeaa vihanneskeittoa tai punalappuleipää. Alkaa puhe koulussa tuosta "köyhäläisperheestä", jossa ei saa edes kunnon ruokaa.
Joku lapsi tulee sitten yökylään köyhään perheeseen ja saa kokea leivänpäällisten säännöstelyn tms. Aika kamalan noloa sille köyhän perheen lapselle.
Samalla tavalla lapsettoman köyhän on noloa kutsua vieraita, kun varaa kunnon tarjottaviin ei ole. Sosiaalinen piiri kaventuu huomattavasti. Ei kehtaa enää kutsua niitä vanhoja hyviä tuttuja. On otettava uudet kaverit vaikka leiipäjonosta. Välit alkaa katketa työssäkäyvin kavereihin.
Täällä yksi köyhä, joka ei ymmärrä mitä huonoa on punalappuisissa tuotteissa? Minä ilahdun suunnattomasti, jos joskus löydän jotain kunnollista lihaa tai leipää punaisella lapulla :)
Ei kaikki alennettu ole silti halpaa! Kilohinta voi olla kamala, vaikka tuote olisi jopa puoleen hintaan. Juurekset on hyviä ja köyhänä oppii luovaksi, jos ei mene siitä mistä aita on matalin.
Meillä on tänään pinaattikeittoa kananmunalla ja itse tehtyjä porkkanasämpylöitä :) Nyt on aikaa, kun olen kotona...
Punalapputuotteita on mukavampi ostaa, kun ei ole pakko ostaa vain niitä, kun muuhun ei riitä rahat. Kun työssäkäyvä ostaa punalappua, niin hän kokee iloa, kun säästää. Hän tietää, että olisi rahaa muuhunkin ja ostaakin toisena päivänä taas priimaa.
Opiskelijan köyhyys on väliaikaista ja oletusarvo on se,että joskus työllistyy ja tulotason paraneminen on tiedossa. Opiskelijan ikäryhmä elää tätä vaihetta yhdessä. Ei ole mitenkään noloa olla köyhä opiskelija ja tulot nousevaat kohta.
Ei juuri kukaan ole köyhä omasta tahdostaan. Esimerkiksi työkyvyttömyys voi olla alkanut aika aikaisessa vaiheessa, jolloin eläke jää pieneksi. Muitakin sellaisia syitä on, joiden johdosta ei pysty itse ilman apua nousemaan normaalituloiseksi.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:48"]
Punalapputuotteita on mukavampi ostaa, kun ei ole pakko ostaa vain niitä, kun muuhun ei riitä rahat. Kun työssäkäyvä ostaa punalappua, niin hän kokee iloa, kun säästää. Hän tietää, että olisi rahaa muuhunkin ja ostaakin toisena päivänä taas priimaa.
Opiskelijan köyhyys on väliaikaista ja oletusarvo on se,että joskus työllistyy ja tulotason paraneminen on tiedossa. Opiskelijan ikäryhmä elää tätä vaihetta yhdessä. Ei ole mitenkään noloa olla köyhä opiskelija ja tulot nousevaat kohta.
Ei juuri kukaan ole köyhä omasta tahdostaan. Esimerkiksi työkyvyttömyys voi olla alkanut aika aikaisessa vaiheessa, jolloin eläke jää pieneksi. Muitakin sellaisia syitä on, joiden johdosta ei pysty itse ilman apua nousemaan normaalituloiseksi.
[/quote]
Mitä sinä sitten ehdotat ratkaisuksi ongelmaan? Kenen se kalliimpi ruoka tulisi kustantaa köyhälle? Eikö ole täysin ymmärrettävää, että työssä käyvällä on etuoikeuksia koska tienaakin omat rahansa, joista maksaa myös suhteessa veroja?
Ei elämässä voi saada asioita vain koska "haluaa" tai koska on "oikeus" saada jotain kun muillakin. Aikuisen ihmisen tulee ymmärtää ettei tämä maailma vaan toimi niin. Työkyvytönkin voi tehdä jotain asemansa parantamiseksi, ja jos mitään ei todellakaan ole tehtävissä, sitten tyydytään siihen mitä saadaan.
Mitä te niistä juureksista teette? Meillä syödään uunijuureksia monta kertaa viikossa ja joskus sosekeittoina.