Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten köyhä voi syödä Suomessa terveellisesti???

Vierailija
27.01.2014 |

Oikeasti vähätuloinen ja/tai vähävarainen selviää hengissä vaan ostamalla 5 tarjoushampurilaista (valmis sellaista) kahdella eurolla, kyllä siinä jää kotimainen kurkku jonka kilohinta on melkein 6 euroo hyllyyn! Paitsi jos tiedätte paremmin, kertokaa miten köyhä voisi syödä terveellisesti ja niin ettei kaikki kurkusta alas menevä olis hiilarimössöä ja lihottavaa???

Kommentit (149)

Vierailija
61/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:20"]

Käytä täysjyvä vilja makaronia. Poimi marjat itse, sienestä, mikäli asut kaupungissa vuokraa viljelypalsta ja kasvata siellä potuista tilliin. Leivo sämpylät ja leipä itse, aamuisin kaurapuuroa yms. Alkoholiahan et juokaan etkä polta tupakkaa. Sipsit, karkit, keksit ei ole välttämättömiä. Kesäisin voit onkia ja talvisin pilkkiä kalaa.

[/quote]

pakastin?

Vierailija
62/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan moni varakas henkilö ryhtyy etsiskelemään kaupungissa marja- ja sienimättäitä, onkimaan ja pilkkimään omat kalansa, leipomaan leipää, poimimaan omenoita jostain mistä löytyy, valmistamaan porkkana- ja lanttulaatikkoa? On helppoa olla laiska kun on varaa. Ravintola-annos naamaan ja köyhiä haukkumaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:44"]

Köyhän perheessä lapsilla on aika hankalaa. Lapset nyt muutenkin ovat nirsoja yleensä. Köyhän on todella vaikeaa siinä siten tehdä ruokaa. Lapset tunnistavat "pilaantuneet" punalappputuotteet ja ilmoittavat: "en syö". Lapsia myös tökkii tuo juuresten ja vihannesten suuri määrä ruuassa. Halpisruokaa on lapsille hankala tuputtaa, kun he tajuavat, että muualla syödään paljon parempaa. (Kavereilla, tv-ohjelmissa...)

Näin se huono-osaisuus periytyy sitten. Lapsi tajuaa jo nuorena olevansa muita huonompi ja häneen jää ikuisesti köyhän leima sisälleen. Mitäpä tässä mitään yrittääkään. Olen surkeasta perheestä surkea ihminen. Kaveritkin ihmettelevät kyläillessään, kun niille tarjotaan surkeaa vihanneskeittoa tai punalappuleipää. Alkaa puhe koulussa tuosta "köyhäläisperheestä", jossa ei saa edes kunnon ruokaa.

Joku lapsi tulee sitten yökylään köyhään perheeseen ja saa kokea leivänpäällisten säännöstelyn tms. Aika kamalan noloa sille köyhän perheen lapselle.

Samalla tavalla lapsettoman köyhän on noloa kutsua vieraita, kun varaa kunnon tarjottaviin ei ole. Sosiaalinen piiri kaventuu huomattavasti. Ei kehtaa enää kutsua niitä vanhoja hyviä tuttuja. On otettava uudet kaverit vaikka leiipäjonosta. Välit alkaa katketa työssäkäyvin kavereihin.

[/quote]

No, voi hyvää päivää, et oo tosissas!

Vierailija
64/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekosyitä, tekosyitä. Toimeentulotukikin on Suomessa sen verran korkea että kun käyttää aivoja ja jättää kaljat hyllyyn, on varaa syödä terveellisesti. 

Tietysti jos ajattelee että on syötävä joka päivä sisäfilettä ja kaikki muu on epäterveellistä niin tuolla määritelmällä on vaikea syödä terveellisesti.

Terveisin bruttotulot 300 e ja syön ihan terveellisesti.

Vierailija
65/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:23"]

No minun tuloni näin opiskelijana on 500e/kk ja arviolta satasen siitä käytän ruokaan. En syö lihaa, leipää ja juon aina pelkästään vettä. Näin säästää jo aika paljon. Soijarouhe, herneet, pavut, kukkakaali yms. tulee huomattavan paljon halvemmaksi. Niitä sitten syön täysjyväpastan tai perunoiden kanssa tomaattimurskakastikkeessa. Parhaiten säästää, kun tekee monelle päivälle kerralla ruokaa.

Itse suosin aamupalalla keitettyjä kananmunia ja maustamatonta rahkaa pienen jugurttitilkan tai marjojen kera. Kuitupitoista puuroa kannattaa myös ostaa! Kesällä marjastan ja syksyllä sienestän. Koskaan ei ole tarvinnut olla nälässä.

[/quote]Miksi syöt useita munia yksi riittää. Ja miksi syöt eineksiä kun kaurapuuro on aitoa tavaraa eikä maksa mitään.

[/quote] idiootti ei rahka ole mikään eines...

Vierailija
66/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa vitamiineja purkissa! Suomalaiset on kuin sikoja, mässäävät ruualla. Miettikääs miten oikeasti köyhät sitten elävät...

Vierailija
67/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:59"]

Kuinkahan moni varakas henkilö ryhtyy etsiskelemään kaupungissa marja- ja sienimättäitä, onkimaan ja pilkkimään omat kalansa, leipomaan leipää, poimimaan omenoita jostain mistä löytyy, valmistamaan porkkana- ja lanttulaatikkoa? On helppoa olla laiska kun on varaa. Ravintola-annos naamaan ja köyhiä haukkumaan. 

[/quote] jep jep niin Se mailla toimii että itse tienamillaan rahoilla kukin tehköön mitä haluaa.

Vierailija
68/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:59"]

[/quote]

Olet lapsellinen ja katkera. Minä olen tässä ketjussa kertonut tekeväni noita asioita omasta vapaasta tahdostani. Poimin marjat metsästä vaikka minulla olisi varaa ostaa ne ihan luomuna ja kotimaisena pakastealtaasta, tai kesällä torilta tuoreena. Teen kaiken ruuan alusta asti itse, käytän juureksia ja leivon säännöllisesti. 

Tämä kaikki siksi, koska se on taloudellista, järkevää ja tahdon suosia kotimaista. Käyn myös ravintolassa pitkän kaavan mukaan enkä hauku täällä köyhiä, vaan ilmaisen mielipiteeni. Olen tässä ketjussa yrittänyt selittää asiaa monesta suunnasta, mutta silti en saa vastineeksi yhtäkään ratkaisuehdotusta itse ongelmaan. Lopeta itseäälissä kieriminen ja kerro edes yksi idea ongelman korjaamiseksi.

Vierailija
69/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee mahd paljon itse tavallista kotiruokaa. Käytä tarjoukset muissa kaupoissa ja etenkin käytä lidlin kaikki tarjoukset. Opettele siis tekemään paljon itse.

Vierailija
70/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni verotusta voisi keventää terveellisissä ruuissa. Ehkä samalla nostaa eineksien verotusta. Mitä hyötyä on ns karkkiverosta jos sitten vastaavasti ei lasketa esim vihannesten/hedelmien verotusta?

Vierailija
71/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni verotusta voisi keventää terveellisissä ruuissa. Ehkä samalla nostaa eineksien verotusta. Mitä hyötyä on ns karkkiverosta jos sitten vastaavasti ei lasketa esim vihannesten/hedelmien verotusta?

Vierailija
72/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:07"]No , ei kurkku nyt ole edes terveellistä, lähinnä vettä se on. Meillä syödään paljon kasvissosekeittoja ja puuroa. Kaurahiutaleet isoissa erissä ostettuna ja porkkanat, perunat ja sipulit ovat kyllä edullisia. Leipänä syödään ruisleipää jonka päällä on vaan oiveriinia. Kaikki ostetaan isoissa pakkauksissa ja tarjouksia hyödyntäen. Kun on 5-henkinen perhe, einekset eivät todellakaan tule edulliseksi. Jauhelihaa tai kanaa ostan tarjouksesta ja teen niistä kastiketta , perunan tai täysjyväpastan kanssa.Hedelmiä , kalaa ja jugurtteja ei juurikaan syödä niiden hinnan takia.

[/quote]todella ankeeöta vaikuttaa voikkari ilman leikkeleitä! muusta voi säästää kuin herkullisesta ruuasta! esim. tableteissa ja tietokoneissa.

Vierailija
73/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:12"]Juurekset on halpoja. Tee lanttulaatikkoa, porkkanalaatikkoa, uunijuureksia, punajuuripaistosta jne.

Kasvissosekeittoa, pinaattikeittoa ja kananmunaa, purjo-perunasosekeittoa, proteiinilisukkeeksi raejuustoa

Kaalia ja sika-nauta jauhelihaa saa halvalla, tee kaalilaatikkoa tai kaalipataa, laita sekaan sipulia ja porkkanaa.

Osta lohifilettä tarjouksesta.

Seistäkin saa hyvän keiton tai vaikka mantelikalaa.

Pussillisesta graham jauhoja teet monta peltiä sämpylää.

Perusmakaronilaatikko on halpaa.

Keitot ylipäänsä tulee halvaksi ja niihin voi laittaa paljon juureksia - lohta, jauhelihaa, nakkeja...

Herkutteluun leivo itse pullaa.

Syö puuroja (riisi, kaura, ruis, ohra, tattari..)

Janssonin kiusaus on halpaa.

Kerää kesällä marjoja pakastimeen ja syksyllä sieniä.

Osta niitä hedelmiä, mitä kulloinkin on tarjouksessa.

Se on kyllä totta, että edullinen ja halpa ruokaa vaatii viitseliäisyyttä ja vaivaa.

[/quote] taitaa suurin osa näistä vinkkien antajista vierailla mäkkäreissä ja stockmannin herkussa oikeasti. muita on niin helppo neuvoa kun lastaa kärryn prismassa täyteen. ei marjojen plimiminen ilman asiantuntevaa paikantuntemusta ja ilman omaa autoa onnistu lähes koskaan. omilta kesämökkitonteilta on hauska poimia jos on varaa mökkiin.sienet vaativat oikeasti asiantuntemusta.

Vierailija
74/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä ja muissa "köyhällä ei vara syödä.nyyh" ketjuissa rasittaa aina Se asia nimittäin kun ehdottaa järkevää ratkaisua käy ilmi aina sama, eli köyhä asuu solussa, ei voi siksi pakastaa, köyhä asuu kaukana metsistä, ei voi poimia marjoja. Köyhä ei voi leipoa tai tehdä hitaammin valmistuvia ruokia vaikka ne olisivat halvempia (mitä te sitten teette jos vaikka työttömiä??? Mihin menee kaikki aikanne?!) köyhä ei voi ostaa punalappuisia tuotteita ettei leimaannu vaikka oikeadtihan punalappuisia ostaa köyhän mukaan vain rikkaat. Löyhästi syöminen on vaihtoehto vain niille kenellä Se on väliaikaista- siis kenellä ei ole!? Onko joku vlainnut ikuisen köyhyyden, mitä jos vaikka sitten opiskelisi(nämä ei koske niitä jotka esim työlyvyttömyyseläkkeellä,joita vähän). Suomessa on niin hyvä sosiaalihuolto että jokainen köyhäkin saa vähintään sen 400e kuussa(monet enemmän, perustoimeentulotuki työttömälle jne asumistukineen yli tuhat euroa), jos asuu vielä solussa niin kyllä siitä rahaa ruokaan jää.

Vierailija
75/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt en todellakaan enää ihmettele että olet köyhä, jos kaikki on sinulle noin hankalaa. Marjoja löytää sillä, että ottaa hieman selvää millaisessa maastossa mikäkin marja kasvaa. Tämä selviää esimerkiksi netistä tai ihan menemällä kirjastoon lukemaan aiheesta. Marjojen poimintaan ei tarvita omaa autoa, eiköhän bussilla pääsee kaupungin laidalle mistä sitä metsääkin löytyy?

Samoin sitä asiantutemusta siemenistäkin voi ihan itse hankkia, vai tulisiko sen tiedonkin tulla jostain itsellään sun päähän? Oikeasti kyllä ihmisellä on ihan itsellä vastuu itsestään. Opettele tunnistamaan siemenet ja marjat, ota selvää missä mitäkin kasvaa ja hankkiudu sinne. 

Ihan parvekkeellakin voi kasvattaa syötävää, mutta eihän sulla tietty ole sitäkään. Meillä on parvekkeella kasvanut isompikin satsi tomaattia, pieni määrä perunaa ja laaja valikoima yrttejä. Jos ei ole sitä parvekettakaan, voi selvittää onko lähipiirissä kesällä mahdollisuutta lainata mökkitontin nurkkaa tai omakotitalon kasvimaan reunaa jne jne. 

Ihan joka ikinen ehdotus kaatuu siihen, että sinä itse et ole valmis tekemään mitään asian eteen, joten miksi sun pitäisi mitään saadakaan?  Ja juu, ruuan verotusta voisi kyllä parantaa suuntaan ja toiseen, siitä olen samaa mieltä.

Vierailija
76/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:38"][quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:32"]

On hyvin ankeaa, että oletetaan itsestään selvästi, että köyhä eläkööt punalappuisilla tuotteilla ja juureksilla. Että tuota pidetään köyhän osana.

Aivan eri asia, jos haluaa säästää ja ostaa omasta halustaan noita punalappuisia tuotteita. Mutta on järkyttävää, jos oletetaan köyhän rahojen olevan riittävät, kun hän niillä saa vain punalapputuotteita, juureksia ja itse poimittuja marjoja.

[/quote]

En nyt vieläkään ymmärrä pointtiasi. Köyhällä itsellään on vastuu itsestään ja omasta taloudellisesta tilanteesta. Ellei ole sairaseläkkeellä tai muuten täysin työkyvytön, on köyhän itse pyrittävä kohentamaan omaa asemaansa, ei se ole minkään ulkopuolisen tahon tehtävä.

Minä olen ollut opiskelija ja työtön, tiedän siis varsin hyvin mitä pienet tulot merkitsee, mutta miten asioiden sitten tulisi mennä? Pitäisikö valtion kustantaa saman tasoinen ruoka kaikille, ettei kukaan joudu syömään juureksia ja ajaudu näin eriarvoiseen asemaan parempi tuhoisiin nähden? 

Omasta kokemuksesta väitän myös, että pienilläkin tuloilla voi tehdä monipuolista ja herkullista ruokaa, on taitojen ja mielikuvituksen köyhyyttä valittaa että pienen budjetin ruoka olisi huonoa tai pahaa.

[/quote]no niin, tuleehan ne oikeat asenteet esille kun ketju etenee! eli köyhyys oma vika jne. miten pitkälle köyhien pitää mennä! osa dyykkaa tosi tarpeeseen roskiksia ja seisoo ruokajonoissa. .illoin suomesta on tuölut näin helvetin kovien arvojen maa?

Vierailija
77/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asenne ja avuttomuus taita monilla olla se perimmäinen syy, miksi on köyhä. Satavarmana ei kelpaa mikää työpaikkakaan tai koulutus, joka asiaan löytyy selitys

Vierailija
78/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ei ole kovien arvojen maata nähnytkään, kun köyhälläkin on aikaa kirjoittaa paskaa vauvapalstalle.

Vierailija
79/149 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte helppoa rahaa niin tuolta saa sitä helposti ja nopeasti.

Itse tienaan noin 15 euroa päivässä pelkästään 2 minuutissa.

http://tinyurl.com/p4tptoq

Vierailija
80/149 |
18.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija ja pakollisten menojen jälkeen ruokaan yms jää 70e kuussa. Olen kasvissyöjä joten jauhelihat yms jäävät tietysti kauppaan. 500g soijarouhetta maksaa mitä, 3e? Nesteen kanssa se turpoaa noin nelinkertaiseksi, joten puolen kilon paketti kestää ainakin minulla hyvin pitkään. Käytän soijarouhetta keitoissa, wokeissa ja teen siitä kastiketta, hyvin monikäyttöinen joskin runsaalla kädellä maustettava ruoka-aine.

X-tran maitorahka 500g 0,98e, yhdestä purkista tulee minulle kaksi annosta ja lisään vaikka pilttiä ja vähän rypsiöljyä. Nälkä lähtee ja on huomattavasti parempaa kuin eineshampparit.

Kahden kilon pussi porkkanoita maksaa alle 2e. Pakastevihanneksia siellä ja täällä, ei maksa kamalasti ja hyvää on. Jättää leivät kauppaan, säästää myös leivänpäällisissä (juuston kilohinta on miljoonia, onnea niille opiskelijoille joilla on varaa sitäkin ostaa). Onneksi en tupakoi ja juonkin ehkä kerran kahteen kuukauteen.

Kuulostaa ankealta mutta tottumiskysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan