Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten köyhä voi syödä Suomessa terveellisesti???

Vierailija
27.01.2014 |

Oikeasti vähätuloinen ja/tai vähävarainen selviää hengissä vaan ostamalla 5 tarjoushampurilaista (valmis sellaista) kahdella eurolla, kyllä siinä jää kotimainen kurkku jonka kilohinta on melkein 6 euroo hyllyyn! Paitsi jos tiedätte paremmin, kertokaa miten köyhä voisi syödä terveellisesti ja niin ettei kaikki kurkusta alas menevä olis hiilarimössöä ja lihottavaa???

Kommentit (149)

Vierailija
141/149 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av-mamma kirjoitti:

Korkeintaan 10€/pvä.

Toimeentulotuen perusosa on 485,5€/kk. Tästä ehkä 20€ puhelinlasku pois ja 50€ bussilippu (jos sellaisen tarvitsee), niin jää 415,50€ elämiseen. Se tekee n. 13,40€/pvä. Kela ja sossu maksaa vuokran, reseptilääkkeet, tk-laskut, sähkö- ja vesimaksun.

Mikä tässä on vaikeaa? Dödö maksaa jonkun 3,5€, riittää kuukaudeksi. Parempi vessapaperi riittää myös kuukaudeksi, shampoot ja saippuat ja muut pesuaineet kuukauden-puolitoista. Silti jää keskimäärin yli 10€/pvä.

Ja minä olen sentään työssäkäyvä ihminen, tuli vain yllättävä meno kuun alussa, niin siksi olen elänyt vähän sormi suussa ja turvautunut ratkaisuuni.

Jos ei jää tuon verran rahaa käyttöön, niin joko ei ole älynnyt hakea apua, tai elää yli varojensa. Tarkkaa puuhaa, mutta köyhällä ei ole vaihtoehtoja.

Vessapaperi säkeissä, nytkin on melkein kaksi vuotta ollut sama säkki, yksi rulla /kk.

Kaikki laskettava kokonaisuutena.

Vierailija
142/149 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi nyt vaan, mutta käytät köyhyyttäsi tekosyynä syödä rakastamaasi roskaruokaa. Oikeasti köyhällä ei todellakaan ole varaa syödä mitään valmishampurilaisia, vaan itse tehtyä ruokaa halvoista raaka-aineista. Itse elin köyhänä opiskelijana kasvisruoalla, koska se tuli halvimmaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/149 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveellisesti joo, kovin monipuolisesti ei. Köyhyyskin tosin on suhteellista. Joku kokee olevansa köyhä jos päivän ruuista pitää selvitä kympillä.

Vierailija
144/149 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkan wokvihannekset 400 gr maksaa noin 1,50 e. Sika kallista, joo-o. On niitä vieläki halvempia pakastesvihanneksia.

Pavut maksaa 90 senttiä per tötsä, vielä halvempaa jos itse liottaa ja keittää.

Vierailija
145/149 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti vähätuloinen ja/tai vähävarainen selviää hengissä vaan ostamalla 5 tarjoushampurilaista (valmis sellaista) kahdella eurolla, kyllä siinä jää kotimainen kurkku jonka kilohinta on melkein 6 euroo hyllyyn! Paitsi jos tiedätte paremmin, kertokaa miten köyhä voisi syödä terveellisesti ja niin ettei kaikki kurkusta alas menevä olis hiilarimössöä ja lihottavaa???

Vastaan ennenkuin luen muita. 

Usein näissä "miten voi säästää rahaa ruoassa" -ketjuissa puhutaan vain tomaateista ja kurkuista, ikäänkuin muuta ei olisikaan,. 

Syö vuodenaikojen mukaan, syö juureksia ja kasviksia monipuolisest (siis muutakin kuin kurkkua)i. Syö kohtuudella. Opettele keittämään rukiista ja ohrasta puuroja. Mene metsään, kerää marjoja ja sieniä. Se kohottaa kuntoa ja parantaa aivojen toimintaa. Tai sovi marjastusta/ sienestystä harrastavan kaverin kanssa jostakin "tuttavankaupasta": hän toimittaa sinulle metsän antamia, sinä teet hänelle jonkun palveluksen, joka sinulta sujuu. Mielikuvitus on hyvä apu kun haluaa säästää rahaa. 

En muista nyt mitä kotimainen kurkku tai tomaatti lähimarketissani maksaa, mutta ei sen hinta sentään 6:lla ala. 

Opettele leipomaan leipää, käyttämään tähteitä (tai pakastamaan niitä). Jos sinulla on pakastin, osta erilaisia, kuivattuja papuja, kikherneitä yms. Esikäsittele ne ja pakasta sopiviin annoksiin. Sinulla on aina valmiita, halpoja raaka-aineita, kastikkeisiin, patoihin, keittoihin, pastaruokiin, levitteisiin ... 

Tottakai se vaatii aluksi hieman suunnittelua, viitseliäisyyttä ja opettelua, mutta ei siihen kuole. Opit nopeasti, sen jälkeen ruuanlaitto sujuu kuin itsestään. Syöt monipuolisemmin ja paremmin, ja varmaan myös valmishamppareita paremmalta maistuvaa ruokaa. 

Jos tulee vähän ylimääräistä rahaa, satsaa mausteisiin. Ei mitään sitruunapippureita ja jauhelihamausteita, vaan esim. (kokonaista) mustapippuria, merisuolaa ... Hyvällä suolalla ja pippurilla ja vihannesten ja juuresten käytöllä saat jo itsellesi hyvää ruokaa. 

Vierailija
146/149 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhänä pitää oikeasti miettiä, jos terveellisesti haluaa syödä. Salaatti ei todellakaan ole halpaa.

Kaurapuuroa veteen, kananmunia, ja makaroonia sesonkikasviksilla. Tai perunaa. Aika laimeaa se on kun ei voi käyttää juustoja tai lihoja mausteena kuin harvoin, mut köyhyyskin on valinta.

Vierailija
147/149 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jackdalron kirjoitti:

Ottakaa nyt huomioon että kaikki ei ole 50-60kg naisia jotka lähinnä istuu/makaa päivät.

Toivoisin ASIALLISIA vastauksia

Esim itse olen tällä hetkellä 95kg 185cm, keskivertoa lihaksikkaampi ja tyttöystävä on 170/60.

Itse liikun polkupyörällä/kävellen, en omista autoa. Hän omistaa auton, tosin olen nyt saanut hänet pyöräilemäänkin osan matkoista.

Peruskulutukset on about 3000-3500kcal minulle(lihasmassa kasvattaa kulutusta) ja 1500-1700kcal hänelle (suuntaa antamaan, voi vähän heittää), lisäksi jos normaalina päivänä päivääni kuuluu 2-5h pyöräilyä/kävelyä/aktiivisuutta + punttisalilla käynti ja pientä arkiliikuntaa päälle, voi kulutus olla jo jossain 4000-4800kcal tasolla.

Esimerkin vuoksi ajatellaan että toinen osapuoli vaan autoilee ja istuskelee = noin 1800-2000kcal/päivä max.

Eli 2-3x kulutus, toisinsanoen minun täytyy syödä 2-3x enemmän jotta paino pysyy samassa.

Tästä päästään siihen, että laiha/laihaläski nainen/mies pääsee vaikkapa 100e/kk niin aktiiviselta naiselta/mieheltä menee 1.5 -3.5x eli 150-350€/kk ravintoon.

Esim. Jollekin 400g jauhelihaa riittää 3-4 päivää? Minulla se menee helposti kerralla/päivässä. Yleensä syön kanaa ja sitäkin söisi helposti +500g päivässä ilman että tuntuu suurelta määrältä.

Toisaalta en voi syödä maitotuotteita ja hyvin harvoin viljatuotteita = ei ole näitä halpoja&huonoja välipaloja, joten silloin pitää syödä oikeaa ruokaa tms.

Toimeentulotuella siis käytännössä menisi melkein kaikki. Lisäksi toki tarvitsee esim vaatteita, joita ei ainakaan minun alueella löydy miehille juuri koskaan kirpputoreilta, 90% on naisten ja lasten vaatteita.

Mielestäni on syrjivää että kaikilla on samat tuet, (lapsettomien) miesten pitäisi saada vähän enemmän, koska on biologinen fakta että miehet kuluttaa luonnostaan enemmän energiaa, toisekseen kevyet pärjää vähemmällä. Tuesta osan voisi antaa ruokakuponkeina jotta juopot ym ei tuhlaisi rahoja viinaan jne. Itse en juo oikeastaan ikinä. Toinen keino olisi esim vuosittainen terveystarkastus josta olisi muutakin hyötyä, siellä voisi mitata lihasmassan ja kulutuksen = lisää tukea sitä tarvitseville. Ja joki 150kg ylipainoinen saisi tukea laihdutukseen.

Miettikää nyt oikeasti, toinen voi käyttää 250/kk vaikka baareihin/matkusteluun/vaatteisiin siinä missä toisella menee kaikki tuet ruokaan vaikka ei söisi eineksiä ym.

Mun mies on 194cm/108kg ja lihaksikas vaikkei ruumiillista työtä teekään. Silti meidän perheelle (3) riittää tomaattipohjainen jauhelihakastike 400 grammasta 2 päivää. Sehän on kastike eikä pöperö. Lisäksi pastaa, kasviksia ja salaattia. Tottumiskysymys. Äsken syötiin lounaaksi minestronekeittoa, kummankin annos 3dl. Minä söin lisäksi perunapiirakan, mies puolikkaan sämpylän ilman päällisiä.

Jos sulla on oikeasti 100 kiloinen parimetrinen mies, mitä en todellakaan usko, se käy päivittäin sulta salaa pizzalla ja hampparilla ja leikkii sitten sun kanssa kotona tota " 3 desiä kasviskeittoa pävässä riittää mainiosti" -leikkiä. Ihan varmaan mies on tullut 100 kiloiseksi puolikkaalla sämpylällä,pah.

Vierailija
148/149 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään. Hyvä jos saa mahansa täyteen ja pysyy hengissä.

Vierailija
149/149 |
23.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ketjuissa on aina nää uunipuuro- ja juuresraaste-tyypit luettelemassa omia ruokiaan. Yleensä niin, että lihan osuutta ruokavaliossa vähätellään. Mutta kun sitä lihaakin pitäisi syödä monipuolisesti. On myös yksilöllistä, mitä kenenkin vatsa sietää. Kaikilla ei siedä kaalta tai papuja. Mutta sama se, ihminen kaipaa vaihtelua ja joskus sen hampurilaisenkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme