Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten köyhä voi syödä Suomessa terveellisesti???

Vierailija
27.01.2014 |

Oikeasti vähätuloinen ja/tai vähävarainen selviää hengissä vaan ostamalla 5 tarjoushampurilaista (valmis sellaista) kahdella eurolla, kyllä siinä jää kotimainen kurkku jonka kilohinta on melkein 6 euroo hyllyyn! Paitsi jos tiedätte paremmin, kertokaa miten köyhä voisi syödä terveellisesti ja niin ettei kaikki kurkusta alas menevä olis hiilarimössöä ja lihottavaa???

Kommentit (149)

Vierailija
21/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten täällä onkin jo kerrottu, kyllä pienellä budjetillakin voi syödä terveellisesti. Kaali ja juurekset on lähes poikkeuksetta edullisia ja ne taipuvat moneksi. Proteiinia edullisesti munista ja maitotuotteista kuten rahkasta. Pakastin täytetään punalappuisilla lihatuotteilla, täyteen hintaan ei tarvitse juuri ostaa kun viitsii nähdä hieman vaivaa.

Leivät yms leivotaan itse, sämpylätaikinaan voi laittaa porkkanaraastetta tai juureskeiton jämät vaihtelua tuomaan. Kaikki tarjoukset käytetään hyväksi ja ruokalistat suunnitellaan huolella, tästäkin tulee simppeli rutiini ajan myötä.

Jos ei vähävarainen muka keksi kaupasta muuta edullista kuin 2 euron hampurilaistarjoukset, niin kyseessä on kyllä ensisijaisesti järjen köyhyys eikä taloudellinen ahdinko.

Vierailija
22/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minun tuloni näin opiskelijana on 500e/kk ja arviolta satasen siitä käytän ruokaan. En syö lihaa, leipää ja juon aina pelkästään vettä. Näin säästää jo aika paljon. Soijarouhe, herneet, pavut, kukkakaali yms. tulee huomattavan paljon halvemmaksi. Niitä sitten syön täysjyväpastan tai perunoiden kanssa tomaattimurskakastikkeessa. Parhaiten säästää, kun tekee monelle päivälle kerralla ruokaa.

Itse suosin aamupalalla keitettyjä kananmunia ja maustamatonta rahkaa pienen jugurttitilkan tai marjojen kera. Kuitupitoista puuroa kannattaa myös ostaa! Kesällä marjastan ja syksyllä sienestän. Koskaan ei ole tarvinnut olla nälässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko ap provoilemassa? Kuka yleensä ostaa jotain eineshampurilaisia -jaiks?
Kyllä kyse on viitseliäisyydestä, jos ei edullista ja terveellistä ruokaa saa tehtyä. Viikosta toiseen samoja aloituksia.

Vierailija
24/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-kaalit, porkkana ja lanttu on edullista

-kananmunat on edullista

-osta lihat laputettuina

-kerää itse marjat ja sienet jos se on mahdollista

-tee keittoja ja laatikoita

-osta aitoja aineksi, ei mitään kerman korvikkeita tai margariineja, aito on täyttävämpää

-käytä rasvaa rohkeasti, pitää nälän poissa

- leivo leipä itse ja käytä mielikuvitusta, lisää taikinaan rohkeasti kaikenlaita puuron jämistä puolukoihin

ja se tärkein, suunnittele.

terkuin toinen köyhä

Vierailija
25/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen olen kuullut valittavan, ettei ole varaa syödä terveellisesti kun tomaatit ja kurkut maksaa 5-6 euroo kilo.

Pakkoko niitä on tähän vuodenaikaan syödä? Kesällä ne maksaa euron kilo.

On niitä muitakin kasviksia kuin nuo. Juurekset ja kaalit on halpoja.

Vierailija
26/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:23"]No minun tuloni näin opiskelijana on 500e/kk ja arviolta satasen siitä käytän ruokaan. En syö lihaa, leipää ja juon aina pelkästään vettä. Näin säästää jo aika paljon. Soijarouhe, herneet, pavut, kukkakaali yms. tulee huomattavan paljon halvemmaksi. Niitä sitten syön täysjyväpastan tai perunoiden kanssa tomaattimurskakastikkeessa. Parhaiten säästää, kun tekee monelle päivälle kerralla ruokaa.

Itse suosin aamupalalla keitettyjä kananmunia ja maustamatonta rahkaa pienen jugurttitilkan tai marjojen kera. Kuitupitoista puuroa kannattaa myös ostaa! Kesällä marjastan ja syksyllä sienestän. Koskaan ei ole tarvinnut olla nälässä.

[/quote]

Sinuna minä nielisin ylpeyteni ja myötäisin itselleni olevani köyhä ja menisin leipäjonoon. Parempi sekin kun nähdä nälkää. Veikkaan että olet laiha tavalla joka kertoo simun olevan aliravittu.

Vierailija
27/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:23"]No minun tuloni näin opiskelijana on 500e/kk ja arviolta satasen siitä käytän ruokaan. En syö lihaa, leipää ja juon aina pelkästään vettä. Näin säästää jo aika paljon. Soijarouhe, herneet, pavut, kukkakaali yms. tulee huomattavan paljon halvemmaksi. Niitä sitten syön täysjyväpastan tai perunoiden kanssa tomaattimurskakastikkeessa. Parhaiten säästää, kun tekee monelle päivälle kerralla ruokaa.

[/quote]

Sinuna minä nielisin ylpeyteni ja myötäisin itselleni olevani köyhä ja menisin leipäjonoon. Parempi sekin kun nähdä nälkää. Veikkaan että olet laiha tavalla joka kertoo simun olevan aliravittu.

Vierailija
28/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä suomalaisia vihanneksia kukaan tavella syö eikä tarvitsekaan. Miettikää nyt hölmöt miten ihmeessä 70-luvulla pysyttiin hengissä kun ei ollut vihanneksia ollenkaan talvella. Ei ihminen ole eläintä kummempi. Eläimet elää lihalla. Ostakaa maanviljelijältä puolikas sian ruho, siitä riittää syötävää kuukausiksi.

Vierailija
29/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:23"]

No minun tuloni näin opiskelijana on 500e/kk ja arviolta satasen siitä käytän ruokaan. En syö lihaa, leipää ja juon aina pelkästään vettä. Näin säästää jo aika paljon. Soijarouhe, herneet, pavut, kukkakaali yms. tulee huomattavan paljon halvemmaksi. Niitä sitten syön täysjyväpastan tai perunoiden kanssa tomaattimurskakastikkeessa. Parhaiten säästää, kun tekee monelle päivälle kerralla ruokaa.

[/quote]Miksi syöt useita munia yksi riittää. Ja miksi syöt eineksiä kun kaurapuuro on aitoa tavaraa eikä maksa mitään.

Vierailija
30/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:39"]

Ei niitä suomalaisia vihanneksia kukaan tavella syö eikä tarvitsekaan. Miettikää nyt hölmöt miten ihmeessä 70-luvulla pysyttiin hengissä kun ei ollut vihanneksia ollenkaan talvella. Ei ihminen ole eläintä kummempi. Eläimet elää lihalla. Ostakaa maanviljelijältä puolikas sian ruho, siitä riittää syötävää kuukausiksi.

[/quote]

Voi voi. Minä kyllä söin 1970-luvulla monenlaista vihannesta ja juuresta ihan täällä Suomessa. Eikä varmaan ihan kaikki eläimet elä lihalla; lehmä, lammas, sika, kana ja hevonen eivät ainakaan.

Vierailija
31/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ketju, ihanasti herätteli minua, jolla ruokaan menee siivoton määrä rahaa!

Otan näistä opisksi, vaikka metsään en pystykään ja sieniä en tunne.

Kiitokset kaikille, vaikkakin aloitus oli provo!

Vierailija
32/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:40"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:23"]

[/quote]Miksi syöt useita munia yksi riittää. Ja miksi syöt eineksiä kun kaurapuuro on aitoa tavaraa eikä maksa mitään.

[/quote]

Miten saa kaurapuuroa, joka ei maksa mitään?

Vierailija
33/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuutonta olettaa, että köyhä ostaa punalappusia viimeisen päivämäärän tuotteita. Miksei köyhä saa ostaa tuoreita lihoja?

Ei kaikilla köyhillä ole mahdollisuutta mennä metsään poimimaan marjoja tai sieniä! Niiden säilömiseen,. säilyttämiseen ja keittämisen kuluu rahaa.

Kaali ja juurekset ovat halpoja juu. Niitäkö pitäisi vääntää aina vaan. Todella yksipuolista. Lapsetkaan tuskin tykkäisivät.

Olisi kovin ankeaa tarjota perheelle vain viimeisen päivämäärän leipiä ja lihoja, juureksia ja itse poimittuja marjoja ja sieniä.

Joskus sota-aikaa tuo oli ok, mutta ihminen vertaa itseään muihin samassa ajassa samoilla seuduilla asuviin. Tuostahan masentuisi ihan tyystin sekä vanhemmat että lapset, jos noin joutuisi elämään vuodesta toiseen, kun muut syövät parempaa ruokaa.

Opiskelijat ovat asia erikseen. Heillä on vain välivaihe tuo köyhäily. Muutkin opiskelijat köyhäilevät, mutta odotusarvona on, että kohta tulee paremmin rahaa.

Jos vaikka joku lääkäriopiskelija on niukoilla tuloilla opiskeluaikanaan, niin hän ei kyllä ymmärrä todellisen köyhän elämästä yhtään mitään.

Vierailija
34/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:44"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:39"]

[/quote]

Voi voi. Minä kyllä söin 1970-luvulla monenlaista vihannesta ja juuresta ihan täällä Suomessa. Eikä varmaan ihan kaikki eläimet elä lihalla; lehmä, lammas, sika, kana ja hevonen eivät ainakaan.

[/quote]Lehmä on 4-vatsainen ruohosyöjä.

Leijona syö pelkkä lihaa eikä sen verisuonet kalkkeudu.

Vierailija
35/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei mene ollenkaa nälkä kaurapuurosta. Kun syön lautasellisen, maha on tunnin täynnä ja sitten onkin huutava nälkä.

Vierailija
36/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 14:02"]

Mulla ei mene ollenkaa nälkä kaurapuurosta. Kun syön lautasellisen, maha on tunnin täynnä ja sitten onkin huutava nälkä.

[/quote]

kananmuna lisäksi, niin johan pysyy nälkä

Vierailija
37/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Missä asut? Onko solukämpässä helppo säilyttää valtavat määrät sieniä, marjoja, omenoita, kalaa jne.?"

En tiedä. En ole koskaan asunut soluasunnossa. Ihan tavallisessa pakastimessa säilytän pakastetuotteita ja kuivattuja sieniä, omenoita jne kuivakaapeissa. En ole kokenut tätä mitenkään ongelmallisena. Toki jos pakastin tilaa olisi enemmän, ostaisin leipiä tehtaanmyymälöistä/tarjouksesta enemmän, enkä leipoisi. Mutta sujuu tämä näinkin :)

Vierailija
38/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkien köyhien pitäis asua maalla. Omalla pihalla voi kasvattaa talveksi perunat, sipulit ja juureksia. Vanhoja ikkunoita saa ilmaiseksi ja niistä voi kyhätä kasvihuoneen. Siemenistä voi kasvattaa siellä sitten kurkkua, tomaattia, paprikaa, kesäkurpitsaa. Luonnosta voi kerätä mielin määrin ilmaisia ruoka-aineita: tietysti marjoja ja sieniä, mutta myös villivihanneksia kuten voikukan lehtiä, maitohorsman lehtiä ja versoja, apiloita, siankärsämöä, koivunlehtiä, nokkosta, suolaheinää, ketunleipää, piharatamoa...ja monenlaisia teeaineksia, esim. kuusenkerkät ovat erinomaisia flunssateen aineksia. Monissa taloissa on kylmäkellari tai varastoon voi itse rakentaa kellarintyyppisen säilytystilan. Kaalta voi hapattaa, sieniä suolata ja kuivata, yrttejä voi kuivata, samoin marjoja, eli säästyy sähköä. Omalle pihalle sitten vielä omppupuita, mansikkamaa ja marjapensaita. Ainakin täällä meidän kylällä saa naapureilta ilmaseksi vaikka mitä taimia, itse sain mm. mansikantaimia ja kaksi kirsikkapuun tainta.

Paikallisilta metsämiehiltä ostamme varsin edullisesti hirvenlihaa. Meillä on myös muutama kana, joita ruokitaan omilla ja ilmaiseksi saaduilla ruuantähteillä, kananmunan kuorilla ja paikalliselta maatilalta ostetulla viljalla, sitä ei tarvitse paljoa ja lisäksi omilla juureksilla. Kesällä syövät tietysti matoja yms. Lampaan- ja sianliha ostetaan harrastelijatiloilta edulliseen hintaan ja myös naudanlihaa suoraan tilalta. Maitoa haen naapuritilalta, siitä teen maitoruokia. Juotavan maidon ostan kyllä kaupasta.

Leipää, puuroa tai sokeria meillä ei käytetä ja kaupan hedelmiä tosi vähän. Mies kalastaa ja metsästää pienriistaa.

Suhteellisen edullista, mutta ei ilmaista sentään.

Vierailija
39/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea tuo kananmuna kaurapuuron lisäksi. Kiitos, kokeilen.

Vierailija
40/149 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:09"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:03"]

Kurkku on hiilareita siinä missä hampparikin. Opettele syömään kausikasviksia  ja -juureksia kuten vaikka porkkanaa (1.39 e/kg) tai kaalia (0.99 e/kg) ja vaihda aamupuuro rahkaksi, johon lisäät marjoja.

[/quote]

Kurkun sokeripitoisuus vaihtelee välillä 1 - 2,5 %, eli ei mikään maailman kamalin hiilaripommi.

[/quote]

Eipä sitä hiilaripommiksi väitettykään vaan hiilareiksi eli ei ole mikään hampparin vaihtoehto, jos haluaa hiilareita vältellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi