Siis miten köyhä voi syödä Suomessa terveellisesti???
Oikeasti vähätuloinen ja/tai vähävarainen selviää hengissä vaan ostamalla 5 tarjoushampurilaista (valmis sellaista) kahdella eurolla, kyllä siinä jää kotimainen kurkku jonka kilohinta on melkein 6 euroo hyllyyn! Paitsi jos tiedätte paremmin, kertokaa miten köyhä voisi syödä terveellisesti ja niin ettei kaikki kurkusta alas menevä olis hiilarimössöä ja lihottavaa???
Kommentit (149)
Aivan järkyttävän idioottia porukkaa. Hävettää olla köyhä jos meidän joukossa on tämän ketjun tapaisia ääliöitä. Mä olen ollut lapsena köyhä. Mun äiti myös, mutta se on syntynyt 1955 eikä silloin ollut kaikenmaailman eineksiä tarjolla. Minut on kasvatettu siihen, että mitä sitten, että on köyhä? Mä v*tut veisaan siitä, mitä minusta ajatellaan. Mun arvo on pään sisällä ja kehitän sitä pääomaa jatkuvasti. Tämän myötä myös tiedän, että einekset ym. "rikkaiden ruoka" on tosi ravinneköyhää ja painoonsa nähden kallista. Marjastan, kasvatan itse. Käyn töissä ja mulla on lapsi. Mä teen sitä aikaa vaikka välillä tuntuu, että kiva ois välillä relata. Mutta kun katson lastani, saan siitä syyn laittaa ruokaa perusraaka-aineista. Tietty välillä ostan ne nakit ja ranskikset, mutta yritän parhaani.
Ja hei: jos lapsi ei syö sitä, mitä annetaan, niin olkoon syömättä. Nälkä tulee jossain vaiheessa ja ruoka maistuu muuten paremmin, jos jatkuvasti ei syö sokerista herkkua. Jos kaverit kiusaa, voi voi, mitä sitten? Eihän ne kavereita olekaan silloin.
Säälittävää syiden keksimistä. Ja muuten: mun lapsi syö ihan mitä vaan. Jopa parsakaalia, raakana. Lapsi ottaa lautasmallinsa suoraan vanhemmiltaan, eli jos sä syöt huonosti, syö lapsikin. En ole koskaan tuputtanut lapselle vaan antanut sitä, mitä itsekin syön.
Vierailija kirjoitti:
No jospa se köyhä hakisi juures- ja vihannestiskiltä perunoita, sipulia, porkkanoita, lanttua ja kaalia sekä appelsiineja ja banaaneja. Leipähyllystä ruisleipää. Lihatiskistä jauhelihaa ja broilerinkoipia. Juustohyllystä raejuustoa ja edamia. Maitokaapista maitoa, piimää ja viiliä. Tuliko kalliiksi?
Ohis ap puhuu kahdesta eurosta. Sinun pitää hiukan karsia listaa....ap- kauden juurekset ja kasvikset sekä pavut ja soija proteiinilähteeksi, silloin kun rahaa on käytössä enemmän. Toivottavasti rahatilanteesi helpottuu jossain aiheessa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 13:11"]
En ole köyhä mutta säästäväinen kylläkin. Olen itse keittänyt pakkaseen kesällä vähäsokerista marjamehua, poiminut marjoja ja sieniä pakastimen täyteen, kesällä söimme paljon itse uisteltua kalaa (jos ei venettä omista niin rannalle onkimaan) ostan kausivihanneksi ja hedelmiä, kurkku on nyt kallista joten sitä ostetaan vaan vähän leivän päälle laitettavaksi, porkkanoita syömme paljon sekä muita juureksia, omppuja ja appelsiineja myös. Perusruokakaan ei paljoa maksa.
Onko sulla kalastusluvat? Kannattaako niidenkin jälkeen säästömielessä?
On se kumma minkä aarreaittojen ääressä te kaikki asutte, jos meillä lähtee ongelle niin saa päivän istua eikä mitään tule, eikä marjojakaan ole kuin ehkä vähän puolukoita.
Eikä taida juuri kellään olla antaa täällä pohjoisempana niitä ilmaisia omenoitakaan.
Mutta joo, eihän ne porkkanat ja kaali nyt kalliita kai ole, mutta kaikilla ei riitä voimat niistä ruokaa värkätä. Yksinäisellä ja sairaalla taitaa monella olla joku euron eines se päivän ainoa ruoka, niin mullakin.Porkkanaa ja kaalia voi ihanvaan paloitella ja syödä sellaisenaan. raakana vieläkin terveellisempää eikä tarvi nähdä keittämisen vaivaa. raa assa on puolet enemmän vitamiineja samalla rahalla!
Kaurahiutaleet ja juurekset ovat halpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vedän hatusta veikkauksen, että useimmat köyhyyteen vetoavat roskaruuan syöjät valehtelevat sekä muille että itselleen. Oikea syy on se, ettei osaa, viitsi tai jaksa tehdä ruokansa eteen yhtään mitään. Einespakkaus auki ja sisällöt naamaan, ja sitten taas valittamaan, kun ei ole köyhällä varaa siihen ja tähän.
Enpä usko tuohon pahansuopaan väitteeseen. Sellaisen voi esittää vain ihminen, joka ei itse ole kokenut köyhyyttä. Ei vähillä rahoilla osteta eineksiä eikä valmisruokia, samoin liha ja kala ovat harvaa poikkeusta lukuunottamatta kalliita. Kuka jaksaa aina syödä tonnikalaa tai broilerimöttöä? Kuten ap sanoo, edulliset ruuat ovat pääosassa hiilareita: perunoita, leipää, makkaraa ja puuroa. Ei siinä todella lohiruokia syödä, kuten joku täällä ehdotti! Vihannekset ovat talviaikaan hyvin kalliita, ainoastaan kesällä voisi pystyä ostamaan kurkkua ja tomaattia. Kurkku ja tomaatti eivät kuitenkaan pidä nälkää pitkään poissa. Omasta kokemuksesta (eläkeläisenä) sanon, että jollei Suomessa olisi LIDLin tapaisia halpakauppoja, jäisi monen ruokalista hyvin yksipuoliseksi (minunkin). Vaan näitä kauppojakaan ei ole joka paikkakunnalla.
Nyt kotimaiset kurkut ja tomaatit ovat todella halpoja.
Mustikoita on paljon, kannattaa poimia niitä.
Ruisleipää saa halvalla ja Lidlistä saa halvalla maitotaloustuotteita.
Jos poltat, lopeta tupakointi.
Tervellisiä ja halpoja ruoka-aineita pitää yleensä pestä, pilkkoa, mitata tai kypsentää. Se vaatii aikaa, taitoa ja kärsivällisyyttä, joita minulla ei ole. Sen vuoksi syön sitä minkä voi pistellä suuhunsa vaikka suoraan paketista.
Vierailija kirjoitti:
No , ei kurkku nyt ole edes terveellistä, lähinnä vettä se on. Meillä syödään paljon kasvissosekeittoja ja puuroa. Kaurahiutaleet isoissa erissä ostettuna ja porkkanat, perunat ja sipulit ovat kyllä edullisia. Leipänä syödään ruisleipää jonka päällä on vaan oiveriinia. Kaikki ostetaan isoissa pakkauksissa ja tarjouksia hyödyntäen. Kun on 5-henkinen perhe, einekset eivät todellakaan tule edulliseksi. Jauhelihaa tai kanaa ostan tarjouksesta ja teen niistä kastiketta , perunan tai täysjyväpastan kanssa.Hedelmiä , kalaa ja jugurtteja ei juurikaan syödä niiden hinnan takia.
Yksinasuvana ärsyttää kun isot pakkaukset tulevat halvemmaksi. Ostan usein tarjoustuotteita joissa punainen hintalappu mutta 1 kg jogurtti tai juusto joissa menee päiväys seuraavana päivänä jäävät kyllä hyllyyn.
vaikka... kirjoitti:
Hiilareilla pärjää? Kaurapuuroa ja juureksia 3-4 x päivässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No , ei kurkku nyt ole edes terveellistä, lähinnä vettä se on. Meillä syödään paljon kasvissosekeittoja ja puuroa. Kaurahiutaleet isoissa erissä ostettuna ja porkkanat, perunat ja sipulit ovat kyllä edullisia. Leipänä syödään ruisleipää jonka päällä on vaan oiveriinia. Kaikki ostetaan isoissa pakkauksissa ja tarjouksia hyödyntäen. Kun on 5-henkinen perhe, einekset eivät todellakaan tule edulliseksi. Jauhelihaa tai kanaa ostan tarjouksesta ja teen niistä kastiketta , perunan tai täysjyväpastan kanssa.Hedelmiä , kalaa ja jugurtteja ei juurikaan syödä niiden hinnan takia.
Yksinasuvana ärsyttää kun isot pakkaukset tulevat halvemmaksi. Ostan usein tarjoustuotteita joissa punainen hintalappu mutta 1 kg jogurtti tai juusto joissa menee päiväys seuraavana päivänä jäävät kyllä hyllyyn.
Se kilon jugurtti on syötävää vielä viikon ja jopa kahdenkin päässä päiväyksestään. Turhaan jätät hyllyyn. Sama pätee juustoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kilon jugurtti on syötävää vielä viikon ja jopa kahdenkin päässä päiväyksestään. Turhaan jätät hyllyyn. Sama pätee juustoon.
Juustot vielä paranee vanhetessaan.
Söin juuri illalliseksi/iltapalaksi kiinankaalin. Hintaa tuli 2,06€. Ei kovin kallista?
Idätä linssejä ja sinimailasta. Saat edullisesti vitamiinirikasta tuoreruokaa :)
Kerää luonnosta villivihanneksia :)
Vierailija kirjoitti:
vaikka... kirjoitti:
Hiilareilla pärjää? Kaurapuuroa ja juureksia 3-4 x päivässä?
Se on yksi osa,eläinproteiini on sitten kalliimpaa.Kauraa ei ole pakko keittää.
Kananmunat kermakahvi ja rehuja. Vot.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti vähätuloinen ja/tai vähävarainen selviää hengissä vaan ostamalla 5 tarjoushampurilaista (valmis sellaista) kahdella eurolla, kyllä siinä jää kotimainen kurkku jonka kilohinta on melkein 6 euroo hyllyyn! Paitsi jos tiedätte paremmin, kertokaa miten köyhä voisi syödä terveellisesti ja niin ettei kaikki kurkusta alas menevä olis hiilarimössöä ja lihottavaa???
Kurkku nyt on enimmän aikaa vuotta vihannesten kalliimmasta päästä, mutta yleensä saa halvalla kaalia, lanttua, porkkanaa, omenoita. Tietysti näin kesällä voi sitä kurkkuakin syödä.
Ja miksi ostaa niitä tarjoushampurilaisia, kun kaurahiutaleet ovat sekä halvempia että terveellisempiä?
Linssit eivät ole kalliita, niistä ja kasviksista voi tehdä keittoa. Kananmunat ei paljoa maksa. Punaista lihaahan ei nykyään suositella syötäväksi kovin usein, mutta kyllä paketillisen punaisella laputettua sikanautaa voi viikossa vetää. Broiskun koivet ei ole kalliita, ja joskus löytää silakoita, muikkuja tai lohta sangen edullisesti. -Tuo lohi kannattaa ostaa kokonaisena ja fileoida itse, jolloin päästä ja ruodoista voi keittää liemen kalasopan pohjaksi.
kaurapuuro ja itse leivän leipominen, myös -30 tuotteet ja tokmannilta saa jotain ruoka-aineksia tosi halvalla joskus.
Vierailija kirjoitti:
Kahdella eurolla teet jo vaikkapa tomaattikeiton perunasta, porkkanasta, sipulista ja tomaattimurskasta. Vähän mielikuvitusta kehiin!
Ei sitten ihan tomaateista tullut mieleen tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Idätä linssejä ja sinimailasta. Saat edullisesti vitamiinirikasta tuoreruokaa :)
Kerää luonnosta villivihanneksia :)
Niin ja kasvata hamppua kaupungin komerossa ja kerää nokkosia moottoritien varrelta. Etanoitakin löytyy kivien alta, samoin sammakoita puskista sateen jälkeen!
Minun mielestäni on huono asenne tarjota aina ensimiseksi sieniä ja marjoja, niitä kun saa metsästä ilmaiseksi.
Aika helvetisti saa kerätä sieniä, että niiden varassa säästää talven ruokalaskussa.