Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perin sen verran rahaa, että käteen jäi perintöverojen ja lainojen maksujen jälkeen noin 500 000 euroa. Voinko lopettaa työt?

Vierailija
22.10.2020 |

Meillä on kolme lasta, mies ja minä ollaan tällä hetkellä vakituisissa töissä. Perin rahaa, jolla maksettiin kaikki nykyiset lainat ja luotot heti ensimmäiseksi pois. Asuntolainaakin oli yli 300 000 euroa, autosta osamaksuja ja jotain muutakin. Kaikkien perintöverojen ja muiden maksujen, lainojen ja "pakollisten ostosten" eli uusien huonekalujen yms. jälkeen jäi noin 500 000 euroa.

Miehen mielestä mulla ei ole varaa jäädä pois työelämästä. Hän ei itse siis edes haaveile siitä, mutta minä haluaisin. Olen 39v, ollut pitkään kotiäitinä ja eläkettä on kertynyt tähän mennessä vasta noin 300 euroa kuussa.

Mies haluaisi ostaa mökin ja sijoittaa rahat. Minä taasen pelkästään sijoittaa rahat ja elää pääomatuloilla. Meillä on täysin yhteiset rahat ja vaikka siis olen nämä rahat perinyt, rahat ovat luonnollisesti yhteisiä.

Miehen mielestä puoli miljoonaa euroa ei riitä siihen, että korvaisin pääomatuloilla nykyiset tuloni. Asuntolainaa ei enää ole, eikä muita luottoja, joten kulut putosivat noin 1500 euroa kuussa. Nettopalkkani on nyt noin 2500 euroa, eli pitäisi saada noin tonni kuussa puhdasta pääomatuloa, jotta elintaso säilyisi.

Onko mies oikeassa? Mulla ei ole varaa jättäytyä pois työelämästä?

Kommentit (252)

Vierailija
101/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä perin 30 000 ja ajattelin olla pari vuotta töistä pois.. joten etköhän sä hetken pärjää.

Aika lyhytnäköistä pistää sileäksi koko summa.

Vierailija
102/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siperiaopettaa kirjoitti:

Eikö teillä ole avioehtoa? Karmiva tilanne jos teille tulee ero, niin mies vie puolet perinnöstästi ja muustakin :(

Ei ole. Ja minähän tässä olen tähän asti ollut täysin saamapuolella, joten en todellakaan näe mitään karmivaa tässä tilanteessa. Mies on elättänyt kolmilapsista perhettä yksin monta vuotta, kun minä olen ollut kotona. Aikamoiset paineet mielestäni. Meillä ei lasketa, mikä euro kenellekin kuuluu. Lapsilisät ja kummankin palkat menevät samalle tilille. Ainut huono puoli tässä on se, että jos jompikumpi kuolee, tili jäädytetään, eikä toisella ole pääsyä tilillä oleviin rahoihin. Siksi kummallakin on omissa nimissään rahastoja, jotka voi tarpeen mukaan realisoida, jos pahasti käy.

Yhdessä on perhe perustettu täysin nollasta, yhdessä rakennettu, yhdessä raha-asiat pohdittu, joten avioehto ei ole meille ollut koskaan mikään juttu. Aloimme seurustella nuorina ja melko varattomina, joten tilanne olisi varmasti toinen, jos toinen olisi ollut vaikka pitkään jo työelämässä ja kerännyt omaa varallisuutta. Meillä näin ei ollut.

ap

Voi hyvää päivää sentään.

____

A) Varmasti olet tiennyt tulevasta perinnöstä. Oikeastiko ihmiset on vielä tänä päivänä näin saa...tanan tyhmiä, etteivät tee AVIOEHTOA. Huhhuh

____

B) "Mies on elättänyt kolmilapsista perhettä yksin monta vuotta, kun minä olen ollut kotona." = Eläkkeesi ei ole karttunut, toisin kuin miehen.

____

C) Näin typerille olisi EHKÄ oikein, että se ero osuisikin kohdalle. Oppisivatpahan olemaan. Siperia kun tuppaa opettamaan.

____

D) Ja turhaa AP selittelet - en lue vastaustasi. Onnea valitsemallasi epävarmalla tiellä. Elämä on muutenkin epävarmaa niin turhaa siitä enää tehdä vielä epävarmempaa!

Heh.

Kyllä porukka on stanan_tyhmää vaikka 50 % avioliitoista päätyy eroon.

Sulla on siis 50 % päästä omaisuudestasi eroon ilman aviehtoa. Eikö tuota isoa prosenttioduutta pidä hiukan pienentää. TEE AVIOEHTO.

Vaimo kuuli saavansa miljoonaperinnön ja haki avioeroa samana päivänä – Sen jälkeen pettynyt aviomies teki kaikki mahdolliset virheet, joita avioerossa voi tehdä: "Olin tyhmä" https://www.aamulehti.fi/a/5eb78706-fe1a-41e6-9656-756f7587b135

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siitä vaan laskemaan paljonko tarvit rahaa kuukaudessa eli varmaan noin nykyisen palkkasi verran. Arvioi kuinka vanhaksi elät eli jos eläisit 90-vuotiaaksi niin tuon summan pitäisi riittää vielä 51 vuotta.

500 000:51= 9803e olisi siis käytössä per vuosi ja se jaettuna 12 kuukaudelle olisi 816e. Eli ei aivan taida tuolla elää koko loppuelämää niin että työt voisi nyt lopettaa. 

Vierailija
104/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä. Jos ajattelet että saat vaikka 5% tuoton, niin 25 000 jäisi vuosittain ja siitä vielä menee pääomaverot. Miljoona pitäisi olla

Vierailija
105/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö teillä ole avioehtoa? Karmiva tilanne jos teille tulee ero, niin mies vie puolet perinnöstästi ja muustakin :(

Ei ole. Ja minähän tässä olen tähän asti ollut täysin saamapuolella, joten en todellakaan näe mitään karmivaa tässä tilanteessa. Mies on elättänyt kolmilapsista perhettä yksin monta vuotta, kun minä olen ollut kotona. Aikamoiset paineet mielestäni. Meillä ei lasketa, mikä euro kenellekin kuuluu. Lapsilisät ja kummankin palkat menevät samalle tilille. Ainut huono puoli tässä on se, että jos jompikumpi kuolee, tili jäädytetään, eikä toisella ole pääsyä tilillä oleviin rahoihin. Siksi kummallakin on omissa nimissään rahastoja, jotka voi tarpeen mukaan realisoida, jos pahasti käy.

Yhdessä on perhe perustettu täysin nollasta, yhdessä rakennettu, yhdessä raha-asiat pohdittu, joten avioehto ei ole meille ollut koskaan mikään juttu. Aloimme seurustella nuorina ja melko varattomina, joten tilanne olisi varmasti toinen, jos toinen olisi ollut vaikka pitkään jo työelämässä ja kerännyt omaa varallisuutta. Meillä näin ei ollut.

ap

____

A) Varmasti olet tiennyt tulevasta perinnöstä. Oikeastiko ihmiset on vielä tänä päivänä näin saa...tanan tyhmiä, etteivät tee AVIOEHTOA. Huhhuh

____

B) "Mies on elättänyt kolmilapsista perhettä yksin monta vuotta, kun minä olen ollut kotona." = Eläkkeesi ei ole karttunut, toisin kuin miehen.

____

C) Näin typerille olisi EHKÄ oikein, että se ero osuisikin kohdalle. Oppisivatpahan olemaan. Siperia kun tuppaa opettamaan.

____

D) Ja turhaa AP selittelet - en lue vastaustasi. Onnea valitsemallasi epävarmalla tiellä. Elämä on muutenkin epävarmaa niin turhaa siitä enää tehdä vielä epävarmempaa!

Heh.

Kyllä porukka on stanan_tyhmää vaikka 50 % avioliitoista päätyy eroon.

Sulla on siis 50 % päästä omaisuudestasi eroon ilman aviehtoa. Eikö tuota isoa prosenttioduutta pidä hiukan pienentää. TEE AVIOEHTO.

Vaimo kuuli saavansa miljoonaperinnön ja haki avioeroa samana päivänä – Sen jälkeen pettynyt aviomies teki kaikki mahdolliset virheet, joita avioerossa voi tehdä: "Olin tyhmä" https://www.aamulehti.fi/a/5eb78706-fe1a-41e6-9656-756f7587b135

T Ä M Ä ! ! !

Pahimpaan varautuminen ei ole tyhmää.

Vierailija
106/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevästi sijoitettuna ja hyvällä tuurilla tuo summa riittäisi sinulle lopuksi elämää, mutta sillä ei elätettäisi lapsia. Lisäksi et voi laskea tuon summan varaan, koska jos teille tulee ero, olisi tuo summa sen jälkeen enää 250 000€, joka ei todellakaan riittäisi. Lisäksi tulisi muita lisäkuluja nykyistenkin lisäksi kuten oman asunnon hankinta yms. Kehotan sinua kuitenkin ehdottomasti sijoittamaan rahat. Älä missään tapauksessa suostu mihinkään mökin ostoon kun et siitä ole itse edes kiinnostunut. Miehellesi pitäisi riittää että olet jo maksanut kaikki velat pois.

Jos tulee ero, ap saa kuitenkin myös 250 000 euron lisäksi puolet asunnosta ja muusta mahdollisesta omaisuudesta. 

Eivätköhän vanhemmat ajatelleet, että olisi hyvä, jos ap saisi toteutettua perinnöllä omia unelmiaan. Minä perustin perinnöllä yrityksen. 

Vierailija
107/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon laskenut et 3 miljoonalla kantsii jäädä pois töistä. Jos siis sijoittaa suurimman osan ja elää tuotoilla. Jos siis haluan pitää tämän elintason. Jos en , niin sitten voin elää köyhäillen pienemmilläkin tuloilla. En tosin halua.

Ja kai sun mies maksaa sulle 150 000 talosta nyt? Velkakirja kehiin. Typeryyttä yhteiset rahat. Avioehto nyt ainakin. Ja sä päätät mitä perinnölläsi teet. Mies päättäköön omastaan.

Verottaja kuitenkin taitaa katsoa tuon miehen lainan maksuun käytetyn osuuden lahjaksi, josta menee lahjavero. Vai miten? 

Vierailija
108/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin jäisin pois töistä tuolla summalla. Vaikka heti. Miksi sinä et saa päättää miten käytät perimäsi rahat? Oletko varma, että miehesi ajattelisi ja toimisi samoin kuin sinä, jos hän saisi perinnön? Maksaisi ensin koko sinun osuutesi jostain lainasta ja sitten antaisi vielä sinulle päätösvallan mitä loppurahoilla tehdään?

Vierailija
109/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

____

____

____

____

Tämä.

Eihän sitä olla eroamassa kun naimisiin mennään. Vaan se avioehto onkin siltä varalta JOS se ero osuu kohdalle.

Eli pelataan varman päälle sen huonon kortin osuessa kohdalle eikä se ole koskaan tyhmää.

Avioehto olisi ollut aloittajan perheen kohdalla MOLEMPIEN ETU. Niin aloittajan miehen (paremmat tulot, joilla omaisuus karttuu) kuin aloittajankin (suurempi perintö).

Tästä syystä on vaikea nähdä ap+miehen valintaa avioehdottomuudesta minään muuna kuin totaalisena aivottomuutena. Äly hoi älä jätä.

Nämä ovat sitä alemman sosiaaliluokan touhuja.

Juuri näin. Rikkaat eivät koskaan jätä tekemättä ehtoa. Alemmissa sosiasliluokissa jätetään, ja keksitulousetkin jättävät.

Vierailija
110/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis.

Vierailija
111/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulisi ero niin eihän se olisi pelkkä 250 000, jonka menettäisi.

Nythän aloittaja on jo maksanut kaikki lainat pois ja asunto ym. on velaton. Mies saisi myös kaikesta muusta puolet, eli voittaisi vielä puolet asunnon hinnasta jonka aloittaja on maksanut perinnöstään päältä.

Minun mielestäni nämä ovat sen verran suuria rahoja, että realistista ei ole ihan ohittaa sitä sillä, että "kun me rakastetaan toisiamme".

Miten paha mieli ja katkeruus aloittajalle tulisi jos mies kuitenkin rakastuisi toiseen ja veisi tosiaan ihan kaikesta puolet? Saisi velattoman uuden kodin uuden vaimonsa kanssa aloittajan perinnön ansiosta.

En todellakaan toivo aloittajalle eroa, mutta realiteetit on otettava elämässä kuitenkin huomioon.

Vaikka se ehkä tuntuu pahalta. Mutta parempi, että tuntuu nyt pahalta kuin joskus myöhemmin. Muussa tilanteessa.

Vierailija
112/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä eläisin noilla rahoilla ainakin 40 vuotta, joten eipä tarvitsisi hetkeäkään miettiä, mitä teen.

Mutta rikkailla on rikkaiden huolet.

Saan nykyisestä työstäni palkkaa omaan käyttööni juuri ja juuri 20 000 euroa vuodessa, joten eläisin tuolla rahalla 25 vuotta. Lopettaisin työnteon välittömästi, jos saisin tuollaisen summan rahaa.

Mutta malttaisitko elää entisen palkkasi suuruisilla kuukausituloilla.

Vierailija
113/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoita rahat perussuomalaisille jotta puolueen johto voisi asua mukavammin

Vierailija
114/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä. Jos ajattelet että saat vaikka 5% tuoton, niin 25 000 jäisi vuosittain ja siitä vielä menee pääomaverot. Miljoona pitäisi olla

Jos ap tarvitsi tonnin kuussa niin tuostahan syntyy lähes 1500 euroa kuukaudessa eli voi sijoittaa tuon viitisen tonnia vuodessa tai käyttää sen perheeseen/itseensä. 

Lisäksi maailma ei kaadu siitä, jos syö kuormasta, missään sääntökirjassa ei sanota, että pääoma pitää säästää koskemattomana. 

Vierailija
115/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

____

____

____

____

ja vielä:

B) "Mies on elättänyt kolmilapsista perhettä yksin monta vuotta, kun minä olen ollut kotona. = OLET hoitanut yhteisiä lapsia ja kotia ILMAN PALKKAA JA ELÄKETTÄ JA URANOUSUA JOKA TEKISI SINUSTA HALUTUN TYÖMARKKINOILLA. On siinä säästynyt mieheltä muutakin kuin päivähoitomaksut.

Vierailija
116/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle nyt sitten ainakin kannattaa ottaa henkivakuutus, jos ap:n eläke kehno tai olematon. Rahat jättäisin itse lapsilleni, vaikka sijoitusasuntojen muodossa. Ja downshiftaisin aikuisopintotuella tekemään haluaamaani tutkintoa, josta saisi elämänsisältöä kun lapset muuttavat kuitenkin kotoa jo muutaman vuoden päästä.

Vierailija
117/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon laskenut et 3 miljoonalla kantsii jäädä pois töistä. Jos siis sijoittaa suurimman osan ja elää tuotoilla. Jos siis haluan pitää tämän elintason. Jos en , niin sitten voin elää köyhäillen pienemmilläkin tuloilla. En tosin halua.

Ja kai sun mies maksaa sulle 150 000 talosta nyt? Velkakirja kehiin. Typeryyttä yhteiset rahat. Avioehto nyt ainakin. Ja sä päätät mitä perinnölläsi teet. Mies päättäköön omastaan.

Verottaja kuitenkin taitaa katsoa tuon miehen lainan maksuun käytetyn osuuden lahjaksi, josta menee lahjavero. Vai miten? 

Näin on. Varaudu ap maksamaan lahjavero verottajalle tai tehkää se lainapaperi miehen kanssa eli mies maksaa sulle puolet talosta. Tai sitten talo sun nimiin, toki sit taitaa mennä siirtovero. Ja ethän ostanut miehelle autoa tai muuta? Lahjavero niistäkin, jos ei ole sun nimissä.

Vierailija
118/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu minkä ikäinen olet. Jos olet alle 30v niin tiukkaa tekee, sillä eläkkeesi ei karttuisi enää, eli rahojen pitäisi tuolloin riittää keskimäärin 50v, joka tekee 833€/kk Ellet saa tuottoa pääomalle. Huomio että tuotto voi olla negatiivistakin.

Vierailija
119/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

____

____

____

____

ja vielä:

B) "Mies on elättänyt kolmilapsista perhettä yksin monta vuotta, kun minä olen ollut kotona. = OLET hoitanut yhteisiä lapsia ja kotia ILMAN PALKKAA JA ELÄKETTÄ JA URANOUSUA JOKA TEKISI SINUSTA HALUTUN TYÖMARKKINOILLA. On siinä säästynyt mieheltä muutakin kuin päivähoitomaksut.

No, kuitenkin elävässä elämässä lähipiirissä oli avioero, jossa nainen oli omasta halustaan jättänyt uransa ja hoiti kodin ja neljä lasta. Mies eteni hyvällä urallaan. Eron myötä naiselle jäi kuitenkin velaton asunto, kun varallisuus puolitettiin sekä jonkinlainen eläkevakuutus. Miehen näkökulmasta katsottuna mies menetti puolet tienisteistään ja harva meistä myöskään haluaisi antaa omistaan puolia ihmiselle, jonka kanssa lähtee eri teille. 

Vierailija
120/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole avioehtoa, vaikka olemme hyvätuloisia. lisäksi kaikki nykyinen omaisuus on yhteistä ja tilit yhteisiä.  Sen sijaan vanhemmillamme on keskinäinen omistusoikeustestamentti. Lisäksi siinä lasten aviopuolisoiden oikeus perintöön on suljettu pois.

Itse teimme samanlaisen testamentin myös ja sama ehto, jossa lasten mahdollisilla aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta lasten meiltä saamaan perintöön, sen sijaan tulleeseen omaisuuteen eikä omaisuuden tuottoon.