Perin sen verran rahaa, että käteen jäi perintöverojen ja lainojen maksujen jälkeen noin 500 000 euroa. Voinko lopettaa työt?
Meillä on kolme lasta, mies ja minä ollaan tällä hetkellä vakituisissa töissä. Perin rahaa, jolla maksettiin kaikki nykyiset lainat ja luotot heti ensimmäiseksi pois. Asuntolainaakin oli yli 300 000 euroa, autosta osamaksuja ja jotain muutakin. Kaikkien perintöverojen ja muiden maksujen, lainojen ja "pakollisten ostosten" eli uusien huonekalujen yms. jälkeen jäi noin 500 000 euroa.
Miehen mielestä mulla ei ole varaa jäädä pois työelämästä. Hän ei itse siis edes haaveile siitä, mutta minä haluaisin. Olen 39v, ollut pitkään kotiäitinä ja eläkettä on kertynyt tähän mennessä vasta noin 300 euroa kuussa.
Mies haluaisi ostaa mökin ja sijoittaa rahat. Minä taasen pelkästään sijoittaa rahat ja elää pääomatuloilla. Meillä on täysin yhteiset rahat ja vaikka siis olen nämä rahat perinyt, rahat ovat luonnollisesti yhteisiä.
Miehen mielestä puoli miljoonaa euroa ei riitä siihen, että korvaisin pääomatuloilla nykyiset tuloni. Asuntolainaa ei enää ole, eikä muita luottoja, joten kulut putosivat noin 1500 euroa kuussa. Nettopalkkani on nyt noin 2500 euroa, eli pitäisi saada noin tonni kuussa puhdasta pääomatuloa, jotta elintaso säilyisi.
Onko mies oikeassa? Mulla ei ole varaa jättäytyä pois työelämästä?
Kommentit (252)
Sähän olet nyt omalla perinnölläsi maksanut puolet miehesi asuntolainasta, joten hänellä ei ole mitään sanottavaa sinun päätökseesi elää osingoilla. Maksakoon itse ensin sinulle 150 tonnia omasta asunnonpuolikkaastaan.
Jos itse saisin puoli milliä, vähentäisin työntekoa harrastusmäärään. Voisi sitä joskus töitä tehdä, mutta ei joka päivä.
Minä eläisin noilla rahoilla ainakin 40 vuotta, joten eipä tarvitsisi hetkeäkään miettiä, mitä teen.
Mutta rikkailla on rikkaiden huolet.
Ei ole vielä varaa jäädä töistä pois. Viisas mies sinulla.
Aloita nyt se sijoittaminen.
Työelämästä jäädessä ei tarvitse jäädä toimettomaksi. Perusta pieni yritys jos et tarvitse KELA:n tai sossun tukia.
Eikö teillä ole avioehtoa? Karmiva tilanne jos teille tulee ero, niin mies vie puolet perinnöstästi ja muustakin :(
Ei riitä 500k mihinkään, jos on vielä 3 lastakin. Vähintään 2 miljoonaa pitäisi voittaa, että voi 35-40-vuotiaana jäädä pois töistä samantien.
Jos saat 5% koron/tuoton tuolle, niin voit. Se tarkoittaa vähän yli 2000e / kk miinus verot.
25 000e / vuosi. Ei kovin suurituloinen .. mutta hengissä selviää ..
-Sinkkiş
Jos et ole ennen sijoittanut, se vaatii hieman opiskelua jotta saisit kunnon tuoton.
Siksi sinuna jäisin vielä töihin ja aloittaisin (ajallisesti) hajautetun sijoittamisen.
Sinänsä tuo raha riittää töistä pois jääntiin. Sellaiseen peruselämään.
Mutta koska kotona on yksin tylsää, miettisin voisiko löytyä joku muu työ, ehkä osa-aikainen, jossa voisi paremmin hallita miten aikansa haluaa jakaa?
Jos syystä tai toisesta menetät omaisuutesi, ja olet jäänyt pois työelämästä niin tuleva eläkkeesi on surkea. Jos jäät pois niin, ota ainakin kunnon eläkevakuutus.
Itse tekisin töitä ehkä osa-aikaisesti tai tosiaan perustaisin yrityksen. Oletko laskenut minkä verran pääomatuloa tuosta summasta sijoitettuna tulisi? Korvaako se oikeasti palkan? Muista myös että sijoittamisessa on riskejä.
Kyllä sinä saat syödä sitä perintöäkin halutessasi, ei sinun tarvitse sen tuloilla elää. Rahaan on sinulla ensisijainen päätäntävalta kuitenkin, vaikka olisi kuinka yhteiset rahat. Kunhan sinun osuutesi normaalielämän kuluista tulee hoidettua kuten ennenkin.
Mies saa sitten aikanaan päättää omasta perinnöstään.
Entäs jos sijoituskuviot menee pieleen, tulee isoja romahduksia kursseihin ym? Itse jättäisin tuntuvan osan ihan vain tilille makaamaan, varma raha kuitenkin.
Surullista että et pidä työstäsi. Minä rakastan omaani, ja kävisin osa-aikatöissä vaikka olisin miljonäärikin. Tekee hyvää ihmiselle ihan jo pysyä rytmissä.
Oivoi, toivottavasti pysytte yhdessä. Siinähän olet maksumieheksi joutunut, jos ero tulee. Toivottavasti on mainittu testamentilla, ettei miehelläsi ole osuutta siihen. Anteeksi, olen vähän kyyninen.
Vierailija kirjoitti:
Mutta koska kotona on yksin tylsää, miettisin voisiko löytyä joku muu työ, ehkä osa-aikainen, jossa voisi paremmin hallita miten aikansa haluaa jakaa?
Ei juma. Työ nyt on viimeinen asia, johon käyttäisin aikaani tuossa tilanteessa.
Minulla ei kyllä koskaan ole tylsää yksin kotona.
Niin no, onhan se 500 000 osakkeissa 10 vuoden sisällä miljoona/ puoltoista. Sitä ihmettelen että maksoiko ap perinnöllään miehenkin osuudet lainoista, että siirsikö hän nyt omaisuutta miehensä taskuun?
siperiaopettaa kirjoitti:
Eikö teillä ole avioehtoa? Karmiva tilanne jos teille tulee ero, niin mies vie puolet perinnöstästi ja muustakin :(
Mikä siinä karmii? Eikö 250 000 ole ihan hyvä raha sekin?
Eikä noille nyt tule ero, ei kaikki eroa!
Tuollaisella summalla saa hyödynnettyä sellaisia instrumentteja ja palveluita, joihin pikkusummilla ei pysty. Ei siis ole järkeä itse opetella sijoittamaan puolta miljoonaa. Järki käteen kuitenkin myyntipuheita kuunnellessa.
Vierailija kirjoitti:
Sähän olet nyt omalla perinnölläsi maksanut puolet miehesi asuntolainasta, joten hänellä ei ole mitään sanottavaa sinun päätökseesi elää osingoilla. Maksakoon itse ensin sinulle 150 tonnia omasta asunnonpuolikkaastaan.
Jos itse saisin puoli milliä, vähentäisin työntekoa harrastusmäärään. Voisi sitä joskus töitä tehdä, mutta ei joka päivä.
On sanottavaa, koska nämä ovat yhteisiä rahoja. Meille tämä on tasa-arvokysymys, koska mies tienaa enemmän kuin minä ja ollut työelämässä pidempään. Meille on tärkeää, ettei meillä ole "omia rahoja". Kumpikin halusi, että olin pitkään kotona lasten ollessa pienempiä ja se on rokottanut tulevaa eläkettäni ja hidastanut luonnollisesti työurani kehittymistä. Mutta koska nämä ovat yhteisiä päätöksiä, en voi, enkä haluaisikaan omia näitä perintörahoja. Ne ovat perheen hyväksi tavalla tai toisella.
Yksi vaihtoehto on vähentää työntekoa niin, että saisin jostain sen noin 1000 euroa. Olen vain niin jotenkin lopen uupunut työn tekemiseen ja jos siihen ei ole taloudellista pakkoa, jäisin mieluusti pois. Hyväntekeväisyyttä ja töitä, joista ei makseta, voisin tehdä - haluaisin vain sen sellaisen "on pakko herätä ja mennä töihin" -fiiliksen pois.
ap
No millaisia kiinteitä kuluja teillä on?
Miksi siis tuo 1500 euroa ei riittäisi, liittyy siis edelliseen kysymykseen? Tai mitä hankintoja ym. menoja on tiedossa?
Miksi mies ei voi itse hankkia mökkiä, jos hän on työssäkäyvä, haluaa enemmän mökin kuin sinä ja velattomana voisi itse ottaa lainan helposti?
Ärsyttääkö miestä se, että hänen pitäisi käydä töissä mutta sinun ei tarvitsisi? Vai hiertääkö siinä se, että sinä saisit pääomatuloina tietyn summan mutta hänen pitäisi työssäkäyvänä olla eri tavalla maksuvalmis kuluihin, jos jotain tuleekin?
Vierailija kirjoitti:
Niin no, onhan se 500 000 osakkeissa 10 vuoden sisällä miljoona/ puoltoista. Sitä ihmettelen että maksoiko ap perinnöllään miehenkin osuudet lainoista, että siirsikö hän nyt omaisuutta miehensä taskuun?
Miksi tämä tuntuu olevan kaikkein kamalinta monille? Että "siirtää omaisuutta" rakkaan puolisonsa taskuun? Me ainakin rakastetaan toisiamme mieheni kanssa, eikä raha ole meille jumala.
Voit lopettaa työt - sijoitat hyvin, teet myös hyväntekeväisyyttä vähän. Ja teet mitä sydämesi haluaa, jotain omaa yritystoimintaa, josta saat iloa ja täyttymystä. Mökkiä ei kannata näilä rahoilla ostaa, sijoitat ne siten, että ovat loppuelämän taloudellinen turva.