Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perin sen verran rahaa, että käteen jäi perintöverojen ja lainojen maksujen jälkeen noin 500 000 euroa. Voinko lopettaa työt?

Vierailija
22.10.2020 |

Meillä on kolme lasta, mies ja minä ollaan tällä hetkellä vakituisissa töissä. Perin rahaa, jolla maksettiin kaikki nykyiset lainat ja luotot heti ensimmäiseksi pois. Asuntolainaakin oli yli 300 000 euroa, autosta osamaksuja ja jotain muutakin. Kaikkien perintöverojen ja muiden maksujen, lainojen ja "pakollisten ostosten" eli uusien huonekalujen yms. jälkeen jäi noin 500 000 euroa.

Miehen mielestä mulla ei ole varaa jäädä pois työelämästä. Hän ei itse siis edes haaveile siitä, mutta minä haluaisin. Olen 39v, ollut pitkään kotiäitinä ja eläkettä on kertynyt tähän mennessä vasta noin 300 euroa kuussa.

Mies haluaisi ostaa mökin ja sijoittaa rahat. Minä taasen pelkästään sijoittaa rahat ja elää pääomatuloilla. Meillä on täysin yhteiset rahat ja vaikka siis olen nämä rahat perinyt, rahat ovat luonnollisesti yhteisiä.

Miehen mielestä puoli miljoonaa euroa ei riitä siihen, että korvaisin pääomatuloilla nykyiset tuloni. Asuntolainaa ei enää ole, eikä muita luottoja, joten kulut putosivat noin 1500 euroa kuussa. Nettopalkkani on nyt noin 2500 euroa, eli pitäisi saada noin tonni kuussa puhdasta pääomatuloa, jotta elintaso säilyisi.

Onko mies oikeassa? Mulla ei ole varaa jättäytyä pois työelämästä?

Kommentit (252)

Vierailija
241/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

500k:lla saa keskimäärin osinkotuloina vuodessa keskipalkkaisen suomalaisen vuosipalkan.. no kai siitä riittää jaettavaa miehellekin :) ?

Vierailija
242/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tapana uusia huonekaluja ostella, vieläpä jotain 5000 sohvia jne niin kannattaa toki pysyä työelämässä jatkossakin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänen aika taas. Eli tuo tuotto on laskennallinen tuotto sisältäen arvonnousun ja osingot. Jos jätetään osingot pois niin arvonnousu ei tuo yhtä ainutta euroa AP. n tilille ellei hän myös osaa myydä osakkeita oikeaan aikaan. Ei se 8% tipahda tilille itsekseen kunhan vaan on pannut rahat pörssiin ja hajauttanut vähäsen.

Ja harva osaa ostaa ja myydä oikeaan aikaan. Eli jos pörssistä haluat säännöllistä tuloa tilille sinun pitää ostaa yrityksia jotka maksavat osinkoa. Mutta sekään ei ole ihan helppoa sillä tulevaisuudesta ei kukaan tiedä. Ja kun osingot yleensä maksetaan kerran vuodessa niin huonona vuonna voi osingot jäädä lähes nollille. Vaikka vuonna 2020 Nokia ei maksanut mitään ja Nordea on siirtänyt osingonmaksua hamaan tulevaisuuteen, eli sieltäkään ei tullut mitään. Ja Nordea oli sentään edellisen vuoden paras osingonmaksaja Suomessa.

Vierailija
244/252 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota aikalisä. Sijoita rahat ja jatka vielä töitä. Seuraa miten sijoitukset tuottavat. Älä koske sijoituksiin vuoteen, ja jos saat osinkoja, sijoita ne uudelleen. Katso sitten mikä pääoma on vuoden jälkeen. Sen vuoden jälkeen osaat ja ymmärrät sijoittamisesta ja osakemarkkinoista jo paljon enemmän ja pystyt harkitsemaan vaihtoehtoja paremmin.

Vierailija
245/252 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 bitcoinia riittää aika hyvin jos osaat sijoittaa saamasi rahat oikein.

Vierailija
246/252 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisin pois työelämästä. Siinähän tulee kuitenkin pari vuotta ansiosidonnaista heti kärkeen, mikäli kuulut kassaan.

En olisi edes maksanut asuntolainaa pois. Sehän on jollain 1% korolla, jos sitäkään. 800ke sijoituksiin, sanotaan nyt vaikkapa 4% osinkotuotolla, niin n. 20000€ vuodessa käteen.

Kurssit tietenkin aikalailla tapissa tällä hetkellä, joten ajallinen hajautus ostamiseen. Vaikka 50te/kk sijoituksiin.

Vierailija
247/252 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Shellin osakkeita. Hinta on 11e, osinko on 0,52e Maksetaan 4 kertaa vuodessa. 300ke sijoituksella saat 15ke 4 kertaa vuodessa = 60ke ennen veroja. Rahaa jää vielä mökkiinkin.

Vierailija
248/252 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä, nainen on ollut kotona hoitamassa yhteisiä lapsia eikä mies ole maksanut edes eläkevakuutusta naiselle. Ja nyt näillä rahoilla mies haluaa vielä kesämökin sen päälle että häneltä on lainat maksettu pois. Onpahan miehellä hyvä diili, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
249/252 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi hyötyy kyllä massiivisesti tuosta SINUN perinnöstäsi. Onhan teillä avioehto suojaamassa saamiasi rahoja? Kyllä itsellä kirpaisisi antaa puolet summasta erossa pois, jos hypoteettisesti ajatellaan. Sijoita rahat, suunnittele tarkoin minne. Ja jos teillä on lapsia, voisit luoda jonkin ”ajokortti/koulutus rahaston” josta voisi maksaa lasten kalliimpia hankintoja. Itse lopettaisin työt, mutta jos et kokonaan uskalla niin ota vaikka alkuun vuosi virkavapaata. Jos minä olisin sinä, en antaisi miehen sanella minne rahat laitetaan, koska ne eivät ole ”yhdessä tienattua rahaa” vaan sinun henkilökohtaista perintöäsi. Se ei ole yhdessä maksetusta voittokupongista saatua rahaa, joten miehelläsi ei ole siihen minkäänlaista oikeutta.

Vierailija
250/252 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs mä nyt valehtelisin tänään täällä? 

Ai niin, kerron sen että mustahan tuli eilen koko  maailman kingi...

Vierailija
251/252 |
23.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekoilla bitcoineilla ostettiin pizza. Myös tulevaisuudessa voi olla, että niillä saa yhden pizzan.

Vierailija
252/252 |
26.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekoilla bitcoineilla ostettiin pizza. Myös tulevaisuudessa voi olla, että niillä saa yhden pizzan.

”On 22 May 2010,[147] Laszlo Hanyecz made the first real-world transaction by buying two pizzas in Jacksonville, Florida, for 10,000 BTC.”

Aika kalliita pizzoja, jos ajattelee, mikä on bitcoinin arvo 10 vuotta myöhemmin.