Perin sen verran rahaa, että käteen jäi perintöverojen ja lainojen maksujen jälkeen noin 500 000 euroa. Voinko lopettaa työt?
Meillä on kolme lasta, mies ja minä ollaan tällä hetkellä vakituisissa töissä. Perin rahaa, jolla maksettiin kaikki nykyiset lainat ja luotot heti ensimmäiseksi pois. Asuntolainaakin oli yli 300 000 euroa, autosta osamaksuja ja jotain muutakin. Kaikkien perintöverojen ja muiden maksujen, lainojen ja "pakollisten ostosten" eli uusien huonekalujen yms. jälkeen jäi noin 500 000 euroa.
Miehen mielestä mulla ei ole varaa jäädä pois työelämästä. Hän ei itse siis edes haaveile siitä, mutta minä haluaisin. Olen 39v, ollut pitkään kotiäitinä ja eläkettä on kertynyt tähän mennessä vasta noin 300 euroa kuussa.
Mies haluaisi ostaa mökin ja sijoittaa rahat. Minä taasen pelkästään sijoittaa rahat ja elää pääomatuloilla. Meillä on täysin yhteiset rahat ja vaikka siis olen nämä rahat perinyt, rahat ovat luonnollisesti yhteisiä.
Miehen mielestä puoli miljoonaa euroa ei riitä siihen, että korvaisin pääomatuloilla nykyiset tuloni. Asuntolainaa ei enää ole, eikä muita luottoja, joten kulut putosivat noin 1500 euroa kuussa. Nettopalkkani on nyt noin 2500 euroa, eli pitäisi saada noin tonni kuussa puhdasta pääomatuloa, jotta elintaso säilyisi.
Onko mies oikeassa? Mulla ei ole varaa jättäytyä pois työelämästä?
Kommentit (252)
Hyviä sijoitusvinkkejä en osaa tässä epävarmassa maailmantilanteessa antaa mutta mielestäni sinun kannattaisi nyt alkaa panostamaan loppuelämän uraan ja miettiä miten haluaisit elää. Jos inhoat työtäsi niin lopeta se, mutta aloita uusia mielekkäitä harrastuksia, käy erilaisia kursseja ja mieti millainen työ olisi itsellesi sopivinta ja mielekkäintä. Aika pitkä ja tylsä loppuelämä tulee jos alat jo nyt eläkeläiseksi. Koska sinulla ei ole taloudellista stressiä, niin voit kehittää itseäsi kaikessa rauhassa. Eläkkeistä vielä sen verran että ne tulevat olemaan pieniä meillä kaikilla jotka emme ole saaneet pitkää hyväpalkkaista työuraa, todennäköisesti tulet saamaan takuueläkkeen verran vaikka töissä jatkaisitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä eläisin noilla rahoilla ainakin 40 vuotta, joten eipä tarvitsisi hetkeäkään miettiä, mitä teen.
Mutta rikkailla on rikkaiden huolet.
Saan nykyisestä työstäni palkkaa omaan käyttööni juuri ja juuri 20 000 euroa vuodessa, joten eläisin tuolla rahalla 25 vuotta. Lopettaisin työnteon välittömästi, jos saisin tuollaisen summan rahaa.
Muuten joo, mutta ymmärrän ettei ole reilua jättää eläkettä kertymättä ja elää eläkkeellä miehen eläketuloilla. Ehkä olisi fiksua säästää siivu perinnöstä eläketurvaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mietitäänpä. Jos sijoitat kaiken osakemarkkinoille ja osakemarkkinoiden keskimäärinen tuotto on 7% vuodessa niin 1.07x500000 on 535000. Tuo tarkoittaa sitä, että voit vuodessa keskimäärin nostaa pääomaa 35000 ilman, että syöt pääomaasi lainkaan. Tämä tarkoittaa lähelle 3000 euroa kuussa ja tietysti voittojen nostamisesta menee veroa, mutta kyllä tuo 2000 euroon kuussa riittää. Ja tämä siis vielä niin, että sinun ei tarvitse syödä "kuormasta" eli alkuperäisestä pääomasta yhtään mitään. Kysypä, että mitä mieltä miehesi tästä on.
Ja tämä tietysti sillä ajatuksella, että et tee yhtään mitään töitä koko loppuelämäsi aikana. Sinulla ei ole keikkaluonteisia pieniä lisätuloja tai mitään tukia/eläkettä ym, vain elät vain ja ainoastaan pääomallasi.
7% tuotto-odotus 40 vuodelle? Ei kovin realistista. 3-4% on jo yläkanttiin. Ja ei voittoja kannata syödä vaan sijoittaa uudestaan. Puolet voitoista voi syödä.
Yhtiöt maksaa pelkkiä osinkoja 4-6% vuosittain. Pääoman voi antaa ihan rauhassa olla ja nostelee osinkoja. Kannattaa kääntyä private banking palvelun puoleen näissä asioissa. 500 000 saa jo ihan kivan hajautetun salkun. 20 vuodessa sen arvo on jo useita miljoonia.
Jos elät 100 v. niin sinulla on 732 kuukautta edessäsi. Kun alat jakamaan 500 000 euroa kuukautta kohti loppuelämällesi, niin eipä siitä paljoa tule. Ei kannata jättäytyä tulottomaksi. Opiskele, vaihda alaa, perusta yritys tai tee jotain, jota haluat tehdä työn sisällön vuoksi.
Minua karmii siksi, että olen ollut tuossa tilanteessa. Tosin ei ihan noin paljon perintöä. Luulin että rakkaus on ikuista. Ei ollutkaan, tuli likainen ero ja mies (se mies jota ennen niin rakastin) olisi vienyt mukanaan kaiken mitä irti saa. Onneksi oli mummoni testamentissa oli ehtolausekkeita. Jos ei olisi ollut, niin nyt asuisin yksinhuoltajana kaupungin vuokrakolmiossa teinieni kanssa. Vaikka rakastaa ja luottaa, niin hölmö ei pidä olla eikä sinisilmäinen.
Olenkohan enää edes hengissä eläkeiässä ja maksetaanko silloin enää eläkkeitä ylipäätänsä? Päättäjät ja talousrikolliset ovat varmaan jo ryypänneet ne rahat aikaa sitten. Minunkin ”eläke” samassa iässä alle 500€.
Mä olen laskenut että mulle riittäisi 360 000 lotosta. Asun yksin pk-seudulla. Oma palkkani 2550 e nykyisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä eläisin noilla rahoilla ainakin 40 vuotta, joten eipä tarvitsisi hetkeäkään miettiä, mitä teen.
Saan nykyisestä työstäni palkkaa omaan käyttööni juuri ja juuri 20 000 euroa vuodessa, joten eläisin tuolla rahalla 25 vuotta. Lopettaisin työnteon välittömästi, jos saisin tuollaisen summan rahaa.
Muuten joo, mutta ymmärrän ettei ole reilua jättää eläkettä kertymättä ja elää eläkkeellä miehen eläketuloilla. Ehkä olisi fiksua säästää siivu perinnöstä eläketurvaksi.
Jokainen on suomessa oikeutettu eläkkeeseen. Kukaan ei elä pelkästään toisen tuloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teet 25 vuoden jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Olenkohan enää edes hengissä eläkeiässä ja maksetaanko silloin enää eläkkeitä ylipäätänsä? Päättäjät ja talousrikolliset ovat varmaan jo ryypänneet ne rahat aikaa sitten. Minunkin ”eläke” samassa iässä alle 500€.
Miten voi olla että ihmiset ei ymmärrä kuka heidän eläkkeet maksaa? Jos olet työssä sinun eläkkeesi maksaa eläkevakuutusyhtiö eikä valtio. Maksusi on rahastoissa. Eli juuri niissä osakkeissa ja indekseissä kiinni mitä pelkäätte. Ei ole mitään säästöpossua mihin rahat menee vaan niillä pelataan jokainen pörssipäivä pörssissä. Koko maailmantalouden pitäisi loppua että eläkerahastot kaatuisi.
Osta nyt koko summalla bitcoinia ja vuoden päästä sulla on 2,5 miljoonaa. Siitä sitten laajaan indeksiin ja voit tästä ikuisuuteen nostaa 10 000 € kuussa.
Jos on kysymys, saako 500 000 eurolla pääomatuloja nettona 1000 kuussa, niin kyllä saa. Eihän se vaadi kuin 3,5% vuosittaisen tuoton. Ja patjan altakin riittäisivät yli 40 vuodeksi.
Tuolla summalla elää loistavasti loppuelämän ilman töitä. Teillähän ei ole velkaa ja on oma asunto. Sinuna sanoisin heipat vaan työelämälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mietitäänpä. Jos sijoitat kaiken osakemarkkinoille ja osakemarkkinoiden keskimäärinen tuotto on 7% vuodessa niin 1.07x500000 on 535000. Tuo tarkoittaa sitä, että voit vuodessa keskimäärin nostaa pääomaa 35000 ilman, että syöt pääomaasi lainkaan. Tämä tarkoittaa lähelle 3000 euroa kuussa ja tietysti voittojen nostamisesta menee veroa, mutta kyllä tuo 2000 euroon kuussa riittää. Ja tämä siis vielä niin, että sinun ei tarvitse syödä "kuormasta" eli alkuperäisestä pääomasta yhtään mitään. Kysypä, että mitä mieltä miehesi tästä on.
Ja tämä tietysti sillä ajatuksella, että et tee yhtään mitään töitä koko loppuelämäsi aikana. Sinulla ei ole keikkaluonteisia pieniä lisätuloja tai mitään tukia/eläkettä ym, vain elät vain ja ainoastaan pääomallasi.
7% tuotto-odotus 40 vuodelle? Ei kovin realistista. 3-4% on jo yläkanttiin. Ja ei voittoja kannata syödä vaan sijoittaa uudestaan. Puolet voitoista voi syödä.
Yhtiöt maksaa pelkkiä osinkoja 4-6% vuosittain. Pääoman voi antaa ihan rauhassa olla ja nostelee osinkoja. Kannattaa kääntyä private banking palvelun puoleen näissä asioissa. 500 000 saa jo ihan kivan hajautetun salkun. 20 vuodessa sen arvo on jo useita miljoonia.
Jos tämä pitäisi paikkansa, niin miksi eläkeyhtiöt sitten maksavat niin surkeasti useiden vuosikymmenien sijoitukselle vastinetta? Ja miksi valtiot/kunnat eivät rikastu sijoittamalla verorahoja viisaasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla että ihmiset ei ymmärrä kuka heidän eläkkeet maksaa? Jos olet työssä sinun eläkkeesi maksaa eläkevakuutusyhtiö eikä valtio. Maksusi on rahastoissa. Eli juuri niissä osakkeissa ja indekseissä kiinni mitä pelkäätte. Ei ole mitään säästöpossua mihin rahat menee vaan niillä pelataan jokainen pörssipäivä pörssissä. Koko maailmantalouden pitäisi loppua että eläkerahastot kaatuisi.
No eipä tarvitse mennä pidemmälle kun vuoteen 2008 kun paljastui että suuri osa rahastoista olikin arvottomia ja rahat olivat valuneet muiden taskuun.
Vierailija kirjoitti:
No millaisia kiinteitä kuluja teillä on?
Miksi siis tuo 1500 euroa ei riittäisi, liittyy siis edelliseen kysymykseen? Tai mitä hankintoja ym. menoja on tiedossa?
Miksi mies ei voi itse hankkia mökkiä, jos hän on työssäkäyvä, haluaa enemmän mökin kuin sinä ja velattomana voisi itse ottaa lainan helposti?
Ärsyttääkö miestä se, että hänen pitäisi käydä töissä mutta sinun ei tarvitsisi? Vai hiertääkö siinä se, että sinä saisit pääomatuloina tietyn summan mutta hänen pitäisi työssäkäyvänä olla eri tavalla maksuvalmis kuluihin, jos jotain tuleekin?
Mies on haaveillut mökistä enemmän kuin minä ja se merkitsisi hänelle enemmän. Olen itse kaupungissa viihtyvää sorttia. Mies haluaa jatkaa työssäkäyntiä, se on hänelle tärkeää. Mies sanoi senkin, että jos perintöä olisi tullut enemmän niin, että sijoituksilla oltaisiin helposti korvattu nykyiset tuloni, niin asiasta ei tarvitsisi edes keskustella. Mutta koska siis ollaan vasta nipinnapin nelikymppisiä ja rahaa on "vain" 500 000 euroa, niin tämä en nyt tässä vaiheessa ole vielä mahdollista.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tuolla summalla elää loistavasti loppuelämän ilman töitä. Teillähän ei ole velkaa ja on oma asunto. Sinuna sanoisin heipat vaan työelämälle.
Ei todellakaan riitä loppuelämän ajaksi.
Nyt ei ole hyvä aika tehdä loppuelämää koskevia päätöksiä, jotka perustuvat sijoitusmarkkinoihin ja oletettuun tuottoon. Koronatilanteen takia on epävarmaa mitä ihan just nyt tapahtuu. Lisäksi et voi sijoittaa koko puolta milliä kerralla muutenkaan ja alkaa vaan nauttia tuottoja, koska ilman tätä epävarmuuttakaan ei ikinä pitäisi ajallisesti sijoittaa kaikkea kerralla.
Ota siis rauhassa aikalisä. Töiden teon vähentäminen on ihan luonnollinen halu tuolla rahamäärällä, jos olet uupunut. Saatko otettua vaikka joitain kuukausia palkatonta vapaata? Onko nykyisessä työpaikassa mahdollista jatkaa sen jälkeen osa-aikaisena?
Käy rauhassa sijoitusneuvonnassa ja lasketuta kunnolla, miten elättäisit osaltasi itsesi ja kolmilapsisen perheen seuraavan 40-50 vuoden ajan pelkällä puolella miljoonalla. Se on oikeasti aika pieni raha, kun puhutaan kymmenistä vuosista, on vielä jonkin aikaa kolme lasta elätettävänä, ja jos haluaisi nykyistä parempaa elämänlaatuakin. Ehkä voitte silti saada mökin ja sinä vähemmän töitä. Sulla voisi oikeasti tulla tylsää seuraavat 30 vuotta, jotka sulla oikeasti on eläkeikään.
Huvittaa tämä suomalainen kateus, joka ilmenee aina runsaana alapeukutuksena a i n sa kun joku kertoo tai kysyy avoimesti raha-asioista tai sijoittamisesta. Suomi nousuun kadehtimalla eiks je?
Itse perin "vain" noin 300000 josta olen tärvännyt jo yli 50 t ja yhtä kiinteistöä en myy, joten laskujeni mukaan en ihan pärjäisi näillä eläkeikään asti.
Riippuu ihan toivomastasi tulotasosta pärjäätkö noilla rahoilla. En kyllä ikinä jäisi kokopäivätöihin jos puoli milliä riihikuivaa. Ei kai tuossa auta kuin tehdä erilaisia laskelmia eri sijoitusvaihtoehdoista? Herranjestas, itse olisin tehnyt kyllä avioehdon...
Upeaa! Teillä on todella mahtava tilanne kaikin puolin. Hyvänä vaihtoehtona pidän osa-aikatyöhön siirtymistä tai sapattivapaata, jonka jälkeen voit vaikka vaihtaa alaa halutessasi. Koko elämän päätöksiä ei kannata edes tehdä, sillä mieli voi muuttua kun olet kotona useita vuosia putkeen. Se käy tylsäksi, etenkin kun huomaat että lähes kaikki ajankäyttö josta ei saa palkkaa on enemmän tai vähemmän maksullista. Aniharva jaksaa olla vaan kotona siivoamassa yms. loputtomiin. Ja kotoiluharrastukset kuten vaikka puutarhanhoito, on aika lailla hintavaa sekin.