Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perin sen verran rahaa, että käteen jäi perintöverojen ja lainojen maksujen jälkeen noin 500 000 euroa. Voinko lopettaa työt?

Vierailija
22.10.2020 |

Meillä on kolme lasta, mies ja minä ollaan tällä hetkellä vakituisissa töissä. Perin rahaa, jolla maksettiin kaikki nykyiset lainat ja luotot heti ensimmäiseksi pois. Asuntolainaakin oli yli 300 000 euroa, autosta osamaksuja ja jotain muutakin. Kaikkien perintöverojen ja muiden maksujen, lainojen ja "pakollisten ostosten" eli uusien huonekalujen yms. jälkeen jäi noin 500 000 euroa.

Miehen mielestä mulla ei ole varaa jäädä pois työelämästä. Hän ei itse siis edes haaveile siitä, mutta minä haluaisin. Olen 39v, ollut pitkään kotiäitinä ja eläkettä on kertynyt tähän mennessä vasta noin 300 euroa kuussa.

Mies haluaisi ostaa mökin ja sijoittaa rahat. Minä taasen pelkästään sijoittaa rahat ja elää pääomatuloilla. Meillä on täysin yhteiset rahat ja vaikka siis olen nämä rahat perinyt, rahat ovat luonnollisesti yhteisiä.

Miehen mielestä puoli miljoonaa euroa ei riitä siihen, että korvaisin pääomatuloilla nykyiset tuloni. Asuntolainaa ei enää ole, eikä muita luottoja, joten kulut putosivat noin 1500 euroa kuussa. Nettopalkkani on nyt noin 2500 euroa, eli pitäisi saada noin tonni kuussa puhdasta pääomatuloa, jotta elintaso säilyisi.

Onko mies oikeassa? Mulla ei ole varaa jättäytyä pois työelämästä?

Kommentit (252)

Vierailija
21/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäät työstä pois, menetät ammattitaitosi. Entä, jos teille tulee ero ja teillä ei ole avioehtoa. Maksat miehelle puolet kaikesta. Entä, jos sijoitukset ovatkin Talvivaara-luokkaa? Entä, jos jompi kumpi teistä sairastuu vakavasti tai kuolee? 

Jos kuitenkin olet vakaasti sitä mieltä, että jäät elämään sijoittajan elämää ja elät pääomatuloilla, hajauta sijoitukset. Onko mahdollista, että osa voisi tulla vaikka vuokratulona eli ostat sijoitusasunnon tai kaksi.

Omahan on elämäsi. Toisaalta meistä ei kukaan tiedä, miten kauan elämme täällä maan päällä, joten varhain "eläkkeelle" jääminen voisi olla fiksuakin.  

Vierailija
22/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot miehelle, että tuossa on seuraavalle 20 vuodelle käytössä noin 2000 e/kk, vaikka et sijoittaisi euroakaan. Miehen tuloilla voitte ostaa kesämökin (kai ne miehenkin tulot on yhteisiä?).Kokeilet poissaoloa töistä muutaman vuoden, ehkä harrastusopiskelet lisää jne. ja mietit, mitä tehdä elämälläsi.

Ikinä, siis ikinä en antaisi miehen sanella, miten minä elän, jos elämäni ei aiheuta kärsimystä ja häpeää lapsilleni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähän olet nyt omalla perinnölläsi maksanut puolet miehesi asuntolainasta, joten hänellä ei ole mitään sanottavaa sinun päätökseesi elää osingoilla. Maksakoon itse ensin sinulle 150 tonnia omasta asunnonpuolikkaastaan.

Jos itse saisin puoli milliä, vähentäisin työntekoa harrastusmäärään. Voisi sitä joskus töitä tehdä, mutta ei joka päivä.

On sanottavaa, koska nämä ovat yhteisiä rahoja. Meille tämä on tasa-arvokysymys, koska mies tienaa enemmän kuin minä ja ollut työelämässä pidempään. Meille on tärkeää, ettei meillä ole "omia rahoja". Kumpikin halusi, että olin pitkään kotona lasten ollessa pienempiä ja se on rokottanut tulevaa eläkettäni ja hidastanut luonnollisesti työurani kehittymistä. Mutta koska nämä ovat yhteisiä päätöksiä, en voi, enkä haluaisikaan omia näitä perintörahoja. Ne ovat perheen hyväksi tavalla tai toisella.

Yksi vaihtoehto on vähentää työntekoa niin, että saisin jostain sen noin 1000 euroa. Olen vain niin jotenkin lopen uupunut työn tekemiseen ja jos siihen ei ole taloudellista pakkoa, jäisin mieluusti pois. Hyväntekeväisyyttä ja töitä, joista ei makseta, voisin tehdä - haluaisin vain sen sellaisen "on pakko herätä ja mennä töihin" -fiiliksen pois.

ap

Kuulostaa siltä, et sapattivapaa voisi tehädä hyvää. Eihän sun nyt tartte koko loppuelämän ratkaisuja tehdä, olet hetken pois ja taas kiva mennä töihin :)

Vierailija
24/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs jos sijoituskuviot menee pieleen, tulee isoja romahduksia kursseihin ym? Itse jättäisin tuntuvan osan ihan vain tilille makaamaan, varma raha kuitenkin.

Surullista että et pidä työstäsi. Minä rakastan omaani, ja kävisin osa-aikatöissä vaikka olisin miljonäärikin. Tekee hyvää ihmiselle ihan jo pysyä rytmissä.

Tätä minäkin mietin.

Osa-aikatyö olisi vähemmän kuormittava ja siinä olisi muutenkin eri fiilis, kun tietäisi, että ei ole samalla tavalla pakko. Että olisiko jotain työtä (kenties eri kuin nykyinen), jossa taas olisi työmotivaatiota ap:lle.

Vierailija
25/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietitäänpä. Jos sijoitat kaiken osakemarkkinoille ja osakemarkkinoiden keskimäärinen tuotto on 7% vuodessa niin 1.07x500000 on 535000. Tuo tarkoittaa sitä, että voit vuodessa keskimäärin nostaa pääomaa 35000 ilman, että syöt pääomaasi lainkaan. Tämä tarkoittaa lähelle 3000 euroa kuussa ja tietysti voittojen nostamisesta menee veroa, mutta kyllä tuo 2000 euroon kuussa riittää. Ja tämä siis vielä niin, että sinun ei tarvitse syödä "kuormasta" eli alkuperäisestä pääomasta yhtään mitään. Kysypä, että mitä mieltä miehesi tästä on.

Ja tämä tietysti sillä ajatuksella, että et tee yhtään mitään töitä koko loppuelämäsi aikana. Sinulla ei ole keikkaluonteisia pieniä lisätuloja tai mitään tukia/eläkettä ym, vain elät vain ja ainoastaan pääomallasi.

26/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siperiaopettaa kirjoitti:

Eikö teillä ole avioehtoa? Karmiva tilanne jos teille tulee ero, niin mies vie puolet perinnöstästi ja muustakin :(

Joo kyllähän se pitäisi jotain järkeä olla, vallankin kun olet jo rahaa käyttänyt yhteisten lainojen maksuun.

Minusta olisi järkevintä että ilmoitat vaan miehellesi että hommataan mökki jos hän niin haluaa, sinä rahoitat siitä puolet ja puolisosi toisen puolen omilla rahoillaan tai ottakoon vaikka lainan.

Toi 500 000 saattaa riittää loppueloksi jos osaat sijoittaa oikein, kantsii vaikka pankista kysellä oisko siellä tietotaitoa asiaan. Jos saat kasvatettua 800 000 ekeen niin sitten ainakin riittää.

Lisäksi kannattaisi muuttaa ajattelutapaa että ne rahat ovat sinun henkilökohtaista omaisuutta, vallankin jos meinaat työelämästä irtaantua.

-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-

Vierailija
27/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon laskenut et 3 miljoonalla kantsii jäädä pois töistä. Jos siis sijoittaa suurimman osan ja elää tuotoilla. Jos siis haluan pitää tämän elintason. Jos en , niin sitten voin elää köyhäillen pienemmilläkin tuloilla. En tosin halua.

Ja kai sun mies maksaa sulle 150 000 talosta nyt? Velkakirja kehiin. Typeryyttä yhteiset rahat. Avioehto nyt ainakin. Ja sä päätät mitä perinnölläsi teet. Mies päättäköön omastaan.

Vierailija
28/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

siperiaopettaa kirjoitti:

Eikö teillä ole avioehtoa? Karmiva tilanne jos teille tulee ero, niin mies vie puolet perinnöstästi ja muustakin :(

Ei ole. Ja minähän tässä olen tähän asti ollut täysin saamapuolella, joten en todellakaan näe mitään karmivaa tässä tilanteessa. Mies on elättänyt kolmilapsista perhettä yksin monta vuotta, kun minä olen ollut kotona. Aikamoiset paineet mielestäni. Meillä ei lasketa, mikä euro kenellekin kuuluu. Lapsilisät ja kummankin palkat menevät samalle tilille. Ainut huono puoli tässä on se, että jos jompikumpi kuolee, tili jäädytetään, eikä toisella ole pääsyä tilillä oleviin rahoihin. Siksi kummallakin on omissa nimissään rahastoja, jotka voi tarpeen mukaan realisoida, jos pahasti käy.

Yhdessä on perhe perustettu täysin nollasta, yhdessä rakennettu, yhdessä raha-asiat pohdittu, joten avioehto ei ole meille ollut koskaan mikään juttu. Aloimme seurustella nuorina ja melko varattomina, joten tilanne olisi varmasti toinen, jos toinen olisi ollut vaikka pitkään jo työelämässä ja kerännyt omaa varallisuutta. Meillä näin ei ollut.

ap

Vierailija
29/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mietitäänpä. Jos sijoitat kaiken osakemarkkinoille ja osakemarkkinoiden keskimäärinen tuotto on 7% vuodessa niin 1.07x500000 on 535000. Tuo tarkoittaa sitä, että voit vuodessa keskimäärin nostaa pääomaa 35000 ilman, että syöt pääomaasi lainkaan. Tämä tarkoittaa lähelle 3000 euroa kuussa ja tietysti voittojen nostamisesta menee veroa, mutta kyllä tuo 2000 euroon kuussa riittää. Ja tämä siis vielä niin, että sinun ei tarvitse syödä "kuormasta" eli alkuperäisestä pääomasta yhtään mitään. Kysypä, että mitä mieltä miehesi tästä on.

Ja tämä tietysti sillä ajatuksella, että et tee yhtään mitään töitä koko loppuelämäsi aikana. Sinulla ei ole keikkaluonteisia pieniä lisätuloja tai mitään tukia/eläkettä ym, vain elät vain ja ainoastaan pääomallasi.

Ja tämä siis ihan vaan laittamalla johonkin passiiviseen maailmaindeksiin

Vierailija
30/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, onhan se 500 000 osakkeissa 10 vuoden sisällä miljoona/ puoltoista. Sitä ihmettelen että maksoiko ap perinnöllään miehenkin osuudet lainoista, että siirsikö hän nyt omaisuutta miehensä taskuun?

Miksi tämä tuntuu olevan kaikkein kamalinta monille? Että "siirtää omaisuutta" rakkaan puolisonsa taskuun? Me ainakin rakastetaan toisiamme mieheni kanssa, eikä raha ole meille jumala.

Se on ihan verotusjuttukin. Toiselle henkilölle voi lahjoittaa max 5000e 3 vuoden välein. Jos maksat jonkun velkoja, teet lahjoituksen. Ja mikään ei ole ikuista, varsinkaan parisuhteet. Et suojannut elämääsi kun olit kotona, etkä tee sitä nytkään. Lapioit vaan hyötyä miehelle, hyötymättä itse mistään. Ja nyt kun maksoit miehen lainatkin niin yhäkään et saa päättää elämässäsi mistään. Eiköhän sen miehen kuuluisi maksaa oma lainaosuutensa sinulle kulukorvausta joka kuukausi, että tuohon sinun höynäytystalouteen tulee joku tasapaino.

Vierailija
31/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta koska kotona on yksin tylsää, miettisin voisiko löytyä joku muu työ, ehkä osa-aikainen, jossa voisi paremmin hallita miten aikansa haluaa jakaa?

Ei juma. Työ nyt on viimeinen asia, johon käyttäisin aikaani tuossa tilanteessa.

Minulla ei kyllä koskaan ole tylsää yksin kotona.

Noh, ehkä tätä elämää pitää ensin kokeilla että tietää.

Jos kaikki kaverit on päivät töissä ja ne kaverit jotka ei ole töissä ovat persaukisia ja/tai istuu päivät kapakoissa, niin voi olla tylsää yksin harrastaa.

Oikeanlaiset työporukat on kivoja ja työ tuo sisältö elämään. Ei toki kaikille.

Ymmärrän kyllä senkin ettei hitsari lottopotin saatuaan haalareita kaipaa...

Vierailija
32/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

7% tuotto-odotus 40 vuodelle? Ei kovin realistista. 3-4% on jo yläkanttiin. Ja ei voittoja kannata syödä vaan sijoittaa uudestaan. Puolet voitoista voi syödä.

Vierailija
33/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä eläisin noilla rahoilla ainakin 40 vuotta, joten eipä tarvitsisi hetkeäkään miettiä, mitä teen.

Mutta rikkailla on rikkaiden huolet.

Saan nykyisestä työstäni palkkaa omaan käyttööni juuri ja juuri 20 000 euroa vuodessa, joten eläisin tuolla rahalla 25 vuotta. Lopettaisin työnteon välittömästi, jos saisin tuollaisen summan rahaa.

Vierailija
34/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, onhan se 500 000 osakkeissa 10 vuoden sisällä miljoona/ puoltoista. Sitä ihmettelen että maksoiko ap perinnöllään miehenkin osuudet lainoista, että siirsikö hän nyt omaisuutta miehensä taskuun?

Miksi tämä tuntuu olevan kaikkein kamalinta monille? Että "siirtää omaisuutta" rakkaan puolisonsa taskuun? Me ainakin rakastetaan toisiamme mieheni kanssa, eikä raha ole meille jumala.

Kaipa tuossa on se ärsyttävä ajatus, että jos ap on se, joka sai sen perinnön ja kuittaa vielä miehenkin lainoja, niin sitten ajattelisi, että ap:lla on enemmän valtaa sanoa, mitä haluaa tehdä perinnöllä, koska se on hänen.

Vierailija
35/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluisat viimeiset sanat. Varsinkaan naisten ei pitäisi koskaan olla sinisilmäisiä, ja tuudittautua siihen ikuisen rakkauden harhaan.

Vierailija
36/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähän olet nyt omalla perinnölläsi maksanut puolet miehesi asuntolainasta, joten hänellä ei ole mitään sanottavaa sinun päätökseesi elää osingoilla. Maksakoon itse ensin sinulle 150 tonnia omasta asunnonpuolikkaastaan.

Jos itse saisin puoli milliä, vähentäisin työntekoa harrastusmäärään. Voisi sitä joskus töitä tehdä, mutta ei joka päivä.

Palstan logiikkaa. Miehen rahat yhteisiä, naisen rahat omia. 

Vierailija
37/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

7% tuotto-odotus 40 vuodelle? Ei kovin realistista. 3-4% on jo yläkanttiin. Ja ei voittoja kannata syödä vaan sijoittaa uudestaan. Puolet voitoista voi syödä.

Niinpä niin, mitä nyt on tämäkin maailmaindeksi tuottanut yli 10% viimeisen 40 vuoden aikana, eli 7% vielä aika konservatiivinen lukema.

https://backtest.curvo.eu/market-index/msci-world

Vierailija
38/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin voit jäädä pois työelämästä. Hyvä vaihtoehto on myös käydä töissä osa-aikaisesti tai kausittain.

Vierailija
39/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat ensin sapattivuoden, sen aikana tarkkailet rahan menoa ja sijoitustuloja. Vuoden jälkeen osaat varmaan jo tehdä päätöksen ilman av-palstaa.

Vierailija
40/252 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet jo maksanut lainat (tasaa miehe aiempaa isompaa panosta), joten voit hyvin olla töistä pois vuoden, pari ja katsoa sitten mitä haluat. Saat tilaa omille ajatuksillesi ja vahvistettua terveyttä (henkistä ja fyysistä). Ja jos miestä ärsyttää, pitäkää yhdessä nämä vapaavuodet! Jos mies taas valitsee käydä töissä, se on hänen vapaa valintansa.

Olen viidenkympin lähestyessä tajunnut entistä selvemmin, että menneet päivät ovat lopullisesti menneitä eli ei kannata käyttää niitä liian kuormittavassa työssä, jos muuhunkin on mahdollisuus.