Tilasin ajan kurkkutautien lääkärille
Tänään menen. Alkoi niin kiukuttaa nämä proput joita nieluuni tulee. Tai eivät edes ole näkyviä palleroita vaan jossain poimun takana piilottelevaa haisevaa massaa. Tuntuu että hengitys haisee koko ajan. Katsotaan mitä lääkäri sanoo. Ja voisiko yksityinen laittaa vaikka lähetteen julkisen puolen nielurisaleikkauksee?
Kommentit (17)
No mulla harvoin on kurkkukipua mutta nämä proput haittaavat elämääni ja aika usein kurkussa on myös palantunne ja limaa.
Vierailija kirjoitti:
No mulla harvoin on kurkkukipua mutta nämä proput haittaavat elämääni ja aika usein kurkussa on myös palantunne ja limaa.
Kerro sitten, mikä oli diagnoosi. Mulla ollut viikkoja kurkussa palantunne, varsinkin ulkoilmassa kurkku kipeytyy.
Voihan se laittaa lähetteen, mutta julkisen puolen lääkäri ei korvanenäkurkkutautienpolilla sitten suostu edes vilkaisemaan suuhusi ja toikaisee, että "Meillä kuolee täällä säännöllisesti potilaita nielurisaleikkaukseen!". Näin kävi minulle.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se laittaa lähetteen, mutta julkisen puolen lääkäri ei korvanenäkurkkutautienpolilla sitten suostu edes vilkaisemaan suuhusi ja toikaisee, että "Meillä kuolee täällä säännöllisesti potilaita nielurisaleikkaukseen!". Näin kävi minulle.
Kuoleeko? Onko oikeasti niin riskaabelia? No kai mä sitten valitsen epäsosiaalisen elämän haisevine nieluineni. No, katsotaan.
Vierailija kirjoitti:
0/5
Kilpirauhasen toimintahäiriöt aiheuttavat myös palan tunnetta,kutinaa, ärsytystä kurkussa ikään kuin olisi leivän tai muun ruoan murusia kurkussa.
Vierailija kirjoitti:
Kilpirauhasen toimintahäiriöt aiheuttavat myös palan tunnetta,kutinaa, ärsytystä kurkussa ikään kuin olisi leivän tai muun ruoan murusia kurkussa.
joo, minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Mutta se ei kai selitä näitä herneen kokoisia moskapalloja, mitä puristelen niellustani.
Kävin mutta sanoi, ettei tämän ikäiseltä enää leikata nielurisoja. Olen 50v. Ei edes laittanut lähetettä sairaalaan koska se tulisi kuulemma bumerangina takaisin. Kehotti kurlaamaan Corsodylilla. En oikeasti tiedä enää mitä teen koska tämä haittaa jo niin paljon elämääni. En pysty juttelemaan ihmisille kasvotusten, välttelen lähelle menoa jne.
Kyllä proppuiset nielurisat leikataan yli 50-vuotiailtakin. Ne aiheuttavat pitkittyneitä toistuvia tulehduksia. Pahimmillaan kurkku turpoo ja tilanne vaarallinen, mutta tämä toki harvinaista.
Vierailija kirjoitti:
Kävin mutta sanoi, ettei tämän ikäiseltä enää leikata nielurisoja. Olen 50v. Ei edes laittanut lähetettä sairaalaan koska se tulisi kuulemma bumerangina takaisin. Kehotti kurlaamaan Corsodylilla. En oikeasti tiedä enää mitä teen koska tämä haittaa jo niin paljon elämääni. En pysty juttelemaan ihmisille kasvotusten, välttelen lähelle menoa jne.
Jos yksityiselle menet, niin todennäköisesti saat apua vaivaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos yksityiselle menet, niin todennäköisesti saat apua vaivaasi.
kävin yksityisellä erikoislääkärillä. Hän tiesi sanoa että lähete tulisi takaisin tai minua ei leikkausjonoon otettaisi. Kuulemma kokemusta asiasta. Myönsi että nielurisat ovat näkyvät. Elin vuosia niiden kiinteiden proppujen kanssa joita toisinaan tuli. Ihan ok. Mutta nyt muutaman vuoden ajan siellä piilossa nielussa on rehellisesti sanoen moskaa ja kun painan sen jollain pois niin perässä tulee jotain verensekaista. Koko ajan tunne että suussa viemärin haju. Ap
Opiskelukaverilla oli toistuvia angiinoita, nielu ihan uurteinen ja uurteissa peitteet. Lopulta nielurisat leikattiin ja tulehduskierre päättyi siihen.. potilas säilyi elossa 😌
On kriteerit, hyväksytäänkö leikkausjonoon. Mun mielestä proput ei ole peruste. Jos laittaakin lähetteen, julkinen knk voi hylätä sen.
Mulla leikattiin nielurisat, koska oli peitteiset nielurisatulehdukset vuodessa-2 vuodessa n.6-7 kertaa toistui.....selvisi sitten, mies kantoi oireettomana nielussaan jotain streptokokkia. Sit mä sain sen aina vaikka tunnollisesti vaihdoin hammasharjaa ja söin kuurin oikein, ja sit mulla vaihteli aina mikä streptokokki..........ja sit kun oli tulehduksia, ne tulehtuu kroonisesti ja olin kokoajan vähän kipee........
Mulla oli myös ennen paljon proppuja. Aloin puristelemaan risat tyhjiksi, jolloin kolot, joihin tavara kerääntyi, kutistuivat. Taitaa tulla jo kymmenen vuotta siitä, kun proppujen tulo loppui.
Itselläni sattui nieluun paljon. Oli todella kivuliasta niellä ruokia ja juomia. Menin julkisen puolen akuuttilääkärille joka katsoi kurkkuun ja otti näytteen. Sitten kun tulos tuli niin oli negatiivinen bakteerin osalta eli en saanut antibioottia enkä mitään muutakaan.
Aloin epäilee sitä tulosta ja menin yksityiselle kurkkutautien erikoislääkärille. Hän katsoi suuhun ja näki heti että raju nielutulehdus ja antoi antibiootit jotka auttoivat ja paranin nopeasti. Jos vastaavaa tulee vielä joskus niin menen vain yksityiselle.