Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
2141/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

häxörmän kirjoitti:

Kyllä se on kuule enemmistö naisia, jotka ovat pettäneet julkaistujen tietojen valossa :D

Täällä olikin ollut ihmeen järkevää keskustelua jonkin aikaa..

Totta se puhuu, käy itse vilkaisemassa jos et usko

Vierailija
2142/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa vastaamon asiakkaista naisia. Miehet ei moista hölynpölyä tarvi ja hoidamme asiat omin neuvoin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2143/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin miettimään ja kysyn nyt täältä kun en tiedä. Mutta tuollahan on myös lääkäreitä, joilla on oikeus kirjoittaa lääkkeitä, mutta eikö ne reseptimääräykset mene kantaan? Eli onko siellä kuitenki joku yhteys kantaan?

Vierailija
2144/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ollut Vastaamon asiakkaana ennen vuotta 2018. Mutta ei huoleta, vaikka terapiakeskustelut tulisivatkin julki. Minulla ei ole mitään hävettävää. Sen sijaan hävettävää on niillä, jotka minulle ovat pahan olon aiheuttaneet. Esim. ex-puolisollani, joka on kohdellut minua väkivaltaisesti. Hyvä vaan, jos leviää nettiin, niin osaavat muutkin varoa häntä.  

Hyvä esimerkki siitä, miten nämä ei kosketa vain terapiassa käyneitä. Nainen on kertonut väkivaltaisesta eksästä, jonka käytös tulee ilmi nykyiselle tyttöystävälle, työnantajalle ja lähipiirille. Tässä tapauksessa toki paljastuminen voi olla ihan hyväkin asia, mutta pointtina se, että tuo mieskään ei välttämättä tajua koko tietovuodon koskettavan häntä millään tavalla, sillä hän ei tiedä että eksä on kertonut hänestä tunnistettavia asioita terapiassa.

Paljastuminen ei ole hyvä, jos nainen ei ole itse halunnut, että asia paljastuu. En itse haluaisi puhua omista väkivallankokemuksistani, jos ne tulisivat julkisuuteen. Pelkäisin todella paljon kostoa.

Miksi väkivaltainen mies kostaisi naiselle, joka on hakenut apua terapeutilta luottamukselliseksi eikä ole millään lailla syyllinen siihen, että tiedot ovat vuotaneet?

Voi hyvänen aika miten naiivi sä olet! Monien narsistien/psykopaattien (koska niitä ihan oikeasti on olemassa) uhrit ovat tällä hetkellä aivan kauhuissaan jos ovat olleet vastaamon asiakkaina ja avanneet kokemuksiaan. En halua edes ajatella sitä pelkoa mitä kokevat.

Vierailija
2145/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa vastaamon asiakkaista naisia. Miehet ei moista hölynpölyä tarvi ja hoidamme asiat omin neuvoin. 

Ryyppääminen ja nakkikioskilla räyhääminen onkin terveellisempää ja putkassa voi sitten huilailla.

Vierailija
2146/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämänkin ketjun ovat nyt pilanneet muutamat idiootit, jotka riitelevät keskenään. Mitään oikeaa asiaa tietomurrosta ei ole kirjoitettu pitkään aikaan (tai ajallisesti ehkä, mutta kaikki peittyy useisiin sivuihin, jotka ovat pelkkää roskaa).

Vierailija
2147/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tällä forumilla olis mode ni vois poistaa turhaa skeidaa tästä ketjusta.

Vierailija
2148/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakas on voinut puhua muista ihmisistä tunnemyrskyssä ja tietämättä mitä edes tarkoittaa. Terapeutti kirjaa asiat ylös kuten ne sanotaan ja saadaan sitten väärät diagnoosit muille. Miten tämä vaikuttaa niiden muiden elämään, jos väärä tieto on julkinen?

Olen aina ajatellut, että tor verkkoa käyttää vain maapallon alin kuona ja rikollissaasta. 

Jännä, että sinne vuodetut salassapidon alla edelleen olevat tiedot olisivatkin yhtäkkiä julkista tietoa. Periaatteessa ne eivät voi sitä olla, koska niiden julkaiseminen ja eteenpäin levittäminen on laitonta ja siitä jää kiinni.

Kyllä ne nyt vaan ovat julkista tietoa. Tor-verkkoa voi käyttää kuka tahansa. Noilla tiedoilla voidaan kiristää ja kiusata ja ihmissuhteet voivat katketa. Mihinkään näistä ei tarvita sitä, että tietoja julkaistaan avoimessa verkossa. Joten tietojen levittämisestä ei välttämättä jää kiinni. Totta tosiaan on käynyt niin, että joiden ihmisten terapiatiedoista on tullut julkisia.

Vierailija
2149/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämänkin ketjun ovat nyt pilanneet muutamat idiootit, jotka riitelevät keskenään. Mitään oikeaa asiaa tietomurrosta ei ole kirjoitettu pitkään aikaan (tai ajallisesti ehkä, mutta kaikki peittyy useisiin sivuihin, jotka ovat pelkkää roskaa).

Tervetuloa vauva-palstalle. 

Vierailija
2150/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin ollut Vastaamon asiakkaana ennen vuotta 2018. Mutta ei huoleta, vaikka terapiakeskustelut tulisivatkin julki. Minulla ei ole mitään hävettävää. Sen sijaan hävettävää on niillä, jotka minulle ovat pahan olon aiheuttaneet. Esim. ex-puolisollani, joka on kohdellut minua väkivaltaisesti. Hyvä vaan, jos leviää nettiin, niin osaavat muutkin varoa häntä.  

Hyvä esimerkki siitä, miten nämä ei kosketa vain terapiassa käyneitä. Nainen on kertonut väkivaltaisesta eksästä, jonka käytös tulee ilmi nykyiselle tyttöystävälle, työnantajalle ja lähipiirille. Tässä tapauksessa toki paljastuminen voi olla ihan hyväkin asia, mutta pointtina se, että tuo mieskään ei välttämättä tajua koko tietovuodon koskettavan häntä millään tavalla, sillä hän ei tiedä että eksä on kertonut hänestä tunnistettavia asioita terapiassa.

Paljastuminen ei ole hyvä, jos nainen ei ole itse halunnut, että asia paljastuu. En itse haluaisi puhua omista väkivallankokemuksistani, jos ne tulisivat julkisuuteen. Pelkäisin todella paljon kostoa.

Miksi väkivaltainen mies kostaisi naiselle, joka on hakenut apua terapeutilta luottamukselliseksi eikä ole millään lailla syyllinen siihen, että tiedot ovat vuotaneet?

No mietipä nyt vähän. Minun casessani kyse ei ole väkivaltaisesta eksästä vaan vähän toisenlaisesta asiasta.

Vierailija
2151/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei jaa sitä, katselee niitä vain omaksi ilokseen.

Tiedoston lataaminen täyttää kätkemisrikoksen tunnusmerkit. Lukeminen täyttää viestintäsalaisuuden rikkomisen tunnusmerkit.

Vierailija
2152/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

häxörmän kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ketään kiinnostaisi onko jonkun julkisen viran hoitajan tai julkkiksen tietoja? Samanlaisia ihmisiä he ovat kuten muutkin ja samanlaisia ongelmia, ehkäpä vielä enemmän, jos on luova ihminen. Ei se, että on vaikka ahdistunut lapsensa kuolemasta, paniikkihäiriöstä tai huolissaan veljensä masennuksesta tee ihmistä huonoksi hoitamaan työtehtäviään. Hävetkää, jos haluatte edes tietää kenenkään huolenaiheista.

Entä jos olisit pettänyt miestäsi sen vuoksi että hänellä on erektiohäriö ja kaikki saisivat tietää tämän? Onko hän silloin viel hyvä ihminen?

Ei kai toisten ihmisten sairauksia saa luvatta jakaa vastaanotolla eteenpäin kolmansille osapuolille. Yhtälailla se on luottamuksellisen tiedon levittämistä.

Vierailija
2153/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryyppääminen ja nakkikioskilla räyhääminen onkin terveellisempää ja putkassa voi sitten huilailla.

Miehet ei usko humpuukiterapiaan, niinku hameväki. Miehet käyttää v äkivaltaa, se lopettaa v ittuilun. Ja juo v iinaa. Ongelmat selkiää kyllä silläviisii.

Vierailija
2154/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapaus tuntuu päivä päivältä vain uskomattomammalta. Aivan käsittämätöntä että Suomessa joka on aika lailla huippumaita ( oli ennen siis, nyt osoittautunut että kelkasta pudottu jo) digitalisaatiossa käy tälläinen kämmi.

Yritin katsella missä muualla maailmassa olisi ollut joku samanmoinen, mutta eipä kyllä löytynyt. Taitaa olla tämän alan vakavin koko maailman rikoshistoriassa!

Ja tätä tullaan setvimään ja kärsimään vuosikymmeniä. Rikosilmoituksia odotettavissa paitsi uhreilta niin myös niiltä ulkopuolisilta joiden yksityisasioita paljastuu tämän myötä. Ja mitä muita, todella traagisia seurauksia on odotettavissa. Ei edes mielikuvitus riitä, aika näyttää.

Jos/kun se saastakasa jää kiinni, ei hänelläkään tule helppo elämä olemaan. Ja veikkaan että kyllä jää kiinni ennemmin tai myöhemmin.

Sen verran meni kusiaispesää sorkkimaan että kertoo kyllä harkitsemattomasta typeryydestä. Jopa rikolliseksi typerä teko kun kuitenkin saanut rauhassa pohti kannattaako tähän lähteä.

Vastaamo ei ole yhtään syyttömämpi. Mielenkiintoista jatkossa kuulla mistä syistä heidän heppoiset salauksensa johtuivat. Sitä ennen en kyllä menisi minnekään avautumaan elämästäni.

Näin ei yksinkertaisesti saa eikä voi tapahtua.

Vierailija
2155/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika miten naiivi sä olet! Monien narsistien/psykopaattien (koska niitä ihan oikeasti on olemassa) uhrit ovat tällä hetkellä aivan kauhuissaan jos ovat olleet vastaamon asiakkaina ja avanneet kokemuksiaan. En halua edes ajatella sitä pelkoa mitä kokevat.

Tämäpä juuri. Ja sitten kun potilastiedoissa vielä on sellaisia tietoja, että missä uhri käy usein jne jne niin onpa tosiaan sairas tilanne uhreille. Kyse ei ole vain identiteettivarkauksista.

Vierailija
2156/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on yhteiskunnallisesti merkittävää myös taloudelliselta kannalta. Asiakkaat ovat ne todelliset uhrit enkä aio yhtään puolustella Vastaamoa, joka on laiminlyönyt äärimmäisen tärkeän velvollisuutensa.

Pointtini on, että näin korona-aikaan valtio tarvitsee ehdottomasti joka pennin joka mistään yritystoiminnasta sille välillisesti tulee. Vastaamo on suuri yritys ja jos se menee nurin, niin sekin asia on pois Suomelta. Puhumattakaan psykoterapiapalveluiden saatavuudesta jatkossa. Korona vielä lisää henkistä pahoinvointia, aiheuttaa konkursseja... ja sitten suuri palveluntuottaja joko menee nurin tai ainakin menettää luottamuksen asiakkaiden silmissä. Suomi tarvitsee toimivia yrityksiä, joka ikisen niistä.

Ei hyvä heilu vuonna 2020.

Vierailija
2157/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kirjoitettu. Melko hyvä artikkeli Helsingsin Sanomissa, jossa alan ihmiset, eli valkohattu hakkerit

esittävät näkemyksiä miten murto on voitu tehdä.

Ja suurin osa hakkereista ei hyväksy sitä, että julkaistaan yksittäisten ihmisten tietoja.

Joillakin hakkereilla on sentän edes jonkinlainen "työmoraali"

Ja jos et tiedä mikä on valkohattu hakkeri, niin ota selvää. 

Se on päinvastainen mustahattu hakkereille, rikollisille.

Vierailija
2158/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tainnu jäädä kiinni kun on niin hiljaista.

Vierailija
2159/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tainnu jäädä kiinni kun on niin hiljaista.

Olispa jäänyt *rukoilee*

Vierailija
2160/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku antaa yleisluontoisen esimerkin siitä millaisesta terapiassa annetusta tiedosta vois olla potilaalle vakavia seurauksia. En ole edes harkinnut terapiaan menoa enkä pysty kuvittelemaan mistä voisi olla kyse. Samasta syystä en oikein ymmärrä tietomurron herättämää erittäin voimakasta ärtymystä.

Lapsen terapiaan liittyvät haastattelut, suhteet vanhempien välillä, vanhempien suhteet muihin ihmisiin, lastensuojelulliset asiat vaikkapa lapsen/nuoren itsensä tai hänen koulukavereidensa luettavana. Tai tulevan kumppanin. Tai tulevan lapsen.

Ketju on lukittu.