Murresanoja joita muut eivät ymmärrä
Mitkä ovat mielestäsi sellaisia murresanoja, joita eivät tajua kuin kyseistä murretta puhuvat?
Kommentit (142)
Puo=perse
esim. Tunge pää puohos=tunge pää perseesees
Jos pirrastat ne herneet niin kohlit ne sitten kans. Otaks kakkoa ja?
Ap on salee sama joka vines tuol toises ketjus ku ei tienny mitä 'vinee' tarkottaa :DD
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:15"]Sanotaanko jossain murteissa mekkoa "memmi"?
Ja mikä se holotna oikein on? Kylmä? Missä päin sanotaan?
Pohjanmaalla syödään umpeloisia ja vesi piskotteloo.
Ja sit sanotaan HE!, kun annetaan jotain. Ai niin ja työ = tykö, luo.
[/quote]
Holotna tulee venäjästä, holodna (meidän aakkosin kirjoitettuna) tarkoittaa kylmä
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:03"]
TÄSSÄ KETJUSSA EI OLE HELVETINKÄÄN ÄLYÄ, KUN IHMISET VAIN LATELEVAT YKSITTÄISIÄ SANOJA, JA ALOITTAJA (PROVO) EI KOMMENTOI MITÄÄN MILLÄÄN TAVALLA!
[/quote]
Tää on muuten totta! :D
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:58"]
Tsaju.
Puolet suvustani puhuu Turun murretta ja toinen puoli Karjalan murretta, joten minä sekoitan ne iloisesti: "Essie mittää tsajuu ottais?"
[/quote]
Ihana <3
Mun piti avata samanlainen ketju joku päivä, mutta unohdin sen sanan, jota meinasin arvuutella. Mä asun Etelä-Pohjanmaan Järviseudulla, mutten ole natiivi, ja täällä puhutaan hauskaa murretta, jossa on hauskoja sanoja ja muotoja. Järviseudun murre on siis ihan erilaista kuin Etelä-Pohjanmaan murre.
No, kun en muista sitä sanaa, kerron tilalle toisen: kallata.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:54"]
Mun piti avata samanlainen ketju joku päivä, mutta unohdin sen sanan, jota meinasin arvuutella. Mä asun Etelä-Pohjanmaan Järviseudulla, mutten ole natiivi, ja täällä puhutaan hauskaa murretta, jossa on hauskoja sanoja ja muotoja. Järviseudun murre on siis ihan erilaista kuin Etelä-Pohjanmaan murre.
[/quote] Muistelitko sanaa räivä? ;) Järviseudulla on hauska ja kiva murre, aivan erilainen kuin Seinäjoen tai Kauhavan ränkätiränkäti..
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:54"]
[/quote] Muistelitko sanaa räivä? ;) Järviseudulla on hauska ja kiva murre, aivan erilainen kuin Seinäjoen tai Kauhavan ränkätiränkäti..
[/quote]
Ei ollut räivä, muistaakseni se oli joku verbi. Mä olen syntyjäni maakunnasta, joten kyllä siitäkin murteesta tykkään.
Toi Pohjanmaan mokellus on ihan käsittämätöntä!
t. Friidu fiudessa
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 22:07"]
Toi Pohjanmaan mokellus on ihan käsittämätöntä!
t. Friidu fiudessa
[/quote]
Kyllähän eri murteet on hankalia, jos on olematon kielitaju.
Tämähän on just hauska ketju. Miksi aloittajan pitäisi kommentoida, kun tämä on kaikille avoimeen keskusteluun tarkoitettu ja jokainen voi kysellä tai kommentoida ketjussa niitä sanoja, joista on kiinnostunut. Murteet on kyllä aivan ihania.
Esim. mikä ihme on ronkkahyttynen ja ronkkahämähäkki?
yläällä alaalla ja tuoppa ja viäl ja siel ja koota ja tahan ja kylmaar.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:10"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:03"]TÄSSÄ KETJUSSA EI OLE HELVETINKÄÄN ÄLYÄ, KUN IHMISET VAIN LATELEVAT YKSITTÄISIÄ SANOJA, JA ALOITTAJA (PROVO) EI KOMMENTOI MITÄÄN MILLÄÄN TAVALLA!
[/quote]
No mitä pitäisi joka kommentin jälkeen kirjoittaa? Että "mitäs tuo tarkoittaa"? Musta näitä aina hauska lukea. Saa kysyä jos ei tiedä, ja ainakin itse monta olen hoksannutkin.
Miten tästäkin saa aikaan sen, että huudetaan "tää on provo"? Joo hirveetä provoamista, oikea trollien trolli.
Pohjanmaalla muuten trulli tarkoittaa pääsiäisnoitaa ja virpomista kutsutaan trullittamiseksi tai jopa rullittamiseksi.
[/quote]
Siis koska virpominen ja onanointi ovat synonyymit, niin rullittaminen tarkoittaa hanskaan vetoa vai?
Melkuttaa siis sekoittaa kahvia kolistaen reunoja..