Murresanoja joita muut eivät ymmärrä
Mitkä ovat mielestäsi sellaisia murresanoja, joita eivät tajua kuin kyseistä murretta puhuvat?
Kommentit (142)
En osaa arvioida ovatko nämä nyt niin tuntemattomia, mutta ainakin näitä olen saanut selittää: sinkua, viruttaa, pahki, visto, hokara.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 19:58"]
Tää on uskomaton: hounauttaa. Yksi nainen puhui Seinäjoella mulle hounauttamisesta, ja luulin sen tarkoittavan höynäyttämistä mutta asiayhteyteen ei sopinut. No se onkin kuulemma jonkinlaista hoputtamista tai maanittelua mukaan, "Kyllä Maija varmaan kaupoille lähtee kunhan vaan sitä ensin hounauttaa." Vai olisikohan ollut naisen oma sana?
[/quote]
Minä olen sieltäpäin kotoisin, ja asunutkin lapsena siellä, enkä ole koskaan kuullut moista sanaa, voi olla että nainen oli jostain muualta, eteläpohjanmaalla on eri paikkakunnillakin vielä omia sanojaan, 20km päässä puhutaan eri tavalla.
Voi, niin monesti on käyty täällä Helsingissä tällainen keskustelu
-Kehtaatko antaa tuon paperin tuolta?
-Siis miksi en kehtaisi? Mitä noloa siinä on?
-...
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:01"]
kurmoottaa :D
köppäillä
joppari
[/quote]
Mikä on köppääly? Onko se niinku krassehtimista? Köppäänen on huono.
Sitte on tuo punkka, joppari, lesta, trenkää, ja mikä omituisinta jotkut eivät käsitä mitä tarkoittaa; mihinä?
Muurehtua, kirassi, vanari, mossauttaa, räknätä, kettee ja surhaus.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:01"]
kurmoottaa :D
köppäillä
joppari
[/quote]
Mikä on köppääly? Onko se niinku krassehtimista? Köppäänen on huono.
Sitte on tuo punkka, joppari, lesta, trenkää, ja mikä omituisinta jotkut eivät käsitä mitä tarkoittaa; mihinä?
[/quote]Lapselle sanotaan että "älä köppäile siinä!", jos käyttäytyy typerästi. Aikuisetkin voi olla tosi köppäsiä ja vaikka puhua paskaa toisista. Jokin ostos-tv:stä ostettu jumppalaite voi osottautua köppäseks jne. Mikä vaan huono ja epätoivottu ominaisuus tai käytös voi olla köppästä. ;)
Mitä krassehtiminen sitte on?
Nykyään alkaa olla jo tunnetumpi sana, mutta pk-seudulla joudun jatkuvasti selventämään verbin märistä.
koppeuta, völjätä, märistä, pahki
romuska
käntty on kuivettunut pulla tai leipä
Tuteerata, jahkua. Pöyhkänä, puolijauhoone. Hupulaane.