Murresanoja joita muut eivät ymmärrä
Mitkä ovat mielestäsi sellaisia murresanoja, joita eivät tajua kuin kyseistä murretta puhuvat?
Kommentit (142)
Fiude, pläägät, fimtsiga, Heruli.
Eteläpohjalainen sanoi "tyttäresi mieluilee meille kylään"
Kainuussa mieluilu tarkoitti pelleilyä. Hän tarkoitti "tehdä mieli"
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:37"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:01"]
kurmoottaa :D
köppäillä
joppari
[/quote]
Mikä on köppääly? Onko se niinku krassehtimista? Köppäänen on huono.
Sitte on tuo punkka, joppari, lesta, trenkää, ja mikä omituisinta jotkut eivät käsitä mitä tarkoittaa; mihinä?
[/quote]Lapselle sanotaan että "älä köppäile siinä!", jos käyttäytyy typerästi. Aikuisetkin voi olla tosi köppäsiä ja vaikka puhua paskaa toisista. Jokin ostos-tv:stä ostettu jumppalaite voi osottautua köppäseks jne. Mikä vaan huono ja epätoivottu ominaisuus tai käytös voi olla köppästä. ;)
Mitä krassehtiminen sitte on?
[/quote]
Krassehtiminen on sellaasta ku haahuullahan vähä ympäriinsä muka tekevinään jotaki, mutta ei kuitenkaa mitää saa aikaseksi. Meirän vaari-vainaa krassehtii aina ympäri markkia, ja piilootteli poikansa työkaluja :) Peitteli jollaki muovinpaloolla ja laudanpätkillä.
Kersat meilläpäin esimerkiksi hörsköttää tai riekkaa jos ne oikeen riehuu ja nauraa. Tai vaikka pössöölöö. :D
TÄSSÄ KETJUSSA EI OLE HELVETINKÄÄN ÄLYÄ, KUN IHMISET VAIN LATELEVAT YKSITTÄISIÄ SANOJA, JA ALOITTAJA (PROVO) EI KOMMENTOI MITÄÄN MILLÄÄN TAVALLA!
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:57"]
Ronkkahyttynen.
[/quote]Kronkhyttynen
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:01"]
Eteläpohjalainen sanoi "tyttäresi mieluilee meille kylään"
Kainuussa mieluilu tarkoitti pelleilyä. Hän tarkoitti "tehdä mieli"
[/quote]
Minä en tiedä tuota sanaa vaikka olen eteläpohjanmaalta, mutta sellainen sana on jos jotain oikein haluaa, että himiööttöö.
Kääly, porstua, kokki, itikka, tanttu, prunni, kranni, lavitta, soutulavitta.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:03"]TÄSSÄ KETJUSSA EI OLE HELVETINKÄÄN ÄLYÄ, KUN IHMISET VAIN LATELEVAT YKSITTÄISIÄ SANOJA, JA ALOITTAJA (PROVO) EI KOMMENTOI MITÄÄN MILLÄÄN TAVALLA!
[/quote]
No mitä pitäisi joka kommentin jälkeen kirjoittaa? Että "mitäs tuo tarkoittaa"? Musta näitä aina hauska lukea. Saa kysyä jos ei tiedä, ja ainakin itse monta olen hoksannutkin.
Miten tästäkin saa aikaan sen, että huudetaan "tää on provo"? Joo hirveetä provoamista, oikea trollien trolli.
Pohjanmaalla muuten trulli tarkoittaa pääsiäisnoitaa ja virpomista kutsutaan trullittamiseksi tai jopa rullittamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:04"]
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:57"]
Ronkkahyttynen.
[/quote]Kronkhyttynen
[/quote]
Ronkkahämähäkki.
Useamman kerran on pk-seudun ulkopuolella yrittänyt ostaa stenkkua, mutta sitä sanaa ei ole koskaan ymmärretty. Siinä sitten yrittää elekielellä kertoa mitä haluaa, kun ei tule synonyymejä (esimerkiksi se sytkäri) mieleen :D
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:09"]Kääly, porstua, kokki, itikka, tanttu, prunni, kranni, lavitta, soutulavitta.
[/quote]
Voi nää hyviä! "Pyhätanttuu päällä Lusahallin tanssiis."
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:26"]
pahki
[/quote]
päin
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:12"]
Useamman kerran on pk-seudun ulkopuolella yrittänyt ostaa stenkkua, mutta sitä sanaa ei ole koskaan ymmärretty. Siinä sitten yrittää elekielellä kertoa mitä haluaa, kun ei tule synonyymejä (esimerkiksi se sytkäri) mieleen :D
[/quote]
Tulee mieleen se stidi-kohu ylioppilaskirjoituksista aikoinaan.
Koko muu Suomi kärmeissään kun ei olleet tajunneet koko sanaa. :D It'-Suomesta itsekin, mutta väitän, että kyllä sen nyt asiayhteydestä kuitenkin kuvasta ymmärsi.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 21:14"]
Porstua, pahki, piestä
[/quote]
3 x normitermi.
[quote author="Vierailija" time="23.01.2014 klo 20:09"]
Olen tamperelainen enkä ollut koskaan ajatellutkaan, että joku ei tiedä mitä rotvalli tarkoittaa. Ilmeisesti se muualta tuleville on uusi sana, koska olen sen niin monta kertaa joutunut selittämään. Jalkakäytävän reunakivetys siis.
[/quote]
Siis kanttarista puhut! Kanttikiveys --> kanttari :)
Sanotaanko jossain murteissa mekkoa "memmi"?
Ja mikä se holotna oikein on? Kylmä? Missä päin sanotaan?
Pohjanmaalla syödään umpeloisia ja vesi piskotteloo.
Ja sit sanotaan HE!, kun annetaan jotain. Ai niin ja työ = tykö, luo.
Tsaju.
Puolet suvustani puhuu Turun murretta ja toinen puoli Karjalan murretta, joten minä sekoitan ne iloisesti: "Essie mittää tsajuu ottais?"