Oletko tarvinnut pakkoruotsia aikuisiällä?
Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.
Kommentit (493)
Luen kyllä joskus kirjoja ja mangasarjakuvia ruotsiksi. Töissä en ole vielä tarvinnut, koska ei ole niitä töitä vielä paljon ollut. Olen opiskelija.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:24"]
Ruotsinkielistä palvelua "vaaditaan" koska meillä on oikeus siihen lain mukaan (ainakin vielä on). Pitääkö meidän puhua vierasta kieltä omassa kotimaassamme?
Ja tällä pienellä hyödyttömällä kielellä pystyy kommunikoimaan riikinruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten kanssa.
[/quote]
Tottakai te voitte kommunikoida ruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten kanssa edelleen niin paljon kuin haluatte.
Ruotsinkieliset palvelut turvataan huomattavasti paremmin, kun lakataan olettamasta jokaisen suomalaisen osaavan ruotsia, ja käytetään oikeasti kieltä osaavia tulkkeja, kuten toimitaan muidenkin kieliryhmien kanssa. Kouluruotsi ei riitä, se on todettu moneen kertaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:22"]
Itseasiassa suomenruotsalaiset ovat suomeeen muuttaneita ruotsalaisia. Ihan kuin ruotsin suomalaiset jotka ovat muuttaneet suomesta ruotsiin. Kuinkakohan moni hyväksyisi esim. suomenvenäläisen puolueen?
[/quote]
Odottelehan vaan, ei sitä voi olla hyväksymättäkään.
Sinä päivänä ruotsinkielisten oligarkiaa ajaneet (huom. ei välttämättä pelkästään suomenruotsalaiset) kiroavat uppiniskaisuuttaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:20"]
Minua ei kiinnosta pätkääkään suomenruotsalaisten genetiikka, haluan vain pakkoruotsin pois.
Suomenruotsalaiset tuovat nämä perimä- ynnä kulttuuriseikat keskusteluun, osa suomensuomalaisista menee lankaan ja sitten suomenruotsalaiset syyttävät väestönosaansa kohdistuvasta syrjinnästä.
Näin se useimmiten menee, eikö kukaan voisi jo hoksata?
[/quote]
Miten niin "menee lankaan"? Onko heitä huijattu? Eikö suomi ennen ollut osa ruotsia, eikö suomenruotsalaisilla ole mitään osaa suomen kulttuurissa? Esim. vappu on suomenruotsalainen juhla. Sitä haluavat suomenkieliset hyvin mielellään juhlia, mutta sitäkin pitäisi juhlia suomeksi, eikö? Ja suomen tunnetuin säveltäjä, Jean Sibelius, oli suomenruotsalainen..niin oli myös kirjailija Zacharias Topelius. Eivätkö muka ole tärkeä osa suomen kulttuuria?
Voi saatana kyllä kun se Mannerheimkin puhui sitä kirottua ruotsia! Missä isäm maallisuus??
suami suamalaisile hurrit vittuun!!
Miksi niin moni tässä keskustelussa näyttää pitävän suomenruotsalaisia maahan muutaneena kansana? Meillä on satoja vuosia vanha historia tässä maassa. Tämä on kotimaamme. Kuka haluaisi puhua vierasta kieltä kotimaassaan? Suurin osa meistä ei vaadi, että suomenkieliset osaisivat hyvää ruotsia. Haluamme vain pystyä käyttämään omaa kieltämme käydessämme asioilla. Emme ole maahanmuttajia taikka pakolaisia. Olemme osa tämän maan kansaa, ja sen takia meillä pitäisi olla oikeus omaan kielemme käyttöön kaupassa. Minulle riittäisi vaikka palvelu tulisikin huonolla ruotsinkielellä, kunhan ruotsinkieltä ainakin yritetään. Osa suomenruotsalaisista ovat ruvenneet vaatimaan enempää koska ajattelevat, että hyökkäys on paras puolustus. Juuri kukaan ei välitä, saammeko olla omia itsejämme omassa kotimaassamme, joten laitetaan välittämään..ei tämä tietenkäänole mikään hyvä taktiikka. Meitä vihataan ja välillä jopa pahoinpidellään, koska kehtaamme puhua ruotsia julkisesti ja vielä vaatia palvelua tällä kielellä..
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:10"]
Miksi niin moni tässä keskustelussa näyttää pitävän suomenruotsalaisia maahan muutaneena kansana? Meillä on satoja vuosia vanha historia tässä maassa. Tämä on kotimaamme. Kuka haluaisi puhua vierasta kieltä kotimaassaan? Suurin osa meistä ei vaadi, että suomenkieliset osaisivat hyvää ruotsia. Haluamme vain pystyä käyttämään omaa kieltämme käydessämme asioilla. Emme ole maahanmuttajia taikka pakolaisia. Olemme osa tämän maan kansaa, ja sen takia meillä pitäisi olla oikeus omaan kielemme käyttöön kaupassa. Minulle riittäisi vaikka palvelu tulisikin huonolla ruotsinkielellä, kunhan ruotsinkieltä ainakin yritetään. Osa suomenruotsalaisista ovat ruvenneet vaatimaan enempää koska ajattelevat, että hyökkäys on paras puolustus. Juuri kukaan ei välitä, saammeko olla omia itsejämme omassa kotimaassamme, joten laitetaan välittämään..ei tämä tietenkäänole mikään hyvä taktiikka. Meitä vihataan ja välillä jopa pahoinpidellään, koska kehtaamme puhua ruotsia julkisesti ja vielä vaatia palvelua tällä kielellä..
[/quote]
Pystytkö käsittämään että teitä vajaa 6%:a? Minkä helvetin takia lopun kansasta pitää pakko-opiskella täysin hyödytöntä vähemmistökieltä? Etkö tosiaan saa sitä saatanan kalaa Stockan Herkusta suomeksi? Helvetin pässi. Saat olla ihan just niin idiootti kun olet mutta älä vaadi että Suomen vähäisiä varoja tuhlataan kaksikielisyyden tukemiseen kun sekin voitaisiin käyttää vaikka Lastensairaalaan!! Kaikilla Eduskunnan kopiokuluilla, jotka tulee kun printteri jauhaa matskua ruotsiksi niille muutamalla hassulle RKP:n pellelle, saataisiin varmaan koko sairaala kunnostettua!
Sisällissota tästä taitaa vielä syntyä haha! Jo on riitely meneillään.
Missään muussa maailman maassa suuren enemmistön ei tarvitse opiskella mitättömän pienen vähemmistön kieltä voidakseen palvella heitä. Ymmärrän, että viranomaispalveluita pitää saada omalla kielellä, mutta sitä varten ei suinkaan tarvitse opettaa jokaikiselle suomenkieliselle huonoa kouluruotsia. Tulkit kehiin.
En ole, mutten ole katunut tippaakaan ruotsin opiskelua. On mahtava osata toista kieltä, vaikka se ei olisikaan maailman yleisimpiä kieliä. Koen sen elämän rikkaudeksi.
Pystytkö käsittämään että teitä vajaa 6%:a? Minkä helvetin takia lopun kansasta pitää pakko-opiskella täysin hyödytöntä vähemmistökieltä? Etkö tosiaan saa sitä saatanan kalaa Stockan Herkusta suomeksi? Helvetin pässi. Saat olla ihan just niin idiootti kun olet mutta älä vaadi että Suomen vähäisiä varoja tuhlataan kaksikielisyyden tukemiseen kun sekin voitaisiin käyttää vaikka Lastensairaalaan!! Kaikilla Eduskunnan kopiokuluilla, jotka tulee kun printteri jauhaa matskua ruotsiksi niille muutamalla hassulle RKP:n pellelle, saataisiin varmaan koko sairaala kunnostettua!
[/quote]
Valtio tuhlaa kuule rahojansa paljon hyödyttöminpiin asioihin kuin ruotsinkielen ylläpitöön. Ja kyllä, saan sen kalan stockalta suomenkielellä, saisin sen viidellä muullakin kielellä tai vaikka vain sormella osottaen..mutta siitä ei nyt ollut kyse...vaan siitä, että haluan saada puhua ruotsia. Vaikka stockan kalamyyjä vastaisikin suomeksi se ei minua häiritse kunhan hän ymmärtää mitä sanon ruotsiksi.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:20"]
Minua ei kiinnosta pätkääkään suomenruotsalaisten genetiikka, haluan vain pakkoruotsin pois.
Suomenruotsalaiset tuovat nämä perimä- ynnä kulttuuriseikat keskusteluun, osa suomensuomalaisista menee lankaan ja sitten suomenruotsalaiset syyttävät väestönosaansa kohdistuvasta syrjinnästä.
Näin se useimmiten menee, eikö kukaan voisi jo hoksata?
[/quote]
Miten niin "menee lankaan"? Onko heitä huijattu? Eikö suomi ennen ollut osa ruotsia, eikö suomenruotsalaisilla ole mitään osaa suomen kulttuurissa? Esim. vappu on suomenruotsalainen juhla. Sitä haluavat suomenkieliset hyvin mielellään juhlia, mutta sitäkin pitäisi juhlia suomeksi, eikö? Ja suomen tunnetuin säveltäjä, Jean Sibelius, oli suomenruotsalainen..niin oli myös kirjailija Zacharias Topelius. Eivätkö muka ole tärkeä osa suomen kulttuuria?
[/quote]
Viime vappuna en kuullut sanaakaan ruotsia, että eipä ole kovinkaan suomenruotsalainen juhla enää (uskaltanen väittää, ettei ole ollut moneen vuosikymmeneen).
Voisitko vielä kertoa, miksi Topeliuksen ruotsinkielisyys olisi syy sille, että minun piti opetella ruotsia vasten tahtoani?
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:19"]En ole ruotsia tarvinnut ja tuskin tulen tarvitsemaankaan, koska sen käyttö vähenee koko ajan, samoin kuin muidenkin kielien, paitsi englannin. Englanti on se kansainvälinen kieli, jolla aivan satavarmasti toimitetaan kaikki asiat lähitulevaisuudessa jo. Mulle on ihan ok, että Suomi on kaksikielinen maa, vaikka se onkin kallista. Mutta se, että kaikki pakotetaan opiskelemaan suomenruotsia on kyllä silkkaa hulluutta. Kukaan ei ole vielä koskaan osannut missään perustella, että mitä järkeä siinä on. Ihan oikeasti, jokainen yrityselämässä mukana oleva tietää, että ruotsia ei todellakaan tarvitse kansainvälisessä kanssakäymisessä. Ruotsalaisilla on varmaan maailman paras kielitaito englannin osalta ja johtuu varmasti siitä, että siellä ei ole pakoteta opiskelemaan mitään yhdentekeviä pikkukieliä.
Omasta mielestäni olisi järkevää, että englannin opiskelu aloitettaisiin jo ekaluokalla ja toinen vieras kieli oman valinnan mukaan vitosluokalla. Seiskalla lisää kieliä jos haluaa.
[/quote]
Pitääkö kaikessa olla järkeä? Koulussa opetellaan trigometriaa (sini, kosini, tangetti) jne, eikä monikaan tule koskaan tekemään noilla tiedoilla yhtään mitään, jos ei lähde alaa opiskelemaan. Sama ruotsin kanssa. Entäpäs alkuaineiden merkit? Olenko koskaan tehnyt mitään tiedolla, että Hapen merkki on O? En, mutta silti en valita. Opiskelu on rikkautta.
Mainitsit myös, että ruotsin opettaminen on kallista. Silti kuitenkin ehdotat viestisi lopussa, että viidennellä luokalla aloitetaan vapaa valintainen kielen opiskelu. Ei tämä sitten aiheuta yhtään kustannuksia, kun pitää pystyä tarjoamaan saksaa, ranskaa, venäjää jne? Kustannukset vain nousevat. Jos koulut taas saavat omien resurssien puutteessa valita vaihtoehto kielet, oppilaat joutuvat epätasa-arvoon koulujen suhteen. Yhdessä varakkaassa koulussa on mahdollista valita viidestä eri kielestä, toisessa koulussa taas kahdesta.
En ole mikään ruotsifanaatikko, vaan enneminkin arvostan henkistä rikkautta. Olen ylpeä siitä, että osaan kolmea kieltä, mikä on maailmalla harvinaista. Ilman näitä "pakotuksia" olisin luultavasti mennyt riman alta ja jättänyt opiskelematta kielet.
Juuri varasin Ruotsista muutamasta kunnasta sähköpostitse majoituksen lomareissua varten. Tosin tulin käyttäneeksi sanaa "fri" sanan "ledig" sijasta kysyessäni, onko tilaa, mutta kyllä se viesti meni silti perille. Huomasin kömmähdyksen vasta jälkikäteen, ja kyllä vähän nauratti. En minä nyt sentään ilmaista majapaikkaa kärkkynyt.
Kolme kaveria lähti aikoinaan töihin Ruotsiin ja siellä ovat edelleenkin, ikää nyt alta 40 vuotta. Eipä sinne olisi ilman kielitaitoa voinut mennä. Kyseessä siis ihan perisuomalaiset ihmiset, joiden kielitaito on pakkoruotsilla hankittu.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:27"]
En ole, mutten ole katunut tippaakaan ruotsin opiskelua. On mahtava osata toista kieltä, vaikka se ei olisikaan maailman yleisimpiä kieliä. Koen sen elämän rikkaudeksi.
[/quote]
No vihdoinkin ihminen joka ajattelee fiksusti! Itse olen suomenruotsalainen, mutta olen oppinut suomea, ja myöskin opetellut ymmärtämään monia suomenkielen murteita. On mielestäni hauskaa osata puhua erinlaisia kieliä ja murteita vaikken niitä tarvitsekkaa. Ja nuorena oppii paljon helpommin, siksi on hyvä, että kieliä opiskellaan koulussa.
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:18"]
En ole koskaan tarvinnut, asun pk-seudulla ja olen teinistä asti työskennellyt sekä ravintola-alalla, kiskoilla että kaupan puolella. Jos joskus asiakas on itsepintaisesti puhunut ruotsia, olen sanonut englanniksi että ikävä kyllä en ymmärrä. Muuten ovat heti sitten siirtyneet suomeen tai englantiin, mutta kertaalleen eräs mummo jatkoi vaan sitä ruotsia ja korotti koko ajan ääntään kunnes huusi naama punaisena ruotsiksi. Sanoin suomeksi, että kutsun vartijat jos hän huutaa sillä lailla, ja johan hiljeni ja hoiti tilauksensa englanniksi. Sanoi lähtiessään, että hänellä tulisi olla oikeus ruotsinkieliseen palveluun. Sanoin "niin, no, on tai ei, minä en sitä ruotsia opi tässä nyt puhumaan."
[/quote]
Itsepäinen kielitaidoton ei asiakaspalvelija. Missä oot töissä?
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:33"]Asun Ruotsissa, joten tarvitsen päivittäin. Täällä ei pärjää englannilla samaan tapaan kuin Suomessa.
[/quote]
Miksi ei pärjää englannilla?
[/quote]
Niin...
tässä juuri tämä asennevamma. Minusta on erittäin tyhmää puhua englantia Pohjoismaissa, ruotsilla pärjää (paitsi Islannissa). Molemmilla bad english. Ja sitä paitsi saa parempaa palvelua kun ruotsia osaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 08:19"]En ole ruotsia tarvinnut ja tuskin tulen tarvitsemaankaan, koska sen käyttö vähenee koko ajan, samoin kuin muidenkin kielien, paitsi englannin. Englanti on se kansainvälinen kieli, jolla aivan satavarmasti toimitetaan kaikki asiat lähitulevaisuudessa jo. Mulle on ihan ok, että Suomi on kaksikielinen maa, vaikka se onkin kallista. Mutta se, että kaikki pakotetaan opiskelemaan suomenruotsia on kyllä silkkaa hulluutta. Kukaan ei ole vielä koskaan osannut missään perustella, että mitä järkeä siinä on. Ihan oikeasti, jokainen yrityselämässä mukana oleva tietää, että ruotsia ei todellakaan tarvitse kansainvälisessä kanssakäymisessä. Ruotsalaisilla on varmaan maailman paras kielitaito englannin osalta ja johtuu varmasti siitä, että siellä ei ole pakoteta opiskelemaan mitään yhdentekeviä pikkukieliä.
Omasta mielestäni olisi järkevää, että englannin opiskelu aloitettaisiin jo ekaluokalla ja toinen vieras kieli oman valinnan mukaan vitosluokalla. Seiskalla lisää kieliä jos haluaa.
[/quote]
Pitääkö kaikessa olla järkeä? Koulussa opetellaan trigometriaa (sini, kosini, tangetti) jne, eikä monikaan tule koskaan tekemään noilla tiedoilla yhtään mitään, jos ei lähde alaa opiskelemaan. Sama ruotsin kanssa. Entäpäs alkuaineiden merkit? Olenko koskaan tehnyt mitään tiedolla, että Hapen merkki on O? En, mutta silti en valita. Opiskelu on rikkautta.
Mainitsit myös, että ruotsin opettaminen on kallista. Silti kuitenkin ehdotat viestisi lopussa, että viidennellä luokalla aloitetaan vapaa valintainen kielen opiskelu. Ei tämä sitten aiheuta yhtään kustannuksia, kun pitää pystyä tarjoamaan saksaa, ranskaa, venäjää jne? Kustannukset vain nousevat. Jos koulut taas saavat omien resurssien puutteessa valita vaihtoehto kielet, oppilaat joutuvat epätasa-arvoon koulujen suhteen. Yhdessä varakkaassa koulussa on mahdollista valita viidestä eri kielestä, toisessa koulussa taas kahdesta.
En ole mikään ruotsifanaatikko, vaan enneminkin arvostan henkistä rikkautta. Olen ylpeä siitä, että osaan kolmea kieltä, mikä on maailmalla harvinaista. Ilman näitä "pakotuksia" olisin luultavasti mennyt riman alta ja jättänyt opiskelematta kielet.
[/quote]
Aina alkaa itkettää, kun joku ottaa argumentikseen pakkomatematiikan, -kemian tai -fysiikan. Eikö teillä oikeasti käy mielessä, että ne on aidosti kansainvälisiä asioita? Myös Kiinassa ja Yhdysvalloissa opetetaan nuo asiat. Jos muuttaa toiselle puolelle maapalloa, matikan säännöt pätevät edelleen, mutta huonosta ruotsista ei hyödy paljon ollenkaan.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:11"]
No mutta eihän se suomenopiskelu näytä ruotsinkielisiltä oikein sujuvan, kun pitää palvelut saada ruotsiksi. Jos oppisivatkin suomen, ei tarvitsisi 95%:n enemmistön opiskella pikkuruista hyödytöntä kieltä, oman pikkuruisen kielensä lisäksi, vaan voitaisiin keskittyä opiskelemaan jotain oikeasti hyödyllistä kieltä.
Itse en ole ruotsia tarvinnut opiskelujen jälkeen mihinkään. Kielenä se on mulle ihan samanarvoinen kuin vaikka mandariinikiina tai venäjä tai mikä tahansa, mutta sen opiskelu oli osaltani silkkaa ajanhukkaa. Opiskelin kyllä kahden minulle vieraan kielen, eli ruotsin ja englannin, lisäksi saksaa ja ranskaa ja olisin mielelläni opiskellut ruotsin sijaan venäjää tai espanjaa. Eniten olen tarvinnut englantia, toiseksi eniten ranskaa, saksaa hyvin vähän ja ruotsia en siis sanaakaan. Venäjää olisin tarvinnut ja nykyisessä työssäni espanjaa, jota olenkin alkanut omatoimisesti opiskella.
[/quote]
Ruotsinkielistä palvelua "vaaditaan" koska meillä on oikeus siihen lain mukaan (ainakin vielä on). Pitääkö meidän puhua vierasta kieltä omassa kotimaassamme?
Ja tällä pienellä hyödyttömällä kielellä pystyy kommunikoimaan riikinruotsalaisten, norjalaisten ja tanskalaisten kanssa.