Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko tarvinnut pakkoruotsia aikuisiällä?

Vierailija
21.01.2014 |

Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.

Kommentit (493)

Vierailija
201/493 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun oon hankkinut ruotsalaisen seksisuhteen! On ollut paljonkin hyötyä ja iloa ;)

Vierailija
202/493 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut myyjä Helsingissä nyt puoli vuotta. Koskaan en ole tarvinnut ruotsia. Kukaan ei tule puhumaan minulle ruotsiksi töissä taikka sen ulkopuolella. Muutenkin huono kielitaito on tästä syystä kuihtunut jo olemattomiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/493 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsen joka päivä. Olen itse suomenruotsalainen ja toivon, ettei suomalaisilla olisi niin negatiivinen kuva ruotsinkielestä. Toivon, että pakkoruotsi pysyy kouluopetuksessa:) tahdon, että myös lapseni saavat tulevaisuudessa palvelunsa ruotsiksi

Vierailija
204/493 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tarvinnut asioidessani Ruotsin suuntaan firmassa (ääkonttori Ruotsissa) tai eri yhtiöiden kanssa sinnepäin, enkulla pärjää. Emmehän vaadi ruotsalaisiakaan kirjoittamaan ja puhuman meille suomeksi.

Vierailija
205/493 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin ruotsinkielinen, ja toivon, että ruotsinkieli pysyy osana kansallista sivistysperimäämme:)

Vierailija
206/493 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutimme Uppsalaan Suomen perintö- ja lahjaverotuksen vuoksi ja näillä näkymin pakkoruotsi on hyvinkin ollut tarpeellinen. Ei varmaan olisi muuten tullut koskaan opetelluksi. Sen verran marginaalinen kieli kyseesä.

Vierailija
207/493 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:18"]

Tarvitsen joka päivä. Olen itse suomenruotsalainen ja toivon, ettei suomalaisilla olisi niin negatiivinen kuva ruotsinkielestä. Toivon, että pakkoruotsi pysyy kouluopetuksessa:) tahdon, että myös lapseni saavat tulevaisuudessa palvelunsa ruotsiksi

[/quote]

Noni, siinä se kuva paranee vain. Suomenkielisten pitää opiskella ruotsia palvellakseen teitä. Oikea sivistyksen merkkihän se ruotsi on, ketä kiinnostaa, mitä suomenkieliset itse haluaisivat opiskella ja osata.

Vierailija
208/493 |
27.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.04.2014 klo 14:22"]

Olen itsekin ruotsinkielinen, ja toivon, että ruotsinkieli pysyy osana kansallista sivistysperimäämme:)

[/quote]

Toisten pakottaminen ei ole koskaan sivistystä, eikä ruotsi ole ole minun perimääni.

Vierailija
209/493 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. töissä kun läsi- suomessa asun niin jos en joka päivä niin joka viikko ainakin tarvitsee, ja lisää opiskelen tällä hetkellä kertauskurssilla. Ja sukulaisten kanssa tarvii. Ruotsin kieli on kivaa minä tykkään!!!!

Vierailija
210/493 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.01.2014 klo 11:24"]Olen tarvinnut, päivittäin työssäni. En edes olisi saanut työtäni, jos en puhuisi ruotsia. Lisäksi olen naimisissa suomenruotsalaisen miehen kanssa, joten lapsemmekin on kaksikielinen ja ruotsinkielisessä päiväkotiryhmässä. Olisi äärettömän noloa jos en ymmärtäisi/puhuisi ruotsia.

[/quote]

Olen minäkin naimisissa suomenruotsalaisen miehen kanssa ja lapsikin tulossa. Silti en ymmärrä miksi minun pitäisi hävetä omaa äidinkieltäni. Miehen perhe ymmärtää hyvin että en osaa ruotsia kovinkaan hyvin ja ne jotka osaavat puhuvat suomea, muiden puhe vaikka sitten tulkataan.

Vierailija
211/493 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kertaakaan tarvinnut ruotsia, en työelämässä enkä vapaa-ajalla. Olen työssäni jatkuvasti tekemisissä ulkomaalaisten kanssa ja kyllä kielenä on yhä vahvemmin englanti. Ruotsalaisilla on muuten erittäin hyvä englannintaito, ja erittäin mielellään käyttävät sitä. Kertaakaan ei kukaan ruotsalainen yritysasiakas edes yrittänyt käyttää ruotsia. Ruotsissa reissatessa pärjää myös loistavasti englannilla, eli sanaakaan ruotsia ei ole tarvinnut puhua edes siellä vieraillessa.

Asun länsi-Suomessa, täällä on jonkin verran ruotsinkielisiä, mutta osaavat niin hyvin suomeakin, että ei kenenkään suomenkielisen tarvitse välttämättä ruotsia käyttää.

Ihmettelen, että onpa tähän ketjuun sattunut paljon ihmisiä, jotka ihan jatkuvasti ruotsia käyttävät; itse tunnen vain yhden, joka työssään käyttää ruotsia silloin tällöin. Tosin hänenkään ei olisi pakko, englannilla pärjäisi mainiosti asioidessaan ruotsalaisten kanssa, mutta hän haluaa pitää ruotsintaitoaan yllä, koska se täysin käyttämättömänä muuten unohtuisi pian kokonaan. Niinkuin suurimmalle osalle käy.

Vierailija
212/493 |
26.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertaakaan. Ja asun länsirannikolla.

Vierailija
213/493 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tack, använder vårt andra inhemska språk dagligen! Ja kovassa käytössä onkin. 

Vierailija
214/493 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tarvinnut, paljon. Jos ruotsin opiskelu loppuisi, opettaisin sen lapselleni omin konstein. Tai saattaisin ajaa koulujärjestelmän hajauttamista uudelleen karvalakkimalliin ja oppikouluun.

Vierailija
215/493 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kaksikielinen maa. Miksi tämä on niin vaikeata ymmärtää ja monen mielestä niin kauheata? Koulussa pitäisi oppia puhumaan kolme kieltä sujuvasti, eikä tämä ole mitenkään mahdotonta. Sitä paitisi ruotsin osaaminen auttaa todella paljon muiden germanialaisten kielien(esim.saksan-, espanjan-, italian- tai vaikapa romaniankielen) ymmärtämisessä/oppimisessa. Ja jos nyt suomenkielisten ei pitäisi tarvita oppia ruotsia, niin miksi sitten suomenruotsalaistenkaan pitäisi oppia suomenkieltä? Siitähän ei ole mitään hyötyä muualla kuin suomessa ja mahdollisest virossa. Ja mitä siitä koituisi jos suomessa asuisi kaksi kansaa jotka eivät ymmärrä toistensa puhetta? Itse olen sitä mieltä, että suomalaisten pitäisi olla ylpeitä maansa historiasta. Myös ruotsi on ollut aikoinaan suomen virallinen kieli, nyt virallisia kieliä on kaksi. Ja näitä molempia pitäisi vaalia, koska molemmat kielet ovat ainutlaatuisia ja molempia puhuvat vain hyvin pieni määrä ihmisiä tällä planeetalla. Ja kielen kanssa kuolisi helposti myös kulttuuri.

Vierailija
216/493 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pakotettupuhumaan. Onollut kiva kokeilla. Ja oli kiva olla Ruotsissa pari kuukautta töissä. Olis kiva osata ja herjoitella ruotsia. Vapaaehtoisesti.

Vierailija
217/493 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 00:49"]

Suomi on kaksikielinen maa. Miksi tämä on niin vaikeata ymmärtää ja monen mielestä niin kauheata? Koulussa pitäisi oppia puhumaan kolme kieltä sujuvasti, eikä tämä ole mitenkään mahdotonta. Sitä paitisi ruotsin osaaminen auttaa todella paljon muiden germanialaisten kielien(esim.saksan-, espanjan-, italian- tai vaikapa romaniankielen) ymmärtämisessä/oppimisessa. Ja jos nyt suomenkielisten ei pitäisi tarvita oppia ruotsia, niin miksi sitten suomenruotsalaistenkaan pitäisi oppia suomenkieltä? Siitähän ei ole mitään hyötyä muualla kuin suomessa ja mahdollisest virossa. Ja mitä siitä koituisi jos suomessa asuisi kaksi kansaa jotka eivät ymmärrä toistensa puhetta? Itse olen sitä mieltä, että suomalaisten pitäisi olla ylpeitä maansa historiasta. Myös ruotsi on ollut aikoinaan suomen virallinen kieli, nyt virallisia kieliä on kaksi. Ja näitä molempia pitäisi vaalia, koska molemmat kielet ovat ainutlaatuisia ja molempia puhuvat vain hyvin pieni määrä ihmisiä tällä planeetalla. Ja kielen kanssa kuolisi helposti myös kulttuuri.

[/quote]

Suomi on kaksikielinen lakipykälien mukaan vain, koska suuret rantaruottalaiset pääomat on voitelemalla saaneet pidettyä tätä valtaisaa ja kallista sirkusta pystyssä. Suomi on käytännössä yksikielinen ja monikielinen. Missään muualla maailmassa ei pidetä 5% vähemmistölle tällaista ylikallista sirkusta pystyssä, varsinkin kun jokainen siitä 5% vähemmistöstä osaa vallan mainiosti valtakieltä ja ne jotka eivät ole vielä tänä päivänä opetelleet, voivat katsoa peiliin.

No onneksi tämä kallis pelleily tulee vihdoin päätökseensä. Ensin lähtee pakkoruotsi jo parin vuoden sisään ja ensi vuosikymmenellä kaksikielisyys, tämä on fakta. Ruotsin kielelle riittää vallan mainiosti virallinen vähemmistökielen asema, niin kuin riittää tuon kokoisille kieliryhmille kaikkialla muuallakin.

Siis mitä ihmeen vikinää toi nyt on, että Suomessa kaksi kansaa ei ymmärrä toisiaan??? Suomessa asuu kymmeniä eri kansallisuuksia, joiden kielellä ei ole mitään asemaa Suomessa ja hyvin heitäkin ymmärretään ja hekin ymmärtävät, nimittäin joko suomen kielellä tai sitten englanniksi. Sitäpaitsi minkäänlaista ymmärrys ongelmaa ei ole suomalaisten ja rantahurrien välillä, nimittäin rantahurreista 99% osaa aivan mainiosti suomea (kuten sinäkin) ja ne jotka eivät vieläkään osaa, vaikka ovat tässä massa syntyneet, niin äkkiä opettelemaan!

Vierailija
218/493 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on kaksikielinen lakipykälien mukaan vain, koska suuret rantaruottalaiset pääomat on voitelemalla saaneet pidettyä tätä valtaisaa ja kallista sirkusta pystyssä. Suomi on käytännössä yksikielinen ja monikielinen. Missään muualla maailmassa ei pidetä 5% vähemmistölle tällaista ylikallista sirkusta pystyssä, varsinkin kun jokainen siitä 5% vähemmistöstä osaa vallan mainiosti valtakieltä ja ne jotka eivät ole vielä tänä päivänä opetelleet, voivat katsoa peiliin.

No onneksi tämä kallis pelleily tulee vihdoin päätökseensä. Ensin lähtee pakkoruotsi jo parin vuoden sisään ja ensi vuosikymmenellä kaksikielisyys, tämä on fakta. Ruotsin kielelle riittää vallan mainiosti virallinen vähemmistökielen asema, niin kuin riittää tuon kokoisille kieliryhmille kaikkialla muuallakin.

Siis mitä ihmeen vikinää toi nyt on, että Suomessa kaksi kansaa ei ymmärrä toisiaan??? Suomessa asuu kymmeniä eri kansallisuuksia, joiden kielellä ei ole mitään asemaa Suomessa ja hyvin heitäkin ymmärretään ja hekin ymmärtävät, nimittäin joko suomen kielellä tai sitten englanniksi. Sitäpaitsi minkäänlaista ymmärrys ongelmaa ei ole suomalaisten ja rantahurrien välillä, nimittäin rantahurreista 99% osaa aivan mainiosti suomea (kuten sinäkin) ja ne jotka eivät vieläkään osaa, vaikka ovat tässä massa syntyneet, niin äkkiä opettelemaan!

[/quote]

Vai, että englanninkielellä jos ei suomenkielellä? Oletko ikinä yrittänyt saada asioitasi hoidettua englanniksi suomessa? En usko, koska silloin tietäisit, että se ei toimi. Valitettavasti aivan liian suuri osa suomenkielisistä eivät osaa puhua englantia riittävän hyvin, että kommunikaatio sujuisi. Ja on meitä "rantahurreja" paljonkin jotka ei puhu suomea yhtään. Pohjanmaalla on montakin paikkakuntaa joissa ei kuule suomenkieltä juuri koskaan ja sen takia sielläpäin on myöskin paljon ihmisiä jotka eivät osaa suomea. Ja väite, että muita kansalaisuuksia ymmärretään hyvin suomessa ei pidä paikkaansa. Ulkomaalaisille on iso haaste saada esim. veroasioita taika kelatukiasioita hoidettua juuri kielimuurin takia. Sitäpaitsi suuri osa maahanmuuttajista oppisi mieluummin ruotsia koska se on heille paljon helpompi kieli. En ymmärrä mistä ajatus tulee, että maan on oltava yksikielinen? Ihan hyvin tässä on toiminut elää kaksikielisesti tähänkin asti.

Vierailija
219/493 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä olen tarvinnut, menin naimisiin suomenruotsalaisen kanssa:)

Töissä on selvinnyt ilmankin, olisinkohan 35 työvuoden aikana 2x puhunut ruotsia, muuten englantia ja saksaa

Vierailija
220/493 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiakaspalvelussa Savossa, en ole kertaakaan tarvinnut pakkoruotsia.

Ilmeisesti matkalla rannikolta tänne ruåtsalaiset oppivat taianomaisesti puhumaan joko suomea tai enkkua jota päivittäin tarvitsenkin.

Savossa ainakin saa enkuksi palvelua ihan missä vaan. Kelan tätit yms. puhuu ihan hyvin enkkua. Itse asiassa täällä ollaan saatu valituksia ulkomaalaisilta siitä, että he ei opi suomea ollenkaan kun kaikki puhuu automaattisesti enkkua.

Savolaisjunteilla on täysi työ oppia jo välttävä enkkukin, mielestäni pakkoruotsi on tästä pois enkä siksi(kään) sitä kannata.

Mitä tulee omaan kielitaitooni ymmärrän kyllä ruotsia ihan siedettävästi, katson muumit ruotsiksi ja ymmärrän 99% siitä mitä Maria Montazami sönköttää ;)

Olen yrittänyt opetella myös hiukan venäjää, siitä on isompaa iloa näillä main. Minulla on hyvä kielipää ja opin tosi nopsaan ja helposti.

Itse voisin himaa ripoen hyväksyäkin pakkoruotsin jos asenne ei olisi tässäkin ketjussa havaittu "että voisitte palvella minua ruotsiksi". Siis anteeksi mitä? Itse en vaadi ketään "palvelemaan" itseäni suomeksi. Hävetkää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän